De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 26 april 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 26 april 2022.
Op 26 mei 2020 keurde de gemeenteraad het nieuwe reglement inzake de subsidiëring van erkende verenigingen goed.
Dit reglement trad in werking vanaf 1 september 2020, bij de start van het nieuwe werkingsjaar. In 2021 werden voor de eerste keer de subsidieaanvragen ingediend volgens het nieuwe reglement. Voor een diepgaande evaluatie is het momenteel nog te vroeg, die kunnen we pas maken wanneer de verenigingen een normaal werkingsjaar hebben doorgemaakt. Maar we merken toch dat een aanpassing zich opdringt om het gemakkelijker te maken voor ons verenigingsleven.
Zowel tijdens het werkingsjaar als bij de verwerking van de aanvragen is gebleken dat er veel onduidelijkheid is bij de verenigingen over de indicatoren van de werkingssubsidies. De beperking om maar op één of twee prioriteiten te kunnen inzetten en per prioriteit maar maximaal op drie indicatoren te kunnen inzetten is voor heel wat verenigingen verwarrend en vormen een hoge drempel om een optimale subsidieaanvraag in te dienen. Er wordt daarom voorgesteld deze beperkingen op te heffen en te wijzigen in het reglement. De enige beperking die dan nog geldt is dat de verenigingen op maximaal zes indicatoren mogen inzetten. Ze moeten zich dus niet langer beperken tot maximaal twee prioriteiten of drie indicatoren per prioriteit, noch moeten ze gedurende drie jaar op dezelfde prioriteiten inzetten.
We stellen voor om artikelen 7, 8 en 9 van het subsidiereglement te wijzigen waarbij het huidige artikel 8 volledig geschrapt wordt.
Huidig reglement artikelen 7,8 en 9:
Artikel 7
De Mortselse erkende verenigingen kunnen een werkingssubsidie aanvragen als ze extra inzetten op één of twee beleidsprioriteiten van het lokaal bestuur Mortsel.
Het college van burgemeester en schepenen zal de beleidsprioriteiten voor de lopende beleidsperiode vastleggen. We voorzien drie beleidsprioriteiten per periode van drie jaar.
Artikel 8
Elke erkende vereniging kan maximaal inzetten op twee beleidsprioriteiten. Ze kiezen deze prioriteiten voor een periode van 3 jaar en kunnen jaarlijks inzetten op 1, 2 of 3 indicatoren voor de werkingstoelage.
Artikel 9
Per prioriteit zijn er 4 indicatoren. Een erkende vereniging kan per prioriteit maximaal 3 indicatoren kiezen.
Nieuwe gewijzigde artikelen als volgt:
Artikel 7
De Mortselse erkende verenigingen kunnen een werkingssubsidie aanvragen als ze extra inzetten op beleidsprioriteiten van het lokaal bestuur Mortsel.
Het college van burgemeester en schepenen zal de beleidsprioriteiten voor de lopende beleidsperiode vastleggen. We voorzien drie beleidsprioriteiten per periode van drie jaar.
Artikel 8Elke erkende vereniging kan maximaal inzetten op twee beleidsprioriteiten. Ze kiezen deze prioriteiten voor een periode van 3 jaar en kunnen jaarlijks inzetten op 1, 2 of 3 indicatoren voor de werkingstoelage.
Artikel 8 (vroeger artikel 9)
Per prioriteit zijn er 4 indicatoren. Een erkende vereniging kan in totaal maximaal 6 indicatoren kiezen van de 12 mogelijke indicatoren.
De wijzigingen zullen ingaan vanaf 1 juni 2022 en zijn meteen van toepassing op het huidige werkingsjaar waarvoor de subsidieaanvragen moeten ingediend worden voor 30 september 2022. We voorzien een nieuwsbrief voor verenigingen om deze wijziging te melden en passen de aanvraagformulieren aan.
Op 26 mei 2020 keurde de gemeenteraad het nieuwe reglement inzake de subsidiëring van erkende verenigingen goed.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 juni 2022 de gewijzigde versie van het subsidiereglement voor erkende verenigingen goed.
De stad Mortsel is lid van Pontes en wordt opgeroepen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering en aan de algemene vergadering van Pontes op 23 juni 2022
Tijdens de bijzondere algemene vergadering wordt de statutenwijziging goedgekeurd. De belangrijkste wijzigingen van de statuten kunnen als volgt worden samengevat:
Ook wordt de artikelnummering als gevolg van een aantal niet-goedgekeurde bepalingen uit de statuten hersteld (artikel 13).
Raadsbesluit van 29 januari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Jan Blommaert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Erik Broeckx, burgemeester, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Pontes.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 23 juni 2022, die er als volgt uitziet:
1. bestuur: statuten (wijziging 2022) – goedkeuring.
De raad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Pontes.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Pontes van 23 juni 2022, die er als volgt uitziet:
1. algemene vergadering: verslag 16 december 2021 - goedkeuring;
2. financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2021 - goedkeuring;
3. financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2021 - aktename;
4. financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2021 - goedkeuring;
5. financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring;
6. varia en rondvraag.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De heer Jan Blommaert, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Erik Broeckx, burgemeester, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering en aan de algemene vergadering van Pontes op 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering en de algemene vergadering van Pontes op 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van Fluvius Antwerpen en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op woensdag 15 juni 2022 om 18.00 uur.
Er kan niet ingeschat worden in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de algemene vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, wordt voorzien in de mogelijkheid om de vergadering digitaal te kunnen houden.
Raadsbesluit van 26 januari 2021 waarin voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024 de heer Koen Dehaen, raadslid werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen.
Raadsbesluit van 26 november 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Peter Smol, raadslid, als plaatsvervangend volmachtdrager werd aangeduid om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen.
De raad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 15 juni 2022, die er als volgt uitziet:
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De heer Koen Dehaen, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en Peter Smol, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op woensdag 15 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van Fluvius op woensdag 15 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Amarildo Vllazeria en Toon Dirckx werden aangeduid als volmachtdrager en plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link. Doordat Lieve Voets niet langer verhinderd is als raadslid en verder haar mandaat kan opnemen stopt het mandaat van Toon Dirckx. Er moet in zijn vervanging voorzien worden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van water-link.
De volgende kandidaturen werden ingediend:
- Peter Smol (N-VA).
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Amarildo Vllazeria, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link.
Raadsbesluit van 15 februari 2022 waarin voor de resterende bestuursperiode 2019-2024 de heer Toon Dirckx, raadslid, werd aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link.
Artikel 27 van de statuten bepaalt dat de leden die als vertegenwoordigers der gemeenten in de algemene vergadering zetelen rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden en dit voor een periode die maximaal een legislatuur kan bedragen.
De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van stad Mortsel in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging water-link voor de resterende bestuursperiode 2019-2024:
- Peter Smol, raadslid, wonende Liersesteenweg 112 te 2640 Mortsel.
De stad Mortsel is lid van water-link en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van water-link op donderdag 9 juni 2022 om 16.00 uur.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Amarildo Vllazeria, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link.
Raadsbesluit van 24 mei 2022 waarin voor de resterende bestuursperiode 2019-2024 de heer Peter Smol, raadslid, werd aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van water-link van 9 juni 2022, die er als volgt uitziet:
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda's.
De heer Amarildo Vllazeria, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Peter Smol, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van water-link op 9 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van water-link op 9 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van IGEAN dienstverlening en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op vrijdag 24 juni 2022 om 18.30 uur.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Vera De Hert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 24 juni 2022, die er als volgt uitziet:
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
Mevrouw Vera De Hert, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op vrijdag 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van IGEAN milieu en veiligheid en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op vrijdag 24 juni 2022 om 18.30 uur.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Vera De Hert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid van 24 juni 2022, die er als volgt uitziet:
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
Mevrouw Vera De Hert, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van Cipal en wordt opgeroepen deel te nemen aan de volledig digitale algemene vergadering van Cipal op donderdag 23 juni 2022 om 16.00 uur.
De deelnemers kunnen in eigen persoon digitaal van op afstand deelnemen aan de vergadering, stemmen en schriftelijk online vragen stellen tijdens de vergadering.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers die uiterlijk vier dagen voor de vergadering toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de vergadering.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Goele Custers, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Cipal.
Raadsbesluit van 26 november 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Jan Blommaert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Cipal.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022, die er als volgt uitziet:
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De gemeenteraad duidt de heer Jan Blommaert, raadslid, aan als afgevaardigde en mevrouw Goele Custers, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal op donderdag 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van Cipal op donderdag 23 juni 2022 moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Het AGB dient jaarlijks het boekjaar af te sluiten en een jaarrekening op te maken op basis van het vennootschapsboekhouden en de BBC-regelgeving. De raad van bestuur van het AGB Mortsel stelt deze jaarrekening vast en keurt het voorstel tot resultaatsverwerking goed, waarna de jaarrekening en het voorstel tot resultaatsverwerking ter advies wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Uit de resultatenrekening blijkt een overgedragen verlies, zodat artikel 3:6, 6° WVV van toepassing is.
Na overleg beslist het bestuursorgaan om de waarderingsregels in de veronderstelling van continuïteit te behouden. Door de nieuwe beheersovereenkomst werd het AGB al sinds 2015 in staat gesteld om de aanzienlijke verliezen in te lopen en zelfs goed te maken. Door een herziening van de onroerend goed-politiek werden enkele activiteiten afgestoten ten voordele van meer winstgevende activiteiten. Het is en blijft de bedoeling van AGB Mortsel om een winstgevend autonoom gemeentebedrijf te worden en te blijven.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB van 18 mei 2022 waarin de jaarrekening 2021 werd vastgesteld en het voorstel tot resultaatsverwerking werd goedgekeurd.
De gemeenteraad geeft een positief advies over de jaarrekening 2021 van het AGB Mortsel, vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Mortsel op 18 mei 2022.
De gemeenteraad geeft een positief advies over het voorstel tot resultaatsverwerking.
De gemeenteraad stelt in het eerste semester van een boekjaar de jaarrekening van het voorgaande financiële boekjaar vast. Deze omvat een inhoudelijke en financiële beleidsevaluatie van het afgelopen financiële boekjaar. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en documentatie. De jaarrekening 2021 van stad Mortsel is opgemaakt.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
Artikel 260 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, ze samengevat opgenomen worden in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018.
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 26 juni 2018.
Artikel 1 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, laat de artikelen 249, 251, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 263, en artikel 368, wat betreft de toepassing van artikel 249, 251, 253 tot en met 258 en 263, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur op 1 januari 2019 in werking treden voor gemeente Mortsel en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel. Daarnaast regelt het ook de vervroegde inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen op 1 januari 2019, met behoud van toepassing van artikel 166, § 2, tweede lid, van dat besluit.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2021 vast voor wat betreft de zaken die betrekking hebben op de entiteit stad Mortsel.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt in het eerste semester van een boekjaar de jaarrekening van het voorgaande financiële boekjaar vast. Deze omvat een inhoudelijke en financiële beleidsevaluatie van het afgelopen financiële boekjaar. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en documentatie.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld. De jaarrekening 2021 van OCMW Mortsel werd vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 mei 2022.
Net als in het tweede kwartaal geven we in het vierde kwartaal een overzicht van een aantal cijfers rond onze dagelijkse werking. We nemen deze niet op in de jaarrekening zelf omdat we ons daar moeten houden aan een aantal decretaal vastgelegde onderdelen, schema’s en opmaakvereisten. Om die reden maakten we een jaarrapport dat we aanbieden als documentatie bij de jaarrekening. De cijfers en analyses in dit jaarrapport hebben betrekking op het ganse werkingsjaar 2021.
Artikel 260 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, ze samengevat opgenomen worden in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018.
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 26 juni 2018.
Artikel 1 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, laat de artikelen 249, 251, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 263, en artikel 368, wat betreft de toepassing van artikel 249, 251, 253 tot en met 258 en 263, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur op 1 januari 2019 in werking treden voor gemeente Mortsel en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel. Daarnaast regelt het ook de vervroegde inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen op 1 januari 2019, met behoud van toepassing van artikel 166, § 2, tweede lid, van dat besluit.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 goed voor wat betreft de zaken die betrekking hebben op de entiteit OCMW Mortsel waardoor de geconsolideerde jaarrekening 2021 van stad en OCMW Mortsel wordt geacht in zijn geheel definitief te zijn vastgesteld.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
De klachtenbehandelaar stelde een jaarrapport klachten op voor 2021.
Artikelen 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur inzake klachtenbehandeling.
Reglement tot de inrichting van een gezamenlijke Ombudsdienst voor het stadsbestuur en het OCMW, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van Mortsel in september 2017.
De gemeenteraad neemt akte van het jaarverslag klachten 2021.
Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
Het academiereglement van de Academie voor Beeldende Kunst (ABK) van 24 september 2019 moet herzien worden omdat er wijzigingen zijn met betrekking tot de afwezigheden van de leerlingen, de academieraad en de bepalingen rond leerlingengegevens en privacy.
De volgende wijzigingen werden doorgevoerd:
- hoofdstuk 3 artikel 16: na evaluatie is het maximumaantal toegestane leerlingen per atelier aangepast;
- hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 artikel 24: er zijn aanpassingen in verband met de regels voor het inschrijven, onder andere omwille van de online inschrijvingen;
- hoofdstuk 5 artikelen 33-34: De regels betreffende de rechtsgeldige aanwezigheden zijn nu algemeen bepaald door de verificatie. Vandaar ook hier enkele wijzigingen;
- hoofdstuk 7 met betrekking tot de alternatieve leercontext werd toegevoegd om leerlingen fotografie of illustratie en toegepaste grafiek de kans te geven hun opleiding te verdiepen op de werkvloer;
- hoofdstuk 8 werd ingekort door overtollige informatie te verwijderen. Op die manier is het vlotter leesbaar;
- hoofdstuk 9: de academieraad als niet-verplicht overlegorgaan komt niet langer samen;
- er is een artikel toegevoegd (art 80) over de mogelijkheid om een klacht in te dienen.
Artikelen 3 en 58 van het decreet deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd op 9 maart 2018, betreffende de inhoud van een academiereglement.
Het academiereglement van de Academie voor Beeldende Kunst zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 september 2019.
Omzendbrief, goedgekeurd op 30 juni 2021, betreffende aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs.
De gemeenteraad heft het academiereglement van de Academie voor Beeldende Kunst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 september 2019, op met ingang van 1 september 2022.
De gemeenteraad keurt het nieuwe academiereglement, met bijlagen, van de Academie voor Beeldende Kunst goed met ingang van 1 september 2022.
Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben.
Het academiereglement van de Academie voor Muziek, Woord en Dans (AMWD) van 25 september 2018 moet herzien worden omdat er wijzigingen zijn met betrekking tot de afwezigheden van de leerlingen, de academieraad en de bepalingen rond leerlingengegevens en privacy.
De volgende wijzigingen werden doorgevoerd:
- hoofdstuk 5: dit hoofdstuk wordt aanzienlijk uitgebreid naar aanleiding van gewijzigde wetgeving;
- hoofdstuk 10: de academieraad als niet-verplicht overlegorgaan komt niet langer samen;
- hoofdstuk 11: leerlingengegevens en privacy: dit hoofdstuk wordt aangepast conform de aanpassingen aan het decreet lokaal bestuur en de wetgeving met betrekking tot privacy.
Artikelen 3 en 58 van het decreet deeltijds kunstonderwijs, goedgekeurd op 9 maart 2018, betreffende de inhoud van een academiereglement en de basisprincipes van haar visie op leerlingenevaluatie.
Het academiereglement van de Academie voor Muziek, Woord en Dans, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 september 2018.
Omzendbrief, goedgekeurd op 30 juni 2021, betreffende aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs.
De gemeenteraad heft het academiereglement van de Academie voor Muziek, Woord en Dans, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 september 2018, op met ingang van 1 september 2022.
De gemeenteraad keurt het nieuwe academiereglement, met bijlagen, van de Academie voor Muziek, Woord en Dans goed met ingang van 1 september 2022.
Op 15 december 2015 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement en samenwerkingsovereenkomst betreffende de dienst gezinsopvang Mortsel goed. Momenteel zijn zowel het huishoudelijk reglement als de samenwerkingsovereenkomst niet meer conform de huidige werking van de dienst gezinsopvang. Daarom is het aangewezen beide documenten te wijzigen op basis van de huidige werking en conform het besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
Er werden enkele algemene wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de vorige documenten zoals het verplaatsen van paragrafen volgens logische opbouw en veranderingen aan de lay-out. Daarnaast werden er ook specifieke inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd, die opgesomd worden in de bijlage.
Decreet van 20 april 2012 over de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuter en wijzigingsdecreten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 over de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters.
Het huishoudelijk reglement en samenwerkingsovereenkomst voor de dienst gezinsopvang, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2015.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen van het huishoudelijk reglement en de samenwerkingsovereenkomst van de dienst gezinsopvang goed, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Bewoners van diverse buurtstraten van de straten in titel, zijn bij mij komen klagen over het parkeerbeleid van dit bestuur. Door 'bewonersparkeren' eind 2019 in te voeren in straten in titel verhuizen de langparkeerders naar de straten daar direct in de buurt. Het kleinste kind weet dat je door dergelijke maatregelen in te voeren, een verhuis van de langparkeerders krijgt naar de daaraan grenzende straten. Alleen het huidige bestuur weet of beseft dit niet.
In mei 2020 schrijft uw klachtenbehandelaar aan één van de klagers
Binnenkort zal het nieuwe parkeerbeleid dus opnieuw geëvalueerd worden en zullen we opnieuw tellingen uitvoeren en monitoren waar er nieuwe parkeerproblemen mochten opduiken. Ook in de buurt van de Speeltuinlaan zullen we dat doen. Deze gegevens, samen met de opmerkingen en klachten, zullen de input vormen wanneer er een volgende wijziging komt van het parkeerbeleid.
We weten allen ondertussen dat dit bestuur bijzonder traag is in het uitvoeren van maatregelen of het zoeken naar oplossingen. De daadkracht ontbreekt hen. Op twee jaar tijd (datum schrijven en datum van heden) is er geen enkele maatregel in bewuste straten te bespeuren. De burger is hier echter niet mee gediend en vraagt een oplossing voor de parkeerdruk in deze straten, waar voor 2020 geen enkele parkeerdruk was.
Verder wens ik als raadslid de resultaten te kennen en vraag deze mede te delen aan de gemeenteraad 'van de tellingen en het monitoren van de nieuwe parkeerproblemen', waarnaar verwezen wordt in de brief van 26 mei 2020 en ondertekend door de algemeen directeur en de burgemeester.
voorstel van beslissing
De gemeenteraad wenst een oplossing voor de parkeerdruk in de straten rond de Bloemenlei en de Theofiel Reynlaan waar in 2020 bewonersparkeren werd ingevoerd.
Sinds een tijdje is de PFAS-kaart beschikbaar (https://www.vlaanderen.be/pfas-vervuiling/maatregelen-per-gemeente) waaruit blijkt dat in heel Vlaanderen locaties zijn gevonden met te hoge PFAS-waarden (of vermoeden van) en er verschillende no-regret maatregelen van kracht zijn.
Ook in Mortsel zijn verschillende gebieden aangeduid. Zo zijn er stukken van Mortsel die zich in de 10 km perimeter rond 3M bevindt, zijn er sportterreinen die zich in de perimeter rond de luchthaven bevinden en zijn er woningen en een school in de perimeter rond één van de Agfa Gevaert sites.
Mortselaars die in deze gebieden wonen kregen een brief om hen te laten weten dat ze zich in deze perimeters bevinden en werden geïnformeerd over welke no-regretmaatregelen er gelden. Dat is natuurlijk een goede eerste stap, maar er lijkt onderschat te worden hoeveel vragen dit oproept bij veel briefontvangers. Ook is het positief dat Mortsel een webpagina (https://www.mortsel.be/pfas) over PFAS voorziet, maar de informatie die daar te vinden is is slechts in geringe mate aanvullend tov wat op de brief staat en op de website van Vlaanderen te vinden is.
Concrete vragen waar Mortselaars mee zitten zijn natuurlijk hoe concreet de vervuiling is veroorzaakt en hoe men dit moet voorstellen, hoe de perimeters bepaald zijn, wat dit betekent voor hun gezondheid, wat het jarenlang consumeren van eigen eieren of groenten uit moestuin betekent, of ze bloedonderzoek moeten of kunnen laten uitvoeren, hoe veilig ze op dit moment wonen, hoe de stoffen dan in hun huis en tuin zouden zijn kunnen terechtkomen of terechtgekomen zijn, of hun tuinbodem zal onderzocht worden, ... Allemaal geen onlogische vragen, maar wel vragen die alleszins niet meteen met de informatie uit de brief of website beantwoord worden.
Specifiek zijn er natuurlijk ook de vragen
1) voor de school die in de perimeter ligt. Wat betekent dit voor de kinderen die er school gaan. Dienen er maatregelen genomen te worden door de school en hoe kunnen de ouders in zekere mate gerustgesteld worden? De informatie die tot nog toe werd doorgegeven lijkt daar niet echt op in te gaan. Jonge kinderen zijn extra kwetsbaar en dus is het ook niet onlogisch dat ouders zich extra zorgen zouden kunnen maken.
2) voor de sportvelden die in de perimeter liggen en waar als no-regretmaatregel staat dat kinderen niet in onverharde zones mogen spelen, wat uiteraard net wel gebeurd op de voetbalvelden.
voorstel van beslissing
De Stad Mortsel voert in het kader van de PFAS vervuiling een op maat gemaakte communicatie voor Mortsel en haar inwoners. Ze gaat hierbij in op de specifieke gevallen waar no regretmaatregelen gelden en hoe deze zullen en kunnen opgevolgd worden (bijvoorbeeld specifiek voor de school en de sportvelden).
De Stad Mortsel organiseert één of meerdere infomomenten zodat mensen persoonlijk ergens terecht kunnen met hun vragen en niet louter doorgestuurd worden naar andere informatiekanalen.
Voorbije weken werd vastgesteld dat er veel werftransport voor het Stadsterras gebeurde tijdens de begin- en einduren van scholen.
Op de gemeenteraad van 24 november 2020 werd de onderschrijving van het “Charter Werftransport” unaniem goedgekeurd.
Door in te schrijven op dit Charter Werftransport, zou Mortsel inzetten op verkeersveilige schoolomgevingen. Scholieren zouden geen zwaar vrachtvervoer op weg naar school hoeven te vrezen, want die worden met dit charter verplicht buiten de begin- en einduren van de school te rijden. Scholieren zouden dus met het charter veiliger naar school kunnen fietsen.
In de toekomst verwachten wij dat het werftransport van het Stadsterras zal toenemen, gezien de afbraak afgerond is en er zal gestart worden met de opbouw.
In het kader van een veilige en leefbare stad vraagt Pro-Mortsel om het onderschreven charter ‘werftransport’ toe te passen in de praktijk.
voorstel van beslissing
De stad Mortsel voert volgens het Charter Werftransport een actieve communicatie met aannemers en bouwheren van het Stadsterras, zodat er géén werftransport gebeurt tijdens de begin- en einduren van de scholen in de nabije omgeving.
De heraanleg van de Mechelsesteenweg staat volgens de communicatie van AWV voorlopig pas gepland voor uitvoering in 2025. De erbarmelijke staat van het voetpad gaat daar met de dag op achteruit. Mensen die slecht te been zijn, zijn genoodzaakt zich te begeven over het fietspad of rijweg.
Het buurtinitiatief “overleefbaar voetpad’ deed in het verleden het voorstel om bepaalde delen te voorzien van bv. een asfaltlaagje. Een kleine ingreep waardoor de toegankelijkheid en mobiliteit voor alle Mortselaars tijdelijk kan gegarandeerd worden in afwachting van de heraanleg in (voorlopig) 2025.
voorstel van beslissing
De stad Mortsel bekijkt opnieuw het voorstel van het buurtinitiatief 'Overleefbaar voetpad' voor een tijdelijke oplossing voor het voetpad in slechte staat op de Mechelsesteenweg.