De vorige zitting van de OCMW-raad vond plaats op 30 maart 2021. De notulen van de vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de notulen van de OCMW-raad van 30 maart 2021.
Artikel 10 van de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "Zora Werkt!", goedgekeurd in het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2019 bepaalt dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze ter goedkeuring aan de raden van de deelnemende bestuur voorlegt.
Zora Werkt! is de integratie van de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activatie en omvat tevens de regierol sociale economie. Volgende gemeenten van de Zuidoostrand Antwerpen maken deel uit van de vereniging: Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Wommelgem en Mortsel. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde in haar zitting van 17 december 2019 de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "Zora Werkt!" goed. Hierin werd bepaald dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze deze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende besturen. Bijgevoegde documenten lichten de verschillende onderwerpen toe. Ze werden op het beheerscomité van 5 februari 2021 en het beheerscomité van 26 februari 2021 goedgekeurd.
De OCMW-raad keurt het jaarverslag 2020 van de de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
De OCMW-raad keurt de jaarrekening 2020 van de de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
De OCMW-raad keurt de update 2021 van het MJP 2020-2025 van de de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
Besluit OCMW-raad van 8 januari 2019 waarbij de leden van het BCSD voor de legislatuur 2019-2024 werden verkozen.
Per e-mail van 18 maart 2021 ontving de voorzitter van de OCMW-raad het ontslag van Sara Waelbers als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Voor de fractie Groen werd Nadia Saouti aangeduid als opvolger van Sara Waelbers. Mevrouw Nadia Saouti heeft de hoedanigheid van Belg behouden, is meer dan 18 jaar oud en is in de bevolkingsregisters van de stad ingeschreven. Zij verkeert in geen enkel geval van onverkiesbaarheid.
Nadia Saouti kan derhalve worden toegelaten tot het afleggen van de eed.
De OCMW-raad neemt akte van het ontslag van Sara Waelbers als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De OCMW-raad stelt vast dat Nadia Saouti tot het mandaat van lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan toegelaten worden. Zij legt vervolgens in handen van de voorzitter de eed af waarvan de formule luidt als volgt:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De voorzitter verleent akte van deze eedaflegging en verklaart mevrouw Nadia Saouti aangesteld als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Mevrouw Nadia Saouti zal het mandaat van mevrouw Sara Waelbers voleindigen.
Besluit OCMW-raad van 29 januari 2019 betreffende de aanduiding van de plaatsvervangers voor het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Besluit OCMW-raad van 29 januari 2019 betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, en latere wijziging.
Besluit OCMW-raad van 27 april 2021 waarbij Nadia Saouti de eed aflegde als lid van het BCSD, ter vervanging van Sara Waelbers die ontslag nam.
Tijdens de OCMW-raad van 8 januari 2019 werd het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) samengesteld. Om de continuïteit te bewaren, is het aangewezen voor elk lid een plaatsvervanger aan te duiden die het lid kan vervangen tijdens een tijdelijke verhindering (vakantie, ziekte,...).
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft de mogelijkheid voorzien om plaatsvervangers, die OCMW-raadslid moeten zijn, aan te duiden.
Raadsleden Walter Duré, Ingrid Pira, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Peter Mous en Jitse Born van de fractie Groen ondersteunden de voordracht van kandidaten Sara Waelbers en Rik Holvoet en wezen raadsleden Peter Mous en Nadia Saouti aan als plaatsvervangers van de effectieve leden.
Rik Holvoet nam ontslag als lid van het BCSD. Tijdens de OCMW-raad van 30 maart 2021 legde Peter Hardy als opvolger de eed af als lid van het BCSD.
Sara Waelbers nam ontslag als lid van het BCSD. Tijdens de OCMW-raad van 27 april 2021 legde Nadia Saouti als opvolger de eed af als lid van het BCSD. Er dient een nieuwe plaatsvervanger te worden aangeduid.
De leden van de fractie Groen wijzen raadslid Sara Waelbers aan als plaatsvervanger van de effectieve leden.
De OCMW-raad neemt akte van de plaatsvervanger van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
- Sara Waelbers voor effectieve leden Nadia Saouti en Peter Hardy.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19 pandemie te versterken.
Besluit OCMW-raad van 26 januari 2021 betreffende de goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en de keuze voor optie 1 in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond preventie en bestrijding van COVID-19 door bronopsporing.
De Vlaamse Regering legde op vrijdag 13 november 2020 de juridische en financiële contouren vast van de lokale bronopsporing en het lokale contactonderzoek in het kader van de preventie en bestrijding van de coronacrisis. Lokale besturen kregen de vraag van Vlaanderen om te kiezen tussen twee opties.
De OCMW-raad koos tijdens haar zitting van 26 januari 2021 voor optie 1 : inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching. Het lokaal bestuur ontvangt hiervoor een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand. Deze subsidie had betrekking op de periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.
De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek, met een bijhorende (zelfde) subsidie. Optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
Gezien de stijging van het aantal indexpatiënten in het voorjaar 2021 en de toename aan verscheidenheid van varianten van het COVID-19 virus, die zo vlug mogelijk moeten gedetecteerd en geïsoleerd worden, is het aangewezen deze overeenkomst te verlengen tot en met 30 juni 2021.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van de vraag van de Vlaamse overheid rond preventie en bestrijding van COVID-19 door bronopsporing, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure.
De eerder onderzochte ontwikkeling van de Meerminnecampus tot Welzijnscampus startte in 2015 met de opmaak van een Masterplan voor de site Meerminne en het uitwerken van een ontwerp binnen dit Masterplan voor de herinrichting van Meerminne 6 (MM6). Het bestek voor deze opdracht werd goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 januari 2015 en de opdracht werd op 30 maart 2015 gegund aan Areal architecten cvba.
Areal Architecten ontwikkelde in het Masterplan ‘visie en scenario’s voor een zorgzame buurt’ drie verschillende scenario’s voor de ontwikkeling van het gebouw Meerminne en bij uitbreiding de wijk ‘Ter Linden'. De uitvalsbasis was de gehele Meerminnecampus, de vooropgestelde visie een zorgzame buurt, met een verwevenheid van zorg en zorgwonen, met een keten van bestemde open ruimte in een intens groen karakter.
Aan de hand van dit Masterplan werd via een architectuurwedstrijd HUB-architecten aangesteld om de Welzijnscampus aan Meerminne te ontwerpen. De vergunning van dit ontwerp werd door de provincie niet verleend na een beroepsprocedure van de omwonenden. Hun argumenten werden gestaafd door de interpreteerbare bepalingen en omschrijvingen van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Ter Linden’.
We verlaten de vroegere visie van de Welzijnscampus zoals vooropgesteld werd om te realiseren op de site Meerminne 6. Dit houdt in dat we de verwevenheid van welzijn en zorg binnen de Meerminnecampus loslaten gezien de veranderende context als lokaal bestuur. We kiezen bewust om de diensten gericht op zorg te bundelen op de huidige site in de nabijheid van het woonzorgcentrum Meerminnehof en de welzijnsdiensten te verplaatsen naar de locatie van de Stadscampus aan het Stadsplein. We creëren zo lucht en ruimte op de site Meerminne 6.
Het uitgangspunt van het Welzijnshuis blijft het nastreven om op een geïntegreerde, brede wijze iedereen, en in het bijzonder de meest kwetsbaren, snel en eenvoudig toegang te verschaffen tot de juiste hulp- en dienstverlening.
In het Welzijnshuis worden enerzijds eigen diensten gehuisvest én anderzijds is er ruimte voorzien voor lokale actoren in functie van de regierol die lokale besturen opnemen binnen lokaal sociaal beleid. Vaak werken deze lokale actoren regionaal en zoeken zij binnen de regio een landplek of permanente uitvalsbasis. Mortsel wenst zich hierop te profileren binnen de regio Zuidoostrand Antwerpen.
Er werd een bestek opgesteld voor de aanstelling van een ontwerper voor de bouw van het Welzijnshuis.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 D 14 voor de ontwerpopdracht voor de bouw van het Welzijnshuis en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 385.000,00 euro, incl. BTW.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
stelt dat:
- Het bestuur heeft een geldig en recent schattingsverslag nodig voor de objectieve waardebepaling van de onroerende transacties;
- Voor onroerende transacties moet de markt geraadpleegd worden. Elke mogelijk geïnteresseerde moet de kans krijgen om mee te dingen. De procedure verloopt met voldoende openbaarheid en transparantie. Het bestuur moet voldoende en gepaste publiciteit voeren om de mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Dat is de beste garantie om een goede prijs te verkrijgen en is de werkwijze die het best het algemeen belang dient;
- Als het algemeen bestuurlijk toezicht, ambtshalve of na een klacht, wordt uitgeoefend, moeten de besturen het dossier bezorgen aan de toezichthoudende overheid. Het dossier bevat de stukken die aantonen hoe de procedure is verlopen.
De woning Lieven Gevaertstraat is eigendom van OCMW Mortsel en wordt momenteel verhuurd aan 309,07 euro per maand. De woning is echter dringend toe aan renovatie. Er wordt geopteerd om de woning te verkopen. In het meerjarenplan 2020-2025 werd een verkoopprijs van 200.000,00 euro opgenomen conform het schattingsverslag.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan het ontwerp van verkoopsvoorwaarden voor de online openbare verkoop van de woning Lieven Gevaertstraat 92 door notaris Paul Wellens.