De vorige zitting van de OCMW-raad vond plaats op 22 juni 2021. De notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de notulen van de OCMW-raad van 22 juni 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken, gewijzigd bij besluit van 7 mei 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit OCMW-raad van 26 januari 2021 betreffende de goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en de keuze voor optie 1 in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond preventie en bestrijding van COVID-19 door bronopsporing.
Besluit OCMW-raad van 27 april 2021 betreffende de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond preventie en bestrijding van COVID-19 door bronopsporing en dit tot en met 30 juni 2021.
Besluit OCMW-raad van 25 mei 2021 betreffende de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond preventie en bestrijding van COVID-19 door bronopsporing en dit tot en met 31 augustus 2021.
De Vlaamse Regering legde op vrijdag 13 november 2020 de juridische en financiële contouren vast van de lokale bronopsporing en het lokale contactonderzoek in het kader van de preventie en bestrijding van de coronacrisis. Lokale besturen kregen de vraag van Vlaanderen om te kiezen tussen twee opties.
De OCMW-raad koos tijdens haar zitting van 26 januari 2021 voor optie 1 : inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching. Het lokaal bestuur ontvangt hiervoor een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand. Deze subsidie had betrekking op de periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.
De Vlaamse Regering gaf op 23 april 2021 haar goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie. Optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
Met haar wijzigingsbesluit van 7 mei 2021 verlengt de Vlaamse regering de subsidieperiode voor optie 1 tot 31 augustus 2021.
De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw besluit goed tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Dit besluit kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeenten ter ondersteuning van optie 1 en geldt voor de periode van 1 september tot en met 15 oktober 2021. Het subsidiebedrag van 0,125 euro per inwoner per maand blijft ongewijzigd.
Sedert de opstart vormt optie 1 bronopsporing en quarantainecoaching een belangrijk beheersinstrument om contacten van besmette personen snel te identificeren en in quarantaine te plaatsen, (uitbraak)clusters te detecteren en isoleren en burgers blijvend aan te moedigen en te sensibiliseren om de basismaatregelen vol te houden om zo de transmissie van het COVID-19 virus te doorbreken en deze pandemie in te dijken. Bronopsporing is, naast vaccinatie, een tweede belangrijke beschermingslinie tegen de verspreiding van het virus. Door ons direct contact met de burger en diepgaande kennis van de lokale situatie kunnen wij als lokaal bestuur de bronopsporing en quarantainecoaching heel doeltreffend aanpakken.Het is daarom aangewezen deze overeenkomst te verlengen tot en met 15 oktober 2021.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 15 oktober 2021 met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond preventie en bestrijding van COVID-19 door bronopsporing, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 43 betreffende raamcontracten.
De huidige opdracht voor het leveren van geneesmiddelen voor de bewoners van het Woonzorgcentrum (WZC) Meerminnehof loopt af op 31 december 2021. Bijgevolg heeft de centrale aankoopdienst een nieuw bestek opgesteld.
Door een raamcontract af te sluiten beogen we een efficiënte en kwaliteitsvolle samenwerking met een farmabedrijf voor het dagelijks leveren van de nodige geneesmiddelen voor de bewoners van het WZC Meerminnehof.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2022 L 2 voor de dagelijkse levering volgens raamcontract van geneesmiddelen voor de bewoners van het woonzorgcentrum Meerminnehof en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 320.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het onderhoud en de herstelling van moderne verwarmingstoestellen en luchtbehandelingsgroepen kan enkel gebeuren door erkende en gespecialiseerde technici. De huidige opdracht loopt af op 31 december 2021. Bijgevolg heeft de centrale aankoopdienst een nieuw bestek opgemaakt.
Het betreft de installaties in volgende gebouwen van het OCMW: GAW Ter Linden, woonzorgcentrum Meerminnehof, De Populier, Meerminnecampus en noodwoningen/LOI (lokaal opvanginitiatief).
Het bestek voorziet de mogelijkheid om buiten dienst gestelde gebouwen uit de opdracht te halen en nieuwe gebouwen in op te nemen.
Het betreft een gezamenlijke opdracht van stad, OCMW en AGB waarbij de stad optreedt als aanbestedende overheid.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2022 D 5 voor het periodiek en preventief onderhoud van de verwarmings- en ventilatie-installaties in de gebouwen van het lokaal bestuur en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 304.920,00 euro, incl. BTW, per vier jaar waarvan 101.640,00 euro, incl. BTW, per vier jaar ten laste van het OCMW.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft op 22 juni 2021 de jaarrekening 2020 vastgesteld. De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 23 juni 2021 en bezorgde de digitale rapportering op 24 juni 2021.
Op basis hiervan onderzocht het Agentschap Binnenlands Bestuur de jaarrekening. Het nazicht heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Een aantal technische bemerkingen werden geformuleerd en als bijlage bij dit punt gevoegd.
Omdat een aantal wettelijke schema's afwijken van de definitieve cijfers die via de digitale rapportering werden doorgestuurd, wenst het Agentschap dat de correcte schema' s opnieuw worden voorgelegd aan de raadsleden. De nota die deze nieuwe schema's bevat, alsook de verklaring van de verschillen, wordt bij dit punt gevoegd.
Bij besluit van 15 juli 2021 keurde de gouverneur de jaarrekening goed.
De OCMW-raad neemt akte van het besluit van de gouverneur van 15 juli 2021 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financieel boekjaar 2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel.
Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. De decreetgever legt op deze manier minstens een semestriële rapportering op. Een rapport bestaat altijd uit een terugkoppeling over de uitvoering van het meerjarenplan (beleidsnota) en de actuele financiële toestand (financiële nota). In het tweede en vierde kwartaal rapporteren we tevens over de dagelijkse werking en het personeel. Sinds 2020 rapporteren we in de kwartaalrapporten ook over de uitvoering van het organisatiebeheersingsplan. Het vierde kwartaalrapport is meteen onze jaarrekening en kan inhoudelijk beschouwd worden als het jaarverslag.
Het eerste deel van dit kwartaalrapport, de beleidsevaluatie, sluit aan bij de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2025. Hier wordt weergegeven wat de realisatie is van de actieplannen waarover gerapporteerd moest worden in het eerste semester van 2021. We geven weer in welke mate het geplande beleid ook tot realisaties op het terrein heeft geleid. De beleidsevaluatie geeft een overzicht van de geboekte ontvangsten en uitgaven per doelstelling, actieplan en actie. We rapporteren zowel in het tweede kwartaal als het vierde kwartaal steeds over de stand van zaken van de actieplannen en acties van beleidsdoelstelling 6.4. 'Mortsel werkt systematisch aan een beheerste organisatie' conform Hoofdstuk 5 - Afdeling 1 'Organisatiebeheersing' van het decreet lokaal bestuur. Over een aantal actieplannen rapporteren we inhoudelijk pas later op het jaar maar de financiële gegevens zijn wel reeds zichtbaar.
Het tweede deel van dit kwartaalrapport, de financiële nota, bevat het vaste financiële schema’s J1: de doelstellingenrekening. Het derde deel, de toelichting, bevat het schema T2 wat een beeld geeft van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, een bespreking van de schema’s en een bespreking van de gewijzigde financiële risico’s tegenover het meerjarenplan.
Zoals gezegd geven we in het tweede kwartaal een overzicht van een aantal cijfers rond onze dagelijkse werking. Dit rapport rond de dagelijkse werking in kwartaal 1 en 2 wordt bijgesloten bij het kwartaalrapport.
De OCMW-raad neemt akte van het tweede kwartaalrapport 2021.
De OCMW-raad neemt akte van de rapportering van de actieplannen en acties van beleidsdoelstelling 6.4. Mortsel werkt systematisch aan een beheerste organisatie.
Na het succes van de projectoproep noodwoningen in 2020, lanceerde Vlaanderen in de zomer van 2021 een nieuwe projectoproep voor noodwoningen in Vlaanderen. Vlaanderen stimuleert zo het bouwen, kopen, renoveren en inrichten van (al dan niet verplaatsbare) noodwoningen. Het Vlaamse Gewest neemt 50% van de kosten voor haar rekening, met een maximum van 145.000,00 euro per gerealiseerde noodwoning.
Lokaal bestuur Mortsel wenst dit keer in te gaan op de projectoproep en wenst twee projectaanvragen in te dienen - telkens één per locatie - om deze bouwprojecten te realiseren.
OCMW Mortsel verwierf immers op 6 augustus in kader van de pandenruil met De Ideale Woning, de woningen in de Mayerlei 44-46 en 62-64. Het betreft vier kleine woningen, die in paren aaneensluitend gelegen zijn. De woningen zijn allemaal verouderd en in zeer slechte staat. Ontwerpend onderzoek heeft aangetoond dat deze woningen geschikt zijn om noodwoningen te realiseren die voldoen aan de eisen van hedendaags comfort, gemeenschappelijkheid en tijdelijkheid.
Het project omvat de bouw van twee geschakelde woningen tot één koppelwoning met in totaal vier slaapkamers (negen bedden), twee gemeenschappelijke keukens, douches en berging. Per niveau vormt de noodwoning een eigen entiteit maar wordt ook de mogelijkheid gegeven aan de bewoners van elke woning om contact met elkaar te leggen. Het ontwerp voorziet op beide niveaus tevens de mogelijkheid om de woning op een flexibele wijze invulling te geven en beantwoordt daarmee aan de noden van verschillende doelgroepen. De gemeenschappelijke delen zijn ingericht om zowel gezinnen als individuen te faciliteren. De gekoppelde woningen leveren eveneens een ruime tuin op waar vanuit de cel Welzijnsregie buurtprojecten kunnen opgezet worden. Door het behoud van de voorgevel wordt er met respect omgegaan met de huidige gevelzichten typerend aan de Mayerlei.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd onder het investeringsproject IP-08 'huisvesting van specifieke doelgroepen' een budget ingeschreven van 580.800,00 euro voor de renovatie van deze woningen. Deze middelen zullen we mee aanwenden tot realisatie van de twee projecten.
De projectaanvragen moeten ingediend worden ten laatste 30 september.
De OCMW-raad gaat akkoord met het indienen van twee projectvoorstellen voor de bouw van gekoppelde noodwoningen in de Mayerlei 44-46 en 62-64.
De OCMW-raad maakt het budget van 580.800,00 euro, voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder IP-08 vrij om deze noodwoningen te realiseren.