De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 22 november 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 22 november 2022.
De gemeenteraad besliste op 22 maart 2022 en 27 september 2022 om een aantal handhavers van OVAM aan te stellen als GAS-vaststellers voor zwerfvuil in Mortsel. Intussen zijn er nieuwe personeelsleden aangesteld bij OVAM en dient de gemeenteraad hen ook aan te stellen zodat ze hun werkzaamheden in Mortsel kunnen uitvoeren.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op een deel of geheel van het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van handhavingsacties inzake zwerfvuil. De kosten voor deze actie worden voor een groot deel door Fost Plus gedragen.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2020 en latere wijzigingen en meer bepaald deel A2 Openbare netheid en gezondheid - art.9 en deel A5 diverse bepalingen - art.152 leggen een verbod op het achterlaten van afval en hondenpoep op het openbaar domein vast.
De gemeenteraad duidt volgende personen bijkomend aan als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties op het grondgebied van de stad Mortsel zoals vastgesteld in het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B en meer bepaald voor het handhaven van deel A2 Openbare netheid en gezondheid, artikel 9, en deel A5 diverse bepalingen, artikel 152: Emmanuel Gheldof, David Jordens, Wim Cox, Nemo Brailly, Frederick Walumona, Dideke Devos, Selene Bens, Chris Dokens, Gert Holderbeke, Yolande Hauwaert, Christophe Roberti.
Het KB van 21 december 2013 wijzigde de opleidingsvereisten voor de ambtenaren die bevoegd zijn om vaststellingen te doen.
De gemeenteraad van 22 november 2016 stelde zeven medewerkers aan die bevoegd zijn om vaststellingen te doen en op 26 juni 2018 één bijkomende GAS-vaststeller en twee gemeenschapswachten/vaststeller inbreuken stilstaan en parkeren.
Op 17 oktober 2022 behaalde Jesse De Ridder het getuigschrift GAS-vaststeller zodat zij ook aangesteld kan worden.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De gemeenteraad duidt Jesse De Ridder aan als GAS-vaststeller in uitvoering van het uniform gemeentelijk politiereglement van de politiezone Minos - politiereglement stad Mortsel.
Het agentschap Digitaal Vlaanderen van de Vlaamse overheid heeft het Vastgoedinformatieplatform (VIP) ontwikkeld om stedenbouwkundige inlichtingen en andere vastgoedinformatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze ter beschikking te stellen aan alle kandidaat kopers, makelaars en notarissen in het volledige Vlaamse gewest.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie (tijdens proeffase in 2023) notarissen en vastgoedmakelaars.
Deze bronhouders zijn de Vlaamse overheid maar ook de lokale besturen zelf, die daarom moeten aansluiten op het Vastgoedinformatieplatform. Mortsel zal hiervoor via haar bestaande overeenkomst met CEVI NV, een door de Vlaamse overheid erkende integrator voor het VIP en het omgevingsloket, samenwerken. De aansluiting van het stadsbestuur Mortsel op het Vastgoedinformatieplatform moet door de gemeenteraad worden goedgekeurd.
Aangezien er via het Vastgoedinformatieplatform data en vertrouwelijke gegevens zullen worden uitgewisseld tussen de Vlaamse overheid, het lokaal bestuur en de aanvrager, dient er een dataverwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen: artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aansluiting van stad Mortsel bij het Vastgoedinformatieplatform (VIP) van de Vlaamse overheid volgens onderstaande modaliteiten:
" Artikel 1 - Definities
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Doelstelling
Het stadsbestuur Mortsel verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Mortsel doet een beroep op het Vastgoedinformatieplatform (VIP) van de Vlaamse overheid om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. Mortsel stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt het stadsbestuur Mortsel die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Artikel 3 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt het stadsbestuur Mortsel voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. Het stadsbestuur Mortsel verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. Het stadsbestuur Mortsel verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. Het stadsbestuur Mortsel bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die het stadsbestuur Mortsel verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij het stadsbestuur Mortsel bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. Het stadsbestuur Mortsel doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van het stadsbestuur Mortsel, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit is gevoegd.
Artikel 4 - Ondertekening
De vastgoeddossiers die het stadsbestuur Mortsel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur."
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de dataverwerkingsovereenkomst, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Het college keurde op 4 juni 2018 het Europees project 'Deel de zon' goed.
Dit project werd ingediend door de energiecöoperatieve ZuidtrAnt cvba en omvat het plaatsen van zonnepanelen op het dak van de AMWD en het Meerminnehof, gekoppeld aan een laadplaats/punt voor een 100% elektrische deelwagen van Partago bij de AMWD en op de parking van het Meerminnehof aan de Elf-Julistraat.
Op 24 september 2019 keurde de gemeenteraad een recht van opstal goed voor de plaatsing van de zonnepanelen op het dak van de AMWD. Deze panelen en de laadpaal aan de AMWD zijn intussen geplaatst.
Voor het Meerminnehof is de laadpaal intussen geplaatst maar de zonnepanelen nog niet omdat eerst het dak moet hersteld worden.
Voor de uitbating van beide laadpalen kan starten, dient de gemeenteraad een domeinconcessie voor de exploitatie van de laadpaal goed te keuren (ontwerp in bijlage). Zuidtrant heeft Ecopower aangesteld om beide laadpalen te exploiteren.
Aangezien beide laadpalen op privaat domein van het lokaal bestuur staan, vallen ze buiten de toepassing van de Vlaamse raamcontracten voor de plaatsing van publieke laadpalen op openbaar domein. Beide laadpalen zullen gebruikt worden door de deelwagens van Partago conform de door de gemeenteraad goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst van 23 oktober 2018. Beide laadpalen kunnen aanvullend gebruikt worden door andere abonnees uit de buurt (= publieke laadpaal) en passen daardoor binnen actie 1.4.1.1. (laadpalen voor elektrische voertuigen voorzien) uit het MJP 2020-2025 van het lokaal bestuur Mortsel.
Beide locaties passen ook binnen het door het college goedgekeurde laadpalenplan.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten.
Het collegebesluit van 4 juni 2018 waarin goedkeuring werd gehecht aan het Europees project 'Deel de zon'.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 september 2019 waarin goedkeuring werd gehecht aan een recht van opstal voor de plaatsing van de zonnepanelen op het dak van de AMWD.
Het collegebesluit van 28 november 2022 waarin goedkeuring werd gehecht aan de domeinconcessie voor de exploitatie van laadpalen voor elektrische voertuigen aan de AMWD en het Meerminnehof en om dit voor te leggen aan de gemeenteraad 20 december 2022.
De gemeenteraad keurt de domeinconcessie voor de exploitatie van laadpalen voor elektrische voertuigen aan de AMWD en het Meerminnehof goed.
De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf AGB Mortsel heeft op 18 mei 2022 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 vastgesteld.
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het autonoom gemeentebedrijf bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 24 mei 2022 en bezorgde de digitale rapportering op 30 mei 2022.
Op 24 mei 2022 werd door de gemeenteraad een gunstig advies bij de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf verleend.
Op basis hiervan onderzocht het Agentschap Binnenlands Bestuur de jaarrekening. Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze worden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur van het bestuur bezorgd.
Bij besluit van 18 oktober 2022 keurde de gouverneur de jaarrekening goed.
Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.
De gemeenteraad neemt akte van het besluit van de gouverneur van 18 oktober 2022 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het autonoom gemeentebedrijf AGB Mortsel.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur van het AGB afzonderlijk voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021.
Voor de inkomsten van de stad is het aangewezen om jaarlijks tijdig de aanvullende belastingen te stemmen.
De vaststelling en de inning van de gemeentebelasting zal door toedoen van het bestuur van de directe belastingen geschieden zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992.
De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting en de aanvullende agglomeratiebelasting op de personenbelasting worden berekend op de personenbelasting zoals vastgesteld in artikel 466 van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992.
De gemeenteraad beslist voor het aanslagjaar 2023 een aanvullende gemeentebelasting vast te stellen op de belasting op de natuurlijke personen die op 1 januari van het betrokken aanslagjaar in de stad gedomicilieerd zijn.
De belasting wordt vastgesteld op 6,50% van de berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar.
Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Voor de inkomsten van de stad is het aangewezen om jaarlijks tijdig de aanvullende belastingen te stemmen.
De basisheffing van de onroerende voorheffing in het Vlaamse Gewest wordt bepaald door de Vlaamse Codex Fiscaliteit vanaf het aanslagjaar 2018 op 3,97 % van het kadastraal inkomen.
Artikel 170, §4, van de Grondwet, geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad.
Artikel 464/1, 1°, van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 10 april 1992: De gemeente is niet gemachtigd tot het heffen van opcentiemen op de personenbelasting, op de vennootschapsbelasting, op de rechtspersonenbelasting en op de belasting van niet-inwoners of van gelijkwaardige belastingen op de grondslag of op het bedrag van die belastingen, uitgezonderd evenwel wat de onroerende voorheffing betreft.
Decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit betreffende de onroerende voorheffing.
Decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies.
De gemeenteraad stelt voor het aanslagjaar 2023 de gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing vast op 830 opcentiemen. Dit treedt in werking op 1 januari 2023.
Het huidige belastingreglement op de afgifte van getuigschriften of andere stukken werd goedgekeurd op 30 maart 2021.
Het reglement voorziet een gratis eerste aflevering van een elektronische identiteitskaart op 12 jaar. Dit is een gunst die in weinig andere gemeenten wordt toegepast.
Het reglement voorziet eveneens een gratis huwelijksplechtigheid op weekdagen en een tarief van 100 euro voor een huwelijk op zaterdag. Er dient altijd wel een betaling van 20 euro te gebeuren voor de kost van het trouwboekje.
Lokaal bestuur Mortsel kiest er voor om voortaan de dagen voor huwelijken te beperken tot maandag, donderdag, vrijdag en zaterdag. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk, maar dit zal steeds voorgelegd moeten worden aan het college.
De tarieven worden bijgevolg ook aangepast. Het gratis tarief op weekdagen is een gunst die in weinig andere gemeenten wordt toegepast.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
Artikel 170 §4 van de Grondwet
Artikel 370/4 §2 van het oud Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de gemeentelijke retributie niet hoger mag zijn dan 10 procent van het normale tarief in het geval van de personen bedoeld in artikel 370/3, §4 namelijk elke persoon die de overtuiging heeft dat het geslacht vermeld in zijn akte van geboorte niet overeenkomt met zijn innerlijk beleefde genderidentiteit.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
De algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart; nieuwe gecoördineerde versie van 1 juni 2012
De omzendbrief van 21 december 2012 betreffende de nieuwe prijs van de identiteitsdocumenten die uitgereikt worden aan Belgen en vreemdelingen
De omzendbrief van 12 februari 2021 betreffende de Brexit - afgifte van duurzame verblijfskaarten voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord en de kaarten voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister en latere wijzigingen
De gemeenteraad heft het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken (2021-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 maart 2021 op.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement betreffende de afgifte van getuigschriften en andere stukken voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
Het huidige retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vervalt op 31 december 2022.
De stad wenst opnieuw deze retributie te heffen. De stad en de burgers worden immers voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoudswerken aan verschillende nutsvoorzieningen op het grondgebied van de stad. Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de stedelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, ten einde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten en werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP....
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast hebben een aantal werken, zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken omzeggens constant een impact op het openbaar domein.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Ten opzichte van het vorige reglement wordt de definitie van "permanente nutsvoorziening" strenger omschreven. Met name de nutsvoorzieningen voorTarieven:
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur betreffende dwangbevelen.
Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein (2017-2019), goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 november 2016
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op het openbaar domein voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
De gemeenteraad van Antwerpen heeft op 24 oktober 2022 het budget 2023 van de Heilige Theresiakerk te Berchem goedgekeurd.
Een exemplaar van het besluit werd aan de stad Mortsel overgemaakt en ontvangen op 22 november 2022.
Het budget 2023 en de nodige exploitatietoelage ligt binnen het goedgekeurd MJP 2020-2025 en bedraagt 29.058,16 euro. De toelage wordt verdeeld tussen Antwerpen en Mortsel volgens de door Vlaanderen vastgelegde verdeelsleutel (3/8 voor Mortsel) en bedraagt aldus 10.896,81 euro.
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Heilige Theresia te Berchem.
De Protestantse Kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt, oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedures van begroting, meerjarenplanning en rekening. In het geval van de Protestantse Kerk gaat het om zes gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.
De bestuursraad van de Protestantse Kerk heeft op 13 september 2022 het budget 2023 opgemaakt en goedgekeurd. Het budget werd ingediend bij het gemeentebestuur van Boechout op 16 september 2022.
De gemeenteraad van Boechout heeft in haar zitting van 24 oktober 2022 akte genomen van het budget 2023. Een exemplaar van het besluit en het budget 2023 werd aan de stad Mortsel overgemaakt en ontvangen op 31 oktober 2022.
Artikelen 45 tot en met 50 en 114 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, omschrijven de procedure voor de opmaak van het budget van een kerkbestuur. Volgens artikel 48 neemt de gemeenteraad akte van het budget wanneer het budget past in het meerjarenplan. Artikel 114 bepaalt dat de regels beschreven voor de katholieke eredienst ook van toepassing zijn voor de protestantse eredienst.
Besluit Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De raad neemt akte van het budget 2023 van de Protestantse Kerk en van de aktename van dit budget door de gemeenteraad van Boechout.
Naar aanleiding van de Oekraïnecrisis ontving lokaal bestuur Mortsel op 22 juni 2022 een schenking van AGFA Aid ten bedrage van 9.340,00 euro.
ABK organiseerde in samenwerking met Concept een Benefiet tijdens de dag van De Academies en schonk een bedrag van 6.408,72 euro aan het bestuur.
Verschillende inwoners van Mortsel wensten een schenking te doen. In het kader daarvan maakte het bestuur een webshop op en ontving ze tussen 2 en 16 mei 2022 in totaal 5.481,36 euro.
Het totaalbedrag aan schenkingen van 21.230,08 euro werd gebruikt voor de inrichting van de verschillende opvangmogelijkheden voor Oekraïense vluchtelingen.
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van AGFA Aid ter waarde van 9.340,00 euro.
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van ABK ter waarde van 6.408,72 euro.
De gemeenteraad aanvaardt de schenkingen van de verschillende burgers via de webshop ter waarde van 5.481,36 euro.
De beheersovereenkomst afgesloten tussen stad en het AGB dient jaarlijks te worden geëvalueerd. In deze evaluatie kan de gemeenteraad bijkomende opdrachten aan AGB Mortsel voorzien, opdrachten concretiseren, bijsturen of supprimeren.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werd onderstaande beleidsdoelstelling en actieplan voorzien:
Strategische doelstelling 2 - MORTSEL IS EEN BRUISENDE STAD
Operationele doelstelling 2.1 - MORTSEL HEEFT EEN BREED AANBOD AAN KWALITATIEVE VRIJETIJDS- EN DIENSTVERLENINGSINFRASTRUCTUUR
Actieplan 2.1.3 - WE CREËREN NIEUWE PLEKKEN VOOR ONTSPANNING, NATUUR-, SPORT- EN SPELBELEVING
Het Sportlandschap wordt gefaseerd aangelegd. AGB heeft hierbij de duidelijke ambitie om meer diversiteit aan sportdisciplines te integreren en zo logischerwijs ook een bredere doelgroep aan sportbeoefenaars aan te spreken. Volgende acties geven een concrete invulling aan de verdere uitbreiding van het Sportlandschap:
1) aanleg en exploitatie van een baseballcluster.
Via de beheersovereenkomst wordt de uitbreiding, bijsturing of concretisering van de opdrachten aan AGB Mortsel vastgelegd binnen haar algemene statutaire opdracht.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB van 17 juni 2020 waarin de vernieuwde beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel werd goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 juni 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de vernieuwde beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB van 8 december 2021 waarin de aangepaste beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel werd goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 waarin de beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel werd geëvalueerd en goedkeuring werd gehecht aan de bijsturingen. .
Artikel 21 van de beheersovereenkomst: toezicht, evaluatie en wederzijdse opvolging door partijen
§1. Partijen komen overeen dat de gemeenteraadsleden, alsmede de betrokken personeelsleden van de Stad, daartoe aangeduid door de stad, volledig inzagerecht hebben in de werkings- en financiële documenten van het AGB.
§2. De Stad oefent jaarlijks, minstens op eigen stukken, toezicht uit op de naleving van de onderhavige overeenkomst en de aanwending van de door de Stad ter beschikking gestelde middelen.
§3. De Stad maakt ter gelegenheid van de evaluatie van deze overeenkomst zelf een beknopt opvolgingsverslag op over de uitvoering van de overeenkomst door het AGB, ten behoeve van de gemeenteraad.
De gemeenteraad evalueert de beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB Mortsel en hecht goedkeuring aan de bijsturingen, namelijk aanleg en exploitatie van een baseballcluster.
Op 7 februari 2018 heeft de raad van bestuur de toegangsprijzen voor het intergemeentelijke zwembad vastgelegd na voorafgaande goedkeuring van het beheerscomité van de interlokale vereniging Den Bessem. Vanaf de opening van het nieuwe zwembad tot op heden bleven de toegangstarieven ongewijzigd.
Om de gestegen energiekosten en loonkosten voor een beperkt aandeel mee op te vangen, heeft het beheerscomité op 8 november 2022 positief advies gegeven om de toegangstarieven te indexeren met 10%. Enkel het tarief voor school zwemmen willen de deelnemende gemeentes unaniem ongewijzigd laten.
De gemeenteraad hechtte op 21 december 2021 goedkeuring aan het geactualiseerde prijs prijssubsidiereglement 2022 ten voordele van het AGB Mortsel voor het intergemeentelijk zwembad Den Bessem. De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Mortsel werd hierbij vastgesteld op 2,79 euro, inclusief BTW, voor elke euro aan toegangsgeld (inclusief 6% BTW) die de bezoeker betaalt voor zwembad Den Bessem.
Uit een tussentijdse evaluatie van de cijfers stellen we vast dat het zwembad voor 2022 op een aanzienlijk verlies afstevent. De redenen hiervoor zijn algemeen gekend: de forse toename van de energiekosten, in combinatie met de sterk gestegen loonkosten. Voor 2023 verwachten we een gelijkaardig scenario. We stellen daarom voor om de prijssubsidies voor december 2022 en daarna die voor 2023 aan te passen op basis van bijgevoegde nota waarbij we de geraamde inkomsten en uitgaven in kaart brengen.
Op basis van deze ramingen heeft het AGB Mortsel vastgesteld dat we voor zwembad Den Bessem voor het kalenderjaar 2022 op een tekort van 305.890 euro, BTW exclusief, afstevenen. Om dit te vermijden stellen we voor om de prijssubsidie voor de maand december 2022 bij te sturen zodat we een break-even kunnen nastreven. De prijssubsidie voor december 2022 wordt bijgevolg vastgesteld op 25,79 euro, BTW inclusief.
Ook voor het jaar 2023 budgetteren we aanzienlijk hogere uitgaven voor lonen en energie, in lijn met de cijfers van 2022. Op basis van deze ramingen heeft het AGB Mortsel vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2023 we minstens 1.116.039 euro inkomsten moeten genereren uit de toegangsgelden om rendabel te zijn voor zwembad Den Bessem.
Indien het AGB een break-even wil bereiken voor zwembad Den Bessem moet de werkelijke kostprijs gedekt worden door de eigen facturatie. Het te factureren bedrag wordt enerzijds bepaald door het aantal uren dat we kunnen aanrekenen voor de activiteiten, anderzijds door de kostprijs per uur. Om economisch leefbaar te zijn is het noodzakelijk dat AGB Mortsel vanwege de stad Mortsel prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor zwembad Den Bessem.
Anderzijds wenst het AGB Mortsel de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6 % BTW) voor de toegang tot het intergemeentelijke zwembad aan te vullen met een prijssubsidie van 6,19 euro (inclusief BTW), te betalen door de stad Mortsel als beherende gemeente van de intergemeentelijke samenwerking.
Het AGB Mortsel zal jaarlijks op basis van de exploitatiecijfers een inschatting maken voor het komende kalenderjaar. Deze inschatting zal de prijssubsidie beïnvloeden.
De stad Mortsel erkent dat het AGB Mortsel, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief 6% BTW) voor het intergemeentelijke zwembad dient aan te vullen met een prijssubsidie van 6,19 euro (inclusief BTW) om economisch rendabel te zijn. De stad Mortsel wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat het intergemeentelijk zwembad toegankelijk is voor iedereen. De stad Mortsel verbindt er zich toe om voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2023 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
Artikelen 231 t/m 244 van het decreet lokaal bestuur regelen de bepalingen met betrekking tot autonome gemeentebedrijven.
Het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2005 over de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer, afgekort AGB Mortsel, werd goedgekeurd. Deze gemeenteraadsbeslissing van 6 december 2005 werd goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 29 maart 2006. Deze belissing werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 april 2006.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering heeft op 22 januari 2015 goedkeuring gehecht aan het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 en de beslissing van de raad van bestuur van AGB Mortsel waarbij de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer werden gewijzigd waarbij de statutenwijziging naast een doelwijziging ook een naamswijziging naar Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd omvatte.
De samenwerkingsovereenkomst, afgesloten tussen de stad Mortsel en de gemeenten Edegem, Hove en Borsbeek, met betrekking tot de vervangingsbouw van het bestaande stedelijk zwembad “Den Bessem”, gelegen te Mortsel, Liersesteenweg 15, op de financiering van de vervangingsbouw én op de exploitatie van het Zwembad. Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad van Mortsel in zitting van 15 december 2015.
De raad van bestuur van AGB Mortsel besliste op 7 juni 2017 om het intergemeentelijk zwembad in eigen beheer te exploiteren als eigenaar onder BTW-regime.
De raad van bestuur van AGB Mortsel heeft op 7 december 2022 goedkeuring gehecht aan de aangepaste toegangsprijzen voor het intergemeentelijke zwembad vanaf 1 januari 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de door AGB Mortsel aangepaste toegangsprijzen voor het intergemeentelijke zwembad vanaf 1 januari 2023 als volgt:
1 zwembeurt |
|
tarief A |
tarief B |
publiek |
categorie 1 |
€ 2,20 |
€ 4,40 |
|
categorie 2 |
€ 3,30 |
€ 6,60 |
school |
|
€ 1,50 |
€ 3,00 |
club* |
25m/u |
€ 38,00 |
€ 76,00 |
|
klein bad/u |
€ 22,00 |
€ 44,00 |
club** |
1 baan |
€ 11,00 |
€ 22,00 |
commerciële organisatie*** |
25m/u |
€ 300,00 |
€ 600,00 |
|
klein bad/u |
€ 175,00 |
€ 350,00 |
12 beurtenkaart |
|
| |
publiek |
categorie 1 |
€ 22,00 |
€ 44,00 |
|
categorie 2 |
€ 33,00 |
€ 66,00 |
jaarabonnement |
|
| |
publiek |
categorie 1 |
€ 110,00 |
€ 220,00 |
|
categorie 2 |
€ 165,00 |
€ 330,00 |
op basis van volgende categoriën van gebruikers en voorwaarden:
Tarief A
inwoners, scholen, plus erkende club, commerciële organisatie deelnemende gemeente van de intergemeentelijke vereniging (IV) – Mortsel, Borsbeek, Edegem, Hove.
Tarief B
inwoners, scholen, clubs, commerciële organisatie niet deelnemende gemeente (IV).
Categorie 1
4 tem 17 jaar, senioren vanaf 65 jaar, studenten met studentenkaart, personen met handicap op vertoon van een geldig attest afgeleverd door federale overheidsdienst, personeel van de gemeentes van de IV op vertoon van geldig attest.
Categorie 2
18 tem 64 jaar
Scholen en doelgroepen
zwemmers in schoolverband, doelgroepen vb. senioren, vrouwen, g-zwemmers, zwembad geeft geen zwemles, max 30', het zwembad stelt didactisch materiaal ter beschikking.
Club*
zwemmers in clubverband, club is een niet commerciële vereniging met eigen redder, organisatie van activiteiten van de Vlaamse Sportfederatie met eigen redder.
Club**
zwemmers in clubverband, club is een niet commerciële vereniging, zwemmen tijdens publieke uren / geen eigen redder.
Commerciële organisatie***
organisatie die zwembad afhuurt inclusief 2 redders voor het 25m bad en/of inclusief 1 redder voor het kleine bad.
Gratis
kinderen tem 3 jaar, zwembadpersoneel, begeleider van persoon met een handicap, begeleiders tijdens het schoolzwemmen, begeleiders van sportinitiatieven georganiseerd door sportdiensten van deelnemende gemeente IV, begeleiders van groep bewoners van een woonzorgcentrum van deelnemende gemeente IV.
25m bad
max. aantal toegelaten zwemmers: 120
klein bad
max. aantal toegelaten zwemmers: 43
1 baan
max. aantal toegelaten zwemmers: 20
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement vanaf 1 december 2022 en vervolgens vanaf 1 januari 2023 ten voordele van het AGB Mortsel voor zwembad Den Bessem waarbij AGB Mortsel de toegangsprijzen (inclusief 6 % BTW) voor het intergemeentelijk zwembad zal aanvullen met een prijssubsidie van 25,79 euro voor de maand december 2022 en vervolgens een prijssubsidie van 6,19 euro (inclusief BTW) voor 2023, te betalen door de stad Mortsel als beherende gemeente van de intergemeentelijke samenwerking, na akkoord van het beheerscomité van de interlokale vereniging Den Bessem.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief 6% BTW) kunnen steeds gereëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Mortsel. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal AGB Mortsel deze steeds documenteren.
AGB Mortsel zal op de dertigste werkdag van elk kwartaal de stad Mortsel een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend, tijdens het voorbije kwartaal, tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het AGB Mortsel uitreikt aan de stad Mortsel. De stad Mortsel dient deze debetnota te betalen aan het AGB Mortsel binnen de dertig werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2024 zal worden onderhandeld tussen de stad Mortsel en het AGB Mortsel vóór 31 maart 2023. Bij gebreke hieraan blijft de huidige prijssubsidie van toepassing.
Het college plaatste op 17 januari 2022 de opdracht tot herstelling van voet- en fietspaden op het grondgebied van Mortsel gedurende dienstjaar 2022 volgens raamcontract bij Gebr. Simons nv, Antwerpsebaan 220 te 2040 Berendrecht, tegen een geraamd totaalbedrag van 295.797,81 euro, incl. BTW.
Het bestek 2022 W 6 voorziet de mogelijkheid om gedurende de dienstjaren 2023, 2024 en 2025 nieuwe werken bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking te plaatsen in toepassing van artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016: namelijk het opdrachtgevend bestuur kan, mits akkoord van de aannemer, de opdracht herhalen gedurende een periode van drie jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
De voorgaande bepaling houdt in dat nieuwe werken (dienstjaar 2023), bestaande uit een herhaling van soortgelijke werken (dienstjaar 2022), bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking kunnen worden toegewezen aan de aannemer die de oorspronkelijke opdracht kreeg, op voorwaarde dat deze werken overeenstemmen met een basisontwerp dat het voorwerp heeft uitgemaakt van een eerste opdracht, geplaatst na openbare procedure, en op voorwaarde dat de aanwending van deze procedure al bij uitschrijving van de eerste opdracht werd vermeld.
In 2023 staan er heel wat wegenwerken op het programma die niet uitgevoerd kunnen worden door de diensten van het lokaal bestuur.
1. In functie van de subsidie ‘veilige schoolroutes‘ verleend door de Vlaamse Overheid, keurde het college 4 juli 2022 volgende deelprojecten goed om in te dienen:
- Drabstraat – Maxlaan: raming 53.640,00 euro, incl. BTW;
- Heirbaan – Ijzerenweglei: raming 6.070,00 euro, incl. BTW;
- Prins Leopoldlei: raming 12.560,00 euro, incl. BTW;
- Hofke van de Pastoor: raming 33.815,00 euro, incl. BTW;
- Singel – Doolhoflaan: raming 126.000,00 euro, incl. BTW.
Op 24 augustus 2022 besliste de Vlaamse Overheid dat deze projecten in aanmerking komen voor de subsidie. De Vlaamse overheid zal instaan voor de uitbetaling van 50% van de gemaakte kosten. Water-link neemt 55.000,00 euro, incl. BTW, voor haar rekening voor het deelproject Singel – Doolhoflaan in het kader van het Hemelwaterplan.
2. Het voetpad en wegdek van de Armand Segerslei zal vernieuwd worden: raming 290.000,00 euro, incl. BTW.
3. Het voet- en fietspad van de Antwerpsestraat tussen de Krijgsbaan en de Guido Gezellaan zal hersteld worden.
Omdat de Antwerpsestraat een gewestweg is, zullen de kosten worden verdeeld tussen de stad (voetpad en groenzone) en het Agentschap Wegen en Verkeer (fietspad). Raming stad: 50.000,00 euro, incl. BTW. Raming Agentschap Wegen en Verkeer: 91.000,00 euro
4. De voormalige parking Liersesteenweg 27 werd recent verkaveld. De trage weg die ontstaan is, zal onthard en herlegd worden zodat de achterliggende garages nog steeds bereikbaar blijven. Raming: 15.000,00 euro, incl. BTW.
5. Na de proefopstelling in Mortsel-dorp zullen er een aantal ingrepen definitief worden gemaakt. Raming: 50.000,00 euro, incl. BTW.
6. De buitenaanleg van de AMWD in de Eggestraat. Raming: 95.000,00 euro, incl. BTW.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure, artikel 42, § 1, 2° bepaalt dat de aanbestedende overheid, mits akkoord van de aannemer, de opdracht kan herhalen gedurende een periode van drie jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht en artikel 43 betreffende raamcontracten.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2022 W 6 voor de opdracht tot herstelling van voet- en fietspaden gedurende dienstjaar 2022 volgens een raamcontract en werd beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 375.000,00 euro, incl. BTW.
Het collegebesluit van 4 juli 2022 waarin goedkeuring werd gehecht aan de vijf projecten die zullen worden ingediend voor het bekomen van de subsidie voor veilige schoolroutes welke na het ontvangen van het subsidiebedrag zullen worden gerealiseerd.
1. kruispunt Drabstraat – Maxlaan: veilige oversteek en verkeersheuvel;
2. kruispunt Heirbaan - IJzerenweglei: veilige oversteek;
3. Prins Leopoldlei: verkeersremmende ingrepen;
4. Hofke van de pastoor: heraanleg trage weg;
5. wijk Hof van Rieth: wijk als fietsstraatzone + aanpassen straatprofiel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2022 W 6 voor de opdracht tot herstelling van voet- en fietspaden gedurende dienstjaar 2023 volgens een raamcontract en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 561.042,50 euro, incl. BTW.
Op 19 november 1991 hechtte het college goedkeuring aan het verder in huur nemen van klaslokalen bij het Schoolcomité Sint-Benedictus voor 6.000 BEF per wekelijks gebruiksuur per schooljaar.
Scholengroep Ankerwijs vzw wil dit afsprakenkader formaliseren in een gebruiksovereenkomst. In het kader van een kwalitatieve brede schoolwerking willen we continuïteit voor de huisvesting van onze wijkafdeling van de Academie voor Muziek, Woord en Dans (AMWD) in basisschool De Tandem. Leerlingen van 6 tot en met 12 jaar blijven op die manier zo dicht mogelijk bij hun woonplaats deeltijds kunstonderwijs volgen.
De AMWD mag een klaslokaal, sanitaire blok en de speelplaats huren aan een jaarbedrag van 2.377,88 euro, inclusief kosten met inbegrip van verwarming, verlichting, elektriciteit, watervoorziening, schoonmaak en telecommunicatiediensten. De huurprijs is het basisbedrag na indexering (augustus 2022) aan 252,90 euro per gebruiksuur per schooljaar met daarop een bedrag voor opslag van materiaal van de AMWD aan 165,00 euro. De vergoeding is onderhevig aan een jaarlijkse indexaanpassing per schooljaar.
Voor het schooljaar 2022-2023 zal de AMWD het lokaal in De Tandem gebruiken op dinsdag van 15u45 tot 20u en op donderdag van 17u tot 21u30.
Het gemeen huurrecht zoals opgenomen in de bepalingen van de artikelen 1708 tot 1762 bis van het Burgerlijk Wetboek. De bepalingen van het Burgerlijk Wetboek zijn aanvullend. Dit wil zeggen dat de verhuurder en de huurder, behoudens uitzondering, contractueel hiervan mogen afwijken in het huurcontract. De uitzondering heeft betrekking op de artikelen waarvan de dwingende aard in het artikel zelf wordt aangehaald.
Het collegebesluit van 19 november 1991 waarin goedkeuring werd gehecht aan het verder in huur nemen van klaslokalen bij het Schoolcomité St.-Benedictus voor 6.000 fr. per wekelijks gebruiksuur per schooljaar.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de gebruiksovereenkomst, af te sluiten met Ankerwijs vzw, voor het gebruik van een klaslokaal voor de huisvesting van de wijkafdeling van AMWD in De Tandem vanaf 1 september 2022 (start academiejaar 2022-2023) en dit voor onbepaalde duur.
De raad van bestuur van het AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd stelde op 7 december 2022 de aangepast meerjarenplan 2020-2025 (2022-1) van het AGB Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd vast. De kredieten voor boekjaar 2022 werden aangepast en die voor boekjaar 2023 werden vastgesteld.
Er zijn geen wijzigingen aan de strategische nota.
De gemeenteraad moet nu het door de raad van bestuur vastgestelde aangepast meerjarenplan 2022-1 goedkeuren - inclusief de aanpassing van de kredieten voor het lopende boekjaar 2022 en de vaststelling van de kredieten voor het boekjaar 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2022-1) van AGB Mortsel goed.
De gemeenteraad keurt de gewijzigde kredieten van AGB Mortsel voor het lopende boekjaar 2022 goed.
De gemeenteraad keurt de kredieten van AGB Mortsel voor het boekjaar 2023 goed.
Het meerjarenplan 2020-2025 van stad Mortsel moet herzien worden. De kredieten voor het boekjaar 2022 worden aangepast en de kredieten voor het boekjaar 2023 worden vastgesteld.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De aanpassing meerjarenplan stad 2022-1 kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link: https://mortsel.beleidsportaal.be/meerjarenplan-2022-1
De documentatie bij het aangepaste meerjarenplan stad 2022-1 kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link: https://mortsel.beleidsportaal.be/meerjarenplan-2022-1-documentatie
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad stelt het aangepast meerjarenplan 2020-2025 (2022-1) van stad Mortsel vast.
De gemeenteraad stelt de gewijzigde kredieten van stad Mortsel voor het lopende boekjaar 2022 vast.
De gemeenteraad stelt de kredieten van stad Mortsel voor het boekjaar 2023 vast.
Het meerjarenplan 2020-2025 van stad en OCMW Mortsel moet herzien worden.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2022-1), gedeelte OCMW, werd door de raad van maatschappelijk welzijn vastgesteld in zitting van 20 december 2022. De gemeenteraad stelde op 20 december 2022 het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2022-1) gedeelte stad vast. De gemeenteraad moet nu goedkeuring hechten aan het door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2022-1), inclusief de vastgestelde gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2022 en de vastgestelde kredieten voor het boekjaar 2023.
De aanpassing meerjarenplan lokaal bestuur 2022-1 kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link: https://mortsel.beleidsportaal.be/meerjarenplan-2022-1
De documentatie bij het aangepaste meerjarenplan lokaal bestuur 2022-1 kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link: https://mortsel.beleidsportaal.be/meerjarenplan-2022-1-documentatie
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het aangepast meerjarenplan 2020-2025 (2022-1) van OCMW Mortsel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de gewijzigde kredieten van OCMW Mortsel voor het lopende boekjaar 2022.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de kredieten van OCMW Mortsel voor het boekjaar 2023.
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025 (2022-1) van stad en OCMW Mortsel wordt geacht in zijn geheel definitief te zijn vastgesteld.
Het reglement van de mantelzorgtoelage vraagt om aanpassingen. De wijzigingen brengen het reglement in overeenstemming met de actueel gebruikte terminologie van regelgeving waarnaar het reglement verwijst. Waar nodig gebeurde de toevoeging dat het moet gaan om een 'inwonende' mantelzorger. Er is geen inhoudelijke wijziging doorgevoerd.
De uiterste indieningsdatum van 15 februari en het schrappen van de verlenging van deze termijn houdt in dat de uitgaven geboekt kunnen worden op het voorbije jaar. Bovendien neemt zorgintake al in december het initiatief om mogelijke rechthebbenden aan te schrijven zodat iedereen tijdig de gevraagde documenten kan bezorgen.
Gemeenteraadsbesluit van 28 april 2015 waarbij goedkeuring werd gehecht aan het reglement mantelzorgtoelage.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het gewijzigde reglement betreffende de mantelzorgtoelage, dat in werking treedt op 1 januari 2023.
Sinds 1997 verleent stad Mortsel een tussenkomst in het gebruik van een personenalarmsysteem.
Het reglement dat deze tussenkomst regelt is aangepast waarbij een en ander duidelijker wordt omschreven en er een alinea is toegevoegd over de verplichting om het lokaal bestuur op de hoogte te brengen van wijzigingen die een weerslag hebben op het recht op de tussenkomst.
Gemeenteraadsbesluit van 28 april 2015 waarbij goedkeuring werd gehecht aan het reglement personenalarmsysteem.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het gewijzigde reglement betreffende het personenalarmsysteem, dat in werking treedt op 1 januari 2023.
Zora Werkt! is de integratie van de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activatie en omvat tevens de regierol sociale economie. Volgende gemeenten van de Zuidoostrand Antwerpen maken deel uit van de vereniging: Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Wommelgem en Mortsel. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad keurde in haar zitting van 17 december 2019 de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "Zora Werkt!" goed. Hierin werd bepaald dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende besturen. Bijgevoegde documenten lichten de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 toe. Ze werden op het beheerscomité van 25 november 2022 goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de aanpassing 2022 van het meerjarenplan 2020-2025 van de de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
Stimulans om onthaalouders aan te trekken.
Kinderopvang is onontbeerlijk voor onze huidige maatschappij.
Op de gemeenteraadscommissie van april 2022 heb ik via een informatieve vraag een stand van zaken opgevraagd over gezinsopvang. Schepen Vanpeborgh heeft ons hierover uitvoerig geïnformeerd en het blijkt dat er op dat moment tien onthaalgezinnen zijn die gezinsopvang aanbieden en dit goed voor 37 opvangplaatsen. Er waren 83 aanvragen voor een plekje bij gezinsopvang, maar er hebben maar 28 kinderen plek gevonden. Er zijn dus 55 kinderen die geen plek hebben gevonden. Ook hebben op 1 jaar tijd 4 onthaalouders de brui aan gegeven.
Het statuut van onthaalouders is een statuut dat voor verbetering vatbaar is en dit vooral rond de financiële vergoedingen. Alle steden en gemeenten zitten met een probleem. Federale overheid en het Agentschap werken momenteel aan verbetering maar voorlopig nog geen goed nieuws.
Er zijn wachtlijsten. De vacature voor onthaalouders staat ook open en is terug te vinden op de site van Mortsel.
Nu kan het lokaal bestuur Mortsel ook financiële stimulansen geven die onthaalouders aan boord kunnen houden én meer onthaalouders kunnen aantrekken. Er is reeds de startpremie van 400 euro voor nieuwe onthaalouders en de materiaalvergoeding.
Het lokaal bestuur Mortsel geeft een materiaalvergoeding van 0,25 euro per kindopvangdag. Dus bij een maximumcapaciteit van acht kinderen (maar onthaalouders worden aangeraden om vier kinderen bij te houden) én bij een maximumbezetting (dus geen vakantie enz.) kan men een materiaalvergoeding van maximum 40 euro/maand aanvragen.
De materiaalvergoeding is het bedrag dat jaarlijks wordt uitbetaald vanaf het tweede kalenderjaar dat de onthaalouder in dienst is. Met deze vergoeding kunnen onthaalouders nieuw materiaal aankopen voor hun opvang (bv. speelgoed, verzorgingskussen, nieuw, bedje, …). Onthaalouders hebben recht op een materiaalvergoeding als ze het voorbije jaar voldoende vormingsuren hebben gevolgd (= 12u vorming).
Onthaalouders kunnen zelf kiezen welk materiaal ze aankopen (bv. materiaal dat stuk is vervangen, nieuw speelgoed aankopen, …).
Uiteraard kan lokaal bestuur Mortsel geen wonderen verrichten, maar door een extra stimulans vanuit het lokaal bestuur kan het beroep wel aantrekkelijker gemaakt worden. De materiaalvergoeding (het gedeelte dat dit lokaal bestuur in handen heeft) kan een incentive zijn om de financiële toestand van onthaalouders te verbeteren.
Voorstel van beslissing
Materiaalvergoeding te verhogen van 0,25 euro naar 0,75 euro per kindopvangdag.