De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 26 januari 2021. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 26 januari 2021.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3 en 1.3.4 m.b.t. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en gewijzigd op 7 september 2018.
Op 28 mei 2019 heeft de gemeenteraad beslist om de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) aan te stellen.
De heer Frederick Van de Perre, effectief lid voor de maatschappelijke geleding natuur namens de organisatie Natuurpunt, bood zijn ontslag aan wegens zijn vertrek naar het buitenland. Natuurpunt kern Mortsel besliste in haar vergadering van 25 november 2020 om in vervanging van de heer Frederick Van de Perre het huidig plaatsvervangend lid, de heer Mario Van Cleempoel, als effectief lid voor te dragen en de heer Koen Cuypers als plaatsvervangend lid.
De heer Peter Raats, plaatsvervangend lid als deskundige mobiliteit, bood zijn ontslag aan wegens persoonlijke redenen. De heer Arnaud Serrien is kandidaat-plaatsvervangend lid als deskundige mobiliteit. De heer Arnaud Serrien is als burgerlijk ingenieur werkzaam binnen de domeinen architectuur, ruimtelijke planning en mobiliteit in een multidisciplinair bouwkundig studiebureau.
De man/vrouw verhouding komt niet in het gedrang.
De gemeenteraad aanvaardt het ontslag van de heer Frederick Van de Perre, effectief lid geleding natuur, en van de heer Peter Raats, plaatsvervangend lid als deskundige mobiliteit.
De gemeenteraad beslist om de maatschappelijke geleding natuur in de Gecoro te laten vertegenwoordigen door de heer Mario Van Cleempoel als effectief lid, namens Natuurpunt.
De gemeenteraad beslist om de maatschappelijke geleding natuur in de Gecoro te laten vertegenwoordigen door de heer Koen Cuypers als plaatsvervangend lid, namens Natuurpunt.
De gemeenteraad beslist om de heer Arnaud Serrien aan te stellen in de Gecoro als plaatsvervangend lid deskundige mobiliteit.
Er werd een klacht bij de gouverneur ingediend over het verschil in tarieven voor bewoners van straten waar het gebruik van de ondergrondse container voor de inzameling van huisvuil verplicht is, en bewoners van straten waar het gebruik van de ondergrondse containers voor de inzameling van huisvuil niet verplicht is.
Op basis van de bijkomende informatie die de Mortselse administratie overmaakte aan de gouverneur besloot deze laatste om geen verdere stappen meer te ondernemen.
De gemeenteraad neemt akte van de beslissing van de gouverneur met betrekking tot de klacht over de tarieven voor het gebruik van de ondergrondse containers voor de inzameling van huisvuil.
Het uitvoeringsbesluit op de omgevingsvergunning (OVB) goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 27 november 2015 art. 13 tot en met 29.
Artikelen 34 en 67 §3 van het OVB betreffende het advies van het college.
Artikel 47 van het OVB betreffende het besluit van de gemeenteraad over wegenwerken.
Artikel 3 en 4 van het Decreet op de Gemeentewegen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 3 mei 2019.
Er werd op 19 november 2020 door CIRIL NV een aanvraag met referentie OMV_2020135864 ingediend voor het verkavelen van gronden "Stadsterras" in 11 loten.
De aanvraag betreft het verkavelen van gronden in 11 loten conform de bepalingen van het RUP Oude God.
Er wordt een beperkte wijziging gevraagd van de rooilijn die goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 18 februari 2020.
Het gewijzigde rooilijnplan wordt integraal toegevoegd als bijlage.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 7 december 2020 tot en met 5 januari 2021. Er werden drie bezwaren ingediend. Geen van de bezwaren gingen inhoudelijk over de wijziging van de rooilijn.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Het project Stadsterras past binnen het Ruimtelijk Uitvoeringsplan "Oude God". De wijziging situeert zich achter de tuinzones van de Mechelsesteenweg 38-44. De op te heffen rooilijn wordt in het rood aangeduid, de nieuwe rooilijn in het groen.
De wijziging van het rooilijntracé heeft als doel het aanpalende nieuwe gebouw A2 te voorzien van een privatieve tuinzone. Dit is conform de bepalingen van het RUP Oude God. De wijziging heeft geen invloed op het algemeen belang.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de wijziging van het rooilijntracé zoals aangeduid in het voorstel van het verkavelingsdossier Stadsterras OMV_2020135864.
Artikel 100, 9° van het decreet deeltijds kunstonderwijs betreffende de leerplannen en de voorwaarde om erkend te worden door het naleven van de leerplannen.
In het kader van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 28 februari 2018 is elk schoolbestuur verplicht om te bepalen welk leerplan in haar academies gevolgd wordt. Oorspronkelijk koos de Academie voor Beeldende Kunst (ABK) voor de leerplannen die werden opgesteld door de onderwijskoepel OVSG (Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten) zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 september 2018.
De ervaring leert nu dat ABK de voorkeur geeft aan het werken met een ander leerplan "Kunstig Competent". Dit leerplan bestond reeds langer, werd in 2019 vernieuwd, en in mei 2020 goedgekeurd door de onderwijsdoorlichting. Dit leerplan is in de praktijk veel duidelijker voor de leerkrachten, bevat concrete didactische hulpmiddelen en is gebruiksvriendelijker dan de leerplannen van OVSG.
De gemeenteraad heft het gebruik van het leerplan van OVSG voor de Academie voor Beeldende Kunsten op en keurt het gebruik van het leerplan Kunstig Competent goed.
De vaststelling en de inning van de gemeentebelasting zal door toedoen van het bestuur van de directe belastingen geschieden zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992.
De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting en de aanvullende agglomeratiebelasting op de personenbelasting worden berekend op de personenbelasting zoals vastgesteld in artikel 466 van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992.
Voor de inkomsten van de stad is het aangewezen om jaarlijks tijdig de aanvullende belastingen te stemmen.
De gemeenteraad beslist voor het aanslagjaar 2021 een aanvullende gemeentebelasting vast te stellen op de belasting op de natuurlijke personen die op 1 januari van het betrokken aanslagjaar in de stad gedomicilieerd zijn.
De belasting wordt vastgesteld op 6,50% van de berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart; nieuwe gecoördineerde versie van 1 juni 2012.
De omzendbrief van 21 december 2012 betreffende de nieuwe prijs van de identiteitsdocumenten die uitgereikt worden aan Belgen en vreemdelingen.
Retributiereglement op de procedure voornaamswijziging, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 september 2018.
De omzendbrief van 12 februari 2021 betreffende de Brexit - afgifte van duurzame verblijfskaarten voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord en de kaarten voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord.
Het huidige belastingreglement op de afgifte van getuigschriften of andere stukken werd goedgekeurd op 17 december 2019.
Sinds 1 januari 2021 zijn de nieuwe bepalingen betreffende het akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittanië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie van kracht geworden en van toepassing.
Deze bepalingen voorzien dat een verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord of een kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord afgegeven wordt aan de begunstigden van dit terugtrekkingsakkoord.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
De gemeenteraad heft het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken (2020-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2019, op.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken voor de aanslagjaren 2021-2025 goed.
regenwatertonnen:
In het kader van het burgemeestersconvenant 2030 zet IGEAN zich in om haar gemeenten zowel te ondersteunen bij mitigatie als adaptatie maatregelen. In het kader van adaptatie zien we dat waterschaarste in de zomer zich afwisselt met een teveel aan regenwater in de winter. Deze trend zal door de klimaatopwarming alleen maar toenemen. Wateroverlast kan bij hevige regenbuien beperkt worden door afkoppeling van de dak-aflopen en opvang in een regenwaterton. Met dat regenwater kunnen bovendien enkele drinkwater besparende activiteiten (wassen van de auto, sproeien van de tuin,…) uitgevoerd worden. Door regenwatertonnen aan te bieden aan alle burgers in onze regio willen we hergebruik van regenwater stimuleren en burgers sensibiliseren rond zuinig waterverbruik.
De raad van bestuur van IGEAN heeft op 21 oktober 2020 een raamovereenkomst voor drie jaar gesloten voor de aankoop van regenwatertonnen. De raamovereenkomst loopt vanaf 1 januari 2021 tot 31 december 2023.
De stad wenst van deze raamovereenkomst gebruik te maken op basis waarvan zij diverse regenwatertonnen kan aanbieden aan de burgers.
De verdeling hiervan zal op volgende manieren gebeuren:
- op het recyclagepark uitgebaat door IGEAN:
Inwoners kunnen de regenwatertonnen aankopen op het recyclagepark en afrekenen via bancontact.
De volgende regenwatertonnen zullen aangeboden worden op de recyclageparken:
1. standaard regenwaterton rond groen inclusief voet en kraan – 310 liter;
2. standaard regenwaterton rond groen inclusief voet en kraan – 510 liter.
- op bestelling via de website van IGEAN:
Inwoners kunnen hun regenwaterton bestellen via de website van IGEAN en betalen via overschrijving. De bestellingen worden gebundeld en door IGEAN besteld bij de leverancier. De gemeente zorgt voor de verdeling van de regenwatertonnen aan haar inwoners.
De volgende regenwatertonnen kunnen besteld worden via de website:
1. design regenwaterton elegance grijs inclusief kraan – 410 liter;
2. regenwaterton met plantenbak inclusief kraan – 350 liter;
3. regenwaterton rond groen met gardenakoppeling – 1000 liter.
IGEAN staat in voor het bestellen van de regenwatertonnen bij de leverancier en het verdelen van deze tonnen aan de recyclageparken.
De regenwatertonnen die door de burgers via de website van IGEAN worden besteld, worden geleverd bij de gemeente, die zelf zal instaan voor het verdelen van deze regenwatertonnen.
De retributies worden geïnd door IGEAN en verrekend met de kosten voor de aankoop en het leveren van de regenwatertonnen.
composteringsmateriaal:
Om de afvalberg te verminderen en kosten met betrekking tot huisvuil te reduceren promoot IGEAN thuiscomposteren.
Op het recyclagepark wordt materiaal om thuis te kunnen composteren aangeboden.
De gemeenteraad keurt met ingang van 15 maart 2021 het retributiereglement voor de verkoop van regenwatertonnen en composteringsmateriaal goed.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende dwangbevelen.
Retributiereglement op het gebruik van accommodatie van het lokaal bestuur Mortsel, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2019.
Het huidige retributiereglement op het gebruik van accommodatie van het lokaal bestuur Mortsel werd goedgekeurd op 17 december 2019.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
De te betalen retributie wordt onder andere bepaald door de categorie waarbinnen de gebruiker valt.
Categorie A wordt uitgebreid met volgende groepen:
Deze uitbreiding is nodig omdat deze categorieën van gebruikers vermeld worden in het Reglement op de erkenning van verenigingen als rechthebbende op het voordeeltarief voor zaalverhuur. Door de vermelding in het retributiereglement worden beide reglementen op elkaar afgestemd.
Deze toevoeging is nodig om een kwalitatief vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren tijdens de schoolvakanties te faciliteren binnen een door het lokaal bestuur vastgesteld kader.
Tarieven:
De gemeenteraad heft, op datum van 1 april 2021, het retributiereglement - gebruik accommodatie lokaal bestuur Mortsel (2020-2025), zoals goedgekeurd in zitting van 17 december 2019, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 april 2021 het retributiereglement - gebruik accommodatie lokaal bestuur Mortsel (2021-2025) goed.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en zijn uitvoeringsbesluiten.
Overeenkomst tussen de prezone en de gemeenten inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten in uitvoering van de prezoneraad van 3 oktober 2014.
De zoneraad van 27 november 2020 heeft goedkeuring verleend aan de begroting 2021.
Mortsel maakt vanaf 1 januari 2015 deel uit van brandweerzone Rand.
De gemeenten binnen de zone dienen in onderling overleg het budget en de bijdrage per gemeente vast te stellen volgens een verdeelsleutel. Conform de oorspronkelijke overeenkomst tussen de zone en de gemeenten inzake de financiële verdeelsleutel en de daaraan verbonden modaliteiten, moet de verdeelsleutel herberekend worden op basis van actuele (= laatst gekende gegevens 1 januari 2019) cijfers van zowel bevolkingsaantal als kadastraal inkomen (K.I.), waarbij het aantal inwoners voor 75% weegt en het totaal K.I. per gemeente voor 25% meegenomen wordt in de berekening.
De definitieve vaststelling van de dotatie 2021 werd door de hulpverleningszone doorgegeven aan Mortsel op 1 december 2020. De aanpassing van het meerjarenplan werd reeds op de raden goedgekeurd in oktober. Omdat op het moment van de opmaak van de aanpassing van het meerjarenplan de betreffende cijfers van de brandweerzone nog niet gekend waren, werden de cijfers van het initiële meerjarenplan hernomen.
De verdeelsleutel en de dotatie voor 2021 dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist voor het dienstjaar 2021 een gemeentelijke bijdrage in de exploitatie en in de investeringen van respectievelijk 1.070.923 euro en 327.457 euro over te maken aan brandweerzone Rand.
De ministeriële omzendbrief BB 2007/03 van 4 mei 2007 bepaalt dat ten hoogste 2/3 van de leden van alle gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren van hetzelfde geslacht mogen zijn.
Artikelen 11, §1 en 12, §4 van de statuten van het AGB bepalen dat de raad van bestuur uit maximum twaalf leden bestaat en dat de gemeenteraad het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden.
Op 26 februari 2019 heeft de gemeenteraad de samenstelling van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd goedgekeurd. Er zijn 12 leden.
Tijdens de gemeenteraad van 27 oktober 2020 werden Rudy Ceulemans (Mortsel leeft!) en Geert Voets (sp.a-I Love Mortsel) als lid van de raad van bestuur vervangen door respectievelijk Danny Van Clapdurp en Toon Janssens.
Davina De Herdt (CD&V), lid van de raad van bestuur, biedt per e-mail van 21 januari 2021 haar ontslag aan als lid van de raad van bestuur van het AGB.
Mevrouw Marleen Aertssen wordt voorgedragen als vervanger.
De man/vrouw verhouding komt niet in het gedrang.
De gemeenteraad aanvaardt het ontslag van mevrouw Davina De Herdt als lid van de raad van bestuur van het AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd.
Mevrouw Marleen Aertssen wordt met ingang van 3 maart 2021 aangeduid als lid van de raad van bestuur van het AGB Mortsel.
Artikel 42, §1, 1°, b) van de wet inzake overheidsopdrachten betreffende de mogelijkheid om een beroep te doen op de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (OPZB) bij onvoorzienbare dwingende spoed.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021 tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum.
Omzendbrief KB 2020/01 betreffende de impact van de coronamaatregelen op overheidsopdrachten.
In het kader van de vaccinatiestrategie ter bestrijding van de COVID-19 pandemie, dient iedere eerstelijnszone in samenwerking met de lokale besturen een vaccinatiecentrum (VC) in te richten. Voor ELZZORA (Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel) werd na overleg tussen deze gemeenten stad Mortsel aangeduid als penhoudende gemeente. De penhoudende gemeente zal de forfaitaire subsidie ontvangen die de Vlaamse overheid voorziet ter dekking van de infrastructurele en uitbatingskosten van het VC.
Als locatie voor het VC werd geopteerd voor de AED Studios in Lint. Hiervoor diende een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten. Het college keurde deze overeenkomst goed op 1 februari 2021.
Borsbeek behoort tot de huisartsenkring Antwerpen Oost en sluit daarom in dit verhaal aan bij het vaccinatiedorp van stad Antwerpen.
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 1 februari 2021 betreffende de samenwerkingsovereenkomst met de AED Studios in Lint voor de inrichting van het vaccinatiecentrum voor ELZZORA waarbij lokaal bestuur Mortsel optreedt als penhoudende overheid voor dit vaccinatiecentrum.
Het AGB Mortsel en Van Roey sloten op 5 augustus 2010 een samenwerkingsovereenkomst met als voorwerp het ontwerp, de bouw en de exploitatie van een ondergrondse parkeergarage onder het Stadsplein in Mortsel (Deel A), de heraanleg van het Stadsplein van Mortsel (Deel B), en de bouw van een multifunctioneel gebouw op het Stadsplein (Deel C).
De Algemene Aannemingsvoorwaarden zoals bepaald in de Bijlage van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.
Een concessie is een overeenkomst onder bezwarende titel waarbij een of meer aanbesteders werken laten uitvoeren door een of meer ondernemers of diensten laten verrichten, waarvoor de tegenprestatie bestaat hetzij uitsluitend in het recht het werk dat of de diensten die het voorwerp van de overeenkomst vormen, te exploiteren, hetzij in dit recht en een betaling.
Het onderscheid met een klassieke overheidsopdracht is dat een concessie voor werken of diensten gepaard gaat met het toekennen van een exploitatierecht aan de ondernemer, als wijze van tegenprestatie. De private partner wordt dus niet
uitsluitend betaald in geld, maar wordt vergoed door de gebruikers van het werk of de dienst.
Op 1 februari 2016 werd de dagvaarding van Groep van Roey nv betreffende de verlieslatende exploitatie van de ondergrondse parking op het Stadsplein ontvangen. Zowel de stad Mortsel als het AGB Mortsel werden gedagvaard.
Het college (8 februari 2016) stelde meester Annelies Verlinden, DLA Piper UK LLP, Louizalaan 106 te 1050 Brussel, aan om de belangen van de stad Mortsel te verdedigen inzake de dagvaarding van Groep Van Roey nv.
De rechtbank van eerste aanleg Antwerpen afdeling Antwerpen heeft de vordering van Groep Van Roey bij vonnis van 3 maart 2017 ongegrond verklaard.
Groep Van Roey tekende hoger beroep aan met een verzoekschrift neergelegd ter griffie op 22 augustus 2017.
Met het arrest van 11 januari 2021 heeft het hof van beroep de vordering van Van Roey gedeeltelijk gegrond verklaard. Het hof kent Groep Van Roey ex aequo et bono een schadevergoeding toe van 400.000 euro (zonder nadere verduidelijking), meer de moratoire interesten aan de wettelijke rentevoet vanaf 1 februari 2016 tot de dag van de volledige betaling. Stad Mortsel en AGB Mortsel zijn solidair veroordeeld tot betaling van de schadevergoeding.
Het college nam op 25 januari 2021 akte van het arrest en besliste aansluitend om cassatie-advies in te winnen bij een advocaat bij het Hof van Cassatie.
De gemeenteraad neemt akte van het arrest van het hof van beroep van 11 januari 2021 waarin de vordering van Groep Van Roey gedeeltelijk gegrond werd verklaard.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 139.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De luchtverwarming in Hoeve Dieseghem is aan vernieuwing toe. De bestaande luchtverwarmingsunits zijn ruim twintig jaar oud. Er treden meerdere defecten op waardoor de bedrijfszekerheid in het gedrang komt. Er zijn bovendien geen onderdelen meer te verkrijgen om eventuele defecten te herstellen. Momenteel zijn er zelfs twee toestellen die niet meer werken omdat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. De huidige luchtverwarming bestaat nog uit conventionele toestellen met een rendement tot 70%.
De nieuwe toestellen zijn hoogrendement condenserende units met een rendement van bijna 100%. Door het vernieuwen van deze toestellen wordt de bedrijfszekerheid verbeterd en zal dit ook een positief effect hebben op het aardgasverbruik. Er werden al drie toestellen vernieuwd in 2018. Nu worden de overige toestellen vernieuwd.
Het betreft een summiere renovatie van een bestaand, geklasseerd oud gebouw. Het huidige type van verwarming laat niet toe om te verwarmen met niet-fossiele brandstoffen. De financiële en bouwtechnische impact om te werken met niet-fossiele brandstoffen is niet te verantwoorden.
Hiervoor werd een bestek opgesteld.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 W 18 voor het vernieuwen van de luchtverwarming in Hoeve Dieseghem en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 50.000,00 euro, incl. BTW.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° b (dwingende spoed voortvloeiend uit onvoorzienbare gebeurtenissen). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 56 §4 van het decreet lokaal bestuur: Als de gemeenteraad geen delegatie gegeven heeft voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten, met toepassing van artikel 41, §1, kan het college van burgemeester en schepenen in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden op eigen initiatief die bevoegdheden uitoefenen.
Het college plaatste op 8 februari 2021 de opdracht voor de exploitatie van het vaccinatiecentrum bij Zanzibar BV, Pottenbrug 2 te 2000 Antwerpen, via een regieopdracht. Deze beslissing werd genomen in uitvoering van artikel 56 §4 van het decreet lokaal bestuur waarbij het college de niet gedelegeerde bevoegdheden van de gemeenteraad uitoefent in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden.
In het kader van de vaccinatiestrategie ter bestrijding van de COVID-19 pandemie, dient iedere eerstelijnszone in samenwerking met de lokale besturen een vaccinatiecentrum (VC) in te richten. Voor ELZZORA (Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel) werd na overleg tussen deze gemeenten, stad Mortsel aangeduid als penhoudende gemeente. De penhoudende gemeente zal de forfaitaire subsidie ontvangen die de Vlaamse overheid voorziet ter dekking van de infrastructurele en uitbatingskosten van het VC. Borsbeek behoort tot de huisartsenkring Antwerpen Oost en sluit daarom in dit verhaal aan bij het vaccinatiedorp van stad Antwerpen.
We moeten noodgedwongen op zeer korte termijn een vaccinatiecentrum oprichten. Een grote uitdaging in uitzonderlijke omstandigheden zowel logistiek als operationeel. Als locatie voor het VC werd geopteerd voor de AED Studios in Lint. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor een termijn van negen maanden.
Voor de exploitatie van de dagelijkse organisatie van het vaccinatiecentrum zijn we in samenspraak met de andere gemeenten op zoek gegaan naar een professionele partner. We zetten in op een professioneel management in functie van de complexiteit van het proces, de vereiste kwantiteit en kwaliteit en het vlot verloop van het vaccinatieproces maar ook de zichtbaarheid voor de inwoners. Een professionele coördinatie garandeert een operationele efficiëntie en continuïteit.
We moesten binnen een kort tijdsbestek een partner vinden met ruime ervaring in het managen van grote evenementen. Bovendien moet deze partner zich op korte termijn kunnen vrijmaken en zich engageren voor een periode van negen maanden.
Na een korte marktverkenning stellen we voor om samen te werken met Zanzibar.
Zanzibar combineert, als Antwerps event- en marketingbureau, met roots in de Antwerpse zuidrand, organisatorische skills met een klare kijk op evenementen en marketing. 20 jaar ervaring met publieke én private events, openbare besturen en bedrijfswereld: totaalorganisatie van talloze evenementen, partnerships, toeristische en hospitality-ervaringen.
Bovendien kan Zanzibar prima referenties voorleggen.
De prijszetting van Zanzibar gebeurt via een regieopdracht aan vaste tarieven.
Uitgangsprincipe: professionele topfuncties betalend in dagtarief, ondersteunende functies in uurtarief.
De betaalde personeelsinvulling kan/mag aangepast worden tijdens het verloop van de vaccinatieperiode en kan variëren in functie van de inzet van ambtenaren LB en meer % vrijwilligers. Deze flexibele werking heeft als doelstelling de personeelskosten beheersbaar te houden én is noodzakelijk omwille van de onzekerheden rond de aanlevering van vaccins en de openingstijden van het vaccinatiecentrum. Dit zijn de essentiële randvoorwaarden omtrent de werking van het vaccinatiecentrum, namelijk aanlevering van vaccins en openingstijden. Ook het effectieve aantal inwoners dat zich laat vaccineren is een onbekende factor. Al deze elementen maken het moeilijk om een exacte prijs voor de externe dienstverlening vast te leggen.
Via de regietarieven scheppen we een transparant kader dat ons mogelijk maakt op korte termijn flexibel en efficiënt te schakelen (op- en afschalen aantal vaccinatielijnen) in functie van de aanlevering van vaccins. Deze aanlevering is bepalend voor het aantal vaccinatielijnen die we openen en het aantal openingsuren dus ook het aantal medewerkers die we moeten inzetten. De complexiteit en snelheid waarmee dient opgestart te worden, de opvolging van de operationele werking, de optimalisatie en bijsturing waar nodig maken dat sommige functies afschalen of opschalen doorheen de openingsmaanden van het VC. De planning van de personeelsinzet wordt heel frequent bijgestuurd in overleg met onze diensten. Het vaccinatietempo bepaalt uiteindelijk de kostprijs per vaccin.
Regietarieven:
- algemene coördinatie aan 640 euro/BTW excl./dag;
- centrumverantwoordelijke in functie van dagdagelijkse continuïteit aan 590 euro/dag/BTW excl.;
- personeelsverantwoordelijke aan 56,25 euro/uur/BTW excl.;
- operationeel verantwoordelijke aan 49,50 euro/uur/BTW excl.;
- crew (parking, stewards, administratie en balieverantwoordelijken) aan 26,50 euro/uur/BTW excl.
Uiteraard wordt deze laatste categorie aangevuld met een groot aandeel vrijwilligers.
De dwingende spoed vloeit voort uit onvoorzienbare omstandigheden. COVID-19 was immers niet gepland en dus onvoorzien. De oprichting van het vaccinatiecentrum is noodzakelijk vanuit algemeen belang en werd opgelegd door de Vlaamse overheid. Gezien de urgentie is het onmogelijk om de (verkorte) publicatie- en indieningstermijnen van de overige plaatsingsprocedures na te leven.
Deze uitgave overstijgt de drempel van dagelijks bestuur ruim. In gevallen van dringende noodzakelijkheid die voortvloeit uit niet te voorziene omstandigheden, kan het college op eigen initiatief en op eigen verantwoordelijkheid de bevoegdheden van de gemeenteraad uitoefenen. Bij het nemen van een dergelijke beslissing wegens dwingende en onvoorziene omstandigheden, brengt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad daarvan onmiddellijk op de hoogte.
De gemeenteraad neemt akte van het collegebesluit van 8 februari 2021 betreffende de plaatsing van de dienstenopdracht voor de exploitatie van het vaccinatiecentrum voor ELZZORA waarbij lokaal bestuur Mortsel optreedt als penhoudende overheid voor dit vaccinatiecentrum.
Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang specifiek artikel 7: Het lokaal bestuur kan het Agentschap Opgroeien een advies geven over de uitbreiding van de kinderopvang binnen het eigen grondgebied.
Vanuit de Vlaamse regering werd er budget voorzien voor extra subsidieplaatsen waar de ouders betalen volgens hun inkomen voor kinderopvang (inkomenstarief trap 2A).
Op dit moment voorziet het Agentschap Opgroeien voor Mortsel tien nieuwe T2A plaatsen voor kinderopvang baby's en peuters.
Er wordt aan het lokaal bestuur gevraagd een advies uit te brengen bij de aanvragen in de verschillende uitbreidingsronden. Dit advies wordt geformuleerd aan de hand van de door het lokaal bestuur vastgelegde beoordelingsprocedure en -criteria. Op die manier wordt een objectief en gefundeerd advies gegeven aan de subsidieaanvragen. Aan elk criterium is een gewicht toegekend. Dit geeft aan in welke mate een criterium meer doorweegt ten opzichte van een ander.
De organisatoren van de kinderopvang werden betrokken in dit proces. Zij zijn op de hoogte gebracht van de beslissingsprocedure en -criteria en er werd advies gevraagd.
Om de aanvragers voldoende tijd te geven alle formaliteiten na te komen keurde het college deze beoordelingsprocedure en -criteria goed op 25 januari 2021 en wordt deze beslissing ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 25 januari 2021 waarin goedkeuring wordt gehecht aan de beoordelingsprocedure en -criteria inzake de meerjarenprogrammatie voor nieuwe plaatsen inkomenstarief (T2A) voor kinderopvang baby's en peuters.
Heel wat gemotoriseerd verkeer houdt zich in de Mortselse straten niet aan de snelheidsregels. Overdreven snelheid is nefast voor zowel de veiligheid als de leefbaarheid van een straat en daarom een problematiek die een prioritaire aandacht en aanpak verdient.
Op de gemeenteraadscommissie van 23 februari 2021 werd de problematiek van overdreven snelheid in straten waar veel doorgaand verkeer passeert (sluipstraten, gewestwegen) door het stadsbestuur erkend. Vooral de snelheidsproblematiek in sluipstraten werd reeds eerder door onze fractie op de tafel van de gemeenteraad gelegd. Op de jongste commissievergadering (23 februari 2021) werd door de burgemeester ook nog meegegeven dat de politie vooral inzet op snelheidscontroles op de gewestwegen in Mortsel.
Dankzij een recente beslissing van de Vlaamse regering kunnen steden en gemeenten vanaf 1 februari lichte snelheidsovertredingen (op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur mag gereden worden) beboeten met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS-boete). Zo zou ook Mortsel een sterke extra hefboom in handen kunnen nemen om de verkeersveiligheid in onze straten te bevorderen.
voorstel van beslissing
De stad belooft de strijd tegen de snelheidsovertreders op te voeren en zal gebruik maken van de mogelijkheid van GAS-boetes voor lichte snelheidsovertredingen. Zij zal hierbij gecoördineerd met de politie te werk gaan die zich kan blijven richten op de zwaardere snelheidsovertredingen alsook de snelheidscontroles op onze gewestwegen.
Wegwerpluiers maken 8% van ons aangeboden huisvuil uit. Mortsel kent ongeveer 300 geboortes per jaar. Per kind gaat het over meer dan 1 ton aan wegwerpluiers gedurende de luierperiode. De rekensom is snel gemaakt.
Deze wegwerpluiers maken het werk van onze vuilnisophalers niet makkelijk. Ik refereer dan naar de campagne van Igean: niet te zwaar, een mooi gebaar. Deze campagne klaagt terecht de te zware vuilniszakken aan en ook de burgemeester heeft het fenomeen van de te zware zakken met wegwerpluiers in de GRC en GR besproken.
Vanaf mei stapt Mortsel in het nieuwe Diftar-systeem in met als principe: 'De vervuiler betaalt.' We kunnen alvast stellen dat ouders met één of meerdere klein(e) kind(eren) flink zullen moeten betalen als ze gebruik maken van wegwerpluiers.
Nu, er is een alternatief; namelijk herbruikbare luiers. Deze zijn echter weinig gekend. De voordelen zijn legio: duurzaam, voordelig, ecologisch, hip, … De luiers zijn initieel “duur in aankoop”, maar aan de eindmeet kan het financieel voordeliger zijn voor ouders. De investering in wasbare luiers bedraagt ongeveer 600 à 700 euro en daartegenover staat momenteel een premie van de stad Mortsel ter waarde van 50% van de aankoopprijs, met een maximum van 75 euro uitgekeerd bij de aankoop van herbruikbare luiers. Wanneer er gekozen wordt voor herbruikbare luiers zal het restafval van de jonge ouders afnemen en krijgen zij dus de kans om te besparen op hun afvalverwerking.
Er wordt echter weinig gebruik gemaakt van de premie: in 2019 werd de premie 11 keer uitgekeerd en in 2020 werd de premie 17 keer uitgekeerd.
Ikzelf kreeg als kersverse ouder van de stad Mortsel, een bericht over de herbruikbare luiers drie maanden na geboorte van mijn kind. De meeste ouders hebben dan echt al hun keuze gemaakt.
Om een stimulerend effect te hebben, moet de premie ruimschoots vóór de bevalling gekend zijn. Wij zien hier een opportuniteit om de info te verstrekken aan en samen te werken met huisartsen en gynaecologen, apotheken, kinderopvanginitiatieven, allemaal gevestigd op Mortsels grondgebied, maar ook materniteiten in de buurt. Kind en Gezin neemt trouwens ook vòòr de bevalling contact op met de moeder in spe.
Ook de website van de stad moet hierin beter informeren. Als je in de zoekbalk ‘herbruikbare luiers’ intikt, kom je niet terecht op de pagina over de premie.
Om de investeringskost, die sommige ouders afschrikt, te verkleinen kan er een stedelijke lening of sociale tussenkomst worden gegeven aan minder begoede ouders om het gebruik van de herbruikbare luiers te stimuleren.
In Gent betaalt men bvb deels of volledig een huurpakket aan herbruikbare luiers terug. Zo kunnen gezinnen de herbruikbare luiers eerst uittesten met als doel permanent over te schakelen. Door het (deels) terugbetalen van een huurpakket aan herbruikbare luiers per kind worden gezinnen gestimuleerd om de keuze voor herbruikbare luiers te maken en op die manier een bijdrage te leveren aan het verminderen van de hoeveelheid huishoudelijk restafval.
Ook een verhoging van de premie kan de juiste stimulans geven om ouders te overhalen om de investering in herbruikbare luiers te doen. Voor sommige ouders kan de aanzienlijke investeringskost van 600-700 euro een drempel vormen.
voorstel van beslissing:
Stad Mortsel maakt een pamperplan op:
1) waarbij ingezet wordt op vroegtijdig informeren, actief promoten van de stedelijke premie en sensibiliseren rond herbruikbare luiers. Ze werkt hiervoor samen met verschillende partners/diensten die de ouders (in spe) kunnen bereiken.
2) Het stadsbestuur onderzoekt de mogelijkheid van een verhoging van de premie en deelt hun bevindingen mee aan de gemeenteraad.
Op de GR van januari is de discussie gevoerd rond de noodzaak om een stuk grond naast Dieseghem Hoeve te verkavelen.
Nu dit stuk grond tot het natuurreservaat Klein-Zwitserland behoort geldt hier in principe een bouwverbod.
Het bestuur wil hier een uitzondering op vragen, met als verklaring dat dit een vergissing is bij de afbakening van het natuurreservaat en dat Agentschap Natuur en Bos (ANB) een "te dikke stift" heeft gebruikt.
Ten eerste, de afbakening is helemaal niet met een dikke stift aangeduid, maar volgt duidelijke bestaande afbakeningen.
Daarenboven blijkt dat op 11-feb-2019 het college een advies heeft gegeven over de aanvraag tot natuurreservaat en hierbij perfect had kunnen vaststellen waar de grens van het natuurreservaat zou komen.
Dit advies luidde "Het college geeft gunstig advies over de vraag van het Agentschap Natuur en Bos of de beheersvisie en visiegebied bij de erkenningsaanvraag voor het natuurreservaar (sic) Klein Zwitserland (dossier E-388) nog steeds in overeenstemming zijn met de plannen en ruimtelijke visie van het stadsbestuur."
Waarom heeft het college toen niet eenvoudigweg gesteld dat het beoogde perceel om te verkavelen niet binnen het natuurreservaat zou mogen terecht komen? Het college stelt zelfs letterlijk dat het in overeenstemming is met de ruimtelijke visie.
Dit wordt letterlijk een fout van de administratie genoemd door de burgemeester in zitting van 26-jan-2021. Het college heeft voldoende kansen gehad om deze fout op te merken. Waarom wijst schepen Dehaen naar de "dikke stift van ANB" terwijl het college expliciet goedkeuring aan de omlijning gaf ?
Op dit moment is er toch ook nog geen sprake van een bouwgrond? De ruimtelijke bestemming op het gewestplan is woonzone (nu ligt het zelfs in natuurreservaat met duidelijke voorschriften). De procedure van verkaveling is toch net bedoeld om van een grond bouwgrond te maken en hier de te bebouwen zone op af te bakenen? De definitie op het omgevingsloket voor een verkavelingsaanvraag is namelijk "Voor het splitsen van een grond in minstens 2 loten om minstens één van die loten te verkopen als bouwgrond is een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden nodig." Indien er nog verkaveld moet worden is het toch erg verwarrend en een stukje misleidend om dit nu reeds telkens te benoemen als bouwgrond?
De essentie blijft dat het bestuur de kans heeft gemist om dit stuk uit het natuurreservaat te lichten. Naar rechtszekerheid toe zou het daarom logischer zijn om nu in dialoog te gaan om te bekijken hoe dit stuk een meerwaarde kan vormen met de reeds bestaande tuin van Dieseghem Hoeve.
voorstel van beslissing
Aangezien de procedure tot de vaststelling van het Mortselse natuurreservaat Klein-Zwitserland correct en transparant is verlopen wordt de omlijning zoals positief geadviseerd door CBS aanvaard. Dit wil zeggen dat er geen gedeeltelijke opheffing van het natuurreservaat aangevraagd wordt bij de minister van Omgeving zoals bedoeld in 2020_CBS_00817 - omgevingsvergunning - aanvraag verkaveling Anna Van Hoornstraat - intrekking of indien deze reeds werd aangevraagd wordt deze procedure stopgezet.