De dienst voor schuldbemiddeling dient jaarlijks in kader van de erkenning een jaarverslag op te maken.
Het jaarverslag bestaat enerzijds uit de basisregistratie en anderzijds informatie met betrekking tot de identiteit en opleiding van de schuldbemiddelaars.
De basisregistratie zijn de cijfergegevens aangaande het aantal dossiers voor de verschillende vormen van schuldhulpverlening: budgetbeheer, budgetbegeleiding, schuldbemiddeling en collectieve schuldenregeling, dit zonder rekening te houden met eenmalige tussenkomsten. Verder dient een antwoord te worden gegeven op een beperkt aantal vragen.
Deze basisregistratie, inclusief antwoord op de gestelde vragen, wordt overgemaakt aan SAM, Steunpunt Mens en Samenleving VZW ten laatste op 28 februari 2022, onder voorbehoud van goedkeuring van dit punt door de OCMW-raad.
Ten slotte volgt nog het doorgeven van een aantal gegevens in verband met de medewerkers van de dienst schuldbemiddeling aan de administratie dit voor einde maart 2022 via een specifieke applicatie.
Artikel 9 §1, 5° van het decreet van 24 juli 1996 tot erkenning en subsidiëring van de diensten voor schuldbemiddeling bepaalt dat de erkende diensten voor schuldbemiddeling om erkend te blijven of opnieuw erkend te worden, de verplichting moeten naleven om in de loop van het eerste trimester dat volgt op het einde van elk boekjaar, een jaarverslag over te maken aan de Vlaamse Regering.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 november 2017, BS 27 december 2017 tot wijzing van art. 7Bis van de wet van het BVR van 25 maart 1997 houdende bepalingen inzake de inhoud en vorm van het jaarverslag en de uiterste datum van indiening.
De OCMW-raad hecht goedkeuring aan het jaarverslag van de schuldbemiddeling voor het werkingsjaar 2021, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.