Reeds een hele tijd geleden werd de komst van de vele fietsstraten aangekondigd. Nadien heeft het nog lang geduurd voor de eerste signalisatie in het straatbeeld verscheen. In sommige straten. Hier en daar eerst de bordjes. Dan weer een hele tijd niets. Vervolgens kregen enkele straten de stukjes rood wegdek. Dan weer een hele tijd niets. Waarna de thermoplasten stickers werden aangebracht. In sommige straten.
Een hakkelend proces.
Klopt het dat de signalisatie vandaag nog steeds niet in alle fietsstraten helemaal werd voltooid? Dat bijvoorbeeld de beloofde herhalingssignalisatie in lange fietsstraten nog moet worden aangebracht?
Er ligt zoveel tijd tussen het plaatsen van de bordjes en het afwerken van de signalisatie. Te veel tijd. Duidelijke signalisatie is immers een noodzakelijk element om de autobestuurder te informeren opdat men in de fietsstraat het correcte rijgedrag vertoont.
Zonder duidelijke signalisatie neemt de verkeersveiligheid in fietsstraten eerder af dan toe, krijg je een voedingsbodem voor wrevel en disputen tussen verschillende weggebruikers die kunnen uitmonden in verkeersagressie.
Voor de goede werking van fietsstraten is een duidelijke communicatie- en sensibiliseringscampagne cruciaal.
voorstel van beslissing
De stad maakt zo snel mogelijk werk van het voltooien van de signalisatie in de fietsstraten.
Na voltooiing volgt nog een grondige informatie- en sensibiliseringscampagne. Onze wijkagenten zouden hierbij een belangrijke rol kunnen spelen. Zij zijn goed geplaatst om de weggebruikers tot het correcte rijgedrag te bewegen.
Indien blijkt dat de verkeersveiligheid in een fietsstraat nog steeds te wensen over laat, onderzoekt de stad welke extra (infrastructurele) maatregelen nodig zijn.