Terug
Gepubliceerd op 29/09/2021

aangevraagd door de heer Alexis Ceuterick - vraag inzake verkeerssituatie Christus Koninglaan en omliggende straten

gemeenteraad
di 22/06/2021 - 21:00 Grote Zaal 't Parkske

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter DurĂ©, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Yannick Van den Broeck, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Lieve Fierens, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, ; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Naranjo Decamps, raadslid

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

aangevraagd door de heer Alexis Ceuterick - vraag inzake verkeerssituatie Christus Koninglaan en omliggende straten

aangevraagd door de heer Alexis Ceuterick - vraag inzake verkeerssituatie Christus Koninglaan en omliggende straten

Motivering

Sinds het najaar van 2013 contacteer ik (samen met andere buurtbewoners) op geregelde tijdstippen het bestuur van Mortsel met de oproep om (eindelijk) iets te doen aan het sluipverkeer in de Christus Koninglaan (in het bijzonder het stuk tussen de Floralaan en de Mortselveldenlaan) en de Mortselveldenlaan: veel te veel autoverkeer en onaangepast rijgedrag. Ondertussen is er een nieuw bestuur, de burgemeester was tijdens de vorige bestuursperiode echter bevoegd voor mobiliteit.

Tot op heden werd er geen enkele maatregel genomen die enig effect heeft gehad: de snelheidsmatten in de Christus Koninglaan verlagen (tijdelijk) de snelheid ter hoogte van de matten en zijn ondertussen al lang versleten, de parkeerstroken en -borden in de Christus Koninglaan zijn hoogstens visuele hinder.

Andere straten hadden meer geluk (cfr. de drastische ingrepen in Lindenlei en Grotenhof). 

Lang geloofden we dat de situatie op termijn wel aangepakt zou worden, dergelijk manifest onaanvaardbare situatie kan toch geen enkel bestuur op zijn beloop laten? Aandoenlijk naïef blijkt na zoveel jaren. 

Hieronder echter een overzicht om aan te tonen dat er toch wel wat aan de hand is en dat men "stilaan" mag optreden:

1. De hoeveelheid gemotoriseerd verkeer is totaal niet in overeenstemming met de categorisering van de genoemde straten (dit zijn lokale wegen type IIb).

Diverse metingen tonen objectief aan dat de hoeveelheid verkeer totaal niet in overeenstemming is met de categorisering van de wegen. Ter info: tijdens het straatvinken op 20 mei 2021 telden we meer dan 300 wagens per uur, dit nog volop in Covid tijden met verplicht thuiswerk. 

Deze hoeveelheid verkeer overtreft dus vele malen de redelijke verwachtingen die men als bewoner heeft (en mag hebben) op basis van de categorisering.  

Iedereen (zelfs het bestuur) erkent het probleem (zie buurtpetitie en participatie avonden) en toch gebeurt er niets. Men aanvaardt dus stilzwijgend dat onze straten gebruikt worden als verbindingswegen tussen de Mechelsesteenweg en de Krijgsbaan, als de facto ring rond Mortsel. 

Echter, hiertoe is (uiteraard) de infrastructuur totaal niet aangepast, wat leidt tot schandalige situaties. Probeer maar eens de Christus Koninglaan comfortabel over te steken als fietser of voetganger. 

Voor alle duidelijkheid: de vraag is niet om de infrastructuur aan te passen zodat de huidige situatie bestendigd wordt. Er zijn meer dan voldoende hoofdwegen in de omgeving! 

Als het bestuur de situatie verder op zijn beloop laat, hoeveel wagens gaan we tellen in niet-COVID tijden? Quid als de oosterweel werken op volle toeren zullen draaien?   

Een aanpassing van de werkelijke situatie naar een situatie die conform de categorisering is dringt zich, na jarenlange inertie van het bestuur, eindelijk op.   

2. De Mortselveldenlaan is sinds kort een fietsstraat.  

Volgens het bestuur werden de fietsstraten "afgetoetst volgens een aantal criteria zoals (...) de intensiteit van fietsers en auto's" en werden deze alleen ingevoerd "waar we denken dat we dit op een veilige manier kunnen doen."

Ik nodig het bestuur uit om eens te komen kijken hoe prettig en veilig fietsen het daar is.

Ook hier weer een totale mismatch tussen de redelijke verwachtingen van bewoners/fietsers en de werkelijke situatie. 

3.  Werken Fortstraat en Vredebaan (2019-2020) 

Tijdens de genoemde werken kwamen er amper wagens in de vermelde straten. Dit toont ondubbelzinnig aan dat het lokale (bestemmings)verkeer in onze straten (totaal) verwaarloosbaar is (het gaat dus quasi uitsluitend om doorgaand verkeer - bevestiging punt 1).

Ik neem aan dat er tellingen geweest zijn in deze periode (ideale proefopstelling) en verneem graag hoe de telresultaten zich verhouden tot eerdere tellingen. Wat was de (op basis van objectieve meetresultaten) de impact op andere straten gedurende deze periode?

Samengevat, graag een antwoord op de kernvraag, m.n. wat zijn de concrete plannen van het bestuur om de situatie in zowel de Christus Koninglaan als in de Mortselveldenlaan op korte termijn drastisch aan te pakken? Welke maatregelen worden in dit verband bestudeerd/overwogen? 

De buurt snakt naar een oplossing. Hopelijk komt die er nu snel, zonder dit te moeten escaleren.