Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 2, titel 2, hoofdstuk 2, afdeling 1 'gemeenschappelijke bepalingen' en afdeling 3 'financieel directeur' en latere wijzigingen.
Artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur betreffende zij-instromers.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende de openverklaring van de functie van financieel directeur.
Hoofdstuk 2.2 van de rechtspositieregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2021, beschrijft de procedure om te bewegen naar de organisatie.
De gemeenteraad verklaarde in zitting van 28 september 2021 de functie van financieel directeur open.
Op basis van artikel 589 §3 van de overgangsbepalingen van het decreet lokaal bestuur kunnen zich kandidaten aandienen, met name niet tot financieel directeur benoemde financieel beheerders, die van rechtswege geacht worden te voldoen aan de aanwervingsvoorwaarden en dus vrijgesteld zijn van selectie. Onder de aanvaarde kandidaten voor de functie van financieel directeur bevinden zich effectief kandidaten die zich beroepen op artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur.
Dit heeft als gevolg dat na de eigenlijke aanwervingsprocedure een vergelijking titels en verdiensten dient te gebeuren tussen de eerst gerangschikte kandidaat uit de aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op het artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur. Er dient dan een bijkomende niet-eliminerende vergelijkende proef op basis van titels en verdiensten plaats te vinden.
De gemeenteraad moet nu nog de concrete invulling van deze bijkomende proef bepalen.
De output van deze fase bestaat in een rapport 'vergelijking titels en verdiensten'. In een finaal document worden een aantal conclusies geschreven ter facilitering van de besluitvorming van de gemeenteraad die finaal door een vergelijkende beoordeling tussen de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op de overgangsbepaling artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt wie de meest geschikte kandidaat is voor de functie van financieel directeur.
Indien de eerst gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure voor of na de vergelijking titels en verdiensten de kandidatuur intrekt, wordt deze vervangen door de eerstvolgende geslaagde kandidaat uit de aanwervingsprocedure en vindt er ten opzichte van deze kandidaat een vergelijking titels en verdiensten plaats.
Aan de bepaling van ABB (Agentschap Binnenlands Bestuur) dat de vergelijking van titels en verdiensten een extra stap dient te zijn die verschillend is van de reguliere procedure, wordt voldaan door de samenstelling van het assessment center uit de vergelijking titels en verdiensten. Zo is de samenstelling van het programma inhoudelijk en vormelijk verschillend, door de inzet van verschillende oefeningen. Bijkomend wordt in het assessment ook een andere verhouding van competenties in kaart gebracht. In de reguliere procedure worden vier competenties gemeten, waar in de bijkomende proef 10 competenties in kaart gebracht worden.
De gemeenteraad beslist om na de eigenlijke aanwervingsprocedure een bijkomende niet-eliminerende vergelijkende proef op basis van titels en verdiensten te organiseren tussen de eerst gerangschikte kandidaat van de aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur. Indien de eerst gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure voor of na de vergelijking titels en verdiensten de kandidatuur intrekt, wordt deze vervangen door de eerstvolgende geslaagde kandidaat uit de aanwervingsprocedure en vindt er ten opzichte van deze kandidaat een vergelijking titels en verdiensten plaats.
De proef wordt afgenomen in de vorm van een assessment center. Stad Mortsel doet hiervoor eveneens een beroep op de ondersteuning van een extern bureau.
Onderstaande competenties worden van elke kandidaat in kaart gebracht en er volgt een vergelijking van titels en verdiensten op basis hiervan:
De gemeenteraad beslist dat op basis van het finaal document opgemaakt door het extern bureau, waarin een aantal conclusies worden geschreven ter facilitering van de besluitvorming van de gemeenteraad die finaal door een vergelijkende beoordeling tussen de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op de overgangsbepaling artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur, bepaald wordt wie de meest geschikte kandidaat is voor de functie van financieel directeur.