Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 2, titel 2, hoofdstuk 2, afdeling 1 'gemeenschappelijke bepalingen' en afdeling 3 'financieel directeur'.
Hoofdstuk 2.2 van de rechtspositieregeling goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2019 beschrijft de procedure om te bewegen naar de organisatie.
De gemeenteraad nam op 28 september 2021 akte van het ontslag van financieel directeur Gert Buys. De betrekking van financieel directeur wordt dus vacant en kan worden openverklaard.
De functiebeschrijving voor financieel directeur wordt aangepast in functie van de veranderende context. Hiervoor wordt als basis de functiebeschrijving gebruikt die opgemaakt werd door CC consult in een participatief traject met decretale graden.
Artikel 589 §3 en §4 van het decreet lokaal bestuur voorziet in het kader van de integratie gemeente en OCMW een aparte procedure dat de persoon, die in dat kader niet werd aangesteld als financieel directeur in het eigen bestuur, geacht wordt te voldoen aan de aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden die door de gemeenteraad worden vastgesteld voor de functie van financieel directeur. Deze personen dienen niet deel te nemen aan de reguliere selectieprocedure en zijn hiervan vrijgesteld. Indien zij-instromers zich kandidaat stellen heeft het lokaal bestuur omwille van het verplichte vergelijkende karakter van de aanwervingsprocedure de mogelijkheid een bijkomende proef te voorzien.
De gemeenteraad verklaart een voltijdse statutaire functie van financieel directeur open. Deze vacature wordt ingevuld via externe aanwerving. Er wordt een proefperiode van 1 jaar voorzien.
Er wordt een wervingsreserve aangelegd voor de kandidaten die geslaagd zijn het aanwervingsexamen en dit voor een periode van één jaar.
Voor de selectieprocedure voor financieel directeur zal beroep gedaan worden op een extern selectiebureau welke de procedure coördineert. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de keuze van dit bureau op basis van de ingediende offertes via Poolstok.
§1. De bekendmaking van de vacature gebeurt via volgende kanalen:
- website lokaal bestuur Mortsel;
- website VDAB;
- sociale media;
- publicatie geschreven pers;
- website VVSG.
§2. De selectiecommissie bestaat uit:
- algemeen directeur lokaal bestuur Mortsel (intern jurylid);
- minstens één financieel directeur van een ander lokaal bestuur;
- één vertegenwoordiger van het selectiebureau.
§1. De kandidaten worden onderworpen aan verschillende selectietechnieken. De selectiecriteria en -technieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving.
Voor de financieel directeur bevat de selectieprocedure een DNA-toets die resulteert in geslaagd of niet. Alleen de kandidaten die geslaagd zijn worden voor het volgende selectieonderdeel opgeroepen zijnde een schriftelijke en mondelinge capaciteits- en denkproef die het financieel-economisch inzicht toetst. Om geslaagd te zijn hiervoor moeten de kandidaten voor elk selectieonderdeel geslaagd zijn en 50% van de punten behalen en een totale eindscore van 60% behalen. De geslaagde kandidaten worden op punten gerangschikt.
De selectie wordt daarnaast aangevuld met een assessment center in volgorde van rangschikking. De resultaten hiervan zijn bindend.
§2. Indien zij-instromers zich kandidaat stellen wordt er een bijkomende proef georganiseerd voor de geslaagde kandidaten uit de selectieprocedure én de titularissen van de functie van financieel beheerder, die zich beroepen op artikel 589 §3 van het decreet lokaal bestuur (zij-instromers). In deze bijkomende proef wordt enerzijds de DNA-toets alsook het financieel-economisch inzicht nagegaan. De bijkomende proef bestaat uit een gestructureerd gesprek met de jury. De geslaagde kandidaten worden op punten gerangschikt en moeten minimum een totale score van 60% behalen.
De selectie wordt aangevuld met een assessment center in volgorde van rangschikking. De resultaten hiervan zijn bindend.
De aanwervingsvoorwaarden worden als volgt vastgesteld:
1) je hebt een masterdiploma of een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli, dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs in een economische of financiële studierichting;
2) 5 jaar relevante beroepservaring hebben;
3) de Belgische nationaliteit bezitten;
4) slagen in een selectieprocedure.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de functiebeschrijving van financieel directeur lokaal bestuur Mortsel.