Terug
Gepubliceerd op 25/05/2022

Notulen  gemeenteraad

di 26/04/2022 - 21:00 Grote Zaal 't Parkske

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

Agendapunten

aangevraagd door de heer Joris De Baerdemaeker vervoersplan De Lijn - trillingen Ter Varentstraat

Behandeld

aangevraagd door de heer Joris De Baerdemaeker vervoersplan De Lijn - trillingen Ter Varentstraat

aangevraagd door de heer Joris De Baerdemaeker vervoersplan De Lijn - trillingen Ter Varentstraat

Motivering

 1. Het nieuwe plan rond basisbereikbaarheid van De Lijn houdt ook in dat er een nieuw vervoersplan is voor de regio Antwerpen. Bij navraag over de toekomst van de Lijnen 51,52 en 53 bij de schepen van mobiliteit als de Lijn verwijzen beiden naar elkaar en zou dit volgens de Lijn het voorwerp uitmaken van een studie door de Stad Mortsel. Wat houdt deze studie juist, wanneer mogen we daar als bewoners informatie over ontvangen en zijn er al tussentijdse resultaten bekend hierover ? 

2. In het huidige proefproject rond de fietsstraat/fietsostrade is er al meermaals door bewoners gemeld dat er schade zal ontstaan door de trillingen die voelbaar zijn in de huizen (vooral oneven kant Ter Varentstraat) telkens wanneer een bus passeert (ook bij lage snelheden en nog sterker aan de verkeersdrempels)  . Is de stad Mortsel daar bewust van en is de stad bereid om een objectieve trillingsanalyse te laten uitvoeren om deze impact op de woningen en de rust van de bewoners te meten? 

1.

2022_GR_00050 - notulen - zitting 22 maart 2022 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00050 - notulen - zitting 22 maart 2022 - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 24
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Mark Schampaert, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Lieve Voets
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00050 - notulen - zitting 22 maart 2022 - goedkeuring

2022_GR_00050 - notulen - zitting 22 maart 2022 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 22 maart 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 22 maart 2022.

2.

2022_GR_00051 - financieel directeur - eedaflegging - aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter
2.

2022_GR_00051 - financieel directeur - eedaflegging - aktename

2022_GR_00051 - financieel directeur - eedaflegging - aktename

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad benoemde in zitting van 22 maart 2022 de heer Jan Van den Bergh tot financieel directeur met een proeftijd van één jaar.
De heer Jan Van den Bergh heeft het bestuur meegedeeld dat hij zijn functie kan opnemen op 9 mei 2022, na het presteren van een opzegtermijn bij zijn huidige werkgever.

Betrokkene werd met een aangetekende brief, verstuurd op 29 maart 2022, uitgenodigd om de voorgeschreven eed af te leggen. Met zijn e-mail van 30 maart 2022 bevestigde de heer Jan Van den Bergh zijn aanwezigheid.

Juridische grond

Het gemeenteraadsbesluit van 22 maart 2022 waarin beslist werd de heer Jan Van den Bergh op proef te benoemen tot financieel directeur voor de duur van 12 maanden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Jan Van den Bergh, geboren op 30 december 1980 te Brasschaat, legt in handen van de voorzitter de eed af waarvan de formule luidt als volgt:

"Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."

De voorzitter verleent akte van deze aflegging.

3.

2022_GR_00049 - kerkbesturen - investeringstoelage 2022 Sint-Theresia Berchem - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00049 - kerkbesturen - investeringstoelage 2022 Sint-Theresia Berchem - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 18
Erik Broeckx, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Mark Schampaert, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Vera De Hert, Michiel Tisson, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 3
Gitta Vanpeborgh, Steve D'Hulster, Jitse Born
Onthoudingen 4
Goele Custers, Walter Duré, Michiel Hubeau, Livia Moreau
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00049 - kerkbesturen - investeringstoelage 2022 Sint-Theresia Berchem - goedkeuring

2022_GR_00049 - kerkbesturen - investeringstoelage 2022 Sint-Theresia Berchem - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 15 oktober 2021 ontving het stadsbestuur Mortsel een bericht van het stadsbestuur Antwerpen met de vraag tot deelname - volgens de geldende verdeelsleutel - in de investeringstoelage voor de dringende instandhoudingswerken aan het dak van de Sint-Theresiakerk te Berchem op basis van het rapport van Monumentenwacht. Omdat het over dringende instandhoudingswerken gaat, wordt geen subsidieaanvraag ingediend bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. De stad Antwerpen neemt dan – volgens het ondersteuningsreglement – 80% van de kosten op, het kerkbestuur 20%.

Op 30 november 2021 keurde de gemeenteraad van Antwerpen de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 van Sint-Theresia goed.

Op 11 maart 2022 ontving het stadbestuur Mortsel het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen van 11 maart 2022 met de goedkeuring van deze investeringstoelage. Investeringstoelagen zijn in Antwerpen gedelegeerd van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen.

De stad Antwerpen neemt 62,5% van 80% van de kosten voor haar rekening. Het aandeel van Mortsel bedraagt 37,5% van 80%, zijnde 9.202,50 euro.

Juridische grond

Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.

Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de investeringstoelage 2022 voor de kerkfabriek Sint-Theresia te Berchem van 9.202,50 euro goed.

4.

2022_GR_00047 - AGB raad van bestuur - aanvaarding ontslag - vervanging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter
4.

2022_GR_00047 - AGB raad van bestuur - aanvaarding ontslag - vervanging

2022_GR_00047 - AGB raad van bestuur - aanvaarding ontslag - vervanging

Motivering

Aanleiding en context

Op 26 februari 2019 heeft de gemeenteraad de samenstelling van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd goedgekeurd. Er zijn 12 leden.

De heer Yannick Van den Broeck (N-VA), lid van de raad van bestuur, biedt per e-mail van 7 maart 2022 zijn ontslag aan als lid van de raad van bestuur van het AGB.
De heer Toon Dirckx wordt voorgedragen als vervanger.

De man/vrouw verhouding komt niet in het gedrang.

Juridische grond

De ministeriële omzendbrief BB 2007/03 van 4 mei 2007 bepaalt dat ten hoogste 2/3 van de leden van alle gemeentelijke adviesraden en overlegstructuren van hetzelfde geslacht mogen zijn.

Artikelen 11, §1 en 12, §4 van de statuten van het AGB bepalen dat de raad van bestuur uit maximum twaalf leden bestaat en dat de gemeenteraad het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad aanvaardt het ontslag van de heer Yannick Van den Broeck als lid van de raad van bestuur van het AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd.

Artikel 2

De heer Toon Dirckx wordt met ingang van 27 april 2022 aangeduid als lid van de raad van bestuur van het AGB Mortsel.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 0
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 1
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00045 - Isvag - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering 19 mei 2022 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00045 - Isvag - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering 19 mei 2022 - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 17
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Michiel Tisson, Jan Blommaert, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 8
Mark Schampaert, Peter Mous, Sara Waelbers, Walter Duré, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jitse Born, Natasza Wisniewska
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00045 - Isvag - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering 19 mei 2022 - goedkeuring

2022_GR_00045 - Isvag - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger algemene vergadering 19 mei 2022 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Stad Mortsel is lid van Isvag en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering op donderdag 19 mei 2022 om 17.00 uur.
Deze vergadering vindt plaats in de grote bezoekerszaal waar '1,5 m afstand' kan worden gegarandeerd.

Juridische grond

De federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19.

Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Steve D'Hulster, schepen, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Isvag.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Isvag van 19 mei 2022, die er als volgt uitziet:

1. samenstelling bureau;
2. goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 16 december 2021;
3. verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering;
4. goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2021;
5. kennisneming zitpenningen 2021;
6. kwijting aan bestuurders en commissaris-bedrijfsrevisor;
7. toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering.

Artikel 2

De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.

Artikel 3

De heer Steve D'Hulster, schepen, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van Isvag op 19 mei 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).

Artikel 4

De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Isvag op donderdag 19 mei 2022 moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

6.

2022_GR_00052 - tweede pensioenpijler - toetreding en aanduiding afvaardiging OFP PROLOCUS - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00052 - tweede pensioenpijler - toetreding en aanduiding afvaardiging OFP PROLOCUS - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 19
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Mark Schampaert, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Michiel Tisson, Jan Blommaert, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Peter Mous, Sara Waelbers, Walter Duré, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jitse Born
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00052 - tweede pensioenpijler - toetreding en aanduiding afvaardiging OFP PROLOCUS - goedkeuring

2022_GR_00052 - tweede pensioenpijler - toetreding en aanduiding afvaardiging OFP PROLOCUS - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair en contractueel personeel verkleinen en heeft daarom voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

Na onderhandelingen met VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening of kortweg IBP), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering heeft het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om, indien nodig, punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:
- dat het bestuur via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten;
- dat meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
- dat er geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS;
- dat OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

Het aanbod van OFP PROLOCUS, dat net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage. Dit maakt het mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Het college heeft in de zitting van 11 april 2022 de beslissing genomen om geen steprate in te voeren.

Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). Hier wordt de formule voorgesteld van een vastebijdragenplan (defined contribution). Dit wil zeggen dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement en de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen, dit wil zeggen dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) worden behaald.

Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (OCMW, AGB) een MIPS-groep (multi-inrichters pensioenstelsel) vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid omdat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.

Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1.

In de zitting van 14 maart 2022 ging het college akkoord met de intentieverklaring om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS. Er werd de intentie geuit om met OCMW en AGB Mortsel Patrimonium en Vrije tijd een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen de verschillende entiteiten te bevorderen.

De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

De voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 14 maart 2022 en deze bespreking heeft geleid tot een protocol.
Er dient ook een vertegenwoordiger aangeduid te worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

Juridische grond

De Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008.
Het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 8 april 2020.
Het kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat met de representatieve vakorganisaties onderhandeld werd in het Vlaamse onderhandelingscomité C1.

De Wet van 30 maart 2018 met betrekking tot het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen, artikel 12.

Het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2020 waarin goedkeuring werd gehecht aan sectoraal akkoord koopkrachtverhoging.

De collegebeslissing van 14 maart 2022 waarin akkoord werd gegaan met de intentieverklaring van OFP PROLOCUS.
De collegebeslissing van 11 april 2022 waarin beslist werd om geen steprate in te voeren.

Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 14 maart 2022.

Artikel 8 van de statuten bepaalt dat iedere entiteit die wenst toe te treden tot OFP PROLOCUS richt hiertoe een verzoek aan de voorzitter van de raad van bestuur. De raad van bestuur beslist over de toetreding van een nieuw lid.

Artikel 9 van de statuten bepaalt dat iedere bijdragende entiteit onder zijn bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers, ten minste één vaste vertegenwoordiger aanduidt die belast wordt met de uitvoering van de opdracht in naam en voor rekening van de rechtspersoon.
Het is mogelijk dat meerdere bijdragende entiteiten dezelfde vaste vertegenwoordiger aanduiden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG) en hierbij:
- bedraagt de pensioentoezegging 3% van het pensioengevend loon;
- geen steprate in te voeren;
- samen met OCMW Mortsel en AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit te bevorderen.

Artikel 4

De gemeenteraad keurt goed dat de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS het door financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zal innen.

Artikel 5

De gemeenteraad beslist om een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten aan de voorzitter van de raad van bestuur van OFP PROLOCUS.

Artikel 6

De gemeenteraad duidt volgende vertegenwoordigers aan als afgevaardigen van de stad Mortsel in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS:
- de heer Jan Van den Bergh, financieel directeur, als vertegenwoordiger;
- mevrouw Randi Gutermann, waarnemend financieel directeur,  als plaatsvervangende vertegenwoordiger.

7.

2022_GR_00041 - gebouwen lokaal bestuur - lastvoorwaarden raamcontract levering elektrische benodigdheden 2022-2026 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00041 - gebouwen lokaal bestuur - lastvoorwaarden raamcontract levering elektrische benodigdheden 2022-2026 - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 25
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Mark Schampaert, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00041 - gebouwen lokaal bestuur - lastvoorwaarden raamcontract levering elektrische benodigdheden 2022-2026 - goedkeuring

2022_GR_00041 - gebouwen lokaal bestuur - lastvoorwaarden raamcontract levering elektrische benodigdheden 2022-2026 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Jaarlijks bestellen onze diensten regelmatig elektrische benodigdheden voor de uitvoering van werken voor de gebouwen van het lokaal bestuur. Deze werken worden in eigen beheer uitgevoerd. Een raamcontract is het aangewezen instrument om deze stroom aan bestellingen te faciliteren. Het afsluiten van een raamcontract schept een kader aan voorwaarden waarbinnen we concrete opdrachten kunnen toewijzen en voordeligere prijzen kunnen bekomen dan bij afzonderlijke bestellingen.
De levering van de materialen gebeurt naargelang de noodwendigheden. 

Op 31 augustus 2022 loopt de huidige opdracht af. De centrale aankoopdienst heeft daarom een nieuw bestek voor deze opdracht opgesteld.

De stad Mortsel treedt op als aankoopcentrale voor het OCMW en het AGB.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 , § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure, artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43 betreffende raamcontracten.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2022 L 19 voor de levering van elektrische benodigdheden voor de uitvoering van werken door eigen diensten, volgens een raamcontract, en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 290.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar waarvan 228.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar voor de stad.

8.

2022_GR_00043 - groene wandel- en fietsverbinding - akte kosteloze grondoverdracht Vredebaan 77 door Opnieuw & Co vzw - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00043 - groene wandel- en fietsverbinding - akte kosteloze grondoverdracht Vredebaan 77 door Opnieuw & Co vzw - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 25
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Mark Schampaert, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00043 - groene wandel- en fietsverbinding - akte kosteloze grondoverdracht Vredebaan 77 door Opnieuw & Co vzw - goedkeuring

2022_GR_00043 - groene wandel- en fietsverbinding - akte kosteloze grondoverdracht Vredebaan 77 door Opnieuw & Co vzw - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad stelde op 26 januari 2021 het gemeentelijk rooilijnplan voor de aanleg van de groene wandel- en fietsverbinding tussen oude spoorwegberm Vredebaan en Fort V vast.

Volgens afspraak zal Opnieuw & Co vzw kosteloos een strook grond met een breedte van 5 meter overdragen aan het stadsbestuur om te herbestemmen als openbaar domein met als bestemming een wandel- en fietsverbinding tussen de oude spoorwegberm langs de Vredebaan en Fort V via het bouwproject Minerve te Edegem. Met de aanleg van deze verbinding wordt vorm gegeven aan de doelstellingen op vlak van trage wegen.

Het betreft een perceel grond gelegen Vredebaan 77 te Mortsel, kadastraal bekend als wijk C, deel van nummer 70/N/3, voor een oppervlakte van 769,62 m². Dit eigendom is aangeduid als lot 1 op het afbakeningsplan opgemaakt door landmeter Janssens Frank voor Geomet BVBA op 13 augustus 2020.

Juridische grond

Artikel 26 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 3 mei 2019 bepaalt dat in geval van nieuwe gemeentewegen, het gemeentebestuur moet overgaan tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg

Het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2020 'groene wandel- en fietsverbinding tussen oude spoorwegberm Vredebaan en Fort V - voorlopige vaststelling gemeentelijk rooilijnplan tussen Vredebaan en grens Edegem' waarin goedkeuring werd gehecht aan de voorwaarden onder de welke Opnieuw & Co vzw de gronden overdraagt aan het stadsbestuur.

Het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2021 waarin het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, voor de realisatie van de groene wandel- en fietsverbinding tussen oude spoorwegberm Vredebaan en Fort V ongewijzigd definitief vastgelegd werd.

Het collegebesluit van 29 juni 2020 'trage wegen - principeakkoord overname strook grond aanleg groene wandel- en fietsverbinding (tussen oude spoorwegberm Vredebaan en Fort 5' waarin beslist werd aan de gemeenteraad een besluit over de zaak der wegen voor te leggen zodat een strook grond tussen de Vredebaan en de grens met Edegem aan het openbaar domein van de stad Mortsel kan worden toegevoegd. Alvorens dit besluit aan de gemeenteraad werd voorgelegd, werd het ter goedkeuring voorgelegd aan Opnieuw & Co vzw en Warmte Verzilverd.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 11&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, &sect;3, 8&deg;, b), en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte voor kosteloze grondafstand door Opnieuw & Co vzw voor de realisatie van de groene wandel- en fietsverbinding tussen oude spoorwegberm Vredebaan en het Minerveproject in Edegem.

9.

2022_GR_00046 - woonwagenterrein - lastvoorwaarden aansluitingen drinkwater standplaatsen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00046 - woonwagenterrein - lastvoorwaarden aansluitingen drinkwater standplaatsen - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 22
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 3
Mark Schampaert, Michiel Tisson, Natasza Wisniewska
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2022_GR_00046 - woonwagenterrein - lastvoorwaarden aansluitingen drinkwater standplaatsen - goedkeuring

2022_GR_00046 - woonwagenterrein - lastvoorwaarden aansluitingen drinkwater standplaatsen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur heeft besloten om het woonwagenterrein te vernieuwen. De voorbereidende werken zijn intussen opgestart. In het kader van deze vernieuwing zijn nieuwe aansluitingen voor drinkwater per standplaats (26 standplaatsen en één gemeenschapshuis) noodzakelijk. Zoals bij elke huisaansluiting betaalt de eigenaar de individuele aansluiting. Bijgevolg neemt stad Mortsel als eigenaar van de verschillende standplaatsen de kosten voor haar rekening.

Er werd enkel een offerte aan water-link gevraagd aangezien zij de beheerder is van het distributienet voor drinkwater in Mortsel. De offerte in bijlage geldt voor de aansluiting van één standplaats en is identiek voor elke standplaats. De totaalprijs wordt dus berekend aan 27 maal deze offerte.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d iii (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt omwille van exclusieve rechten). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden, zoals opgemaakt in de offerte van water-link, voor de aansluitingen van drinkwater per standplaats in het kader van de vernieuwing van het woonwagenterrein en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 34.000,00 euro, incl. BTW.

10.

2022_GR_00044 - stedelijk onderwijs - wijziging algemeen kader selectie en werving van selectie- en bevorderingsambten - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00044 - stedelijk onderwijs - wijziging algemeen kader selectie en werving van selectie- en bevorderingsambten - goedkeuring
Aanwezig
Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Walter Duré, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Sophie Hermans
Stemmen voor 25
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Koen Dehaen, Mark Schampaert, Peter Mous, Peter Smol, Sara Waelbers, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Jan Claus, Lieve Voets
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2022_GR_00044 - stedelijk onderwijs - wijziging algemeen kader selectie en werving van selectie- en bevorderingsambten - goedkeuring

2022_GR_00044 - stedelijk onderwijs - wijziging algemeen kader selectie en werving van selectie- en bevorderingsambten - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De rechtspositie van het lokaal bestuur is niet van toepassing op de werving en selectie van selectie- en bevorderingsambten in het onderwijs en er is evenmin zeer weinig onderwijswetgeving hierover. Het gaat om het ambt van directeur van de stedelijke scholen en om de ambten van technisch adviseur coördinator (TAC) en technisch adviseur (TA) in het secundair onderwijs.

De gemeenteraad moet bijgevolg een algemeen kader vastleggen voor de selectie en werving van het ambt van directeur en het ambt van TA en TAC in het gesubsidieerd officieel stedelijk onderwijs van Mortsel. De gemeenteraad heeft op 22 februari 2011 het algemeen kader goedgekeurd. Dit algemeen kader wordt nu gewijzigd.

De belangrijkste wijzigingen zijn:
- het wijzigen van het aantal jaren gevraagde ervaring. Voor het ambt van directeur werd 10 jaar ervaring gevraagd. Dit werd voor alle ambten gewijzigd in "aantoonbare en nuttige onderwijservaring";
- tijdens de proefperiode kan een 360° evaluatie van de directeur gebruikt worden als input;
- bij het selectieproces wordt voortaan ook gepeild naar de kernwaarden van het lokaal bestuur Mortsel;
- bij het selectieproces is het ontwikkelingsassessment bindend;
- de kandidaturen worden ingediend via een digitale tool.

Deze wijzigingen sluiten aan bij de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur.

Juridische grond

Decreet rechtspositie van de personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, goedgekeurd op 27 maart 1991.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de rechtspositieregeling.

Het collegebesluit van 25 oktober 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan het nieuwe evaluatiereglement voor het stedelijk onderwijs.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 02° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 2&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van gemeentelijke reglementen en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen en kan deze bevoegdheid niet toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. Enkel de goedkeuring van gemeentelijke reglementen over personeelsaangelegenheden kan aan het college toevertrouwd worden.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen van het algemeen kader selectie en werving van selectie- en bevorderingsambten in het stedelijk onderwijs goed.

11.

2022_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Mark Schampaert: parking Krijgsbaan onvergund?

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter
11.

2022_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Mark Schampaert: parking Krijgsbaan onvergund?

2022_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Mark Schampaert: parking Krijgsbaan onvergund?
Indiener(s)
Mark Schampaert
Gericht aan
Ilse Lacante, Koen Dehaen, Livia Moreau, Gitta Vanpeborgh, Erik Broeckx, Goele Custers, Steve D'Hulster
Tijdstip van indienen
do 21/04/2022 - 21:58
Toelichting

In mijn bezit kwam een interessant document. Meer bepaald de stedenbouwkundige vergunning volgens de bijzondere procedure voor de openbare parking Krijgsbaan uitgereikt aan de stad Mortsel op 20 november 2014 door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar. Het bijzondere aan deze vergunning is dat deze beperkt is in tijd, meer bepaald slechts geldig voor een periode van zes jaren. Als ik het dan goed heb is deze vergunning afgelopen eind 2020 en is bijgevolg ook de parking op de Krijgsbaan niet meer vergund en in feite illegaal. 

Waarom werd de tijdelijke vergunning, waarnaar ik hierboven verwijs, niet verlengd?

Dit stadsbestuur legt haar inwoners allerlei stedenbouwkundige verplichtingen op , soms tot in het absurde toe , maar verzaakt zelf aan haar stedenbouwkundige verplichtingen.  

Hoe valt dit te rijmen met goed bestuur ?

voorstel van beslissing

De gemeenteraad verwacht van de politieke meerderheid het onmiddellijk in regel stellen met een geldige stedenbouwkundige vergunning voor de parking Krijgsbaan.

12.

2022_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Michiel Hubeau: Mortsel heeft nood aan een onthardingsplan

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Walter Duré, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sara Waelbers, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur
Verontschuldigd
Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Lieve Fierens, raadslid
Secretaris
Sophie Hermans, algemeen directeur
Voorzitter
Jan Claus, voorzitter
12.

2022_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Michiel Hubeau: Mortsel heeft nood aan een onthardingsplan

2022_IP_00011 - Interpellatie van raadslid Michiel Hubeau: Mortsel heeft nood aan een onthardingsplan
Indiener(s)
Michiel Hubeau
Gericht aan
Steve D'Hulster
Tijdstip van indienen
do 21/04/2022 - 23:43
Toelichting

Eind maart kopten enkele kranten "Mortsel kent de meeste hitte [...]" en werd Mortsel benoemd als gemeente met grote kwetsbaarheid voor wateroverlast door neerslag.

Echt verbazen deed dit niet, want Mortsel is en blijft de gemeente met het minste open ruimte van heel Vlaanderen en de 5de meest verharde gemeente van Vlaanderen.
Met een voorspelling van 57 hittegolfdagen en eens in de 20 jaar extreme neerslag van 118 mm tegen 2100 is het alle hens aan dek. Er zullen sowieso meer hittedagen komen en zoals geweten is hitte een belangrijke risicofactor voor de gezondheid. De gevolgen van extreme wateroverlast zorgen voor een belangrijk veiligheidsrisico en een groot risico op veel materiele schade.

Er zal de komende jaren dan ook nog veel moeten gebeuren om Mortsel meer weerbaar te maken voor de wijzigende klimaatomstandigheden. Kort gezegd is er nood aan meer groen en meer ruimte voor water. Om dit te bereiken zal er een belangrijke versnelling moeten gebeuren op vlak van ontharding. Niet dat er niets gebeurt in Mortsel, maar het tempo moet merkelijk omhoog, dat bewijzen de projecties die de VMM publiceerde en waarop de krantenkoppen zich baseerde. Ook blijven er naast onthardingsprojecten in Mortsel ook grote projecten komen die zorgen voor een grote hoeveelheid extra verharding. De recente goedkeuring van meer dan 1,5 ha ruimtebeslag waarbij er opnieuw veel verharding zal bijkomen in Mortsel en het water zijn weg naar de bodem moeilijker vindt bewijst dat er nog onvoldoende prioriteit wordt gegeven aan het stoppen van de toenemende verhardingsgraad in Mortsel.

In Mortsel kan er echter nog heel wat onthard worden. Denk daarbij zowel aan straten die breder zijn dan noodzakelijk of aan het gebruik van innovatieve technieken om zelfs daar waar verharding nodig is toch te werken met materialen die deels waterdoorlatend zijn. Ook blijven er heel wat vaststellingen zijn van toenemende niet-reglementaire voortuinverhardingen.

Daarom stellen we met deze interpellatie voor dat er een uitgebreid onthardingsplan wordt opgemaakt voor Mortsel. Dit kan uiteraard deel uitmaken van het in opmaak zijnde klimaatplan. Het onthardingsplan bevat een inventarisatie van locaties waar er onthard kan worden, een oplijsting van mogelijke maatregelen en de daarbij horende inschatting van kosten, een timingplan van hoeveel er onthard dient te worden tegen wanneer, hoe niet toegestane voortuinverhardingen zullen tegengegaan worden, een monitoringsmethode, een concreet plan van hoe de voorgestelde onthardingsprojecten kunnen uitgevoerd worden,... Het is met andere woorden de bedoeling om zeer concreet op te lijsten hoe Mortsel de versnelling in ontharding zal volbrengen.

Aangezien de klimaatuitdaging heel wat inspanning van het lokaal bestuur zal vergen lijkt het noodzakelijk om versterking te voorzien binnen de cluster ruimte. Door bijvoorbeeld een onthardingsambtenaar (dit kan een deeltijdse invulling zijn) aan te duiden is er een duidelijke taakstelling om deze versnelling van ontharding in te zetten.

Voorstel van beslissing

Artikel 1: Er wordt een onthardingsplan opgemaakt dat volgende elementen bevat: een inventarisatie van locaties waar er onthard kan worden, een oplijsting van mogelijke maatregelen en de daarbij horende inschatting van kosten, een timingplan van hoeveel er onthard dient te worden tegen wanneer, hoe niet toegestane voortuinverhardingen zullen tegengegaan worden, een monitoringsmethode, een concreet plan van hoe de voorgestelde onthardingsprojecten kunnen uitgevoerd worden.

Artikel 2: Omdat de klimaatuitdagingen zeer veel van het lokaal bestuur zullen vragen wordt de cluster ruimte versterkt zodat iemand werkzaam is als onthardingsambtenaar (dit kan een deeltijdse invulling zijn).