Terug
Gepubliceerd op 28/04/2021

Notulen  gemeenteraad

di 30/03/2021 - 21:00 Grote Zaal 't Parkske

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

Agendapunten

aangevraagd door de heer Werner Van Mierlo - lucht en ruimte, verduidelijkingsvraag opmaak nieuwe plannen Zorgcampus MM6

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

aangevraagd door de heer Werner Van Mierlo - lucht en ruimte, verduidelijkingsvraag opmaak nieuwe plannen Zorgcampus MM6

aangevraagd door de heer Werner Van Mierlo - lucht en ruimte, verduidelijkingsvraag opmaak nieuwe plannen Zorgcampus MM6

Motivering

Op 23 februari 2021 werd op de Gezamenlijke Raadscommissie een toelichting gegeven omtrent het Welzijnshuis en de Zorgcampus. Het punt wordt opnieuw geagendeerd op de Raad van 30 maart e.k., met de oproep om tussentijds vragen te stellen. 

De vergunning voor een welzijnscampus op Meerminne 6 (MM6) werd in juli 2020 door de Deputatie van de Provincie Antwerpen geweigerd.

Gelieve in bijlage een samenvatting te vinden van de argumentatie van de Deputatie, zoals wij die juridisch en als omwonenden hebben gemaakt. De sommatie van de vier punten laat ons inziens geen ruimte voor interpretatie : een nieuwbouw mag niet groter zijn dan de huidige gebouwen, na afbraak van deze laatste.

Integendeel : bij afbraak gevolgd door nieuwbouw zou het betamelijk zijn de historische schaalbreuk ten opzichte van de omwonenden te verkleinen, nu de deputatie van oordeel is dat de huidige gebouwen een frappante schaalbreuk betekenen met de omgeving.

Wij hoorden in de zittingen van 27 oktober 2020 en 23 februari 2021 verschillende keren dat het Stadsbestuur in het hertekenen van de plannen “lucht en ruimte” wenst te geven aan de omwonenden. Dat appreciëren wij ten zeerste. Voor een goed begrip vragen we hierover volgende verduidelijkingen :

1.       Bedoelt het Stadsbestuur met “lucht en ruimte geven” : vergelijken met de volumes van de huidige gebouwen MM4 en MM6 (voor MM6 inclusief inkom : 17.700 m³) ? Wordt m.a.w. toegewerkt naar het verkleinen van de historische schaalbreuk ?

2.       Of bedoelt het Stadsbestuur met “lucht en ruimte geven” : vergelijken met het volume van de door de Deputatie afgekeurde nieuwe plannen van MM6 ?

In dit geval : volume van de afgekeurde plannen MM6, incl. luifels en terrassen : 29.000 m³. Er wordt nu gesteld dat 1.471 m² geschrapt zou worden. Met een hoogte van pakweg 3,8 m gaat dit wellicht over een volume van ca. 5.600 m³. Dit zou betekenen dat toegewerkt wordt naar een nieuw volume van 23.400 m³. Dat is (veel) groter dan het huidige volume van MM6 van ca. 17.700 m³.

M.a.w: de deputatie stelt dat het volume niet groter mag zijn dan de huidige gebouwen (integendeel: zij stelt een schaalbreuk vast).

Volgens bovenstaande informatie en berekeningen gaan de nieuwe plannen wél opnieuw een groter volume hebben dan de huidige gebouwen. Klopt dit en komen we mogelijks voor eenzelfde juridische discussie te staan, of kunnen jullie ons gerust stellen dat de plannen niet méér volume zullen bevatten dan het huidig volume ?

Steeds tot verder overleg bereid.

1.

2021_GR_00042 - notulen - zitting 2 maart 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00042 - notulen - zitting 2 maart 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00042 - notulen - zitting 2 maart 2021 - goedkeuring

2021_GR_00042 - notulen - zitting 2 maart 2021 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 2 maart 2021. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 2 maart 2021.

2.

2021_GR_00045 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - aanpassing samenwerkingsovereenkomst optimalisatie - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00045 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - aanpassing samenwerkingsovereenkomst optimalisatie - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_GR_00045 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - aanpassing samenwerkingsovereenkomst optimalisatie - goedkeuring

2021_GR_00045 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - aanpassing samenwerkingsovereenkomst optimalisatie - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2020 waarin goedkeuring werd gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst met provincie Antwerpen betreffende de optimalisatie van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen en akte werd genomen van de lijst van quickwins en werken en aan de proefopstelling fietsstraat in de Amedeus Stockmanslei.

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 23 juni 2020 de samenwerkingsovereenkomst met het provinciebestuur over de optimalisatie van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen goed.

Het provinciebestuur vraagt nu om bijlage IV en V bij deze overeenkomst te vervangen door een nieuwe versie van bijlage IV en V omdat het provinciebestuur de aanbestedingsprocedure voor het studiebureau dat deze werken zal begeleiden heeft aangepast.

Deze wijziging aan het bestek (bijlage V) en de prijsraming (bijlage IV) moet ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

De overeenkomst en de originele bijlage I, II en III zijn voor de volledigheid mee in bijlage toegevoegd en blijven dus ongewijzigd.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 05° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 5&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten. De bevoegdheden als vermeld in artikel 196, 234 en 247 kunnen niet worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomst met het provinciebestuur (nieuwe bijlage IV en V) over de optimalisatie fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen goed.

3.

2021_GR_00046 - warmtenet Agfa-Gevaert - verlenen domeintoelating aanleg warmteleiding Hendrik Kuijpersstraat - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00046 - warmtenet Agfa-Gevaert - verlenen domeintoelating aanleg warmteleiding Hendrik Kuijpersstraat - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00046 - warmtenet Agfa-Gevaert - verlenen domeintoelating aanleg warmteleiding Hendrik Kuijpersstraat - goedkeuring

2021_GR_00046 - warmtenet Agfa-Gevaert - verlenen domeintoelating aanleg warmteleiding Hendrik Kuijpersstraat - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Het gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2015 en 29 september 2020 waarin de deelname van het stadsbestuur aan resp. het burgemeestersconvenant 2020 en 2030 werd goedgekeurd. In het actieplan bij het burgemeestersconvenant 2020 is de aanleg van warmtenetten als een actie opgenomen. Het klimaatactieplan bij het burgemeestersconvenant 2030 is nog in opmaak maar zal ongetwijfeld acties rond de verdere uitbouw van het warmtenet bevatten.

Het gemeenteraadsbesluit van 22 maart 2005 waarin goedkeuring werd gehecht aan de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs de gemeentewegen van Mortsel waarin:
1) Eénvormige afspraken werden vastgelegd bij uitvoering van:
- werken op het gemeentelijk openbaar domein met (een) nutsbedrij(f)(ven) als opdrachtgever(s);
- noodzakelijk aanpassings- en verplaatsingswerken aan de nutsleidingen in het kader van de uitvoering van gemeentelijke infrastructuurwerken, waarvoor de gemeente optreedt als opdrachtgever.
2) De door beide partijen te respecteren technische en administratieve regels werden vastgelegd.

Het volgen van deze code is onderdeel van de gevraagde domeintoelating.

Aanleiding en context

Het college gunde op 19 maart 2018 de opdracht tot trajectbegeleiding bij de uitbouw van een warmtenet aan Kelvin Solutions bvba, De Populierkens 1 te 2360 Vosselaar, tegen een totaalbedrag van 43.179,31 euro, incl. BTW, waarvan 10.794,83 euro, incl. BTW, ten laste van lokaal bestuur Mortsel (een vierde), Agfa-Gevaert nv (een vierde), Antwerpen (een vierde), Edegem (een vierde).

Bij het onderzoek naar de mogelijkheden voor een warmtenet rond de vestiging van Agfa-Gevaert nv in Mortsel en Antwerpen is een keuze van het te volgen tracé van de leidingen met warm water noodzakelijk om de nodige investeringen en technische uitvoeringswijze te bepalen.

Een eerste deelproject omvat de aanleg van een warmtenet vanuit Agfa-Gevaert te Mortsel naar het KMO-gebied Vredebaan Mortsel en het toekomstige woonproject 'Minerve' ter hoogte van de Fort 5-straat (voormalige site Agfa 4). Hiertoe werd een samenwerking opgezet door ontwikkelaar Revive, warmteproducent Agfa-Gevaert nv en het projectconsortium Warmte Verzilverd, een samenwerkingsverband tussen ZuidtrAnt cvba, Ecopower cvba en Kelvin Solutions bvba. Hiervoor is een subsidie van 2,25 miljoen euro vanuit het kabinet van de Vlaams minister van begroting, financiën en energie toegekend. Dit warmtenet loopt gedeeltelijk over het openbaar domein waarvoor de gemeenteraad op 24 september 2019 een domeintoelating verleende aan Warmte Verzilverd BV.

Een tweede deelproject waarop deze aanvraag betrekking heeft, omvat de aanleg van een warmtenet vanuit Agfa-Gevaert te Mortsel naar het toekomstige woonproject 'Zilverkwartier' ter hoogte van de Oogststraat te Antwerpen-Berchem (voormalige bloemkwekerij).

In hun schrijven van 10 februari 2021 (bijlage) vraagt Warmte Verzilverd BV een domeintoelating aan voor de aanleg van ondergrondse warmteleidingen voor het warmtenet, vertrekkend vanuit de vestiging Agfa 1 via een onderboring van de Hendrik Kuijpersstraat (openbaar domein stad Mortsel en voorwerp van deze domeintoelating) naar de vestiging Agfa 2 en het aangrenzende woonproject Zilverkwartier. De onderboring van de Hendrik Kuijpersstraat gebeurt onder het oude deel van de straat in de buurt van de ingangen van Agfa-Gevaert vestigingen 1 en 2 en zal noch tijdens de uitvoering van de werken noch nadien zichtbare impact hebben op het openbaar domein.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 11&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, &sect;3, 8&deg;, b), en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de domeintoelating goed voor Warmte Verzilverd BV voor de aanleg van warmteleidingen voor de uitbouw van het warmtenet tussen Agfa vestiging 1, zijde Hendrik Kuijpersstraat naar het toekomstige woonproject Zilverkwartier in de Oogststraat te Antwerpen-Berchem:
- deel 1: uitkoppeling warmte: terreinen Agfa 1, Septestraat 27, 2640 Mortsel;
- deel 2: distributie naar Zilverkwartier Berchem, Hendrik Kuijpersstraat, 2640 Mortsel;
- deel 3: aansluiting gebruikers Zilverkwartier Berchem: terreinen aansluitend bij de site.
De domeintoelating heeft betrekking op een onderboring van de Hendrik Kuijpersstraat voor de aanleg en het gebruik van leidingen voor het transport van warm water.   

4.

2021_GR_00035 - aanpassing subsidiereglement - jaarlijkse renovatie grasterreinen erkende verenigingen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00035 - aanpassing subsidiereglement - jaarlijkse renovatie grasterreinen erkende verenigingen - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00035 - aanpassing subsidiereglement - jaarlijkse renovatie grasterreinen erkende verenigingen - goedkeuring

2021_GR_00035 - aanpassing subsidiereglement - jaarlijkse renovatie grasterreinen erkende verenigingen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

We beschouwen de verenigingen als belangrijke partners in de realisatie van de doelen en acties van het meerjarenplan en willen ze op een uniforme en transparante manier ondersteunen, over alle sectoren heen. Om deze reden werden er nieuwe reglementen opgemaakt inzake de erkenning en subsidiëring van de Mortselse verenigingen.

Het reglement betreffende de toelage voor de jaarlijkse renovatie van de grasterreinen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 juni 2014, werd aangepast aan de nieuwe terminologie en voorwaarden. 

Het vernieuwde reglement gaat in op 1 april 2021 en vervangt het reglement toelage jaarlijkse renovatie van grasterreinen van sportverenigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft haar beslissing van 23 juni 2014, waarin het reglement betreffende de toelage voor de jaarlijkse renovatie van grasterreinen werd goedgekeurd, op met ingang van 1 april 2021 en hecht goedkeuring aan het nieuwe subsidiereglement betreffende de jaarlijkse renovatie van grasterreinen van erkende verenigingen, dat in werking treedt op 1 april 2021.

5.

2021_GR_00036 - sportregio Midden-Provincie - jaarverslag en jaarrekening 2020 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00036 - sportregio Midden-Provincie - jaarverslag en jaarrekening 2020 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00036 - sportregio Midden-Provincie - jaarverslag en jaarrekening 2020 - goedkeuring

2021_GR_00036 - sportregio Midden-Provincie - jaarverslag en jaarrekening 2020 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenten Boechout, Hove, Kontich, Zandhoven, Ranst, Edegem, Wommelgem, Wijnegem, Zoersel, Borsbeek, Lint, Schilde en Mortsel komen een aantal keer per jaar samen met als doel via samenwerking het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van sportbegeleiding en coördinatie van bovenlokale infrastructuur te verbeteren.

Om deze doelen te realiseren worden er inkomsten en uitgaven gegenereerd. Het jaarverslag en de rekening bieden een overzicht van de genomen initiatieven en de overeenkomstige uitgaven/inkomsten.

Op de algemene vergadering van 24 februari 2020 keurde het beheerscomité van de interlokale vereniging het jaarverslag 2020 goed. De schepenen van sport zetelen als afgevaardigden in het beheerscomité van de interlokale vereniging.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 09° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het jaarverslag en de jaarrekening 2020 van de interlokale vereniging "sportregio Midden-Provincie", zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.

6.

2021_GR_00044 - belastingreglement - wijziging afgifte getuigschriften of andere stukken (2021-2025) - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00044 - belastingreglement - wijziging afgifte getuigschriften of andere stukken (2021-2025) - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00044 - belastingreglement - wijziging afgifte getuigschriften of andere stukken (2021-2025) - goedkeuring

2021_GR_00044 - belastingreglement - wijziging afgifte getuigschriften of andere stukken (2021-2025) - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

De algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart; nieuwe gecoördineerde versie van 1 juni 2012.

De omzendbrief van 21 december 2012 betreffende de nieuwe prijs van de identiteitsdocumenten die uitgereikt worden aan Belgen en vreemdelingen.

Retributiereglement op de procedure voornaamswijziging, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018.

De omzendbrief van 12 februari 2021 betreffende de Brexit - afgifte van duurzame verblijfskaarten voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord en de kaarten voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord.

Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister en latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Het huidige belastingreglement op de afgifte van getuigschriften of andere stukken werd goedgekeurd op 2 maart 2021.

In kader van historisch, wetenschappelijk of genealogische onderzoek kunnen burgers, organisaties of verenigingen informatie opvragen uit onze registers burgerlijke stand en uit ons archief.  

Sinds 2014 is er echter een nieuw koninklijk besluit met betrekking tot de ontsluiting van de bevolkings- en vreemdelingenregisters voor genealogisch en historisch onderzoek. Registers van langer dan 120 jaar geleden zijn vrij toegankelijk. Voor informatie die minder dan 120 jaar oud is moet er echter toelating zijn van de persoon zelf of zijn nabestaanden. Als er geen nabestaanden zijn, is er toelating van het college nodig. 

Daarnaast zijn de regels inzake de openbaarheid van de registers van de burgerlijke stand gewijzigd. Overlijdensakten worden na 50 jaar openbaar en huwelijksakten na 75 jaar. Voor geboorteakten blijft 100 jaar de regel.

Om te voldoen aan bovenstaande richtlijnen was een wijziging van werkwijze in de genealogische opzoekingen noodzakelijk.
De nieuwe werkwijze werd goedgekeurd bij besluit door het college van burgemeester en schepenen op 22 februari 2021.

Mortsel wil als bestuur er op toe zien dat het Mortselse erfgoed bewaard blijft. Het bestuur wenst verenigingen en organisaties waarvan de werking in opdracht staan van heemkunde en onderzoek naar geschiedenis en die opzoekingen wensen te doen in kader van Mortselse heemkunde en geschiedenis te ondersteunen door middel van een vrijstelling van belasting. Het bestuur hoopt met deze vrijstelling het onderzoek naar de geschiedenis van Mortsel te stimuleren, cultiveren en uit te diepen.

De volgende wijzigingen werden aangebracht:

Inhoudelijk:

  • toevoeging vrijstelling voor verenigingen en organisaties waarvan de werking in opdracht staan van heemkunde en onderzoek naar geschiedenis en die opzoekingen wensen te doen in kader van Mortselse heemkunde en geschiedenis 
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken (2021-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 2 maart 2021, op.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken voor de aanslagjaren 2021-2025 goed.

7.

2021_GR_00037 - gebouwen - lastvoorwaarden raamcontract levering en installatie toegangscontrolesysteem stad en AGB - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00037 - gebouwen - lastvoorwaarden raamcontract levering en installatie toegangscontrolesysteem stad en AGB - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00037 - gebouwen - lastvoorwaarden raamcontract levering en installatie toegangscontrolesysteem stad en AGB - goedkeuring

2021_GR_00037 - gebouwen - lastvoorwaarden raamcontract levering en installatie toegangscontrolesysteem stad en AGB - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 139.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden), artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43 betreffende raamcontracten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Aanleiding en context

Het raamcontract betreft de levering en installatie van een toegangscontrolesysteem op diverse locaties van de stad en het AGB. Het betreft een online systeem dat kan worden beheerd in een gemeenschappelijk digitaal platform. Medewerkers hoeven niet langer fysiek aanwezig te zijn in de desbetreffende gebouwen om rechten toe te kennen. Beheerrechten kunnen ook per gebouw(deel) worden geprogrammeerd. De technologie van de badges is compatibel met deze van het tijdsregistratiesysteem van het personeel van het lokaal bestuur. We kiezen voor een elektronisch systeem ter vervanging van het duur sleutelplan en om de toegangsrechten dynamisch te kunnen onderhouden. Externe gebruikers van het patrimonium van het lokaal bestuur kunnen specifieke toegangsrechten krijgen (eventueel binnen vaste tijdsblokken).

Het huidige raamcontract betreft het JOC Centraal, het stadhuis, de nieuwe stadswerken aan de Heirbaan en de padelterreinen op het Sportlandschap (AGB). Dit raamcontract kan tijdens de looptijd uitgebreid worden naar andere locaties naargelang de behoefte. De uitrol van het toegangscontrolesysteem zal gebeuren in verschillende fasen.  

Het betreft een gezamenlijke opdracht van de stad en het AGB waarbij de stad optreedt als aanbestedende overheid. 

Hiervoor werd een bestek als raamcontract opgesteld.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 L 24 voor het raamcontract levering en installatie toegangscontrolesysteem aan gebouwen van de stad en het AGB en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 100.000,00 euro, incl. BTW, waarvan 85.000,00 euro, incl. BTW, voor de stad.

8.

2021_GR_00038 - wegen - lastvoorwaarden raamcontract aanbrengen wegmarkeringen 2021-2024 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00038 - wegen - lastvoorwaarden raamcontract aanbrengen wegmarkeringen 2021-2024 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 28
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Michiel Hubeau
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00038 - wegen - lastvoorwaarden raamcontract aanbrengen wegmarkeringen 2021-2024 - goedkeuring

2021_GR_00038 - wegen - lastvoorwaarden raamcontract aanbrengen wegmarkeringen 2021-2024 - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 139.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden) en artikel 43 betreffende raamcontracten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Aanleiding en context

Elk jaar dienen diverse wegmarkeringen op de wegen op het grondgebied van Mortsel opnieuw aangebracht te worden. Duidelijke wegmarkeringen zijn levensbelangrijk voor de verkeersveiligheid in Mortsel. Hiervoor werd een bestek als raamcontract opgesteld.

Er wordt in het bestek ook prijs gevraagd voor uitvoeringen in thermoplast. Omdat deze omschakeling naar meer duurzame manier van wegmarkering aan te brengen is ingezet, proberen we met het beschikbare budget eerst de hoogste nood bij te werken en de volgende jaren verder in te zetten zodat we schilderwerken kunnen afbouwen ten voordele van thermoplast.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 W 21 voor het raamcontract aanbrengen van wegmarkeringen op de wegen op het grondgebied van Mortsel voor dienstjaren 2021-2024 en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 148.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.

9.

2021_GR_00039 - project nieuwbouw Thieffrylaan - lastvoorwaarden - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00039 - project nieuwbouw Thieffrylaan - lastvoorwaarden - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 17
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Jan Claus
Stemmen tegen 3
Mark Schampaert, Michiel Tisson, Natasza Wisniewska
Onthoudingen 9
Ingrid Pira, Naranjo Decamps, Peter Mous, Sara Waelbers, Walter Duré, Michiel Hubeau, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jitse Born
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00039 - project nieuwbouw Thieffrylaan - lastvoorwaarden - goedkeuring

2021_GR_00039 - project nieuwbouw Thieffrylaan - lastvoorwaarden - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) betreffende de mededingingsprocedure met onderhandeling (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).

Aanleiding en context

Het projectgebied ‘Thieffrylaan’ omvat de artikels 4 en 6 van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Oude-God. De stad Mortsel wenst dit perceel een kwaliteitsvolle invulling te geven die het huizenblok aan de Edmond Thieffrylaan in het zuiden van het park Oude-God afsluit en de zuidelijke toegang tot het park Oude-God een gezicht geeft.

Deze opdracht heeft tot doel een private partner aan te duiden die instaat voor de ontwikkeling, het ontwerp en de bouw van het woonproject in zone 4 van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Oude-God en voor de ontwikkeling, het ontwerp en de bouw van de toegangen in zone 6 van datzelfde RUP. De ontwikkelaar zal op eigen risico in verkoop en/of verhuur moeten voorzien. 

 Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Oude-God dateert van juni 2010. Sindsdien werd het grootste gedeelte van dit RUP uitgevoerd of staat het in de steigers:
- de Parkschool aan de oostzijde van het park is een realisatie van Crépain Binst Architecture;
- de buitenschoolse kinderopvang en de jeugdlokalen aan de Edegemsestraat zijn een ontwerp van KPW-architecten;
- de dienst stadsprojecten van lokaal bestuur Mortsel werkte samen met Stramien cvba het park Oude-God uit;
- het project Stadsterras in het noorden is in ontwikkeling door Projectontwikkelaar Ciril naar een ontwerp van Meta Architectuurbureau, MikeVictorVictor en Landinzicht.

De bebouwing aan de Thieffrylaan is het laatste luik van deze stadsontwikkeling. Het mag duidelijk zijn dat het lokaal bestuur Mortsel mikt op een kwalitatief project. Hiervoor werd een design, build and finance bestek opgesteld.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het design, build and finance bestek 2021 W 17 voor het project nieuwbouw Thieffrylaan en besluit de opdracht te plaatsen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling.

10.

2021_GR_00040 - personeel - toetreding kaderovereenkomst en lastvoorwaarden collectieve hospitalisatieverzekering stad (2022-2025) - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00040 - personeel - toetreding kaderovereenkomst en lastvoorwaarden collectieve hospitalisatieverzekering stad (2022-2025) - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_GR_00040 - personeel - toetreding kaderovereenkomst en lastvoorwaarden collectieve hospitalisatieverzekering stad (2022-2025) - goedkeuring

2021_GR_00040 - personeel - toetreding kaderovereenkomst en lastvoorwaarden collectieve hospitalisatieverzekering stad (2022-2025) - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure, artikel 2, 6° en 7° en artikel 47 betreffende aankoopcentrales en artikel 43 betreffende raamcontracten;

De wet van 18 maart 2016 tot overname van in het bijzonder de Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) van de dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels, door de federale pensioendienst (FPD);

De omzendbrief BA 2000/14 van 22.12.2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen;

Het sectoraal akkoord 1999-2001 voor het personeel van de lokale overheden van de Vlaamse Gemeenschap, meegedeeld bij omzendbrief nummer BA 2001-03 van 27.04.2001.

Aanleiding en context

Het huidige raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering loopt af op 31 december 2021.

De nieuwe overheidsopdracht heeft betrekking op het afsluiten van een collectieve hospitalisatie- en ernstige ziekteverzekering van de Federale Pensioendienst (FPD) - Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) ten voordele van de provinciale en plaatselijke besturen. Overeenkomstig de reglementering moet FPD-GSD in het bestek de besturen vermelden die zullen aansluiten bij de volgende kaderovereenkomst van 2022 tot en met 2025. De FPD organiseert in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten een offerteaanvraag conform de wet op de overheidsopdrachten.

De nieuwe opdrachthouder zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan hoofd- en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, ziekte of aandoening die zich heeft voorgedaan voor 1 januari 2022 en die gedekt wordt op basis van de huidige polis.

De dekking is praktisch identiek aan diegene die momenteel wordt aangeboden, met een paar wijzigingen aangebracht in het rood in bijgevoegd bestek, rekening houdende met de evolutie van de wetgeving en verzekeringsmarkten, evenals de impact van deze aanpassing op het bedrag van de premies.

Door deelname aan deze collectieve verzekering, zullen we door schaalvergroting lagere premies kunnen bekomen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de toetreding tot de kaderovereenkomst collectieve verze­kering "verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte" die de Federale Pensioendienst heeft afgesloten en aan de lastvoorwaarden van het bijgevoegde bestek en besluit de opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure. Het stadsbestuur neemt de premie van deze verzekering volledig ten laste in de basisformule voor zijn statutaire en contractuele personeelsleden voor een geraamd totaalbedrag van 84.000,00 euro per vier jaar.

11.

2021_GR_00041 - jeugdlokalen Van Dijckstraat - lastvoorwaarden vernieuwing buitenschrijnwerk - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00041 - jeugdlokalen Van Dijckstraat - lastvoorwaarden vernieuwing buitenschrijnwerk - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 21
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Michiel Tisson, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 8
Ingrid Pira, Peter Mous, Sara Waelbers, Walter Duré, Michiel Hubeau, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jitse Born
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00041 - jeugdlokalen Van Dijckstraat - lastvoorwaarden vernieuwing buitenschrijnwerk - goedkeuring

2021_GR_00041 - jeugdlokalen Van Dijckstraat - lastvoorwaarden vernieuwing buitenschrijnwerk - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 139.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Aanleiding en context

De jeugdlokalen KSA/Kreamo aan de Van Dijckstraat zijn de laatste jeugdlokalen die een opfrisbeurt nodig hebben. Een voorontwerp werd samen met de gebruikers opgemaakt. Binnen de budgettaire context werden de doelstellingen vastgelegd. Het bestaande dak is in goede staat en wordt behouden. Het bestaande houten buitenschrijnwerk dient volledig vervangen te worden en zal het grootste gedeelte van het beschikbare budget opeisen. Hier werd een bestek voor opgesteld.

Samen met de dienst stadswerken werd een rondgang gedaan en verschillende kleinere verbeteringswerken zullen we in eigen beheer uitvoeren.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 W 26 voor het vernieuwen van het buitenschrijnwerk van de jeugdlokalen aan de Van Dijckstraat en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 95.000,00 euro, incl. BTW.

12.

2021_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sven Cooremans: ontharding parking Vismarkt

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sven Cooremans: ontharding parking Vismarkt
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 27
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Jan Claus
Stemmen tegen 2
Mark Schampaert, Natasza Wisniewska
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2021_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sven Cooremans: ontharding parking Vismarkt

2021_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Sven Cooremans: ontharding parking Vismarkt

Motivering

Koppeling aan agendapunt
Indiener(s)
Sven Cooremans
Gericht aan
Erik Broeckx, Steve D'Hulster
Tijdstip van indienen
do 25/03/2021 - 15:32
Toelichting

De rij parkeerplaatsen aan de spoorwegkant van de Christus Koninglaan ( = parking vismarkt) heeft een drukke fietsostrade aan de voeten liggen.

Onze stad krijgt straks met de geplande optimalisatie-operatie van dit stukje fietsostrade een gedroomde kans om eindelijk komaf te maken met deze levensgevaarlijke verkeerssituatie.

Een observatie van de bezettingsgraad van parking vismarkt leert ons dat meer dan de helft van de 39 (gewone) parkeerplaatsen systematisch ongebruikt blijft. Vooral buiten de openingstijden van de winkels valt de grijze leegte op (zie bijgevoegde foto’s).  

“Meer nog dan voor andere gemeenten is het in de dichtstbevolkte stad van de regio van belang om te ontharden, en open ruimte en inheems groen te voorzien.” Een citaat van ons bestuur, geplukt uit de pers die men kreeg bij de recente symbolische spadesteek van de toekomstboom.

Straks wordt dus het stukje fietsostrade aangepakt dat langs parking vismarkt loopt. Is dat niet de ideale gelegenheid om ook een andere slag te slaan en hier te gaan voor een mooi onthardingsproject?

Iets verderop ligt een ondergrondse parking te snakken naar auto’s en ook de parkeerstroken naast de plantvakken (op de Christus Koninglaan, richting stadsplein aan de rechterkant) blijven meestal zo goed als leeg. Aan parkeeralternatieven geen gebrek.

voorstel van beslissing

De stad onderzoekt samen met provincie en studiebureau de mogelijkheid om de heraanleg van het stukje fietsostrade aan parking Vismarkt gepaard te laten gaan met een (gedeeltelijke) ontharding van deze parking.

13.

2021_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Jitse Born: burgervoorstellen op de raad

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter
13.

2021_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Jitse Born: burgervoorstellen op de raad

2021_IP_00008 - Interpellatie van raadslid Jitse Born: burgervoorstellen op de raad

Motivering

Indiener(s)
Jitse Born
Gericht aan
Steve D'Hulster
Tijdstip van indienen
do 25/03/2021 - 16:48
Toelichting

Over het 'waarom' van participatie moeten we het gelukkig niet meer hebben. Het lokaal bestuur heeft er een van zijn stokpaardjes van gemaakt en zet er op verschillende manieren op in. 

Sinds het Decreet over het lokaal bestuur is er echter geen uniforme manier meer voor burgers om voorstellen voor te leggen aan de gemeenteraad. Waar dit in het Gemeentedecreet nog heel concreet werd gemaakt stelt het Decreet over het lokaal bestuur dat lokale besturen er zelf een regeling voor moeten voorzien. Om ook de gemeenteraad participatiever te maken zou het heel mooi zijn om deze voorstellen terug toe te laten. 

De 300 handtekeningen en minimum leeftijd van 16 zoals gesteld in het voorstel van besluit komen overeen met het toenmalige gemeentedecreet.

juridische context

Decreet over het lokaal bestuur

Artikel 304. (01/01/2019- ...)
§ 1. De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten.
Het eerste lid is van toepassing op het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, met dien verstande dat "gemeenteraad" wordt gelezen als "raad voor maatschappelijk welzijn".
§ 2. Overeenkomstig artikel 28 van de Grondwet, heeft iedereen het recht verzoekschriften in te dienen bij de organen van de gemeente en bij de organen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
§ 4. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen ook andere initiatieven nemen om de inspraak van de burgers te bevorderen.
§ 5. De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1, 2 en 4, voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn organen.

voorstel van beslissing

Artikel 1

Aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en het participatiereglement wordt een artikel toegevoegd dat burgers toelaat een voorstel op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen.

Artikel 2

Dit voorstel moet enkel aan de volgende vereisten voldoen:

  • De initiatiefnemers en ondertekenaars zijn inwoners van de stad Mortsel en zijn ten minste 16 jaar of ouder. 
  • Het voorstel wordt ondertekend door ten minste 300 inwoners van Mortsel. Dit kan zowel op papieren lijsten verzameld worden als via een elektronische applicatie. 
  • Het voorstel mag enkel betrekking hebben op zaken waarvoor de gemeente bevoegd is. 
  • Het voorstel is duidelijk omschreven.

Artikel 3

De initiatiefnemer of woordvoerder mag tijdens de gemeenteraad het voorstel toelichten en vragen beantwoorden van de gemeenteraadsleden.

Artikel 4

De gemeenteraad neemt niet later dan 2 maanden na de in artikel 3 bedoelde gemeenteraad een gemotiveerd besluit omtrent het voorstel. De voorzitter van de raad informeert de initiatiefnemers hierover schriftelijk.

14.

2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: woonproject Lepelhof

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: woonproject Lepelhof
Goedgekeurd
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Yannick Van den Broeck, Vera De Hert, Jitse Born, Lieve Fierens, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 29
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Fierens, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Yannick Van den Broeck, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: woonproject Lepelhof

2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Ingrid Pira: woonproject Lepelhof

Motivering

Indiener(s)
Ingrid Pira
Gericht aan
Livia Moreau
Tijdstip van indienen
do 25/03/2021 - 19:12
Toelichting

Op vrijdag 19 maart kregen de bewoners van Mortsel Dorp een flyer van De Ideale Woning in de bus rond het woonproject Lepelhof. Er worden dit weekend informatiedagen georganiseerd en weldra starten de werken. Wist het stadsbestuur hiervan, wat met de recente vraag van De Tandem voor meer verkeersveiligheid en (als de plannen bij het oude gebleven zijn) de aanwezigheid (vlakbij de school) van een ondergrondse parking, welke contacten waren er met De Ideale Woning het laatste anderhalf jaar? We hebben volgende vragen :
- Op 19 augustus 2019 keurde het college het werfinrichtingsplan en omgevingsplan goed. Daarna werd het stil rond het woonproject Lepelhof en het leek erop dat er geen contacten meer waren tussen beide partijen. Klopt dit? Als DIW nu aankondigt dat de werken weldra beginnen, moeten er toch contacten geweest zijn? Wat gebeurde er het afgelopen anderhalf jaar?
- Onze grote bezorgdheid is de ondergrondse parking die het woonproject onnodig duur maakt - de directeur heeft ooit zelf gezegd dat er meer en meer afgezien wordt van ondergrondse parkings bij sociale huisvestingsprojecten -, grondwater onttrekt wat niet gunstig is voor de Rode Beuk, en last but not least zeker niet bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid op een druk punt met een nabijgelegen basisschool. Als bij toeval startte het oudercomité van die basisschool recent een campagne "wij willen veilig op pad in Mortsel-Dorp". Het oudercomité is bezorgd over de verkeersveiligheid in de straten rondom de school en Mortsel-Dorp. Druk verkeer en lastige kruispunten vormen een dagelijks gevaar voor jonge (en oudere) fietsers en stappers, zo staat te lezen op de affiche. Wat zijn de inzichten van het stadsbestuur rond de ondergrondse parkeergarage voor wat betreft de aspecten kostprijs, grondwater/Rode Beuk en verkeersveiligheid schoolkinderen ?

voorstel van beslissing

Het stadsbestuur van Mortsel verdedigt de belangen van bewoners en basisschool De Tandem.

15.

2021_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Walter Duré: gratis omwisselen te grote afvalcontainer voor een kleinere

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter
15.

2021_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Walter Duré: gratis omwisselen te grote afvalcontainer voor een kleinere

2021_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Walter Duré: gratis omwisselen te grote afvalcontainer voor een kleinere

Motivering

Indiener(s)
Walter Duré
Gericht aan
Erik Broeckx
Tijdstip van indienen
do 25/03/2021 - 23:41
Toelichting

Begin december 2020 kreeg elke inwoner van Mortsel een brief in de bus in verband met de huisvuilcontainers die vanaf 1 mei 2021 in gebruik wordt genomen. In deze brief werd op basis van het aantal gezinsleden een voorstel gedaan van het formaat van de container. In mijn geval was dat 120 liter. Ik hoefde niet lang na te denken om in te zien dat dit voor ons gezin veel te groot was. Enerzijds dat we heel hard uitkijken naar de producten die wij kopen. En anderzijds met de wetenschap dat er in de nieuwe PMD-zak veel meer in mag dan vroeger. Eén maand ervaring met het nieuwe sorteersysteem leert mij dat onze bruine zak nagenoeg leeg blijft. En ik denk niet dat dat alleen bij mij het geval is. Vele anderen zullen dit ook ondervinden en hebben ze eind december 2021 misschien helaas de foute keuze gemaakt en een te grote container genomen.

Ondertussen hoor ik al van verschillende mensen dat dit het geval is en willen ze overschakelen naar een kleinere container. En ik vermoed dat eens de containers in gebruik zijn genomen nog vele anderen zullen ondervinden dat ze een veel te grote container hebben gekozen. Volgens de procedure kan dit maar men moet hier wel voor betalen. Ik stel dan ook voor dat de inwoners van Mortsel gratis hun container van 120 liter kunnen omruilen voor één van 40 liter en dit voor 1 september 2021. Zo stimuleer je de mensen om nog meer te gaan recycleren en minder afval gaan produceren. Wat zeker tegemoet komt aan de milieudoelstellingen. 

De containers zijn ondertussen al afgeleverd en wat mij het eerste aan mijn container van 40 liter opviel was dat er geen wieltjes aan stonden. Ik dacht dat die apart er in zouden zitten en we aan het monteren konden gaan. Niets van. Geen wieltjes. Voor mij zelf geen probleem maar wel voor mensen die nog wat ouder of niet goed te been zijn. Deze container is vrij lastig om over een langere afstand te dragen. Ook deze opmerking kreeg ik al van vele mensen te horen.

voorstel van beslissing

De Mortselaar heeft de mogelijkheid om gratis zijn container van 120 liter in te ruilen voor een kleinere van 40 liter en dit voor 1 september 2021.

De Mortselaar die een container van 40 liter heeft mag gratis een wielenset afhalen.