Vijf jaar geleden werd de promotaks ingevoerd. Deze extra belasting voor lokale ondernemers kon toen op heel wat weerstand rekenen. De doelstellingen van deze extra taks waren Mortsel terug als winkelstad op de kaart plaatsen en het imago van de stad een nieuwe boost geven. Deze doelstellingen werden helaas niet bereikt.
Onze Mortselse handelaars en de Mortsel leeft! fractie stellen zich dan ook de vraag wat dit bestuur met de inkomsten van deze promotaks concreet heeft uitgevoerd.
Wij hebben volgende vragen:
- wat zijn de jaarlijkse inkomsten geweest van deze promotaks (voor de jaren 2014-2015-2016-2017-2018-2019)?
- voor welke initiatieven, om Mortsel opnieuw als winkelstad op de kaart te zetten, werd deze promotaks de voorbije jaren gebruikt?
- wat is volgens jullie de oorzaak dat de doelstelling niet werd bereikt?
voorstel van beslissing
Aangezien de initiële doelstellingen van deze promotaks (Mortsel opnieuw als winkelstad op de kaart zetten en het imago van onze stad een nieuwe boost geven) niet bereikt werden, trekt de stad Mortsel de promotaks in. Dit zal onze middenstand en lokale ondernemers extra ademruimte geven om eigen, succesvolle initiatieven te organiseren om hun zaak en het shoppen in Mortsel te promoten.