Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en in het bijzonder artikel 172.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikelen 260 derde lid en 262, §1. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed op voorwaarde dat:
1° aan de raadsleden in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie ter beschikking is gesteld om met kennis van zaken een beslissing te nemen;
2° de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
3° het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd overeenstemt met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering is bezorgd met toepassing van artikel 250;
4° de algemene en de budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder artikelen 30 tot en met 45.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
De gemeenteraad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2018 van het AGB Mortsel door de gouverneur van de provincie Antwerpen op 18 oktober 2019 waarbij kwijting wordt verleend aan de bestuurders.