Dat voetpad is al verschillende jaren slecht begaanbaar, vooral voor jonge gezinnen met kleine kinderen, buggy's, enz. Alsook voor iedere stadsbewoner die gebruik maakt van wandelstok, rollator of rolstoel. De slechte afwatering zorgt bij regenweer daarenboven voor water- en modderoverlast. Deze problematiek werd al eerder aangekaart bij het stadsbestuur alsook bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Het standaardantwoord kent u wellicht: uitstel tot de algehele vernieuwing van de Mechelsesteenweg.
1. Heeft het stadsbestuur al een concreet zicht op de deze uitvoeringsplannen? Het gaat hierbij niet over vage beloftes (tegen 2025?) maar over concrete plannen? De bewoners van de Mechelsesteenweg hebben alleszins nog geen enkel plan gezien, laat staan dat er naar hun mening werd gevraagd.
2. Kan de hoogdringendheid ingeroepen worden om op korte termijn een tijdelijke oplossing te geven aan bovengenoemd voetpad?
Héél concreet wordt voorgesteld om de parkingstrook en de huidige fietsstrook tussen Gemeenteplein en Lusthovenlaan (richting Mechelen) te asfalteren (rode kleur) en er een (tijdelijke) fiets- en voetgangersstrook van te maken. Voor de auto’s verschuift de parkingstrook naar de rechterrijstrook (die grotendeels onbenut is). Voor de autobushalte (voor oude gebouw Sint Lutgardis), alsook beide oversteekzones voor voetgangers wordt de nodige ruimte van die rechterrijstrook voorbehouden. De huidige afwatering (tussen het versleten voetpad en de nieuwe, tijdelijke asfaltlaag) blijft open en wordt verbeterd. Kan de stad hierin initiatief nemen, voortrekker zijn en liefst op korte termijn een oplossing uitwerken?
De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 24 mei 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 24 mei 2022.
Op 23 april 2013 keurde de gemeenteraad het reglement goed voor de toewijzing van sociale woningen met voorrang aan personen met een handicap en personen met psychiatrische problemen die begeleid worden door een erkende instelling. De voorrangsregel voor deze doelgroepen geldt als een absolute voorrangsregel. De andere toewijzingsregels zoals de rationele bezetting en de chronologische volgorde blijven gelden. De toepassing van dit toewijzingsreglement wijzigt niets aan de inschrijvings- en toelatingsvoorwaarden.
De gemeenteraad legt in het toewijzingsreglement een lijst vast van de specifieke sociale woningen waar de voorrang geldt. Omdat bijkomende woningen, die toegewezen worden met voorrang door het gemeentelijk reglement, op korte termijn gerealiseerd worden, is het noodzakelijk om het huidige reglement aan te passen en de nieuwe adressen op te nemen. Daarnaast dient de definitie van de doelgroepen geactualiseerd te worden en dienen de decretale bepalingen te verwijzen naar de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De lijst met woningen die met voorrang toegewezen worden aan de doelgroepen dient te worden aangevuld met volgende adressen:
- Drabstraat 60-62-64: vier appartementen voor personen met ernstige en langdurige psychiatrische problemen;
- Lepelhof 3-5-7: twee appartementen en een cohousing unit voor vier personen, voor personen met een handicap.
Naar aanleiding van de aanpassing van het reglement dient ook de omschrijving van de doelgroep geactualiseerd te worden met betrekking tot de bepaling ‘prioritair te bemiddelen zorgvraag‘ (PTB) en de criteria omtrent personen die ‘toegang hebben tot Diensten Inclusieve Ondersteuning’ (DIO).
- de status ‘prioritair te bemiddelen zorgvraag’ (PTB) bestaat niet meer. De overheid bepaalt in welke prioriteitengroep personen met een handicap terecht komt. De begeleiding dient te gebeuren door een erkende of vergunde zorgaanbieder (erkend of vergund door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap);
- 'Diensten Inclusieve Ondersteuning’ (DIO) werden ondertussen in het kader van persoonsvolgende financiering voor meerderjarigen omgevormd tot vergunde zorgaanbieders. Wat de praktijk van de toewijzingen voor de doelgroep ‘personen met een beperking’ betreft, dienen de individuele cliënten die in aanmerking komen voor ondersteuning wonen en daarbij ondersteund worden door een vergunde zorgaanbieder, zich als kandidaat te laten registreren bij de sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) De Ideale woning. Een kandidaat kan alleen instappen indien hij of zij akkoord gaat met de begeleiding door de vergunde zorgaanbieder.
De gemeenten die vanaf 2021 een nieuw reglement maken of een bestaand reglement wijzigen, verwijzen daarbij naar de bepalingen in de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in plaats van de Vlaamse Wooncode van 1997 en het Kaderbesluit Sociale Huur, ook al worden de bepalingen inhoudelijk niet veranderd.
Het Lokaal Woonoverleg volgt de opmaak van het toewijzingsreglement op en heeft adviezen ingewonnen bij alle relevante woonactoren en welzijnsactoren. Het toewijzingsreglement moet, na goedkeuring door de gemeenteraad, ter kennisgeving worden bezorgd aan het Agentschap Wonen Vlaanderen. Concreet moet het administratief dossier steeds volgende elementen bevatten:
- de bewijzen dat lokaal overleg is gevoerd en dat alle verhuurders en relevante lokale huisvestings- en welzijnsactoren zijn betrokken;
- het advies van de verhuurders en de andere lokale huisvestings- en welzijnsactoren die werden betrokken;
- de beslissing van de gemeenteraad over het lokaal toewijzingsreglement.
Besluit Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikelen 6.27 tot 6.29 houdende het lokaal toewijzingsreglement dat voorrang geeft aan bepaalde doelgroepen bij de toewijzing van sociale huurwoningen.
De gemeenteraad heft het lokaal toewijzingsreglement doelgroepen met ingang van 1 september 2022 op en keurt de gewijzigde versie van het lokaal toewijzingsreglement doelgroepen met ingang van 1 september 2022 goed.
Mortsel wil een stad zijn die zo goed mogelijk bereikbaar is met verschillende vervoersmodi, zo ook de trein. Vanwege corona werd in januari het aantal IC-treinen verminderd. Specifiek zou het aantal IC-treinen op dit traject dalen van vier naar drie per uur. Bij een normale dienstregeling stoppen twee van deze vier treinen in Mortsel-Oude-God. Door de schrapping van de vierde IC-trein is het aanbod echter gedaald tot slechts één trein per uur. Een zeer spijtige keuze, maar wel een keuze die in januari, gezien de bredere omstandigheden, wellicht te verantwoorden was.
We zijn ondertussen enkele maanden verder. De coronamaatregelen zijn op dit moment op het laagste niveau in lange tijd en het woon-werkverkeer is terug in volle gang. Werknemers gaan tegenwoordig terug veel meer op kantoor werken. De brandstofprijzen daarentegen bereiken enorme hoogtes waardoor de trein voor velen niet alleen aantrekkelijker, maar ook vaak een noodzaak wordt.
Als stad Mortsel willen wij daarom ook met aandrang vragen om de verbinding Antwerpen-Brussel zo snel mogelijk terug te brengen op vier treinen per uur. Gezien dit één van de drukste trajecten op het Belgische spoornet betreft lijkt dit een logische keuze. De coronamaatregelen die de aanleiding waren van de vermindering van het aanbod zijn vandaag de dag op het laagste niveau.
De gemeenteraad beslist haar gezamenlijk standpunt betreffende herinvoering van de vier IC-treinen per uur tussen Antwerpen en Brussel, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, te bezorgen aan de minister-president, de Vlaamse minister voor Mobiliteit, de federale minister voor Mobiliteit en de Vlaamse regering.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s erfgoed, toerisme, natuur en landschap.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, bos, speelgroen, groen in de stad, trage wegen, landbouw, landschapskwaliteit, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme, enz.
De raad van bestuur van de streekvereniging heeft de jaarrekening 2021 op 30 maart 2022 vastgesteld.
Artikel 14 §2 van de statuten van de Streekvereniging Zuidrand bepaalt dat de jaarrekening, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant, jaarlijks, voor eind juni, ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de jaarrekening 2021, inclusief het activiteitenverslag en het verslag van de accountant, van de Streekvereniging Zuidrand.
Mijn Burgerprofiel is een project van de Vlaamse overheid waarbij men burgers toegang geeft tot een uniek loket met digitale dienstverlening van meerdere overheidsniveaus en -instanties. Burgers vinden er ook relevante attesten, documenten en overheidscommunicatie in terug. Mijn Burgerprofiel is niet gebonden aan één website. Het is bereikbaar via www.mijnburgerprofiel.be, www.vlaanderen.be maar ook via heel wat websites van Vlaamse lokale besturen en andere overheidsinstanties.
Meer en meer overheidsdiensten en gemeenten volgen en voegen ook hun gegevens en dienstverlening toe. Sinds de lancering van de nieuwe website van Mortsel is de globale header van Mijn Burgerprofiel ook op www.mortsel.be geïntegreerd.
Het mobiel gebruik blijft stijgen in Vlaanderen. Het merendeel van de bezoekers van www.vlaanderen.be zijn vandaag al afkomstig van een mobiel apparaat. Een trend die zich de komende jaren alleen maar zal verderzetten. Daarnaast bezit 93% van de Vlamingen een smartphone waardoor mobiel zal uitgroeien tot een belangrijk kanaal om digitale dienstverlening aan te bieden aan de burger. Aangezien 86% van de schermtijd naar mobiele apps gaat (tegenover slechts 11% naar mobiel browsen) kunnen we stellen dat de burger een voorkeur heeft voor apps ten opzichte van mobiele websites.
De Vlaamse overheid wil de digitale dienstverlening nog versterken door verder te bouwen op het succes van Mijn Burgerprofiel en in te zetten op mobiele aanwezigheid door een mobiele applicatie aan te bieden voor lokale besturen. Dankzij een mobiele applicatie kan de overheid de nabijheid met de burger vergroten. De burger heeft letterlijk altijd en overal toegang tot overheidsdiensten vanuit zijn broekzak.
De mobiele app zal aangeboden worden in twee varianten. Via een generieke Mijn Burgerprofiel-app en een lokale variant voor de aangesloten steden en gemeenten. De lokale variant zal - naast de gekende loketfunctionaliteiten van Mijn Burgerprofiel - ook meer lokale functionaliteiten bevatten.
Lokale besturen krijgen de mogelijkheid om de app naar wens in te richten dankzij een configuratie op maat en de introductie van een open ecosysteem. Dit ecosysteem laat lokale besturen, dienstenleveranciers en derde partijen toe om "custom add-ons" te ontwikkelen die ter beschikking kunnen worden gesteld via de app. Dit is uitdrukkelijk een groeipad: nog niet alle functionaliteiten zullen bij de lancering beschikbaar zijn.
Lokale besturen krijgen de mogelijkheid om een eigen variant van de Mijn Burgerprofiel-app aan te bieden. Deze lokale variant biedt tal van voordelen ten opzichte van de generieke Mijn Burgerprofiel-app:
- een eigen app met de gekende Mijn Burgerprofiel-functionaliteiten;
- bijkomstige lokale functionaliteiten zoals;
1. afspraak maken;
2. contactgegevens van het lokaal bestuur;
3. meldingen doen;
4. een lokaal nieuwsoverzicht;
5. UiT-in-Mortsel.
- look en feel volgens de huisstijl van het lokaal bestuur;
- mogelijkheid om input te geven via een klankbordgroep.
In de loop van 2022 wordt de app door Digitaal Vlaanderen en met medewerking van een aantal partners, dienstenleveranciers en pilootbesturen ontwikkeld en gelanceerd. Het is de bedoeling dat een eerste versie van de app in de loop van de zomervakantie beschikbaar wordt in de App Store van Apple en Google Play. Mortsel heeft zich kandidaat gesteld als pilootbestuur.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met Digitaal Vlaanderen omtrent de Mijn Burgerprofiel-app, zoals gevoegd in bijlage.
In 2016 ging lokaal bestuur Mortsel een overeenkomst aan met IGEAN dienstverlening (hierna IGEAN) om het nieuw technisch centrum aan de Heirbaan te ontwikkelen binnen een gesloten beurs.
De basis voor de samenwerking is de goedkeuring van de projectnota op de gemeenteraad van 25 april 2017 voor de realisatie van een nieuw technisch centrum voor stad Mortsel aan de Heirbaan en de ontwikkeling van de site Sint-Benedictus tot een nieuw wooninbreidingsproject waarbij de timing en de financiering van beide deelprojecten op elkaar worden afgestemd. Het college werd gemachtigd om in samenspraak met IGEAN periodiek een update te maken van de projectnota met de timing en geraamde kosten en opbrengsten.
De initiële raming bij de opstart in 2016 liet zien dat een gesloten beurs haalbaar was. De initiële bedragen zijn doorheen de tijd sterk veranderd: de bouwkosten van de Heirbaan werden naar boven bijgesteld evenals de opbrengsten die te halen zijn uit de ontwikkeling van de Sint-Benedictusstraat.
Uit de rapportering van IGEAN van 23 februari 2022 blijkt dat een gesloten beurs niet meer haalbaar is. Er is een geraamd tekort van 1.541.250,94 euro (zie bijlage).
Omdat de gesloten beurs het hoofdargument was om dit project met IGEAN te realiseren en in functie van kostenbeheersing is het aangewezen om dit project in eigen beheer te coördineren en de samenwerking met IGEAN stop te zetten.
Door de stopzetting van de samenwerking kunnen we het tekort zoals geraamd op 1.541.250,94 euro verlagen naar circa 1.000.000,00 euro.
We maken hierbij wel twee bedenkingen:
- de mogelijkheid op onvoorziene kosten, meer specifiek de stijgende bouwkosten, blijft een risico. Het is met andere woorden mogelijk dat deze buffer alsnog moet aangesproken worden;
- er zal een geringe financieringskost zijn op conto van de stad Mortsel. Omdat deze financiering opgaat in de globale thesaurieplanning van de stad zal de kost ervan merkelijk kleiner zijn dan wat IGEAN in haar ramingen voorzag.
We zullen het tekort van 1.000.000,00 euro inschrijven in de volgende aanpassing van het meerjarenplan.
juridische consequenties stopzetting samenwerking IGEAN
In uitvoering van artikel 8 ‘overige uitvoeringsvoorwaarden’ van de projectnota, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2017, kunnen we de opdracht beëindigen:
'De opdracht kan door overmacht of eenzijdige beslissing van de opdrachtgever worden onderbroken of geschorst. In dat geval dient de opdrachtgever de reeds gemaakte kosten en geleverde prestaties te vergoeden.’
Na de beslissing van de stad Mortsel zal IGEAN alle relevante documenten omtrent de toewijzingsprocedure en uitvoering van de overheidsopdrachten uit de projectnota moeten bezorgen, en beide deelprojecten zoals vernoemd, overdragen aan stad Mortsel en dit communiceren naar de opdrachtnemers. Daarnaast dient Mortsel alle relevante documenten omtrent de verwerving van onroerende goederen conform de lastgeving te bezorgen.
Door het beëindigen van de samenwerking worden ook alle vanuit dit project verleende rechten of machtigingen aan IGEAN wederzijds en vervroegd beëindigd:
- de gemeenteraad hechtte op 25 april 2017 goedkeuring aan de overeenkomst lastgeving waarbij de stad de bevoegdheid verleent aan IGEAN om in naam en voor rekening van de stad de onroerende goederen te verwerven en in voorkomend geval te verkopen met betrekking tot de ontwikkeling van de site Sint-Benedictus tot een nieuw wooninbreidingsproject. Beëindiging lastgeving aan IGEAN en de hieraan gekoppelde notariële volmacht van 31 juli 2017 om als lasthebber onroerende goederen aan te kopen en te verkopen;
- wederzijdse vervroegde beëindiging van het opstalrecht voor Heirbaan 60 toegekend aan IGEAN op 20 maart 2017;
- aanpassing ontwerpakte recht van opstal (zakelijk recht werd nog niet verleend) voor site Sint-Benedictusstraat 63. Vertegenwoordiging stad door IGEAN via volmacht wordt geschrapt.
De gemeenteraad hechtte op 22 november 2016 goedkeuring aan de ontwerpakte waarbij de stad Mortsel een recht van opstal verleent aan IGEAN dienstverlening voor de afbraak van de huidige gebouwen en de bouw van een nieuw technisch centrum op de site Heirbaan 60, kadastraal bekend als Mortsel afdeling 2, sectie B nrs. 128/P/5, 128/R/5 en 128/X/5.
De gemeenteraad hechtte op 25 april 2017 goedkeuring aan de projectnota voor:
-de realisatie van een nieuw technisch centrum voor stad Mortsel aan de Heirbaan;
-de ontwikkeling van de site Sint-Benedictus tot een nieuw wooninbreidingsproject.
De ontwikkeling van de site Sint-Benedictus tot een nieuw wooninbreidingsproject werd toegewezen aan CIRIL nv op de raad van bestuur van IGEAN van 15 december 2021.
De opdracht voor de bouw van het nieuw technisch centrum aan de Heirbaan werd gegund aan dhulst’ nv op de raad van bestuur van IGEAN van 4 mei 2022.
De gemeenteraad beslist om de samenwerking met IGEAN dienstverlening voor het project 'Sint Benedictusstraat - Heirbaan - gesloten beurs' te beëindigen conform artikel 8 - overige uitvoeringsvoorwaarden - van de projectnota waarbij alle vanuit dit project verleende rechten of machtigingen aan IGEAN wederzijds en vervroegd worden beëindigd. De gemeenteraad verzoekt IGEAN om alle relevante documenten omtrent de verwerving van onroerende goederen in het kader van de uitvoering van de lastgevingsovereenkomst over te maken.
De gemeenteraad beslist om de verleende lastgeving voor de realisatie van het 'Sint Benedictusstraat - Heirbaan - gesloten beurs' met bijhorende volmacht op te zeggen.
De gemeenteraad beslist om de geplaatste overheidsopdrachten van beide deelprojecten uit de projectnota over te nemen en verzoekt IGEAN om deze overdracht te communiceren naar de opdrachtnemers en alle relevante documenten over te maken.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte voor het vervroegd beëindigen van het opstalrecht voor Heirbaan 60 toegekend aan IGEAN op 20 maart 2017.
De gemeenteraad machtigt het college om de kostenafrekening met IGEAN af te handelen voor de gepresteerde werken en diensten op basis van de overgemaakte stavingsstukken.
Zora Werkt! is de integratie van de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activatie en omvat tevens de regierol sociale economie. Volgende gemeenten van de Zuidoostrand Antwerpen maken deel uit van de vereniging: Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Wommelgem en Mortsel. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad keurde in haar zitting van 17 december 2019 de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "Zora Werkt!" goed. Hierin werd bepaald dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende besturen. Bijgevoegde documenten lichten de verschillende onderwerpen toe. Ze werden op het beheerscomité van 3 juni 2022 goedgekeurd.
Artikel 393 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat in de statuten wordt vastgelegd hoe de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle, de vereffening zal gebeuren.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2021 van de de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van de de interlokale vereniging Zora Werkt! goed.
Het schoolreglement van het basisonderwijs, dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 22 juni 2021 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken of te verfijnen. Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving ter beschikking gesteld aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het model schoolreglement van de onderwijskoepel OVSG dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs, waaraan steeds specifiek geldende lokale afspraken kunnen worden toegevoegd.
Artikel 37 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 bepaalt dat het schoolbestuur voor elk van zijn scholen met toepassing van de regelgeving inzake medezeggenschap een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en leerlingen regelt. Hier wordt ook bepaald welke elementen het schoolreglement ten minste moet bevatten.
Gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan het schoolreglement 2021-2022 van het gesubsidieerd officieel basisonderwijs.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het schoolreglement van het gesubsidieerd officieel basisonderwijs voor het schooljaar 2022-2023, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Het schoolreglement van het GTI, dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 22 juni 2021, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken of te verfijnen. Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving ter beschikking gesteld aan de ouders of meerderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord. Het model schoolreglement van de onderwijskoepel OVSG dient als basis voor het schoolreglement gewoon secundair onderwijs.
De artikelen 3, 15 §1, 35, 110/1 §1 en §4, 111, 112, 123/12, 123/13, 123/15, 123/17, 136/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs die bepalen dat er een schoolreglement moet worden opgemaakt en de inhoud ervan.
Gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan het schoolreglement en pedagogisch project van het GTI.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het schoolreglement van het gesubsidieerd technisch instituut voor het schooljaar 2022-2023, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.