Het uitvoeringsbesluit op de omgevingsvergunning (OVB) goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 27 november 2015 art. 13 tot en met 29.
Artikel 47 van het OVB betreffende het besluit van de gemeenteraad over wegenwerken.
Artikel 3 en 4 van het Decreet op de Gemeentewegen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 3 mei 2019.
Er werd op 6 april 2021 door EZ-CONSULT een aanvraag met referentie OMV_2021058088 ingediend voor het omvormen van Hoeve Liekens naar kinderboerderij(klassen) met conciërgewoning, Drabstraat zn.
Binnen het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) Drabstraat werd vastgelegd dat er een trage weg voorzien moet worden tussen de wijk Steenovenbos en de reeds bestaande trage weg Drabstraat - Neerhoevelaan (indicatieve aanduiding gele lijn op plan BPA, zie bijlage).
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 17 juni 2021 tot en met 16 juli 2021. Er werd één bezwaar ingediend. Het bezwaar handelt niet over de aanleg van de trage weg.
Vanwege het groene karakter en de strikte bepalingen wat betreft verhardingen in deze zone is het niet wenselijk een verhard pad aan te leggen.
Er wordt voorgesteld een effen pad in gras aan te leggen. Dit pad kan verder doorlopen van aan de perceelsgrens tot aan het reeds bestaande aangelegd pad in ternair zand. De breedte van het pad bedraagt 3m en dient egaal aangelegd te worden, zonder putten. Dit zal als gazon onderhouden worden zodat de toegankelijkheid gegarandeerd blijft; indien de zone te nat is, dient het pad verhoogd aangelegd te worden zodanig dat toegankelijkheid gegarandeerd blijft.
Na realisatie wordt deze trage weg kosteloos overgedragen naar Mortsel.
Het tracé van de weg wordt voorzien met aansluiting aan de wijk Steenovenbos, langs de achtertuinen van de Neerhoevelaan tot aan de perceelsgrens met de doorsteek Drabstraat - Neerhoevelaan/Goudenregen.
Het rooilijnplan met over te dragen tracé, inplantingsplan en het bestek is als bijlage opgeladen.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De trage weg past binnen de verplichting van het BPA om een trage verbinding tussen de wijk Steenovenbos en de doorsteek Drabstraat - Neerhoevelaan te realiseren.
De uiterlijke beslissingsdatum van deze omgevingsaanvraag is 19 november 2021.
Conform de bouwcode draagt de begunstigde van de vergunning de kosten van de wegeniswerken, rioleringswerken en de aanleg van de nutsvoorzieningen die moeten worden voorzien met betrekking tot een bouwproject, inclusief alle kosten aan technische inrichtingen en esthetische voorzieningen verbonden aan deze werken en kosten die verband houden met het ontwerp.De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aangeduide zone en de principiële uitrusting van de voetverbinding zoals aangeduid in het voorstel van het bouwproject OMV_2021058088.