Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_CBS_00051 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - tijdelijke politieverordening Ter Varentstraat (proefopstelling Amedeus Stockmanslei) - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 31/01/2022 - 13:00 collegezaal
Ingetrokken
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).
Dit besluit werd ingetrokken

Ingetrokken in de collegezitting van 7 februari 2022.

Samenstelling

Aanwezig

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter
2022_CBS_00051 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - tijdelijke politieverordening Ter Varentstraat (proefopstelling Amedeus Stockmanslei) - goedkeuring 2022_CBS_00051 - fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen - tijdelijke politieverordening Ter Varentstraat (proefopstelling Amedeus Stockmanslei) - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.

Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de proefopstelling van de fietsostrade F1 is de Amedeus Stockmanslei een fietsstraat geworden en de rijrichting voor gemotoriseerd verkeer omgedraaid.
De routes van de buslijnen 51-52-53 zijn hierdoor aangepast. Komende van Antwerpen nemen deze nu de Osylei richting de Dieseghemlei en de Eggestraat. Komende van Mortsel centrum nemen deze de Eggestraat naar de Ter Varentstraat en de Deurnestraat.

Tijdens de eerste weken van de proefopstelling is gebleken dat hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan in de Ter Varentstraat door bussen en tegenliggende voertuigen die vaak het fietspad gebruiken om uit te wijken.

Na overleg met alle betrokkenen (stad Mortsel, provincie Antwerpen, AWV, de verkeerspolitie MINOS en De Lijn) is beslist om de Ter Varentstraat enkelrichting te maken voor gemotoriseerd verkeer van de Hendrik Consciencelaan naar de Deurnestraat als onderdeel van de proefopstelling.

Hiervoor is het noodzakelijk een tijdelijke politieverordening op te stellen inzake de noodzakelijke verkeersmaatregelen op grondgebied Mortsel.

Tijdens dit overleg op 13 januari 2022 gaf de verkeerspolitie MINOS akkoord voor de inrichting van de proefopstelling. Een overzichtsplan met de nodige verkeersborden wordt als bijlage opgenomen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college hecht goedkeuring aan de tijdelijke politieverordening noodzakelijk voor de proefopstelling om éénrichtingsverkeer toe te laten in de Ter Varentstraat tussen het kruispunt met de Hendrik Consciencelaan en het kruispunt met de Deurnestraat met toegelaten rijrichting vanop het kruispunt Hendrik Consciencelaan naar de Deurnestraat.

Op de volgende kruispunten wordt een verkeersbord C1 'Verboden richting voor iedere bestuurder' met onderbord M3 'Uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' geplaatst:
- kruispunt Ter Varentstraat - Deurnestraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Bloemenlei;
- kruispunt Ter Varentstraat - Berthoutstraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Kunstambachtslaan;
- kruispunt Ter Varentstraat - Jaak Blockxstraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Ten Dorpelei.

Op de volgende kruispunten wordt een verkeersbord F19 'Eenrichtingsverkeer' met onderbord M3 'Uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' geplaatst:
- kruispunt Ter Varentstraat - Bloemenlei;
- kruispunt Ter Varentstraat - Berthoutstraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Kunstambachtslaan;
- kruispunt Ter Varentstraat - Jaak Blockxstraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Ten Dorpelei.
- kruispunt Ter Varentstraat - Hendrik Consciencelaan

Op de volgende kruispunten wordt een verkeersbord D1e 'Verplicht linksaf' met onderbord M3 'Uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' geplaatst:
- kruispunt Ter Varentstraat - Berthoutstraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Jaak Blockxstraat;
- kruispunt Ter Varentstraat - Ten Dorpelei.

Op de volgende kruispunten wordt een verkeersbord D1f 'Verplicht rechtsaf' met onderbord M3 'Uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' geplaatst:
- kruispunt Ter Varentstraat - Bloemenlei;
- kruispunt Ter Varentstraat - Kunstambachtslaan.

Op het kruispunt van de Ter Varentstraat en de Deurnestraat wordt een verkeersbord C31b 'Verboden rechtsaf' met onderbord M3 'Uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A' geplaatst.

Artikel 2

Deze verordening is van toepassing vanaf 25 februari 2022.