Opgeheven in de gemeenteraadszitting van 20 december 2022.
Het huidige belastingreglement op de afgifte van getuigschriften of andere stukken werd goedgekeurd op 2 maart 2021.
In kader van historisch, wetenschappelijk of genealogische onderzoek kunnen burgers, organisaties of verenigingen informatie opvragen uit onze registers burgerlijke stand en uit ons archief.
Sinds 2014 is er echter een nieuw koninklijk besluit met betrekking tot de ontsluiting van de bevolkings- en vreemdelingenregisters voor genealogisch en historisch onderzoek. Registers van langer dan 120 jaar geleden zijn vrij toegankelijk. Voor informatie die minder dan 120 jaar oud is moet er echter toelating zijn van de persoon zelf of zijn nabestaanden. Als er geen nabestaanden zijn, is er toelating van het college nodig.
Daarnaast zijn de regels inzake de openbaarheid van de registers van de burgerlijke stand gewijzigd. Overlijdensakten worden na 50 jaar openbaar en huwelijksakten na 75 jaar. Voor geboorteakten blijft 100 jaar de regel.
Om te voldoen aan bovenstaande richtlijnen was een wijziging van werkwijze in de genealogische opzoekingen noodzakelijk.
De nieuwe werkwijze werd goedgekeurd bij besluit door het college van burgemeester en schepenen op 22 februari 2021.
Mortsel wil als bestuur er op toe zien dat het Mortselse erfgoed bewaard blijft. Het bestuur wenst verenigingen en organisaties waarvan de werking in opdracht staan van heemkunde en onderzoek naar geschiedenis en die opzoekingen wensen te doen in kader van Mortselse heemkunde en geschiedenis te ondersteunen door middel van een vrijstelling van belasting. Het bestuur hoopt met deze vrijstelling het onderzoek naar de geschiedenis van Mortsel te stimuleren, cultiveren en uit te diepen.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart; nieuwe gecoördineerde versie van 1 juni 2012.
De omzendbrief van 21 december 2012 betreffende de nieuwe prijs van de identiteitsdocumenten die uitgereikt worden aan Belgen en vreemdelingen.
Retributiereglement op de procedure voornaamswijziging, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018.
De omzendbrief van 12 februari 2021 betreffende de Brexit - afgifte van duurzame verblijfskaarten voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord en de kaarten voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord.
Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister en latere wijzigingen.
De gemeenteraad heft het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken (2021-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 2 maart 2021, op.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken voor de aanslagjaren 2021-2025 goed.