Terug
Gepubliceerd op 27/01/2021

2020_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: Illegale verlenging startbaan luchthaven Deurne en inrichting veiligheidszone met onjuiste vergunningen. Openbaar ministerie gaat in hoger beroep maar Mortsel niet. Waarom ?

gemeenteraad
di 15/12/2020 - 20:00 Grote Zaal 't Parkske
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter DurĂ©, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Luc Van Grieken, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter
2020_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: Illegale verlenging startbaan luchthaven Deurne en inrichting veiligheidszone met onjuiste vergunningen. Openbaar ministerie gaat in hoger beroep maar Mortsel niet. Waarom ? 2020_IP_00035 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: Illegale verlenging startbaan luchthaven Deurne en inrichting veiligheidszone met onjuiste vergunningen. Openbaar ministerie gaat in hoger beroep maar Mortsel niet. Waarom ?

Motivering

Indiener(s)

Ingrid Pira

Gericht aan

Erik Broeckx

Tijdstip van indienen

do 10/12/2020 - 23:51

Toelichting

Actiegroep Verlenging Nooit en twee omwonenden, maar ook de gemeente Borsbeek en de Stad Mortsel hebben in 2019 de Vlaamse overheid en ook de LOM en LEM (Egis) gedagvaard omdat ze vonden dat de startbaan van de luchthaven van Deurne illegaal was verlengd en dat de internationaal verplichte veiligheidszone niet met de juiste vergunningen was ingericht. Kortom: een verhaal van illegale uitbreiding, bouwovertredingen en illegale exploitatie zonder milieuvergunning van de luchthaven van Deurne in landbouwgebied in Borsbeek. Maar de correctionele rechtbank gaf hen op 6 november ongelijk. Voor vele belanghebbende partijen was het onbegrijpelijk dat de rechtbank ook de vordering van de procureur op basis van vaststellingen en aanmaningen van administraties naast zich neerlegt. 

Daarom gaat alvast het openbaar ministerie in hoger beroep. “We hebben het beroep gevolgd voor de tenlasteleggingen waarvoor we een veroordeling hadden gevraagd, maar waarvoor de rechtbank de vrijspraak heeft verleend”, zegt Kristof Aerts, woordvoerder van het Openbaar Ministerie. De procureur van het Openbaar Ministerie vindt dat de Vlaamse overheid niet de juiste vergunningen had om de werken aan de startbaan en de veiligheidszone uit te voeren. 

Ook Verlenging Nooit vzw heeft inmiddels hoger beroep aangetekend omdat de motivatie volgens advocaten erg zwak is en gebaseerd op foute vaststellingen. Het burgerforum Vliegerplein waarvan Verlening Nooit lid is zegt in dit verband: "als er geen hoger beroep wordt aangetekend betekent dit sowieso de de facto regularisatie van de illegale uitbreiding, alleen ingegeven door en noodzakelijk voor toeristische vliegtuigen".  Borsbeek heeft geen hoger beroep aangetekend, Mortsel ook niet. 

De hele saga rond de luchthaven van Deurne is genoegzaam bekend. De luchthaven was historisch bedoeld als zakenluchthaven maar omdat ze onrendabel was kon ze - geholpen door de Vlaamse regering in 2014 - ook toeristische vluchten aanbieden. Ook Mortsel heeft steeds kritische vragen gesteld bij de ontwikkelingen rond de luchthaven van Deurne. De actiegroepen bleven zich roeren en in 2019 trok Verlenging Nooit vzw - onderdeel van het burgerforum Vliegerplein - met een dagvaarding naar de correctionele rechtbank omdat ze vonden dat de startbaan van de luchthaven illegaal verlengd werd en de veiligheidszone niet met de juiste vergunningen was ingericht. Ze werden hierin gevolgd door de stad Mortsel en de gemeente Borsbeek. Op 6 november 2020 gaf de correctionele rechtbank Verlenging Nooit, Borsbeek en Mortsel ongelijk. Verlenging Nooit gaat in hoger beroep en het openbaar ministerie ook. Borsbeek en Mortsel niet. Waarom niet?

Mijn vragen : 

- Waarom heeft Mortsel geen hoger beroep aangetekend, wetend dat het openbaar ministerie dat wel deed?
- Wat was het advies van de advocaten van Mortsel aan het Mortsels stadsbestuur?
- Is het Mortsels stadsbestuur zich bewust van het feit dat wanneer ze zich neerlegt bij dit vonnis en niet in hoger beroep gaat ze zich al meteen neerlegt bij het feit dat Deurne een toeristische luchthaven kan zijn in de toekomst in plaats van een zakenluchthaven waarvoor Deurne altijd bedoeld was?
- Stel dat het openbaar ministerie in hoger beroep in het gelijk wordt gesteld, zal Mortsel dan terug de kritische houding aannemen die ze altijd had? 

voorstel van beslissing

Als Verlenging Nooit vzw en het Openbaar ministerie in hoger beroep gelijk krijgen inzake illegale uitbreiding startbaan en onjuiste vergunningen veiligheidszone zal de stad Mortsel de ontwikkelingen rond de luchthaven Deurne even kritisch als in het verleden blijven volgen.