De bouwcode van de stad Mortsel, goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 28 november 2017.
De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 betreffende het belastingreglement op het ontbreken van parkeerplaatsen (2021-2025).
De gemeenteraad keurde in zitting van heden het belastingreglement betreffende het ontbreken van parkeerplaatsen voor de aanslagjaren 2021-2025 goed waarbij het reglement in werking treedt op 1 juni 2021 en geldt tot en met 31 december 2025.
Met voorliggend subsidiereglement willen we de mogelijkheid creëren om een subsidie te verlenen aan vergunninghouders of eigenaars die de belasting inzake het ontbreken van parkeerplaatsen betalen om hen toe te leiden naar de ondergrondse parking Stadsplein.
Invalshoeken om deze regeling uit te werken:
- we willen de parkeerdruk op straat verminderen;
- ambitie modal split van 50/50 tegen 2030;
- op sommige locaties bestaat een 'onmogelijkheid' om te voldoen aan de parkeernorm uit de bouwcode bijvoorbeeld de Statielei, maar ook verder op de commerciële winkelas is dit allesbehalve evident. Dit geldt zowel voor commerciële functies als voor woongelegenheden;
- we beschikken met de ondergrondse parking Stadsplein met een capaciteit van 505 parkeerplaatsen over voldoende parkeergelegenheid in het kernwinkelgebied;
- stadsvernieuwing: het RUP Centrum (intussen vernietigd) voorzag meer ontwikkelingsmogelijkheden. Onze parkeernorm uit de bouwcode voorziet geen vrijstelling of afwijking voor onze hoofdas. Dit werkt stadsvernieuwing niet in de hand aangezien een ontwikkelaar geen parkeerplaatsen kan voorzien en tegelijk een belasting voor ontbrekende parkeerplaatsen moet betalen. Op deze manier bouwen we een financiële drempel van X maal 12.500 euro voor de ontwikkelingskost van een nieuwbouwproject zonder dat dit project effectief over parkeerplaatsen beschikt.
We willen al deze invalshoeken samenbrengen om een gecoördineerde regeling uit te werken om de parkeerdruk op het openbaar domein beheersbaar te houden. We willen de vergunninghouders van woongelegenheden en alle andere gebouwen in Mortsel, die een belasting wegens ontbrekende parkeerplaatsen moeten betalen en in de onmogelijkheid verkeren om te voldoen aan de autoparkeernorm uit onze Bouwcode, stimuleren om de ondergrondse parking Stadsplein te gebruiken waar er ruim voldoende capaciteit beschikbaar is.
In het subsidiereglement werd tevens een verbod op cumulatie tussen een gesubsidieerd parkeerrecht in de ondergrondse parking en een eerste bewonerskaart voorzien.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het subsidiereglement inzake vergunninghouders die de belasting inzake het ontbreken van parkeerplaatsen betalen, waarbij het reglement in werking treedt op 1 juni 2021.