Voor deze interpellatie verwijs ik naar de koppelingen met verschillende interpellaties.
Op de gemeenteraad van september én oktober had onze fractie het over een doortastende aanpak van de verkeersoverlast in zone 30-straten en daaraan gekoppeld structurele ingrepen in sluipstraten.
Toen bleek dat er een aantal straten reeds zijn opgenomen in de lijst van 'aan te pakken straten'.
Op de gemeenteraad van september beloofde de burgemeester de nodige structurele ingrepen in de straten die bij het stadsbestuur reeds bekend staan als sluipstraten met de daarbij horende verkeersoverlast. Men sprak echter ook reeds een voorkeur uit voor een uniforme aanpak en die lijkt vooral te zijn: snelheidskussens. Deze snelheidskussens zorgen echter voor geluidsoverlast in de straten waar die reeds geplaatst zijn.
Er zijn nochtans in Mortsel wel een aantal voorbeelden over maatregelen die verkeersremmend werken én géén geluidsoverlast veroorzaken. Een voorbeeld hiervan zijn de groenbakken in de Boechoutselei. Groen is een streling voor het oog, en de groenbakken remmen het verkeer. Ze dwingen voertuigen om minder snel te rijden. Qua onderhoud zijn er alvast Mortselse buurtbewoners die zich hier graag voor inzetten. In Hasselt bijvoorbeeld heeft het stadsbestuur het initiatief gelanceerd om een extra groen plekje in je eigen buurt te adopteren. Hierop zijn alvast meer dan 200 Hasselaars ingegaan. Qua participatie van buurtbewoners kan dit wel tellen. Misschien kan Mortsel hier ook in uitblinken? Inspiratie kan je hier opdoen: https://www.hasselt.be/nl/adopteer-een-boomtuintje.
Een ander voorbeeld zijn geschrankte fietsenstallingen, zoals in de Pieter Reypenslei. Een legio aan voordelen: tekort aan fietsstalplaatsen voor een stuk oplossen, verkeersremmend, duidelijk signaal naar de burger toe als de stad investeert in fietsinfrastructuur en een duidelijke keuze om de fiets meer ruimte te geven op ons openbaar domein.
Kortom, er zijn alternatieven mogelijk.
Daarom een warme oproep om dit in het kader van de meerjarenplanning te onderzoeken.
Voorstel van besluit
Het stadsbestuur onderzoekt, in het kader van de meerjarenplanning, alternatieven om verkeersremmende maatregelen te nemen in de zone 30-straten die getroffen worden door verkeersoverlast.