Terug
Gepubliceerd op 20/12/2019

2019_GR_00245 - retributiereglement - leveren van diensten en prestaties aan derden (2020-2025) - goedkeuring

gemeenteraad
di 17/12/2019 - 21:00 raadzaal MM4
Opgeheven
Dit besluit werd opgeheven

Opgeheven in de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024.

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Peter De Roover, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Luc Van Grieken, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Eddy Cloostermans, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00245 - retributiereglement - leveren van diensten en prestaties aan derden (2020-2025) - goedkeuring

Aanwezig

Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter De Roover, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Luc Van Grieken, Patrick Hapers, Peter Smol, Eddy Cloostermans, Carine Vantournhout, Sophie Hermans
Stemmen voor 19
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Naranjo Decamps, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Peter De Roover, Michiel Tisson, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Eddy Cloostermans, Carine Vantournhout, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 10
Ingrid Pira, Mark Schampaert, Peter Mous, Sara Waelbers, Walter Duré, Michiel Hubeau, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jitse Born, Luc Van Grieken
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00245 - retributiereglement - leveren van diensten en prestaties aan derden (2020-2025) - goedkeuring 2019_GR_00245 - retributiereglement - leveren van diensten en prestaties aan derden (2020-2025) - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het retributiereglement op het uitvoeren van werken door derden, het retributiereglement voor administratieve prestaties en het retributiereglement op het ter beschikking stellen van stedelijk materiaal vervalt 31 december 2019.

De stad wenst opnieuw de verschillende retributies te heffen en deze in één algemeen retributiereglement op het leveren van diensten en prestaties aan derden te vervatten.

De volgende wijzigingen werden aangebracht:

Inhoudelijk en Tarieven

  • Modernisering en herstructurering van de verschillende besluiten
  • Opdeling van het reglement in 3 delen:

A. De uitvoering van werken door personeel van het lokaal bestuur Mortsel (stadswerken)

  • opsomming van de verschillende wegenwerken door de dienst stadswerken
  • toevoeging van een aantal prestaties (leveren en terugplaatsen vuilbak, fietsenrek, vlaggenmast, verkeersbord, verlichtingspaal, interventie processierups,...)
  • invoegen van retributie bij vereiste tussenkomst van gespecialiseerde onderneming
  • aanpassing van tarieven van stadswerken aan de tarieven van raamcontracten en de prijzenbibliotheek van 3P
  • invoegen van reglement leveren en ophalen nadarbarelen en aankondigingsborden met tarieven conform de andere werken

B. Het opzoeken, samenstellen en afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen

  • eenvormige tarieven instellen voor afdrukken en kopies voor de verschillende diensten
  • toevoeging van digitaliseringskost van documenten (in het bijzonder voor de cluster ruimte)

C. De uitvoering van prestaties door personeel van het lokaal bestuur Mortsel

  • toevoegen van administratieve kost bij vorderingen: aanmaningen en ingebrekestellingen
  • in aanvulling op het uurloon voor een medewerker worden uurlonen voor logistieke hulp, medewerkers ondersteunende diensten, leidinggevende en projectmedewerker toegevoegd, aangewezen in het kader van intergemeentelijke samenwerkingen en het doorrekenen van overheadkosten

Juridische grond

Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende dwangbevelen.

Retributiereglement voor administratieve prestaties (2014-2019), goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2013.

Retributiereglement op het uitvoeren van werken voor derden (2014-2019), goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 september 2013.

Retributiereglement op het ter beschikking stellen van stedelijk materiaal (2018-2019), goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 februari 2018

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement op het leveren van diensten en prestaties aan derden voor de aanslagjaren 2020-2025 goed.