Een zone 30 leent zich voor een aangename, verkeersleefbare openbare ruimte. In de omgeving van Mortsel zijn het merendeel van de straten reeds beperkt tot 30km/u. Momenteel is de snelheidsbeperking van de Jordaenslei en de straten rondom nog 50km/u. Door het invoeren van een zone 30 in deze omgeving wordt het straatbeeld logischer en verhoogd de verkeersveiligheid.
Volgende straten worden omgevormd tot zone 30:
- Jordaenslei;
- Quinten Matsijslei;
- Groenstraat (tussen de Wouwstraat en de Jordaenslei);
- Molenstraat (tussen de Sint-Benedictusstraat en de Christus Koninglaan).
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.
Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college keurt het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake de invoering van een zone 30 in de Jordaenslei, Quinten Matsijslei, Groenstraat (tussen de Wouwstraat en de Jordaenslei) en de Molenstraat (tussen de Sint-Benedictusstraat en de Jordaenslei) goed.
Er worden verkeersborden F4a (begin zone 30) en F4b (einde zone 30) voorzien op de kruispunten:
- Molenstraat - Sint-Benedictusstraat;
- Quinten Matsijslei - Wouwstraat;
- Groenstraat - Wouwstraat;
- Groenstraat - Jordaenslei;
- Molenstraat - Christus Koninglaan.