Terug
Gepubliceerd op 10/03/2022

2022_CBS_00132 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoering zone 30 Jordaenslei en omgeving - goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 07/03/2022 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Erik Broeckx, burgemeester-voorzitter
2022_CBS_00132 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoering zone 30 Jordaenslei en omgeving - goedkeuring 2022_CBS_00132 - aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoering zone 30 Jordaenslei en omgeving - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een zone 30 leent zich voor een aangename, verkeersleefbare openbare ruimte. In de omgeving van Mortsel zijn het merendeel van de straten reeds beperkt tot 30km/u. Momenteel is de snelheidsbeperking van de Jordaenslei en de straten rondom nog 50km/u. Door het invoeren van een zone 30 in deze omgeving wordt het straatbeeld logischer en verhoogd de verkeersveiligheid.

Volgende straten worden omgevormd tot zone 30:
- Jordaenslei;
- Quinten Matsijslei;
- Groenstraat (tussen de Wouwstraat en de Jordaenslei);
- Molenstraat (tussen de Sint-Benedictusstraat en de Christus Koninglaan).

Juridische grond

De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.

Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake de invoering van een zone 30 in de Jordaenslei, Quinten Matsijslei, Groenstraat (tussen de Wouwstraat en de Jordaenslei) en de Molenstraat (tussen de Sint-Benedictusstraat en de Jordaenslei) goed.

Er worden verkeersborden F4a (begin zone 30) en F4b (einde zone 30) voorzien op de kruispunten:
- Molenstraat - Sint-Benedictusstraat;
- Quinten Matsijslei - Wouwstraat;
- Groenstraat - Wouwstraat;
- Groenstraat - Jordaenslei;
- Molenstraat - Christus Koninglaan.