Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair en contractueel personeel verkleinen en heeft daarom voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening of kortweg IBP), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering heeft het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om, indien nodig, punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:
- dat het bestuur via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten;
- dat meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
- dat er geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS;
- dat OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS, dat net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage. Dit maakt het mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Het vast bureau heeft tijdens de zitting van 11 april 2022 de beslissing genomen om geen steprate in te voeren.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). Hier wordt de formule voorgesteld van een vastebijdragenplan (defined contribution). Dit wil zeggen dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement en de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen, dit wil zeggen dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) worden behaald.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (stad, AGB) een MIPS-groep (multi-inrichters pensioenstelsel) vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid omdat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1.
In de zitting van 14 maart 2022 ging het vast bureau akkoord met de intentieverklaring om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS. Er werd de intentie geuit om met stad en AGB Mortsel Patrimonium en Vrije tijd een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen de verschillende entiteiten te bevorderen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De voormelde intentieverklaring van het vast bureau en voormelde documenten werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 14 maart 2022 en deze bespreking heeft geleid tot een protocol.
Er dient ook een vertegenwoordiger aangeduid te worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
De Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008.
Het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 8 april 2020.
Het kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat met de representatieve vakorganisaties onderhandeld werd in het Vlaamse onderhandelingscomité C1.
De Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen, artikel 12.
Het OCMW-raadsbesluit van 23 juni 2020 waarin goedkeuring werd gehecht aan sectoraal akkoord koopkrachtverhoging.
De beslissing van het vast bureau 14 maart 2022 waarin akkoord werd gegaan met de intentieverklaring van OFP PROLOCUS.
De beslissing van het vast bureau 11 april 2022 waarin beslist werd om geen steprate in te voeren.
Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 14 maart 2022.
Artikel 8 van de statuten bepaalt dat iedere entiteit die wenst toe te treden tot OFP PROLOCUS richt hiertoe een verzoek aan de voorzitter van de raad van bestuur. De raad van bestuur beslist over de toetreding van een nieuw lid.
Artikel 9 van de statuten bepaalt dat iedere bijdragende entiteit onder zijn bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers, ten minste één vaste vertegenwoordiger aanduidt die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon.
Het is mogelijk dat meerdere bijdragende entiteiten dezelfde vaste vertegenwoordiger aanduiden.
De raad hecht goedkeuring aan:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement.
De raad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
De raad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG) en hierbij:
- bedraagt de pensioentoezegging 3% van het pensioengevend loon;
- geen steprate in te voeren;
- samen met stad Mortsel en AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit te bevorderen.
De raad keurt goed dat de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS het door financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zal innen.
De OCMW-raad beslist om een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten aan de voorzitter van de raad van bestuur van OFP PROLOCUS.
De OCMW-raad duidt volgende vertegenwoordigers aan als afgevaardigen van de stad Mortsel in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS:
- de heer Jan Van den Bergh, financieel directeur, als vertegenwoordiger;
- mevrouw Randi Gutermann, waarnemend financieel directeur, als plaatsvervangende vertegenwoordiger.