De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 21 juni 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 21 juni 2022.
Het stadsbestuur Mortsel is deelnemer/vennoot in de opdrachthoudende vereniging Isvag (Intercommunale voor Slib- en Vuilverwijdering van Antwerpse Gemeenten) voor de verwerking van het restafval en grofvuil op haar grondgebied.
Isvag is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398 §1,3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 5, lid 1 en 2 van de gecoördineerde statuten van Isvag , goedgekeurd in buitengewone algemene vergadering op 20 december 2018, bepalen dat Isvag werd opgericht op 17 januari 1975 voor een termijn van 30 jaar en dat in buitengewone algemene vergadering van 18 november 2004 de termijn verlengd werd met een periode van 18 jaar. De levensduur van de vereniging verstrijkt bijgevolg op 17 januari 2023.
Het decreet van 22 december 2017 op het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 423, bepaalt dat na afloop van de statutair bepaalde duur de opdrachthoudende vereniging opnieuw verlengd kan worden voor een termijn die niet langer mag zijn dan 18 jaar. Een dergelijke beslissing tot verlenging dient genomen te worden op de laatste algemene vergadering voor het verstrijken van de duur.
De gemeenteraden van de gemeenten-vennoten bepalen het mandaat van hun vertegenwoordigers en het standpunt dat ze innemen bij de beraadslaging.
Met hun brief van 4 juli 2022 meldt Isvag dat op 20 oktober 2022 om 17u een bijzondere algemene vergadering plaatsvindt, met als agenda:
Ter voorbereiding en verantwoording van de beslissing tot verlenging stelde Isvag een verlengingsverzoek (als bijlage) en een strategische nota op (als bijlage). Deze nota omvat onder meer een evaluatie van beleidsmatige, technische en financiële aspecten van de afgelopen jaren, alsook een blik naar de toekomst.
De VVSG (Vereniging van Vlaamse steden en gemeenten) stelde voor de betrokken lokale besturen een toelichting op bij de verlenging van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden inzake afval (toelichting als bijlage).
Uit de strategische nota blijkt dat de huisvuilverbrandingsinstallatie van Isvag zowel technisch als financieel mogelijk is en nodig is om voldoende verwerkingscapaciteit binnen het grondgebied van de intercommunales Isvag en Igean zelf te hebben voor al het huisvuil afkomstig van de Igean-gemeenten en de Isvag-vennoten waaronder Mortsel en Antwerpen.
De raad voor vergunningenbetwisting heeft eind april 2022 de omgevingsvergunning voor de toekomstige installatie op de site van Isvag te Wilrijk vernietigd. Dit legt natuurlijk een zware hypotheek op het voortbestaan van deze intercommunale, want het verwerken van het huisvuil van de vennoten in de huidige huisvuilverbrandingsinstallatie in Wilrijk, gekoppeld aan de productie van elektriciteit en warmte, is de kernactiviteit van deze intercommunale.
Zoals hierboven weergegeven moet er decretaal verplicht op korte termijn een beslissing genomen worden rond de verlenging van de intercommunale, ook al is er nog geen duidelijkheid rond de vergunningssituatie. Er is geen juridisch verband tussen beide procedures. Indien de intercommunale in de toekomst haar kernactiviteit niet meer zou kunnen uitvoeren, kunnen de vennoten op dat moment de intercommunale beëindigen of de kernactiviteiten aanpassen.
De raad voor vergunningenbetwisting vernietigde eveneens de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de huidige huisvuilverbrandingsinstallatie. Deze installatie mag tijdelijk verder geëxploiteerd worden in afwachting van een nieuwe beslissing over de omgevingsvergunning door de Vlaamse minister bevoegd voor omgeving. Dit besluit wordt ten vroegste begin november 2022 verwacht.
Indien de installatie in Wilrijk niet verder mag uitgebaat of vernieuwd worden zal dit voor Mortsel en de andere gemeenten in de regio leiden tot een aanzienlijke verhoging van de kosten voor transport en verwerking van huisvuil. Net als eind jaren '90 toen de installatie van Isvag in kader van de dioxineproblematiek tijdelijk moest sluiten, zal het huisvuil dan allicht tijdelijk of definitief moeten worden afgevoerd naar de huisvuilverbrandingsinstallatie van Indaver te Beveren - Waaslandhaven. Bovendien vormt de huisvuilverbrandingsinstallatie van Isvag een zeer belangrijke warmtebron voor de (toekomstige) uitbouw van warmtenetten in de Antwerpse zuidrand en staat ze nu al in voor een aanzienlijke elektriciteitsproductie.
Decreet van 22 december 2017 op het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 423, 1e en 2e lid en artikel 427
Decreet betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen van 23 december 2011, meer bepaald artikel 26
Gecoördineerde statuten van ISVAG, meer bepaald artikel 5, lid 1 en 2
Gecoördineerde staturen van ISVAG, meer bepaald artikel 40: de datum en agenda van de algemene vergadering worden dertig dagen vooraf bij aangetekende brief aan de deelnemers meegedeeld. De agenda wordt opgesteld door de Raad van Bestuur.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de verlenging van de levensduur van Isvag met 18 jaar.
Op 28 mei 2019 heeft de gemeenteraad beslist om de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) aan te stellen.
De heer Tom Vandromme, plaatsvervangend lid als deskundige ruimtelijke ordening, bood zijn ontslag aan wegens mogelijke belangenvermenging door zijn benoeming tot bestuursrechter bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Ter vervanging werden kandidaten opgeroepen die idealiter aan onderstaand profiel beantwoorden:
- voeling hebben met wat in de gemeente leeft;
- onafhankelijk zijn en het algemeen belang laten primeren op private belangen;
- inzicht hebben in de hedendaagse ruimtelijke ordening;
- gemotiveerd zijn om dossiers grondig door te nemen en samen tot een advies te komen;
- communicatievaardig en luisterbereid zijn.
Tot 24 juni 2022 konden geïnteresseerden zich kandidaat stellen met een motivatiebrief en CV waaruit hun deskundigheid blijkt.
De heer Samuel Van de Vijver, inwoner van Mortsel, stelde zich als enige kandidaat. Hij is burgerlijk ingenieur-architect en ruimtelijk planner, vertrouwd met ruimtelijke planning, architectuur, publieke ruimte en ruimtelijke beleidsinstrumenten en is werkzaam als teamcoördinator bij de afdeling Publieke Ruimte van de stad Antwerpen. De motivatiebrief en CV van de kandidaat is ter inzage bij de secretaris van de Gecoro.
Na de selectie van de kandidaat, benoemt de gemeenteraad het nieuwe Gecoro-lid.
De man/vrouw verhouding komt niet in het gedrang.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3 en 1.3.4 m.b.t. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en gewijzigd op 7 september 2018.
De gemeenteraad aanvaardt het ontslag van de heer Tom Vandromme, plaatsvervangend lid als deskundige ruimtelijke ordening .
De gemeenteraad beslist om de heer Samuel Van de Vijver, plaatsvervangend lid als deskundige ruimtelijke ordening, aan te stellen in de Gecoro.
In uitvoering van actie 1.2.5.1 en 1.2.5.2 van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Mortsel hebben Water-link en Aquafin nv het hemelwater- en droogteplan voor Mortsel opgemaakt (in bijlage).
De voorontwerpen van dit plan werden reeds besproken binnen de cluster ruimte en op de milieuraad waarna bijgevoegd ontwerp werd afgewerkt. Binnen het participatietraject van Avansa rond het klimaatactieplan werden de hoofdlijnen van dit plan mee besproken.
Het hemelwater- en droogteplan heeft als doelstelling een visie te ontwikkelen voor de verbetering van de waterhuishouding van Mortsel zodat Mortsel weerbaarder wordt voor toekomstige klimaatextremen (overstromingen en droogte), alsook te koppelen aan acties tot op wijkniveau om die visie uit te voeren.
De Blue Deal van de Vlaamse overheid stelt dat een gemeente na 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 tot vaststelling van het meerjarenplan 2021-2 en meer bepaald actieplan 1.2.5. (Prioritair): We nemen maatregelen in het kader van klimaatadaptatie. We maken Mortsel klaar voor extreme weersomstandigheden als gevolg van de klimaatverandering. Zo kiezen we bij de heraanleg van openbare wegen voor minder verharding en ontharding, voor de aanleg van wadi’s, voor het gebruik van waterdoorlatende verhardingen of gebruik van infiltratiekolken en infiltratiebuizen voor regenwater. Doelstelling is het regenwater zoveel en zo lang mogelijk ter plaatse te houden en dit natuurlijk te laten insijpelen. We maken een hemelwaterplan op.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 september 2021 tot deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en meer bepaald Werf 4: "Water het nieuwe goud"
De gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan van Mortsel goed.
In uitvoering van actie 1.2.1.1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Mortsel heeft de gemeenteraad op 29 september 2020 de ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030 goedgekeurd.
Binnen de twee jaar na de ondertekening van het burgemeestersconvenant dient de gemeenteraad het klimaatactieplan, om de doelstellingen van het burgemeestersconvenant te kunnen realiseren, goed te keuren.
Voor de opmaak van het klimaatactieplan 2030 werd in samenwerking met IGEAN en Avansa het participatietraject Atmosfeermakers uitgevoerd. Door de coronamaatregelen kon dit traject pas beginnen met een startevent op 2 oktober 2021 om zichtbaarheid te creëren rond het thema, al een eerste inspiratie aan te bieden rond deze actiepunten aan burgers, en om tegelijk deelnemers te rekruteren voor het verdere traject. Tijdens het startevent werd met aanwezigen alvast een eerste brainstorm oefening gedaan, begeleid door Avansa. De opkomst was niet heel groot, wat wel opviel is dat er nieuwe gezichten aanwezig waren. Aanvullend was het voor alle inwoners en betrokkenen mogelijk om via de website van het participatietraject eigen voorstellen in te dienen zonder aan het startevent of de deeltrajecten deel te nemen.
Na het startevent werden de deeltrajecten opgestart. Omwille van coronamaatregelen werden de avondsessies met burgers gepland in het najaar 2021 verschoven naar het voorjaar 2022:
- op 16 november 2021 werd een brainstormsessie met de gemeenteraadsleden georganiseerd;
- op de clusterraad ruimte werd de oefening als agendapunt meegenomen, zodat ook onze eigen inspraakorganen en adviesraden hierover hun ideeën konden meegeven;
- avondsessies op 9, 16 en 30 maart 2022 (brainstorm en keuze acties) onder leiding van Avansa. Alle deelnemers van avondsessies waren ‘nieuwe gezichten’ en merkelijk jonger dan de gewoonlijke deelnemers van de participatietrajecten;
- avondsessies op 27 april en 11 mei 2022 (verdere uitwerking/verdieping acties) onder leiding van Avansa.
Alle deelnemers van de avondsessies werden vanaf maart 2022 ook steeds uitgenodigd voor de bijeenkomsten van de milieuraad, waarop enkelen zijn ingegaan. In juni 2022 organiseerde de milieuraad ook een fietstocht door Mortsel, om op zoek te gaan naar plekken waar nog ontharding mogelijk is. Ook hier sloten enkele deelnemers aan.
Eens het klimaatactieplan is goedgekeurd, zal de groep burgers die deelnam aan de sessies met Avansa, worden uitgenodigd voor een voorstelling van dit definitieve plan.
Op 26 oktober 2022 vindt er een overkoepelend slotevenement plaats van Atmosfeermakers, in het Provinciehuis van Antwerpen. Burgers van de verschillende deelnemende steden en gemeenten werden hiervoor uitgenodigd. Alle burgers die deelnamen aan één of meerdere van de avondsessies zijn hiervoor uitgenodigd, alsook de Clusterraad Ruimte.
De voorontwerpen van dit plan werden reeds besproken binnen het kernteam klimaatactieplan van de cluster ruimte waarna bijgevoegd plan werd afgewerkt in samenspraak met IGEAN en het provinciebestuur.
In het klimaatactieplan worden de maatregelen beschreven die moeten worden uitgevoerd om de doelstellingen van het burgemeestersconvenant 2030 te realiseren, namelijk:
- de uitstoot van CO2 op het grondgebied van de stad Mortsel tegen 2030 met tenminste 40% terug te dringen ten opzichte van referentiejaar 2012, met name door een betere energie-efficiëntie en een ruimer gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
- de veerkracht van de stad Mortsel te verhogen door ons aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering (incl. de opmaak en uitvoering van een hemelwater- en droogteplan);
- passende personele, technische en financiële middelen te voorzien voor de uitvoering van het klimaatactieplan.
Akkoord van Parijs 2015 goedgekeurd op de VN Klimaatconferentie van Parijs COP21
Europese Green Deal 2050
Nationaal klimaat- en energieplan 2021 - 2030
Vlaams Klimaatbeleidsplan 2021-2030
Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 tot vaststelling van het meerjarenplan 2021-2 en meer bepaald actie 1.2.1.1.
Besluit van de gemeenteraad van 28 september 2021 tot deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0
De gemeenteraad keurt het klimaatactieplan 2030 van Mortsel goed.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 aanvragen bij het agentschap Wonen Vlaanderen.
Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied.
De omvorming van sociale huisvestingsmaatschappij tot woonmaatschappij kan gebeuren door ofwel de bestaande sociale huisvestingsmaatschappij om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij.
De sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning heeft in hun brief van 12 augustus 2022 aan ons bestuur gevraagd om tegen 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar de stad Mortsel deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering, en dat het op basis van het stappenplan duidelijk is welke sociale huisvestingsmaatschappijen uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, is deze beslissing ook dienstig voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
Artikel 4.98 §1 3°, punt k van het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft positief advies aan de Vlaamse Regering vermits het stappenplan gevoegd bij voormelde aanvraag naar de woonmaatschappij, voldoet aan de doelstellingen van het lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
De gemeenteraad besliste op 22 maart 2022 om een aantal handhavers van OVAM aan te stellen als GAS-vaststellers voor zwerfvuil in Mortsel. Intussen zijn er nieuwe personeelsleden aangesteld bij OVAM en dient de gemeenteraad hen ook aan te stellen zodat ze hun werkzaamheden in Mortsel kunnen uitvoeren.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op een deel of geheel van het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van handhavingsacties inzake zwerfvuil. De kosten voor deze actie worden voor een groot deel door Fost Plus gedragen.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2020 en latere wijzigingen en meer bepaald deel A2 Openbare netheid en gezondheid - art.9 en deel A5 diverse bepalingen - art.152 leggen een verbod op het achterlaten van afval en hondenpoep op het openbaar domein vast.
De gemeenteraad duidt volgende personen aan als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties op het grondgebied van de stad Mortsel zoals vastgesteld in het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B en meer bepaald voor het handhaven van deel A2 Openbare netheid en gezondheid, artikel 9, en deel A5 diverse bepalingen, artikel 152: Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jelle Cambré, Stefan Bonhomme, Jan Lefevre, Sonja Wygers, Mark Deneyer, Bram Jordens, Kilian Van Herbruggen, Robie Peeters, Jef Hollebecq en Carmen Dirks.
Op 13 oktober 2021 ontving lokaal bestuur Mortsel het besluit van de gemeenteraad van Boechout die in haar zitting van 27 september 2021 kennis nam van het budget 2022 van de Protestantse Kerk te Boechout.
Bij nazicht door onze diensten bleek het budget 2022 en de nodige exploitatietoelage niet binnen het goedgekeurd meerjarenplan (MJP) 2020-2025 te liggen. Er was echter geen aanpassing meerjarenplan bijgevoegd. Het dossier werd daarom teruggestuurd aan lokaal bestuur Boechout die de kerkfabriek Protestantse Kerk hierover bevroeg. Er bleek inderdaad een fout geslopen in het initieel ingediend budget 2022 en een budgetwijziging 2022 werd ingediend.
De gemeenteraad van 27 juni 2022 keurde deze budgetwijziging 2022 goed. Dit budget past binnen het goedgekeurd MJP 2020-2025.
De toelage voor Mortsel wordt berekend volgens een verdeelsleutel (aantal leden per gemeente) die jaarlijks ongeveer 29% bedraagt. Ook het huuraandeel van Mortsel wordt aan de factuur toegevoegd. In het MJP van de stad Mortsel is een totaal bedrag voorzien van 10.940,90 euro.
Er zijn geen investeringen voorzien in 2022.
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Protestantse Kerk te Boechout.
Stad Mortsel is lid van Isvag en wordt opgeroepen deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering op 20 oktober 2022 om 17.00 uur.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Steve D'Hulster, schepen werd aangeduid als volmachtdrager en Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager werd aangeduid om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Isvag.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Isvag van 20 oktober 2022, die er als volgt uitziet:
1. samenstelling bureau;
2. goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 19 mei 2022;
3. goedkeuring begroting 2023;
4. statutenwijziging Isvag;
5. verlenging levensduur Isvag;
6. toelichting stand van zaken vergunningstraject.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De raad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging van Isvag.
De heer Steve D'Hulster, schepen, wordt aangeduid als volmachtdrager en Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Isvag op 20 oktober 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van Isvag op 20 oktober 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht zal de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen subsidiëren. Onder de noemer ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ (GZG), kunnen lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. De omvang kan gaan van een proof-of-concept, over een thematisch afgebakend project tot zelfs een grootschalige transformatie. Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inleg nodig. Samenwerking binnen de regio en tussen de gemeenten is een voorwaarde. In dat geval is er een formele samenwerkingsovereenkomst nodig.
Binnen de regio Antwerpen namen we de kans om samen met andere gemeenten een projectaanvraag uit te schrijven in het kader van oproep 7 (thematisch project met als focus innovatieve dienstverlening) van Gemeente zonder gemeentehuis. De projectoproep is een middel om kennis op te doen over hoe we in de toekomst op een flexibele manier kunnen samenwerken binnen de regio. Dit ontwikkeltraject wordt ondersteund door de VVSG onder de noemer van ‘Labo Regiovorming’.
Onze gemeente wil graag samen met de andere gemeenten de projectaanvraag indienen.
De uitkomst van deze projectaanvraag werd een slimme virtuele servicemedewerker. Hij of zij zal de burger begeleiden bij zijn zoektocht op de website en sociale media van de lokale besturen. Chatbottechnologie wordt op een doorgedreven manier ingezet om informatie intergemeentelijk en bovenlokaal te gebruiken en daarmee de burger te informeren. Hierdoor kunnen we de burger breder informeren dan de klassieke gemeentelijke website.
Deze slimme virtuele servicemedewerker zal tijds- en plaatsonafhankelijk pro-actief extra informatie aanbieden, voorbereidend werk doen zoals gekende gegevens aanvullen en correct doorverwijzen naar de kanalen van andere partners. Hij zal de burger stap voor stap assisteren bij het afhandelen van de aanvraag.
Deze oplossing maakt het zowel klanten als medewerkers makkelijker: het online contact gaat vlotter, laagdrempeliger dan een telefonische of fysieke wachtrij en voelt toch persoonlijk aan. Tegelijk verlaagt de digitale servicemedewerker de druk op de gemeentelijke klantencenters en onthaaldiensten. Het is een unieke kans om de digitale dienstverlening van de gemeenten in de regio te versterken.
In dit project werken we samen met de verschillende gemeenten en met Digitaal Vlaanderen. De gemeente Rumst is de penhoudende gemeente en zal het project indienen. Daarom is een samenwerkingsovereenkomst nodig met de gemeente Rumst. De projectbegroting bedraagt maximaal 500.000,00 euro. De gemeentelijke bijdrage tot het project (20%) bedraagt maximaal 14.500,00 euro.
Het spreekt voor zich dat de eigen bijdrage en de samenwerkingsovereenkomst enkel in werking treedt wanneer de benodigde subsidiëring bekomen wordt en het project ook effectief van start kan gaan.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met gemeente Rumst in het kader van het project 'slimme virtuele medewerker'.
Als overheidsorganisatie zorgen wij ervoor dat het leven van burgers wordt geregeld. De burger verwacht van ons dat wij dit op een integere manier doen. Daarom werd het uitwerken en implementeren van een integriteitsbeleid opgenomen in het meerjarenplan. Een belangrijk onderdeel van dit integriteitsbeleid is de preventieve handhaving.
Lokaal bestuur Mortsel wil een topwerkgever zijn voor zijn medewerkers. Vertrouwen staat daarbij centraal. Vertrouwen in onze organisatie ontstaat door het samenwerken van competente en integere mensen, die in staat zijn om hun eigen belang ondergeschikt te maken aan dat van de organisatie. Enerzijds gaat dit over het creëren van de juiste context zodat we onze medewerkers voldoende kunnen beschermen en anderzijds gaat het over vertrouwen geven zodat elke medewerker zelf de juiste keuzes kan maken om op een integere manier te handelen. Het is iets waar we als organisatie aan moeten blijven werken.
Mensen kunnen oordeelsfouten of inschattingsfouten maken en kunnen te maken krijgen met verleidingen. Wij scheppen als lokaal bestuur de voorwaarden waarin onze medewerkers dagelijks keuzes moeten maken om op een integere manier te handelen. Daarnaast krijgen we te maken met vermoedens van schendingen en is het onze taak om daar op een zorgvuldige manier mee om te gaan.
De deontologische code voor het personeel zorgt ervoor dat medewerkers beschermd worden. Daarnaast vormt de deontologische code een ondergrens waar wij als lokaal bestuur duidelijk de lat leggen. De vorige versie van de deontologische code was beperkt tot het minimum. Vandaag kiezen we voor een deontologisch code waarin duidelijk uitgelegd wordt waarom bepaalde regels bestaan, eerder dan enkel de regel uit te leggen. Deze deontologische code vervangt 'deel 4: deontologie' van het arbeidsreglement (zie bijlage).
'deel 4: deontologie' van het arbeidsreglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 november 2018
De gemeenteraad heft 'deel 4: deontologie' van het arbeidsreglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 november 2018 op en hecht goedkeuring aan de deontologische code personeel, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Na werken in eigen beheer stockeren we zuiver steenpuin, uitgegraven bodem, asfalt en gemengd bouw- en sloopafval tijdelijk op de dienst stadswerken, waarna het afval opgehaald en verwerkt wordt via een externe firma. De huidige opdracht loopt af op 31 december 2022. In functie van continuïteit zullen we de opdracht opnieuw aanbesteden.
De centrale aankoopdienst heeft een bestek opgesteld.
Het bestek bevat een opzeggingsclausule zodat we de opdracht kunnen beëindigen van zodra de dienst stadswerken verhuist naar de nieuwe locatie aan de Heirbaan. Vanaf dan zullen we de afvoer en verwerking zuiver steenpuin, uitgegraven bodem, asfalt en gemengd bouw- en sloopafval organiseren via het aanpalende recyclagepark in beheer van IGEAN.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 140.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2023 D 1 voor de opdracht tot de ophaling en verwerking van zuiver steenpuin, uitgegraven bodem en gemengd bouw- en sloopafval, afkomstig van de dienst stadswerken na werken door eigen diensten, gedurende dienstjaren 2023-2025 en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 85.000,00 euro, incl. BTW, per drie jaar.
In het exploitatiebudget wordt jaarlijks een krediet voorzien voor de aankoop van stookolie voor de verfspuiterij van de dienst stadswerken, de machines van het GTI (gesubsidieerd technisch instituut) en de verwarming van begraafplaats Cantincrode. Tevens wordt een bedrag voorzien voor de aankoop van diesel voor de aandrijving van de dienstwagens van de stad.
Op 31 december 2022 vervalt de huidige opdracht. Om de continuïteit van de stedelijke diensten te garanderen is het aangewezen om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor de aankoop van stookolie en diesel voor het dienstjaar 2023. De levering van deze brandstoffen geschiedt naargelang de behoefte.
Wegens de onvoorspelbare hoge brandstofprijzen wordt de duurtijd beperkt tot één dienstjaar.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 140.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2022 L 25 voor de opdracht tot levering van circa 30.000 liter diesel per jaar voor de aandrijving van dienstvoertuigen en circa 12.500 liter stookolie per jaar voor de verfspuiterij van de dienst stadswerken, machines van het GTI en de verwarming van begraafplaats Cantincrode gedurende dienstjaar 2023, en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd bedrag van 90.000,00 euro, incl. BTW.
Sinds januari 2018 krijgt de Mortselaar het tweemaandelijks stadsmagazine "M" en de maandelijkse UiT in Mortsel-kalender in de bus.
Het stadsmagazine "M" brengt verhalen uit de stad. Het gaat over groot en klein nieuws, met een informatieve waarde. De verhalen worden ondersteund door informatie en aankondigingen, duidelijk en feitelijk. Foto’s, soms paginabreed, geven extra steun aan de verhalen en feiten. We brengen informatie via de mensen die het hebben beleefd, ambassadeurs, de klank uit de stad. Het zijn verhalen van inwoners, maar ook van medewerkers. Het is een magazine van alle inwoners, dat wil zeggen dat jong en oud er een aanbod in vinden. Het magazine wil de stad promoten, door dat wat er gebeurt in Mortsel heel concreet voor te stellen. Een inwoner herkent zichzelf, zijn buren en buurtleven en wordt uitgenodigd om deel te nemen. De afstand tussen binnen en buiten wordt verkleind, want alles is herkenbaar. Deze worden gebust door Fort op Stap.
De UiT in Mortsel-kalender vermeldt alles wat er in Mortsel te doen is en via ‘Uit in Vlaanderen’ bekend gemaakt wordt (eigen activiteiten, verenigingen, derden die iets in Mortsel organiseren). Met de UiT-kalender kunnen we kort op de publicatiedatum werken, wat het voor verenigingen makkelijker maakt om via dit kanaal bekendheid te geven aan hun activiteiten. Deze kalender wordt gebust door Fort op Stap en ter beschikking gesteld op verdeelpunten zoals de Mark Liebrecht Schouwburg, horecazaken, zwembad Den Bessem,....
De centrale aankoopdienst stelde een bestek op voor de dienstjaren 2023-2024.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 140.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2022 L 26 voor het drukken en leveren van het stadsmagazine "M" en de UiT in Mortsel-kalender gedurende dienstjaren 2023-2024 en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd bedrag van 142.000,00 euro, incl. BTW, per twee jaar.
Voor het lokaal bestuur Mortsel hebben we kantoormateriaal en kopieerpapier nodig voor de verschillende administratieve diensten. We geven de voorkeur aan een online bestelplatform, zodat elke dienst vlot kan bestellen naargelang hun noden, waarvoor we een raamcontract opmaken.
Het huidige raamcontract voor het kantoormateriaal en kopieerpapier loopt af op 31 december 2022.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 140.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 202 L 23 voor het raamcontract voor de levering van kantoormateriaal en kopieerpapier voor de administratie van het lokaal bestuur Mortsel en besluit de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 125.000,00 euro per vier jaar, incl. BTW.
Om de veiligheid te garanderen in de gebouwen van het lokaal bestuur, zijn de huur en het jaarlijks onderhoud van brandblusapparaten en brandhaspels noodzakelijk. Goed onderhoud van blustoestellen en brandhaspels is werk voor een gespecialiseerde firma. De huidige opdracht loopt af op 31 december 2022.
De centrale aankoopdienst heeft een nieuw bestek opgesteld.
Het betreft een gezamenlijke opdracht van stad, OCMW en AGB waarbij de stad optreedt als aanbestedende overheid.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2023 D 2 voor de huur en onderhoud van de brandblussers en brandhaspels in de gebouwen van het lokaal bestuur gedurende dienstjaren 2023-2026 en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 85.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar waarvan 51.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar ten laste van de stad.
Vandaag verwijdert de dienst stadswerken graffiti meestal met een hogedrukreiniger van het bouwjaar 1997. Deze machine is aan vervanging toe. De huidige stoommachine voor de alternatieve onkruidbestrijding heeft 2013 als bouwjaar en genereert hoge herstellingskosten bij een panne. Het is bijgevolg niet meer verantwoord deze te laten herstellen bij een volgende panne. Daarom is het aangewezen om een gecombineerde machine voor onkruidbestrijding (heet water) en hogedrukreiniging (warm water) aan te kopen. Deze machine kunnen we inzetten voor zowel onkruidbestrijding, onderhoud straatmeubilair, reinigen en ontmossen van monumenten,... en voor het verwijderen van ongewenste graffiti.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2022 L 22 voor de levering van een gecombineerde machine voor onkruidbestrijding en hogedrukreiniging voor de dienst stadswerken en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 55.000,00 euro, incl. BTW.
Voor het onderhoud en de herstelling van de voertuigen van het lokaal bestuur worden er regelmatig benodigdheden aangekocht. De werken worden dan uitgevoerd door het personeel van de garage van de dienst stadswerken.
Het huidig raamcontract voor de levering van benodigdheden voor de voertuigen loopt af op 31 december 2022.
De centrale aankoopdienst heeft een nieuw bestek opgemaakt.
Door deze leveringen te bundelen in een raamcontract zullen we een betere prijs en een vlottere werkwijze kunnen bekomen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 215.000,00 euro niet) en artikel 43 betreffende raamcontracten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2023 L 3 voor de levering, volgens raamcontract, van benodigdheden voor de voertuigen van het lokaal bestuur en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 200.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
Om de continuïteit te garanderen binnen de dienst stadswerken is het belangrijk om op voldoende medewerkers een beroep te kunnen doen die voertuigen kunnen besturen waarvoor een rijbewijs C (rijden met vrachtwagen) en CE (rijden met vrachtauto met aanhanger) nodig is. Over een periode van vier jaar voorzien we deze opleiding voor twaalf medewerkers binnen een raamcontract. Daarnaast wordt in het raamcontract ook praktische opleiding defensief rijden voorzien. Dit is specifiek bedoeld voor medewerkers die als chauffeur een schadegeval hebben opgelopen aan een dienstvoertuig tijdens de werkuren.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet), en artikel 43 betreffende raamcontracten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2022 D 27 voor de opleidingen, volgens een raamcontract, voor rijbewijzen C en CE en defensief rijden gedurende dienstjaren 2023-2026 en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 60.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. De decreetgever legt op deze manier minstens een semestriële rapportering op. Een opvolgrapport bestaat altijd uit een terugkoppeling over de uitvoering van het meerjarenplan (beleidsnota) en de actuele financiële toestand (financiële nota). In het tweede en vierde kwartaal rapporteren we tevens over de dagelijkse werking en het personeel. Sinds 2020 rapporteren we in de kwartaalrapporten ook over de uitvoering van het organisatiebeheersingsplan. Het vierde kwartaalrapport is meteen onze jaarrekening en kan inhoudelijk beschouwd worden als het jaarverslag.
Het eerste deel van dit kwartaalrapport, de beleidsevaluatie, sluit aan bij de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2025. Hier wordt weergegeven wat de realisatie is van de actieplannen waarover gerapporteerd moest worden in het eerste semester van 2022. We geven weer in welke mate het geplande beleid ook tot realisaties op het terrein heeft geleid. De beleidsevaluatie geeft een overzicht van de geboekte ontvangsten en uitgaven per doelstelling en actieplan.
Het tweede deel van het kwartaalrapport, de financiële nota, bevat het vaste financiële schema J1: de doelstellingenrekening. Het derde deel, de toelichting, bevat het schema T2 wat een beeld geeft van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, een bespreking van de schema’s en een bespreking van de gewijzigde financiële risico’s tegenover het meerjarenplan.
Voor dit tweede kwartaalrapport van 2022 maken we voor de eerste keer gebruik van ons online beleidsportaal op https://mortsel.beleidsportaal.be.
Onze beleidsrapporten worden voortaan in de vorm van een website gepresenteerd wat het lezen interactiever en visueler maakt. De structuur van het rapport is evenwel hetzelfde gebleven. Gebruikers hebben voortaan ook de mogelijkheid om via de handige zoekfunctie het rapport met behulp van sleutelwoorden te doorzoeken. Lees je een rapport toch liever in documentvorm? Dan is er de mogelijkheid om het rapport in PDF-formaat te downloaden via de knop 'Bijlagen' in de rechterhoek van het startscherm.
Het rapport dagelijkse werking veranderde niet van vorm en uitzicht maar zal voortaan ook via het beleidsportaal te downloaden zijn. Ook de vorige meerjarenplannen, jaarrekeningen en andere beleidsrapporten zijn in documentvorm daar terug te vinden.
Onze beleidsrapporten worden pas publiek zichtbaar gemaakt na goedkeuring of in dit geval aktename van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het tweede kwartaalrapport 2022.
De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van de actieplannen en acties van beleidsdoelstelling 6.4. Mortsel werkt systematisch aan een beheerste organisatie.
Vanaf 1 januari 2022 is het voor organisatoren van kinderopvang verplicht om een opportuniteitsadvies aan te vragen bij het lokaal bestuur in volgende situaties:
- bij de opstart van een groepsopvang;
- bij de verhuis binnen de gemeente van een bestaande opvang;
- bij de uitbreiding van een bestaande opvang vanaf negen plaatsen.
Lokale besturen moeten hierrond een procedure uitwerken in de vorm van een reglement.
Dit opportuniteitsadvies moet gevoegd worden bij de vergunningsaanvraag maar is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Het uitgangspunt van deze adviesprocedure is het contact tussen organisator en lokaal bestuur op te starten zodat een actieve samenwerking ontstaat. Het advies moet de organisator in staat stellen om met de juiste informatie een beslissing te nemen rond de opportuniteit om op die welbepaalde plaats kinderopvang te organiseren. De criteria die vooropgesteld worden hebben onder andere te maken met de toegankelijkheid van de opvang, de deelname aan het Lokaal Loket Kinderopvang en het preadvies van ruimtelijke ordening.
De organisator moet in zijn vergunningsaanvraag aangeven op welke wijze hij/zij met de opmerkingen in het advies zal omgaan.
Het besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan onderstaande criteria aan de hand waarvan een opportuniteitsadvies verleend wordt aan de organisator van kinderopvang die een vergunningsaanvraag indient bij Agentschap Opgroeien voor opstart of uitbreiding van kinderopvang:
1. De organisator neemt deel aan het lokaal loket kinderopvang.
2. De organisator houdt rekening met de zeven B's van toegankelijkheid en denkt actief na over de volgende zaken:
- De beschikbaarheid van het initiatief: is er voldoende opvang in de buurt, is flexibele opvang mogelijk.
- De bruikbaarheid van het initiatief: voldoet het aanbod aan de vraag, zijn de openingsuren afgestemd op de ouders en hun werkuren.
- De betrouwbaarheid van het initiatief: worden de organisator en zijn aanbod als betrouwbaar aanzien door de potentiële gebruiker, is de organisator lid van het lokaal loket kinderopvang.
- De bereikbaarheid van het initiatief: voldoende parkeermogelijkheden (voor fiets én auto), veilige passage mogelijk, eenvoudig inschrijvingssysteem.
- De begrijpbaarheid van het initiatief: is de communicatie voldoende laagdrempelig, is het aanbod voldoende begrijpelijk.
- De bekendheid van het initiatief: is het aanbod voldoende bekend bij de doelgroep.
- De betaalbaarheid van het initiatief: is mijn dagprijs in verhouding, zijn ouders voldoende geïnformeerd over mogelijke voordelen, kan de organisator voldoen aan de voorwaarde voor een subsidie inkomenstarief.
3. Het pre-advies van de dienst ruimtelijke ordening is positief.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan onderstaande procedure die gevolgd wordt naar aanleiding van een aanvraag van een organisator kinderopvang tot het bekomen van een opportuniteitsadvies:
1. De organisator vraagt een intakegesprek met welzijnsregie aan via huisvanhetkind@mortsel.be. Dit intakegesprek is noodzakelijk tot het verkrijgen van een advies.
2. De organisator neemt contact op met de dienst ruimtelijke ordening via ro@mortsel.be voor de nodige informatie en vergunningen.
3. De organisator dient een adviesvraag in:
- Via de website van stad Mortsel en het daarvoor voorziene digitale aanvraagformulier. De organisator ontvangt automatisch een ontvangstbevestiging.
- Uiterlijk dertig werkdagen na ontvangst van de adviesvraag zal het college van burgemeester en schepenen een opportuniteitsadvies formuleren, al dan niet voorafgaand door een hoorzitting. Dit advies wordt per mail bezorgd aan de organisator.
Tijdens de periode 2017-2019 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB, het lokaal bestuur Mortsel en tal van andere lokale besturen onder leiding van KINA afgesloten (samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en OCMW Boechout, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Lint, Kontich, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de lokale besturen Wijnegem, Essen, Mortsel, Zandhoven en Zoersel).
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt.
De opdracht van de lokale besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
Sinds 2019 zijn er contacten tussen ILV ZORA Werkt!, de betrokken lokale besturen en VDAB om werk te maken van een tweede lokale samenwerkingsovereenkomst, deze keer tussen VDAB en de acht lokale besturen van ZORA Werkt!. Dit resulteert in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2022-2025.
Deze samenwerkingsovereenkomst 2022-2025 beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen, ZORA Werkt! en VDAB, elk vanuit de eigen deskundigheid, publieke opdracht en regierol. Drie centrale ambities in zes actiedomeinen worden beoogd.
centrale ambities:
- meer mensen aan de slag;
- veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt;
- sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat.
actiedomeinen:
- terugdringen van jeugdwerkloosheid;
- extra aandacht voor groepen in de regio die moeilijker de aansluiting vinden met de arbeidsmarkt;
- het lokaal bestuur en VDAB werken samen aan het activeren van burgers richting arbeidsmarkt;
- het lokaal bestuur en VDAB ondersteunen, creëren kansen en opstapmogelijkheden binnen een inclusieve economie;
- de lokale besturen van Zora Werkt! en VDAB ondersteunen bedrijven om te komen tot een lokale inclusieve economie;
- levenslang leren.
besluit van de gemeenteraad van 21 februari 2017 waarin de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB, lokaal bestuur Mortsel en andere lokale besturen werd goedgekeurd
besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 januari 2017 waarin de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB, lokaal bestuur Mortsel en andere lokale besturen werd goedgekeurd
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad en OCMW Mortsel, VDAB en de andere lokale besturen van ZORA Werkt! goed.
De meeste stedelijke plantsoenen liggen er onverzorgd en vuil bij. Zwijgen we dan nog maar over de plantsoenen langs de gewestwegen die onze stad doorkruisen. Hierbij breng ik het grote plantsoen op het kruispunt Krijgsbaan-Heirbaan onder de aandacht.
Deze politieke meerderheid slaagt er niet in om het openbare groen in onze stad op een professionele én degelijke manier te onderhouden. Vele burgers klagen hierover.
Een type voorbeeld hiervan is een nieuw plantsoen, ingericht aanvang dit jaar op de hoek van Neuris en Ellebroecken. Het plantsoen werd voorzien van teelaarde en daar bleef het dan bij. Op 17 juli schreef ik alle schepenen en de gemeenteraadsvoorzitter aan, dat het plantsoen volledig verwilderd was met onkruid (tot bijna twee meter hoog !) en of dit college dit normaal vond. Denk je dat ook maar één schepen de beleefdheid heeft om op een schrijven van een burger en tevens raadslid te antwoorden? NIEMAND vond het nodig om een reactie terug te sturen, laat staan het plantsoen na deze schriftelijke klacht te verzorgen.
Ondertussen zijn we zeven (!) volle weken verder en het plantsoen is nog steeds even verwilderd. Niets maar dan ook niets doet dit stadsbestuur aan het onderhoud ervan. Grote takken onkruid zijn ondertussen over de rijbaan gegroeid. Hierdoor moet de fietser naar het midden van de rijbaan waardoor deze in conflict komt met een autobestuurder, maar ook dat laat deze politieke meerderheid wellicht koud. >> Foto's van de huidige situatie in bijlage.
Als een raadslid geen antwoord krijgt op zijn schrijven vanwege het voltallige college, noch van de gemeenteraadsvoorzitter, met betrekking tot onderwerp hierboven, rest hem enkel nog het punt op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen en aldaar het debat aan te gaan.
voorstel van beslissing
De gemeenteraad wenst dat deze politieke meerderheid meer aandacht en zorg besteedt aan het openbare groen in ons straatbeeld, in het bijzonder de stedelijke plantsoenen.
Iedere dag trotseert een kunstwerk moedig het zotte geweld van de verbouwingen van ons stadhuis. Ik heb het over de grote glas-in-loodramen van glaskunstenaar Herman Wauters (1929), ondertussen al een halve eeuw wonend in Mortsel.
Als glazenier geniet Herman Wauters (inter)nationale faam. Zijn werk prijkt in binnen- en buitenland(s licht): monumentale glas-in-betonramen in de Antwerpse Stadsschouwburg, glasramen in het luchthavengebouw van Kinshasa,…
De glas-in-loodramen in het stadhuis behoren al een halve eeuw tot het Mortselse kunstpatrimonium.
Zij worden tijdens de verbouwingswerken toch voldoende beschermd?
Bestaat er trouwens een inventaris van het Mortsels kunstpatrimonium?
voorstel van beslissing
De stad doet het nodige opdat de glasramen van glaskunstenaar Herman Wauters de verbouwingswerken in het stadhuis zullen overleven.
Op het college van 12 september 2022 werden een heel aantal energiebesparende maatregelen beslist. Maatregelen zoals het verlagen van de verwarmingstemperatuur, verlagen van de temperatuur van het water in het zwembad en koude douches in de Mortselse sportvoorzieningen. Na twee zware coronawinters staan we nu voor een zware energiewinter.
Onze fractie is blij met de moeite om op zoek te gaan naar energiebesparende maatregelen die zowel voor de komende winter helpen om de prijs en afhankelijkheid van gas te verminderen en in het algemeen de klimaatuitstoot van Mortsel beperken.
We constateren echter dat er zowel maatregelen worden genomen waaraan mensen zich relatief eenvoudig kunnen aanpassen (zoals een verlaging van de verwarmingstemperatuur, waarop je je kan kleden), als maatregelen waaraan je je niet kan aanpassen.
De meest opvallende maatregel is daarbij het niet langer aanbieden van warme douches bij sportvoorzieningen. Nadat de voorbije twee jaren omwille van corona voor veel mensen het gezellig samenzijn bij sporthobby's reeds gedeeltelijk wegviel, zal de afwezigheid van warme douches eveneens zorgen voor minder samenzijn van mensen, want iedereen zal vlak na de sportactiviteit meteen huiswaarts keren. De mogelijkheid tot douchen lijkt ons dan ook een belangrijke basisvoorziening bij sportinfrastructuur, waarvoor sporters en sportclubs ook een financiële bijdrage leveren. Er werd niet gekozen om in plaats van warme douches de temperatuur wat lager in te schakelen, maar wel meteen om koude douches te voorzien, wat in feite neerkomt op de afwezigheid van de mogelijkheid om te douchen (hier zal het in de realiteit alleszins quasi op neerkomen). Hiermee wordt een financiële kost afgewenteld op de sporters - want sporters zullen de warme douche thuis nemen - en als ze geen warme douche thuis nemen wil dit wellicht zeggen dat dit niet evident is voor hen en wordt hen de mogelijkheid tot een douche na het sporten ontnomen. Het zou daarom veel beter zijn om het energieverbruik van de douches te proberen beheersen, zonder deze de facto onbruikbaar te maken.
In het collegebesluit worden enkele cijfers weergegeven, Hieruit is echter niet op te maken in hoeverre de maatregelen grote of kleine energiebesparingen zijn en hoe ze zich verhouden tot het geheel van de maatregelen. Om rationele en toch de meest evenwichtige keuzes te maken op vlak van energiebesparing is dit echter wel nodig.
voorstel van beslissing
artikel 1: Bij voorgestelde energiebesparende maatregelen wordt telkens uitgedrukt in absolute termen hoeveel energie men hiermee verwacht te besparen.
artikel 2: Het uitschakelen van warme douches wordt vervangen door maatregelen om het energieverbruik van douches te beperken.
artikel 3: Beslissingen rond energiebesparende maatregelen worden besproken in een debat in de gemeenteraad rond een rationele en evenwichtige afweging van het energiebesparende potentieel en de gevolgen (meestal verlies van comfort) van deze maatregel. Bij de gevolgen van de maatregel is het vermogen om zich hieraan aan te passen door de gebruiker een belangrijke factor.