De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 23 november 2021. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 23 november 2021.
Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2018 waarbij goedkeuring werd gehecht aan het reglement ondersteuningspremie verhuurders SVK-woningen.
De uitbreiding van het sociaal woonaanbod om het bindend sociaal objectief (BSO) te behalen, is een belangrijke opdracht voor de stad Mortsel. De stad Mortsel realiseert o.a. in samenwerking met het sociaal verhuurkantoor (SVK) bijkomende sociale woningen om het BSO te behalen.
Het bestuur meent dat het woningaanbod van het SVK belangrijke extra kansen biedt voor mensen uit kansengroepen voor wie de private huurmarkt om allerlei redenen veel minder toegankelijk is. Met de ondersteuningspremie wil het bestuur het aanbod aan huurwoningen van het SVK vergroten en de eigenaars die het sociaal woonaanbod via het SVK helpen uitbreiden, waarderen.
In het geldende reglement werd in artikel 5 §2 opgenomen dat het reglement van toepassing is op alle aanvragen ingediend tot en met 31 december 2019. Deze paragraaf wordt geschrapt uit het reglement.
De gemeenteraad beslist om artikel 5 §2 "Het onderhavige reglement is van toepassing op alle aanvragen ingediend tot en met 31 december 2019." van het reglement ondersteuningspremie verhuurders SVK-woning te schrappen.
Deze wijziging treedt in voege op 1 januari 2022.
Artikel 231 t/m 244 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de bepalingen met betrekking tot autonome gemeentebedrijven.
Het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2005 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer, afgekort AGB Mortsel, werden goedgekeurd. Deze gemeenteraadsbeslissing van 6 december 2005 werd goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 29 maart 2006 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 28 april 2006.
Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering heeft op 22 januari 2015 goedkeuring gehecht aan het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 en de beslissing van de raad van bestuur van AGB Mortsel waarbij de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer werden gewijzigd waarbij de statutenwijziging naast een doelwijziging ook een naamswijziging naar Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd omvatte.
De gemeenteraad hecht jaarlijks haar goedkeuring aan de prijssubsidiereglementen van het AGB. De prijssubsidies worden per infrastructuur bepaald en zijn nodig indien de toegangsgelden betaald door de gebruikers niet voldoende zijn om een boekhoudkundige winst te bekomen. De stad Mortsel wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De stad Mortsel verbindt er zich toe om voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
AGB Mortsel heeft haar inkomsten en uitgaven voor het zwembad Den Bessem, sporthal Den Drab, turnhal De Sterre en het Sportlandschap geraamd voor het jaar 2022 via bijgevoegde nota's.
sporthal Den Drab
De voorbije jaren draaide sporthal Den Drab break-even en werd er bijgevolg geen prijssubsidie toegekend. Voor 2021 keerde de stad Mortsel voor de eerste maal een prijssubsidie uit omdat door corona het gebruik van de sporthal beperkt was en er daardoor minder toegangsgelden werden geïnd. Uit de ramingen 2022 blijkt dat de sporthal in 2022 terug zelfbedruipend wordt. Er is bijgevolg geen prijssubsidie nodig.
turnhal De Sterre
De herberekende waarde van de prijssubsidie voor turnhal De Sterre toegekend door de stad Mortsel wordt vastgesteld op 1,26 euro voor elke euro aan toegangsgeld (inclusief 6% BTW) die de bezoeker betaalt voor de turnhal. De prijssubsidie daalt terug naar het niveau van 2020 - deze in 2019 berekende prijssubsidie hield nog geen rekening met corona.
Sportlandschap
De herberekende waarde van de prijssubsidie voor de sportinfrastructuur op het Sportlandschap toegekend door de stad Mortsel wordt vastgesteld op 8,52 euro voor elke euro aan toegangsgeld (inclusief 6% BTW) die de bezoeker betaalt voor het Sportlandschap. Deze subsidie daalt sterk tegenover 2021 (13,15 euro). Dit komt omdat de toegangsgelden reeds in 2021 stijgen tegenover de vorige jaren. Indien het aandeel van de toegangsgelden stijgt kan de factor van de prijssubsidie dalen.De prijssubsidie zal in de loop van 2022 opnieuw geëvalueerd worden in functie van positieve impact van de opstart van de padelvelden.
zwembad Den Bessem
Het exploitatieresultaat van 2019 (het laatste 'normale' exploitatiejaar van het zwembad) werd geactualiseerd. Vooral de loonkost werd bijgesteld. Dit maakt dat de prijssubsidie stijgt tegenover 2021 van 2,56 naar 2,79 euro inclusief BTW. De deelnemende gemeenten werden op het beheerscomité van de interlokale vereniging van 11 oktober 2021 geïnformeerd over een lichte stijging van de prijssubsidie.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement ten voordele van het AGB Mortsel voor onderstaande sportinfrastructuur:
- turnhal De Sterre;
- sportinfrastructuur Sportlandschap;
- zwembad Den Bessem.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de waarde van de prijssubsidie voor turnhal De Sterre toegekend door de stad Mortsel die 1,26 euro inclusief BTW bedraagt voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor de turnhal.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de waarde van de prijssubsidie voor de sportinfrastructuur op het Sportlandschap toegekend door de stad Mortsel die 8,52 euro inclusief BTW bedraagt voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor de sportinfrastructuur op het Sportlandschap.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de waarde van de prijssubsidie voor zwembad Den Bessem toegekend door de stad Mortsel die 2,79 euro inclusief BTW bedraagt voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor de sporthal.
De gemeenteraad beslist dat de gesubsidieerde toegangsgelden steeds kunnen gereëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Mortsel. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de stad Mortsel deze steeds documenteren.
De gemeenteraad beslist dat het AGB Mortsel op de dertigste werkdag van elk kwartaal de stad Mortsel een overzicht zal bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend, tijdens het voorbije kwartaal, tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het AGB Mortsel uitreikt aan de stad Mortsel. De stad Mortsel dient deze debetnota te betalen aan het AGB Mortsel binnen de dertig werkdagen na ontvangst.
De gemeenteraad beslist dat een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 zal worden onderhandeld tussen de stad Mortsel en het AGB Mortsel vóór 31 maart 2023. Bij gebreke hieraan blijft de huidige prijssubsidie van toepassing.
Artikel 231 t/m 244 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de bepalingen met betrekking tot autonome gemeentebedrijven.
Het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2005 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer, afgekort AGB Mortsel, werden goedgekeurd. Deze gemeenteraadsbeslissing van 6 december 2005 werd goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 29 maart 2006 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 28 april 2006.
Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering heeft op 22 januari 2015 goedkeuring gehecht aan het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 en de beslissing van de raad van bestuur van AGB Mortsel waarbij de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer werden gewijzigd waarbij de statutenwijziging naast een doelwijziging ook een naamswijziging naar Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd omvatte.
De gemeenteraad hechtte op 15 juni 2021 goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement 2021 ten voordele van het AGB Mortsel voor het sportlandschap.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Mortsel werd hierbij vastgesteld op 13,15 euro inclusief BTW voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor het Sportlandschap.
In de berekening van de prijssubsidie werd ervan uit gegaan dat de toegangsgelden op jaarbasis in 2021 21.673,00 euro zouden bedragen. Daar tegenover zouden dan 285.000,00 euro prijssubsidies staan. We merken nu dat in de eerste drie kwartalen op het sportlandschap reeds ontvangsten zijn geboekt ten bedrage van 27.484,00 euro, en dat er ten bedrage van 323.484,00 euro prijssubsidies werden toegekend. De ontvangsten die nodig zijn om van het sportlandschap een winstgevende activiteit te maken zijn reeds ruimschoots ontvangen.
De raad van bestuur besliste daarom op 8 december 2021 om de prijssubsidie voor het vierde kwartaal 2021 niet op te vragen.
De gemeenteraad neemt hier kennis van.
De gemeenteraad neemt akte van de beslissing van de raad van bestuur van het AGB van 8 december 2021 om de prijssubsidies voor het sportlandschap, bepaald op factor 13,15 tegenover de toegangsgelden, niet op te vragen bij de stad Mortsel voor het vierde kwartaal 2021.
Artikel 170, §4, van de Grondwet, geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
Artikel 464, §1, van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 10 april 1992: De gemeente is niet gemachtigd tot het heffen van opcentiemen op de personenbelasting, op de vennootschapsbelasting, op de rechtspersonenbelasting en op de belasting van niet-inwoners of van gelijkwaardige belastingen op de grondslag of op het bedrag van die belastingen, uitgezonderd evenwel wat de onroerende voorheffing betreft.
Decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit betreffende de onroerende voorheffing.
Decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies.
Voor de inkomsten van de stad is het aangewezen om jaarlijks tijdig de aanvullende belastingen te stemmen.
De basisheffing van de onroerende voorheffing in het Vlaamse Gewest wordt bepaald door de Vlaamse Codex Fiscaliteit vanaf het aanslagjaar 2018 op 3,97 % van het kadastraal inkomen.
De gemeenteraad stelt voor het aanslagjaar 2022 de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing vast op 830 opcentiemen. Dit treedt in werking op 1 januari 2022.
De vaststelling en de inning van de gemeentebelasting zal door toedoen van het bestuur van de directe belastingen geschieden zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992.
De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting en de aanvullende agglomeratiebelasting op de personenbelasting worden berekend op de personenbelasting zoals vastgesteld in artikel 466 van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992.
Voor de inkomsten van de stad is het aangewezen om jaarlijks tijdig de aanvullende belastingen te stemmen.
De gemeenteraad beslist voor het aanslagjaar 2022 een aanvullende gemeentebelasting vast te stellen op de belasting op de natuurlijke personen die op 1 januari van het betrokken aanslagjaar in de stad gedomicilieerd zijn.
De belasting wordt vastgesteld op 6,50% van de berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikelen 231 t/m 244 van het decreet lokaal bestuur regelen de bepalingen met betrekking tot autonome gemeentebedrijven.
Circulaire 2021/C/57 van 11 juni 2021 van de FOD Financiën
Het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2005 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer, afgekort AGB Mortsel, werden goedgekeurd, en latere wijzigingen.
Sinds 2018 is het intergemeentelijk zwembad operationeel. Tot voor de uitbraak van de COVID-19-pandemie verliep de uitbating van het zwembad succesvol via het AGB Mortsel en waren ook de financiële afspraken met de deelnemende gemeenten helder.
Mortsel streeft ernaar om van het zwembad een winstgevend verhaal te maken en dit zo te houden. Dit doen we door aan zwemmers van de niet deelnemende gemeenten een kostendekkende vergoeding te vragen (tarief B). De zwemmers van de deelnemende gemeenten Borsbeek, Edegem, Hove en Mortsel betalen een lager tarief A. De deelnemende gemeenten passen deze korting bij door per kwartaal een prijssubsidie aan Mortsel te betalen. Deze prijssubsidie wordt in detail berekend op basis van het aantal bezoekers.
Deze structuur maakt dat het restrisico van de exploitatie van het zwembad bij AGB Mortsel zit. Indien het zwembad door omstandigheden gesloten zou worden zullen alle lopende kosten ten laste komen van het AGB, aangezien er geen bezoekers zullen zijn en dus ook geen basis is om via prijssubsidies de werking door te rekenen. De mogelijkheid van een sluiting leek bij de oprichting in 2018 enkel een theoretische mogelijkheid, de coronapandemie leidde echter tot een verplichte reductie van het aantal zwemmers, het wegvallen van bezoeken van scholen en sportclubs en zelfs tot een tijdelijke sluiting van het bad.
Het gevolg is dat AGB Mortsel aanzienlijke verliezen heeft geleden in 2020 (-335.553,00 euro) en, bij onveranderd beleid, dit ook het geval zal zijn in 2021 (we ramen het verlies op -176.200,00 euro).
Ter compensatie van het inkomstenverlies omwille van de coronamaatregelen besliste de fiscus om uitzonderlijk terug een gemeentelijke dotatie (coronatoelage) toe te laten. Op basis van de vooruitzichten 2021 wenst Mortsel hier een beroep op te doen en uitzonderlijk een dotatie ten bedrage van 176.200,00 euro toe te kennen om de goede werking van het AGB niet in gevaar te brengen.
Wij stellen voor om deze gemeentelijke dotatie te laten dragen door de deelnemende gemeenten op basis van het aantal zwemmers in 2019. Dit brengt ons bij de volgende bedragen:
Borsbeek | 17.800,00 euro (10,11%) |
Hove | 26.500,00 euro (15,06%) |
Edegem | 41.600,00 euro (23,61%) |
Mortsel | 90.300,00 euro (51,25%) |
Dit voorstel werd informeel reeds afgetoetst bij de deelnemende gemeenten en de vraag werd ook formeel gericht aan hun colleges van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitkering van een gemeentelijke dotatie aan AGB Mortsel van 176.200,00 euro in 2021 om de minontvangsten van het zwembad Den Bessem te compenseren.
De gemeenteraad gaat akkoord om deze dotatie te recupereren bij de deelnemende gemeenten op basis van het aantal zwemmers 2019.
Besluit van de Vlaamse regering van 2 december 2016 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 betreffende de goedkeuring van de nieuwe rechtspositieregeling en de wijziging van 26 oktober 2021.
Nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen met betrekking tot het domein van HR, maken het noodzakelijk onze rechtspositieregeling aan te passen.
Naast de wijzigingen die voortvloeien uit wettelijke bepalingen werden de volgende aanpassingen doorgevoerd:
- uitsluiten van jobstudenten en sociale tewerkstelling omwille van afzonderlijke RPR van deze laatste doelgroep;
- de mogelijkheid rond fietsleasen wordt ingevoerd;
- de mogelijkheid om een wervingspremie toe te kennen;
- aanpassen van de aanwervingsprocedure van de decretale graden waaronder ook de evaluatie op proef;
- medewerkers AGB worden niet langer uitgesloten van ancïenniteitsdagen en de halve vrije dag op 24 december;
- relevante ervaring wordt onbeperkt meegenomen, ongeacht waar die ervaring werd opgedaan;
- extra prestatievergoedingen worden voortaan vanaf B4 niveau niet toegekend;
- 52+ voor de zorg wordt aangepast naar de afspraken gemaakt met de vakbonden;
- toevoeging van de mogelijkheid om de waarneming van een bepaalde rol te vergoeden op basis van de waardering ten opzichte van ons functieclassificatiesysteem.
De gemeenteraad heft de rechtspositieregeling van 26 februari 2019 en haar wijziging van 26 oktober 2021 op.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de rechtspositieregeling inclusief de fietspolicy, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Het convenant tot regeling van de werkzaamheden van het Family Justice Centrum (FJC) “Veilig Thuis” te Antwerpen stipuleert samenwerkingsafspraken tussen de stad Antwerpen en Vlaanderen over de gecoördineerde aanpak van intrafamiliaal geweld, en dit in het volledige werkingsgebied.
Het werkingsgebied van het FJC Veilig Thuis omvat de gehele afdeling Antwerpen van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. Met name de politiezones Antwerpen, Minos, Hekla, Rupel, Zara, Schoten, Brasschaat, Voorkempen, Grens, Zwijndrecht, Noord, en de daaraan verbonden steden en gemeenten.
Het convenant bepaalt uitdrukkelijk dat de lokale besturen betrokken dienen te worden bij de uitbouw, het aanbod en de subsidiëring van het FJC Veilig Thuis. De Vlaamse strategische coördinator behartigt het overleg en opvolging van de beoogde samenwerking .
De samenwerkingsafspraken met de lokale partners worden uitgewerkt in de geest van het bovenvermelde convenant. Geformaliseerde afspraken kunnen worden toegevoegd als een clausule bij het eerder genoemde convenant. Voor elk betrokken bestuur moet duidelijk zijn wat hun inbreng is in de samenwerking en wat de samenwerking biedt aan het lokale beleid.
De gemeentes en stad van Politiezone Minos wensen zo een samenwerkingsafspraak te maken.
Het politiecollege van 13 oktober 2021 keurde de aanwerving van 1,5 VTE casusregisseur goed.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met Family Justice Center - Veilig Thuis Antwerpen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 2, titel 2, hoofdstuk 2, afdeling 1 'gemeenschappelijke bepalingen' en afdeling 3 'financieel directeur' en latere wijzigingen.
Artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur betreffende zij-instromers.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 betreffende de openverklaring van de functie van financieel directeur.
Hoofdstuk 2.2 van de rechtspositieregeling, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2021, beschrijft de procedure om te bewegen naar de organisatie.
De gemeenteraad verklaarde in zitting van 28 september 2021 de functie van financieel directeur open.
Op basis van artikel 589 §3 van de overgangsbepalingen van het decreet lokaal bestuur kunnen zich kandidaten aandienen, met name niet tot financieel directeur benoemde financieel beheerders, die van rechtswege geacht worden te voldoen aan de aanwervingsvoorwaarden en dus vrijgesteld zijn van selectie. Onder de aanvaarde kandidaten voor de functie van financieel directeur bevinden zich effectief kandidaten die zich beroepen op artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur.
Dit heeft als gevolg dat na de eigenlijke aanwervingsprocedure een vergelijking titels en verdiensten dient te gebeuren tussen de eerst gerangschikte kandidaat uit de aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op het artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur. Er dient dan een bijkomende niet-eliminerende vergelijkende proef op basis van titels en verdiensten plaats te vinden.
De gemeenteraad moet nu nog de concrete invulling van deze bijkomende proef bepalen.
De output van deze fase bestaat in een rapport 'vergelijking titels en verdiensten'. In een finaal document worden een aantal conclusies geschreven ter facilitering van de besluitvorming van de gemeenteraad die finaal door een vergelijkende beoordeling tussen de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op de overgangsbepaling artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt wie de meest geschikte kandidaat is voor de functie van financieel directeur.
Indien de eerst gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure voor of na de vergelijking titels en verdiensten de kandidatuur intrekt, wordt deze vervangen door de eerstvolgende geslaagde kandidaat uit de aanwervingsprocedure en vindt er ten opzichte van deze kandidaat een vergelijking titels en verdiensten plaats.
Aan de bepaling van ABB (Agentschap Binnenlands Bestuur) dat de vergelijking van titels en verdiensten een extra stap dient te zijn die verschillend is van de reguliere procedure, wordt voldaan door de samenstelling van het assessment center uit de vergelijking titels en verdiensten. Zo is de samenstelling van het programma inhoudelijk en vormelijk verschillend, door de inzet van verschillende oefeningen. Bijkomend wordt in het assessment ook een andere verhouding van competenties in kaart gebracht. In de reguliere procedure worden vier competenties gemeten, waar in de bijkomende proef 10 competenties in kaart gebracht worden.
De gemeenteraad beslist om na de eigenlijke aanwervingsprocedure een bijkomende niet-eliminerende vergelijkende proef op basis van titels en verdiensten te organiseren tussen de eerst gerangschikte kandidaat van de aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur. Indien de eerst gerangschikte kandidaat uit de selectieprocedure voor of na de vergelijking titels en verdiensten de kandidatuur intrekt, wordt deze vervangen door de eerstvolgende geslaagde kandidaat uit de aanwervingsprocedure en vindt er ten opzichte van deze kandidaat een vergelijking titels en verdiensten plaats.
De proef wordt afgenomen in de vorm van een assessment center. Stad Mortsel doet hiervoor eveneens een beroep op de ondersteuning van een extern bureau.
Onderstaande competenties worden van elke kandidaat in kaart gebracht en er volgt een vergelijking van titels en verdiensten op basis hiervan:
De gemeenteraad beslist dat op basis van het finaal document opgemaakt door het extern bureau, waarin een aantal conclusies worden geschreven ter facilitering van de besluitvorming van de gemeenteraad die finaal door een vergelijkende beoordeling tussen de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere aanwervingsprocedure en de kandidaten die zich beroepen op de overgangsbepaling artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur, bepaald wordt wie de meest geschikte kandidaat is voor de functie van financieel directeur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De raad van bestuur van het AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd stelde op 8 december 2021 de aangepaste meerjarenplanning 2020-2025 (2021-2) van het AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd vast. De kredieten voor boekjaar 2021 werden aangepast en die voor boekjaar 2022 werden vastgesteld.
De strategische nota wijzigt licht:
- het actieplan "2.1.2 We revitaliseren FORT 4 tot een plek voor ontmoeting, ontspanning, geschiedenis- en natuurbeleving" wordt toegevoegd. Over dit actieplan werd gerapporteerd in de beleidsnota van stad en OCMW met betrekking tot de oprichting van de SPV. Voortaan rapporteren we hierover ook in de beleidsdocumenten van het AGB in het bijzonder over de werking van de BV FORT 4;
- binnen het actieplan "2.1.3 We creëren nieuwe plekken voor ontspanning, natuur-, sport- en spelbeleving" rapporteerden we over de uitwerking van het subsidiedossier baseball en klimmuur. Gelet op de aanpassing van dit subsidiedossier met o.m. de toevoeging van de padelvelden, verruimen we deze actie tot het gehele sportlandschap.
De gemeenteraad moet nu het door de raad van bestuur vastgestelde aangepaste meerjarenplan goedkeuren - inclusief de aanpassing van de kredieten voor het lopende boekjaar 2021 en de vaststelling van de kredieten voor het boekjaar 2022.
De gemeenteraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2) van AGB Mortsel goed.
De gemeenteraad keurt de gewijzigde kredieten van AGB Mortsel voor het lopende boekjaar 2021 goed.
De gemeenteraad keurt de kredieten van AGB Mortsel voor het boekjaar 2022 goed.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het meerjarenplan 2020-2025 van stad Mortsel moet herzien worden. De kredieten voor het boekjaar 2021 worden aangepast en de kredieten voor het boekjaar 2022 worden vastgesteld.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De gemeenteraad stelt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2) van stad Mortsel vast.
De gemeenteraad stelt de gewijzigde kredieten van stad Mortsel voor het lopende boekjaar 2021 vast.
De gemeenteraad stelt de kredieten van stad Mortsel voor het boekjaar 2022 vast.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Mortsel moet herzien worden.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2), gedeelte OCMW, werd door de raad van maatschappelijk welzijn vastgesteld in zitting van 21 december 2021. De gemeenteraad stelde op 21 december 2021 het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2) gedeelte stad vast. De gemeenteraad moet nu goedkeuring hechten aan het door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2), inclusief de vastgestelde gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2021 en de vastgestelde kredieten voor het boekjaar 2022.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2) van OCMW Mortsel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de gewijzigde kredieten van OCMW Mortsel voor het lopende boekjaar 2021.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de kredieten van OCMW Mortsel voor het boekjaar 2022.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021-2) van stad en OCMW Mortsel wordt geacht in zijn geheel definitief te zijn vastgesteld.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf AGB Mortsel heeft op 16 juni 2021 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het autonoom gemeentebedrijf bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 21 juni 2021 en bezorgde de digitale rapportering op 24 juni 2021.
Op 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad een gunstig advies bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf verleend.
Op basis hiervan onderzocht het Agentschap Binnenlands Bestuur de jaarrekening. Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze worden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur van het bestuur bezorgd.
Bij besluit van 15 juli 2021 keurde de gouverneur de jaarrekening goed.
Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.
De gemeenteraad neemt akte van het besluit van de gouverneur van 15 juli 2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van het autonoom gemeentebedrijf AGB Mortsel.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur van het AGB afzonderlijk voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB van 17 juni 2020 waarin de vernieuwde beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel werd goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de vernieuwde beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel.
Artikel 21 van de beheersovereenkomst: toezicht, evaluatie en wederzijdse opvolging door partijen
§1. Partijen komen overeen dat de gemeenteraadsleden, alsmede de betrokken personeelsleden van de Stad, daartoe aangeduid door de stad, volledig inzagerecht hebben in de werkings- en financiële documenten van het AGB.
§2. De Stad oefent jaarlijks, minstens op eigen stukken, toezicht uit op de naleving van de onderhavige overeenkomst en de aanwending van de door de Stad ter beschikking gestelde middelen.
§3. De Stad maakt ter gelegenheid van de evaluatie van deze overeenkomst zelf een beknopt opvolgingsverslag op over de uitvoering van de overeenkomst door het AGB, ten behoeve van de gemeenteraad.
De beheersovereenkomst afgesloten tussen stad en het AGB (autonoom gemeentebedrijf) dient jaarlijks te worden geëvalueerd. In deze evaluatie kan de gemeenteraad bijkomende opdrachten aan AGB Mortsel voorzien, opdrachten concretiseren, bijsturen of supprimeren.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werd onderstaande beleidsdoelstelling en actieplan voorzien:
Strategische doelstelling 2 - Mortsel is een bruisende stad
Operationele doelstelling 2.1 - Mortsel heeft een breed aanbod aan kwalitatieve vrijetijds- en dienstverleningsinfrastructuur
Actieplan 2.1.3 - We creëren nieuwe plekken voor ontspanning, natuur- sport- en spelbeleving
Het Sportlandschap wordt gefaseerd aangelegd. Het AGB heeft hierbij de duidelijke ambitie om meer diversiteit aan sportdisciplines te integreren en zo logischerwijs ook een bredere doelgroep aan sportbeoefenaars aan te spreken.
Volgende acties geven een concrete invulling aan de verdere uitbreiding van het Sportlandschap:
1) exploitatie Padel Sporthaven Mortsel;
2) verdere realisatie van het Sportlandschap waarbij we de aanleg van een baseballcluster voorzien.
Via de beheersovereenkomst wordt de uitbreiding, bijsturing of concretisering van de opdrachten aan AGB Mortsel vastgelegd binnen haar algemene statutaire opdracht.
De gemeenteraad evalueert de beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel en hecht goedkeuring aan de bijsturingen.
Een OverKophuis is een fijne plek waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten in de vrije tijd, maar waar ze ook terecht kunnen wanneer ze willen praten over kleine of grote zorgen. Samen met jongeren gaan OverKop-medewerkers op zoek naar wat hen kan helpen. Zo willen we meer dan ooit aandacht hebben voor het mentale welzijn van kinderen en jongeren en ondersteuning bieden rond andere levensdomeinen relevant voor jongeren.
Vanuit ELZ (eerstelijnszone) ZORA dienden we samen met het bestaande OverKophuis Mechelen (officiële indiener is CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) Boom-Mechelen-Lier) één dossier in, dat werd goedgekeurd voor subsidiëring door de Vlaamse overheid, departement Opgroeien.
Naast het bestaande OverKophuis in Mechelen, het nieuwe OverKophuis in Mortsel in JOC (jongerenontmoetingscentrum) Centraal, starten ook nog Lier en Willebroek in 2021 op, Boom start op in 2022. Al deze huizen liggen in hetzelfde werkingsgebied 1Gezin1Plan.
Er wordt een jaarlijkse subsidie van 100.000,00 euro voor drie jaar voorzien. Per werkingsgebied 1Gezin1Plan wordt er maar aan één aanvraag een subsidie van 100.000,00 euro toegekend.
Binnen het samenwerkingsverband is beslist om deze subsidie deels in te zetten voor een regiocoördinator en het saldo te verdelen over de verschillende OverKophuizen. Het deel van Boom wordt, omdat Boom pas opstart in 2022, tijdens het eerste jaar verdeeld over de vier andere OverKophuizen. Voor Mortsel betekent dit een bedrag van 12.917,00 euro in 2021 (dossier loopt pas vanaf 1 mei 2021), 15.500,00 euro in 2022 en 15.500,00 euro in 2023.
Om het Mortselse deel van de subsidie te kunnen doorstorten en om op een correcte manier te kunnen rapporteren aan het departement Opgroeien vraagt CAW Boom-Mechelen-Lier om de samenwerking vast te leggen in een overeenkomst.
De overeenkomst is voorlopig tot eind 2022 om het mogelijk te maken om in 2022 de samenwerking te evalueren en indien noodzakelijk de overeenkomst aan te passen voor 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de overeenkomst tussen CAW Mechelen-Boom-Lier en lokaal bestuur Mortsel betreffende de implementatie van OverKop in Mortsel.
In 2017 hebben we sterke ambities neergezet voor Mortsel. Een topwerkgever zijn voor medewerkers. Een stevige en brede organisatiebasis vormen die robuust maar flexibel is en waar afdelingen diepgaande kennis kunnen opbouwen en de kans krijgen deze kennis te delen. Zo vormen we samen een ploeg om beslist en nieuw beleid optimaal te realiseren en een toegankelijke, klantgerichte, nabije en brede dienstverlening te bieden aan alle inwoners of ‘klanten’ van Mortsel. Kortom een ploeg die impact heeft op het leven van onze inwoners.
De afgelopen vijf jaar hebben we laten zien dat we als lokaal bestuur voortdurend in beweging zijn. We doen dat steeds vertrekkende vanuit onze kernwaarden:
- Op en top professioneel - We kennen onze taak, we hebben alles in huis om die tot in de puntjes uit te voeren en we nemen onze rol serieus;
- Open en veilig - Niemand moet hier ooit bang zijn om een vraag te stellen. Wie vragen stelt, wil vooruit geraken. En dat stimuleren we door eerlijk te antwoorden, zonder verborgen agenda’s;
- Creatief - We pakken uitdagingen pragmatisch aan en durven risico’s nemen;
- Betrokken en klantgericht - Iedereen wil hetzelfde: een fantastische stad voor die 25.000 Mortselaars. Dat lukt alleen als we allemaal verantwoordelijkheid nemen voor wat we doen;
- Resultaatsgericht - We willen graag dat ons harde werk vruchten afwerpt. Daarom plannen we goed, stellen we doelen voorop en vragen we actief feedback;
- Altijd in ontwikkeling - Rust roest. Daarom stellen we onszelf graag permanent in vraag en geven we iedereen de kans om te groeien en te ontwikkelen. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.
In functie van de wendbaarheid van onze organisatie en de uitdagingen wat professionalisering betreft, leggen wij een voorstel van een geüpdatete organisatiestructuur voor. Wanneer we kijken naar de organisatiestructuur die in 2017 tot stand kwam na het intensief traject naar één lokaal bestuur, zien we dat de grote lijnen hetzelfde zijn gebleven, met uitzondering van onderwijs en kindzorg.
Onderwijs werd in 2017 ingetekend onder de cluster Beleven waarbij enkel de medewerkers die effectief betaald worden door lokaal bestuur Mortsel werden opgenomen. In realiteit valt onderwijs met haar werking en aansturing onder de algemeen directeur en neemt de coördinator onderwijs de algemene coördinatie op van de scholen waar we inrichtende macht van zijn. Daarnaast zijn er verschillende projecten die kaderen binnen het flankerend onderwijsbeleid die vanuit Projectwerking worden opgenomen. De coördinator onderwijs maakt intussen ook deel uit van dit team.
De dagelijkse realiteit maakt dat onderwijs niet correct staat ingetekend in de organisatiestructuur. Bij het herintekenen willen we rekening houden met de zichtbaarheid van onderwijs in de gehele structuur. Mortsel is anno 2021 de inrichtende macht van zes scholen. In totaal gaat dit over 289 medewerkers en 3.659 leerlingen, waarbij de financiële analyse die recentelijk werd gemaakt ook per school en per leerling laat zien dat het lokaal bestuur hierop toelegt.
Het lijkt dan ook zinvol om onze actorrol en regierol uit te splitsen in de structuur. Vanuit dat opzicht is het logisch dat onderwijs apart zichtbaar wordt. Als lokaal bestuur kiezen we bewust om te investeren in deze scholen en als actor te blijven optreden in een veranderende context waar elders verscheidene lokale besturen onderwijs afstoten.
Wat betreft onze regierol zit er veel geborgd in de dagelijkse werking van de clusters Beleven en Welzijn (schoolaanbod Vrije tijd en individuele begeleiding Welzijn). Ook vanuit Projectwerking zijn er heel wat projecten zoals aanmeldings- en inschrijvingsbeleid, nieuw decreet BOA, enz.… De coördinator onderwijs begeleidt deze projecten vanuit de cluster Beheersing en ontwikkeling in plaats van de cluster Beleven.
Kindzorg zat in 2017 onder Beleven maar zit in de praktijk bij de start van de nieuwe legislatuur onder de cluster Zorg waarbij de aansturing gecoördineerd wordt binnen een groter geheel. Dit impliceert dat ook het traject rond afwijkende vakantiedagen die gelden binnen de gehele cluster Zorg hier gerealiseerd moet worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aangepaste geïntegreerde organisatiestructuur van stad, OCMW en AGB Mortsel.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2020 waarin werd beslist de toetreding tot het Regionaal Landschap Rivierenland vzw goed te keuren, de doelstellingen van het samenwerkingsverband te onderschrijven, de voorgelegde statuten van de vzw goed te keuren en de jaarlijkse financiële ondersteuning per inwoner en helft van de bedeling van de landschapskrant goed te keuren en te begroten.
De gemeenteraad besliste op 27 oktober 2020 om lid te worden van het Regionaal Landschap Rivierenland (RLRL). Het RLRL neemt onder meer de werking van de streekvereniging Zuidrand op vlak van milieu, natuur en landschap over. Eén van die taken omvat het natuur- en groenbeheer van de gronden in eigendom van het lokaal bestuur in de vallei van de Koude Beek, Fortloop en het gebied Sportlandschap. Het RLRL zal op korte termijn de bestaande onderhoudscontracten met Natuur- en Landschapszorg vzw overnemen en nadien een nieuwe overheidsopdracht opstarten om deze opdracht ook op langere termijn verder te zetten voor alle betrokken eigenaars, zijnde gemeente Borsbeek, stad Mortsel, Stichting Kempisch Landschap en provincie Antwerpen. Het RLRL zal het beheer van deze gebieden verder professionaliseren en de beheerde oppervlakte uitbreiden om aan de uitvoering van de doelstellingen in het meerjarenplan op vlak van natuur, landschap en biodiversiteit mee vorm te geven.
Om dit mogelijk te maken wil RLRL een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met alle betrokken eigenaars, waaronder het lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering van het Loket Onderhoud Buitengebied in de Koudebeekvallei tussen Regionaal Landschap Rivierenland vzw, gemeente Borsbeek, stad Mortsel, Stichting Kempisch Landschap en provincie Antwerpen.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure, en artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43 betreffende raamcontracten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 betreffende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en betreffende de wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.
Het besluit van de raad van bestuur van IGEAN van 8 september 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan het bestek operationele leasing van fietsen.
Lokale besturen kunnen sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 fietslease aanbieden aan hun medewerkers. Dit besluit regelt de mogelijkheid voor lokale besturen om hun personeelsleden vrijwillig vakantiedagen, eindejaarstoelage en/of fietsvergoeding in te laten ruilen tegen voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit.
Volgende bestaande voordelen, die nog niet verworven mogen zijn, kunnen ingeruild worden voor fietsmobiliteit:
- eindejaarstoelage;
- fietsvergoeding;
- 24+ vakantiedagen (voor OCMW-personeel in specifieke diensten) en 28+ vakantiedagen (voor het overige OCMW- en gemeentepersoneel).
Het aanbieden van fietslease gebeurt op vrijwillige basis:
- Het lokaal bestuur (de werkgever) beslist vrijwillig over het al dan niet aanbieden van fietslease én over de voordelen die kunnen worden ingeruild;
- Het individueel personeelslid (de werknemer) beslist vrijwillig om al dan niet bestaande voordelen om te zetten naar fietslease én welke voordelen ingeruild worden.
Het lokaal bestuur Mortsel wil dit ook aanbieden aan haar medewerkers en kiest er voor om dit mogelijk te maken via vakantiedagen en de eindejaarstoelage. Wettelijk is bepaald dat sommige van onze medewerkers maximum twee vakantiedagen hiervoor mogen inzetten. Het lokaal bestuur kiest daarom om maximum twee vakantiedagen te laten inzetten door alle medewerkers. Het lokaal bestuur Mortsel laat de keuze aan de medewerker om de fiets in te zetten voor gemengd gebruik werk/privé alsook voor enkel privégebruik.
Voordelen voor de medewerker:
- flexibeler verlonen - medewerkers die dit wensen kunnen vakantiedagen of eindejaarstoelage omzetten in fietslease;
- fiscaal voordeel.
De fietspolicy zal toegevoegd worden aan de rechtspositieregeling. In de policy wordt verwezen naar een jaarlijkse onderhoudsbeurt die is inbegrepen.
IGEAN milieu en veiligheid treedt op als aankoopcentrale en heeft hiervoor een bestek opgesteld waaraan alle aangesloten besturen, die deel uitmaken van IGEAN milieu en veiligheid en/of IGEAN dienstverlening deel uitmaken, kunnen deelnemen.
Er worden stadsfietsen, bakfietsen, koersfietsen, E-bikes en speed pedelecs aangeboden.
De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale van IGEAN milieu en veiligheid voor de raamovereenkomst operationele leasing van fietsen voor het personeel van het lokaal bestuur.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het bestek van IGEAN milieu en veiligheid en de plaatsingswijze openbare procedure betreffende de raamovereenkomst operationele leasing van fietsen voor het personeel van het lokaal bestuur voor een geraamd totaalbedrag van 250.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar, waarvan 120.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar voor de stad.
Bij toepassing van het onteigeningsplan, gehecht aan het bijzondere plan van aanleg (BPA) nummer 8, goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 8 november 1979, werd de stad eigenaar van al de terreinen die in de onteigeningstabel waren opgenomen. Op dit BPA komen zes percelen voor die bedoeld zijn om gevoegd te worden bij de aangrenzende percelen in de Jacob van Arteveldestraat.
De gemeenteraad hechtte op 28 oktober 1986 voorlopige goedkeuring aan de verkoop uit de hand van zes percelen achtergrond, gelegen achter de percelen Jacob van Arteveldestraat nummer 18 tot en met nummer 28, om bij deze percelen te worden gevoegd, zoals voorzien in het BPA (bijzonder plan van aanleg) nummer 8.
Op 2 mei 2000 hechtte de gemeenteraad goedkeuring aan de onderhandse verkoop van vier percelen achtergrond, gelegen achter de percelen Jacob van Arteveldestraat 22, 24, 26 en 28. De eigenaars van huisnummers 18 en 20 gingen toen niet op het verkoopvoorstel in.
Op 16 september 2006 hechtte de gemeenteraad goedkeuring aan de onderhandse verkoop van één perceel achtergrond, gelegen achter het perceel Jacob van Arteveldestraat 20.
Op 11 augustus 2021 informeerden de nieuwe eigenaars van Jacob van Arteveldestraat 18 naar de mogelijkheid om het perceel grond, grenzend aan hun nieuwe woonst, aan te kopen om hun beperkte tuinruimte te kunnen uitbreiden. Dit is het laatste perceel grond uit BPA nummer 8 dat in aanmerking komt voor verkoop aan de aanpalende eigenaar.
Op bijgevoegd opmetingsplan van landmeter-expert Derwael is het bedoelde perceel aangeduid als lot 5.
De eigenaars van Jacob van Arteveldestraat 18 gaven intussen hun schriftelijk akkoord tot aankoop van circa 33 m² grond, gelegen achter hun eigendom tegen een verkoopprijs van 8.000,00 euro, exclusief kosten. Notarissen Paul Wellens en Myriam-Alexandra Vreven hebben een ontwerp van akte opgemaakt om deze verkoop te formaliseren.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte voor de onderhandse verkoop van een perceel tuingrond, gelegen achter het perceel Jacob van Arteveldestraat 18.
Zora Werkt! is de integratie van de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activatie en omvat tevens de regierol sociale economie. Volgende gemeenten van de Zuidoostrand Antwerpen maken deel uit van de vereniging: Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Wommelgem en Mortsel. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad keurde in haar zitting van 17 december 2019 de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "Zora Werkt!" goed. Hierin werd bepaald dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende besturen.
Het budget 2022 werd op het beheerscomité van 26 november vastgesteld. Het past binnen het aangepaste meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 april 2021.
De gemeenteraad keurt het budget 2022 van de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.