De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure.
De eerder onderzochte ontwikkeling van de Meerminnecampus tot Welzijnscampus startte in 2015 met de opmaak van een Masterplan voor de site Meerminne en het uitwerken van een ontwerp binnen dit Masterplan voor de herinrichting van Meerminne 6 (MM6). Het bestek voor deze opdracht werd goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 januari 2015 en de opdracht werd op 30 maart 2015 gegund aan Areal architecten cvba.
Areal Architecten ontwikkelde in het Masterplan ‘visie en scenario’s voor een zorgzame buurt’ drie verschillende scenario’s voor de ontwikkeling van het gebouw Meerminne en bij uitbreiding de wijk ‘Ter Linden'. De uitvalsbasis was de gehele Meerminnecampus, de vooropgestelde visie een zorgzame buurt, met een verwevenheid van zorg en zorgwonen, met een keten van bestemde open ruimte in een intens groen karakter.
Aan de hand van dit Masterplan werd via een architectuurwedstrijd HUB-architecten aangesteld om de Welzijnscampus aan Meerminne te ontwerpen. De vergunning van dit ontwerp werd door de provincie niet verleend na een beroepsprocedure van de omwonenden. Hun argumenten werden gestaafd door de interpreteerbare bepalingen en omschrijvingen van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Ter Linden’.
We verlaten de vroegere visie van de Welzijnscampus zoals vooropgesteld werd om te realiseren op de site Meerminne 6. Dit houdt in dat we de verwevenheid van welzijn en zorg binnen de Meerminnecampus loslaten gezien de veranderende context als lokaal bestuur. We kiezen bewust om de diensten gericht op zorg te bundelen op de huidige site in de nabijheid van het woonzorgcentrum Meerminnehof en de welzijnsdiensten te verplaatsen naar de locatie van de Stadscampus aan het Stadsplein. We creëren zo lucht en ruimte op de site Meerminne 6.
Het uitgangspunt van het Welzijnshuis blijft het nastreven om op een geïntegreerde, brede wijze iedereen, en in het bijzonder de meest kwetsbaren, snel en eenvoudig toegang te verschaffen tot de juiste hulp- en dienstverlening.
In het Welzijnshuis worden enerzijds eigen diensten gehuisvest én anderzijds is er ruimte voorzien voor lokale actoren in functie van de regierol die lokale besturen opnemen binnen lokaal sociaal beleid. Vaak werken deze lokale actoren regionaal en zoeken zij binnen de regio een landplek of permanente uitvalsbasis. Mortsel wenst zich hierop te profileren binnen de regio Zuidoostrand Antwerpen.
Er werd een bestek opgesteld voor de aanstelling van een ontwerper voor de bouw van het Welzijnshuis.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 D 14 voor de ontwerpopdracht voor de bouw van het Welzijnshuis en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 385.000,00 euro, incl. BTW.