De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 15 februari 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 15 februari 2022.
Zwerfvuil en sluikstorten zijn al jaren een doorn in het oog van elke Vlaming. Op Vlaams niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd in samenwerking met alle betrokken stakeholders om de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen met 20% ten opzichte van 2015. De resultaten van de evaluatie door OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) uit 2019 tonen aan dat in heel Vlaanderen een tandje moet worden bijgestoken om deze doelstelling alsnog te halen.
Naast de campagne Mooimakers, waar Mortsel ook aan deelneemt via een coachingtraject, zal OVAM meer inzetten op handhaving.
OVAM werft daarom 30 handhavers aan die zich bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op een deel of geheel van het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van handhavingsacties inzake zwerfvuil. De kosten voor deze actie worden voor een groot deel door Fost Plus gedragen.
Het draaiboek voor deze actie is in bijlage toegevoegd.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2020 en latere wijzigingen en meer bepaald deel A2 Openbare netheid en gezondheid - art.9 en deel A5 diverse bepalingen - art.152 leggen een verbod op het achterlaten van afval en hondenpoep op het openbaar domein vast.
De gemeenteraad duidt volgende personen aan als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties op het grondgebied van de stad Mortsel zoals vastgesteld in het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B en meer bepaald voor het handhaven van deel A2 Openbare netheid en gezondheid, artikel 9, en deel A5 diverse bepalingen, artikel 152: Jef Hollebecq, Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jelle Cambré, Stefan Bonhomme en Sonja Wygers.
In een brief naar alle Vlaamse gemeenten heeft de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) gevraagd naar hun planning op het vlak van bijkomende sociale huurwoningen voor de lopende gemeentelijke legislatuur. Gemeenten die in aanmerking komen voor een sociaal woonbeleidsconvenant kregen daarnaast de vraag of zij een convenant wensten af te sluiten en zo ja, voor hoeveel bijkomende sociale huurwoningen.
Elke gemeente heeft een bindend sociaal objectief (BSO), dat bestaat uit de realisatie van een aantal sociale huurwoningen tegen 31 december 2025. Voor Mortsel bedraagt de verwachte aangroei 200 huurwoningen om te komen tot 444 huurwoningen. Volgens de meest recente meting van het sociaal huuraanbod bereikte Mortsel haar bindend sociaal objectief nog niet. Het in te vullen saldo bedraagt 41 woningen. De kans bestaat dat daar in de loop van deze legislatuur verandering in komt, wanneer de woningen verhuurd via het sociaal verhuurkantoor verrekend worden in de voortgangsmeting 2022 door het agentschap Wonen Vlaanderen. Hierdoor moet stad Mortsel een sociaal woonbeleidsconvenant afsluiten om nog verder woonaanbod te kunnen goedkeuren. Gezien de huidige planning en de aangroei van het aantal woningen verhuurd door het sociaal verhuurkantoor, zal in 2022 het bindend sociaal objectief waarschijnlijk overschreden worden en wordt een woonbeleidsconvenant noodzakelijk om de financiering van de toekomstige projecten Stadsterras (17 sociale huurwoningen) en Sint-Benedictusstraat (9 sociale huurwoningen) te verzekeren.
Een huisvestingsmaatschappij kan immers enkel aanspraak maken op gesubsidieerde financiering als de gemeente beschikt over een sociaal woonbeleidsconvenant met daarin een contingent bijkomende sociale huurwoningen. Na het afsluiten van een convenant kan Mortsel binnen het toegekende contingent prioriteiten stellen. Dit versterkt haar regisseursrol op het vlak van lokaal sociaal woonbeleid. Ook krijgt Mortsel de mogelijkheid om in te spelen op opportuniteiten die zich kunnen aandienen tijdens de looptijd van het convenant.
Gelet op wat voorafgaat, vroeg het lokaal bestuur aan de Vlaamse overheid om een sociaal woonbeleidsconvenant af te sluiten.
Op 16 februari 2022 heeft de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen de aanvraag van het lokaal bestuur gunstig beantwoord met een convenant voor 26 bijkomende sociale huurwoningen, die ingaat op 1 maart 2022 voor een duur van drie jaar. Het convenant dient op de gemeenteraad te worden goedgekeurd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 regelt het gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen in Boek 1, Deel 3, Titel 1, Hoofdstuk 2, artikel 2.23 § 1.
De procedure voor de planning, de programmatie en de realisatie van sociale woonprojecten is opgenomen in Boek 4, Deel 1, Titel 2, Hoofdstuk 2, Afdeling 1, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De gesubsidieerde financiering van projecten is opgenomen Boek 5, Deel 2, Titel 1, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De gemeenteraad keurt het door de Vlaamse overheid voorgestelde sociaal woonbeleidsconvenant voor 26 bijkomende sociale huurwoningen, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Binnen het reglement mondiaal werd vastgelegd dat jaarlijks 6.000 euro voor noodhulp overgedragen wordt aan het Consortium 1212.
Op 24 februari 2022 viel het Russische leger Oekraïne binnen. Sindsdien werden de hoofdstad Kiev en de steden Soemi, Charkov, Marioepol en Tsjernihiv belegerd. Dit bracht een enorme vluchtelingenstroom op de been. De situatie is schrijnend.
Daarom besluit de gemeenteraad om het budget voor noodhulp van 6.000 euro in te zetten voor deze noodsituatie.
Het reglement mondiaal goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2020, art. 3: "Voor noodhulp voorziet lokaal bestuur Mortsel een bedrag van 6.000 euro dat jaarlijks wordt overgedragen aan het Consortium 1212."
De gemeenteraad beslist het volledige budget voor noodhulp te storten aan het Consortium 1212 als hulp aan de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne.
De gemeenten Boechout, Hove, Kontich, Zandhoven, Ranst, Edegem, Wommelgem, Wijnegem, Zoersel, Borsbeek, Lint, Schilde en Mortsel komen een aantal keer per jaar samen met als doel via samenwerking het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van sportbegeleiding en coördinatie van bovenlokale infrastructuur te verbeteren.
Om deze doelen te realiseren worden er inkomsten en uitgaven gegenereerd. Het jaarverslag en de rekening bieden een overzicht van de genomen initiatieven en de overeenkomstige uitgaven/inkomsten.
Op de algemene vergadering van 16 februari 2022 keurde het beheerscomité van de interlokale vereniging het jaarverslag 2021 goed. De schepenen van sport zetelen als afgevaardigden in het beheerscomité van de interlokale vereniging.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het jaarverslag en de jaarrekening 2021 van de interlokale vereniging "sportregio Midden-Provincie", zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Heilige Theresia te Berchem
Het budget 2022 en de nodige exploitatietoelage ligt binnen het goedgekeurd MJP 2020-2025 en is gedaald tot 28.721,44 euro. De toelage wordt verdeeld tussen Antwerpen en Mortsel volgens de door Vlaanderen vastgelegde verdeelsleutel (3/8 voor Mortsel) en bedraagt aldus 10.770,54 euro. Investeringen worden door de stad Antwerpen nooit automatisch goedgekeurd. Kerkbesturen moeten hiervoor een aparte subsidieaanvraag indienen.
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Heilige Theresia te Berchem.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraden van de kerkbesturen Sint-Benedictus, Heilige Bernadette, Heilig Kruis, Sint-Jozef en Sint-Lodewijk opgemaakt en goedgekeurd.
De coördinatie van de jaarrekeningen 2021 van het Centraal Kerkbestuur werd online beschikbaar gesteld voor de stad Mortsel op 1 maart 2022.
De rekeningen 2021 van de kerkbesturen werden nagekeken. Dit nazicht geeft aanleiding tot het volgende:
Artikelen 54 tot en met 56 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten houdende de bepalingen met betrekking tot de jaarrekening.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten betreffende de te gebruiken modellen voor de jaarrekening.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De gemeenteraad verleent gunstig advies over de jaarrekeningen 2021 van het Centraal Kerkbestuur voor de kerkfabrieken Heilig Kruis, Sint-Benedictus, Heilige Bernadette, Sint-Jozef en Sint-Lodewijk.
Deel A van het uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) bestaat uit het intergemeentelijk deel dat geldig is binnen de ganse politiezone Minos: Mortsel, Boechout, Borsbeek, Wijnegem en Wommelgem. Deel B is geldig op het grondgebied Mortsel.
Met het oog op de heraanleg van het vernieuwe woonwagenterrein (WWT) is er een tijdelijke setting waardoor het huishoudelijk reglement residentieel woonwagenterrein Gasthuishoeven zoals opgenomen in deel B 6 van het UGP moet aangepast worden.
Later moet er voor het hernieuwde residentieel woonwagenterrein Gasthuishoeven een nieuwe aanpassing aan het reglement gebeuren.
Uniform politiereglement zone Minos goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 26 mei 2020 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 april 2022 de wijzigingen goed van het uniform politiereglement - Deel B6 huishoudelijk reglement residentieel woonwagenterrein Gasthuishoeven waarbij het bestaande deel B 6 wordt opgeheven en vervangen zoals opgenomen als bijlage.
Op 24 februari 2022 vielen gewapende strijdkrachten van de Russische Federatie in in Oekraïne. Deze inval was niet uitgelokt en is onrechtvaardig. Met deze inval begon de Russische Federatie de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog begon.
De inval heeft ongeziene humanitaire gevolgen en is een flagrante schending van het internationaal recht dat stelt dat staten zich moeten onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van enige staat.
De inmenging van de Russische Federatie in de soevereiniteit van Oekraïne heeft een voorgeschiedenis. Het illegaal inlijven van de Krim in het voorjaar van 2014, middels een militaire operatie en het organiseren van een illegaal referendum, was in strijd met het internationaal recht. De verantwoordelijkheid in het in stand houden van de zogenaamde, internationaal niet-erkende Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, onder meer door militaire inmenging en het organiseren van illegale verkiezingen, waren in strijd met de Akkoorden van Minsk en het internationaal recht.
De Russische Federatie treedt ongemeen hard op tegen haar eigen onderdanen die op een vreedzame manier hun ongenoegen uiten met de inval in Oekraïne, met massale arrestaties tot gevolg, wat een schending is van het fundamenteel recht op manifesteren en de democratische waarden.
Stad Mortsel hecht belang aan het vreedzaam samenleven van alle inwoners van stad Mortsel, van welke afkomst ook.
Stad Mortsel heeft een lange en rijke traditie als stad met een vrije en tolerante geest, waar plaats is voor alle overtuigingen zolang deze respectvol en vreedzaam geuit worden. Deze traditie maakt dat stad Mortsel elke vorm van geweld of agressie verwerpt.
Omwille van ons historisch verleden en het verschrikkelijke bombardement dat onze stad op 5 april 1943 trof, weet Mortsel meer dan wie ook wat oorlog betekent. We weten wat het betekent om familie en vrienden te verliezen, en om huizen verloren te zien gaan. Daarom stellen we ons solidair op met het Oekraïense volk, en zullen we de vluchtelingen die aan Mortsel worden toegewezen een warm onthaal in onze stad bezorgen.
De gemeenteraad betuigt haar solidariteit met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie.
De gemeenteraad uit haar ongenoegen en verontwaardiging over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie.
De gemeenteraad roept in naam van alle inwoners van stad Mortsel op tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
Het 'participatiedecreet' voorziet in hoofdstuk IV, afdelingen II en III, in een regeling voor de subsidiëring van projecten ter bevordering van de participatie van kansengroepen in cultuur, jeugdwerk en sport. De door het decreet geformuleerde kansengroepen zijn mensen in armoede, mensen met een beperking, mensen met een andere etnische achtergrond, gedetineerden en gezinnen met kinderen.
Om in aanmerking te komen moet er een lokaal netwerk worden gevormd dat zijn engagementen formuleert in een lokale afsprakennota. Via deze afsprakennota wordt er een stimulans gegeven aan de deelname van mensen in armoede aan cultuur, jeugdwerk en sport. De nota moet om de zes jaar vernieuwd worden.
Op 29 september 2008 keurde het college de eerste afsprakennota van het lokaal netwerk goed.
Op 22 oktober 2013 keurde de gemeenteraad de vernieuwing van de afsprakennota goed.
In bijlage is de afsprakennota toegevoegd. Deze werd opgesteld in overleg met alle partners van het lokaal netwerk.
Het participatiedecreet goedgekeurd op 9 januari 2008 door het Vlaams Parlement.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de afsprakennota 2020-2025 van het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie.
Elk lokaal bestuur is verplicht een adequaat zwerfkattenbeleid te voeren. Het besluit van de Vlaamse regering van 5 februari 2016 verplicht het lokaal bestuur tot bestrijding van overlast door zwerfkatten, waarbij men moet zorgen voor:
- een meldpunt waarop de bewoners overlast van zwerfkatten kunnen melden;
- een plan voor de bestrijding van overlast door zwerfkatten én de uitvoering van dit plan met de meest diervriendelijke methoden;
- gecontroleerd voederen en voorzien van beschutting voor opnieuw vrijgelaten zwerfkatten, dit mogelijk in samenspraak met buurtbewoners;
- communicatie met de buurtbewoners wanneer een vangactie gepland wordt;
- het voorzien van een microchip of uitwendig merkteken bij zwerfkatten die opnieuw worden vrijgelaten;
- het steriliseren van de kat.
Om uitvoering te geven aan het lokaal zwerfkattenplan, kan het lokaal bestuur een overeenkomst afsluiten met een asiel of een andere organisatie.
Op https://www.mortsel.be/zwerfkatten staat ons huidige aanbod voor bewoners die een zwerfkat in hun buurt opmerken. CAD vzw (Coördinatie Antwerpse Dierenbescherming) heeft haar activiteiten op dit vlak stopgezet maar Zwerfkat Wommelgem vzw kan net als in Borsbeek, Wommelgem en Ranst dezelfde dienstverlening aanbieden.
In de praktijk betreft het slechts enkele dieren per jaar.
De wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn van dieren.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 5 februari 2016 betreffende de identificatie, registratie en sterilisatie van katten.
Het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende de erkenningsvoorwaarden voor inrichtingen voor dieren en de voorwaarden inzake de verhandeling van dieren.
De publicatie van de Vlaamse Overheid, Departement Omgeving: Een diervriendelijk gemeentelijk zwerfkattenbeleid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met Zwerfkat Wommelgem vzw betreffende de uitvoering van het lokaal zwerfkattenbeleid tegen een jaarlijkse vergoeding van 510,69 euro, incl. BTW.
Het college besliste op 12 mei 2014 om de concessie van openbare dienst inzake het parkeerbeheer en de parkeerautomaten in de stad Mortsel te gunnen aan BESIX Park nv (nu Indigo). De overeenkomst werd afgesloten voor een periode van zes jaar, tweemaal verlengbaar met één jaar tot een maximale duur van acht jaar. Bijgevolg verloopt de parkeerconcessie half 2022 na een totale concessietermijn van 8 jaar, waardoor we een nieuwe concessie zullen uitschrijven.
Voorliggende concessie van openbare dienst inzake het parkeerbeheer en de parkeerautomaten in de stad Mortsel heeft als voorwerp dat de concessiehouder op eigen risico:
- de openbare betalende parkeerinfrastructuur;
- de parkeerinfrastructuur met de ‘blauwe zone’-reglementering;
- het bewonersparkeren;
- het parkeren met beperkte parkeertijd (gedepenaliseerde taken);
- de parkeerautomaten en applicaties;
- het vaststellen en innen van de retributies conform de voorwaarden van de concessieovereenkomst;
- de klachtenbehandeling;
- een parkeerwinkel
op het grondgebied van de stad Mortsel beheert en exploiteert.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.
Koninklijk Besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 waarin goedkeuring werd gehecht aan de lastvoorwaarden voor de concessie van openbare dienst inzake het parkeerbeheer en de parkeerautomaten in de stad Mortsel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van de concessie van openbare dienst inzake het parkeerbeheer in de stad Mortsel.
De verschillende schoonmaakopdrachten voor de gebouwen van het de stad Mortsel lopen af op 31 augustus 2022. Om de continuïteit van de scholen en de diensten in deze gebouwen te waarborgen, besteden we deze opdrachten opnieuw aan. Door alle opdrachten, uitgezonderd de Academie voor Beeldende Kunst (voorbehouden voor sociale economie), te combineren in één grote opdracht, hopen we door schaalvergroting een betere prijs te bekomen. Bovendien is het efficiënter om met één dienstverlener samen te werken voor dagdagelijkse uitvoering van de schoonmaakopdracht in onze gebouwen. Enkele gebouwen van het OCMW werden als optie opgenomen in het bestek.
Het betreft volgende gebouwen van de stad:
- schoolgebouwen Parkschool (lager, kleuter incl. sportstudio), Lusthovenlaan 12;
- Sportschuur en Sportstudio gelegen in de site van de Parkschool, Lusthovenlaan 12;
- JOC Centraal, Lusthovenlaan 10;
- BKO De Rode Kubus, Edegemsestraat 115;
- Jenaplanschool & minisporthal, Osylei 86;
- schoolgebouwen GTI, Dieseghemlei 58 en 60 en Ijzerweglei 19 en 21;
- gebouw begraafplaats Mortsel-Dorp, Lepelstraat 1;
- gebouw begraafplaats Cantincrode Krijgsbaan 65;
- Academie Muziek Woord en Dans, Eggestraat 13;
- kantoorgebouw Ruimte (FORT 4 gebouw MG74), Neerhoevelaan 50.
Volgende gebouwen worden als optie (op afroep) opgenomen in het bestek:
- ontspanningslokaal seniorenruimte, Mayerlei 154;
- Nood- en Lokaal Opvang Initiatief– algemene delen, Ridder Van Ranstlei 10, Guido Gezellelaan 146, Liersesteenweg 161, Krijgsbaan 140, Sint-Benedictusstraat 61 (allen OCMW);
- flats algemene delen: Ter Linde, Meerminne 9, De Populier, Guido Gezellelaan 31, Meerminne 4 (allen OCMW);
- feestzaal, Meerminne 4 (OCMW);
- buurthuis, Guido Gezellelaan 31 (OCMW).
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
Het betreft een gezamenlijke opdracht van de stad en het OCMW waarbij de stad als aanbestedende overheid optreedt.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2022 D 15 voor de schoonmaak van de gebouwen van het lokaal bestuur en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.690.000,00 euro, incl. BTW en opties, per vier jaar.
De huidige schoonmaakopdracht voor de Academie voor Beeldende Kunst (ABK) loopt af op 31 augustus 2022. Deze opdracht blijft voorbehouden voor de sociale economie. De centrale aankoopdienst heeft een nieuw bestek opgesteld voor het uitbesteden van de schoonmaak van ABK.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen of maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen, of toegang voorbehouden aan programma's voor beschermde arbeid) en artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 215.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2022 D 16 voor de schoonmaak van de gebouwen van de Academie voor Beeldende Kunst en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 190.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
Omwille van logistieke en technische beperkingen kunnen we het periodiek onderhoud van de straatbomen niet in eigen beheer uitvoeren. De huidige opdracht periodiek snoeien van straatbomen 2018-2022 loopt af op 30 juni 2022. Bijgevolg heeft de centrale aankoopdienst een nieuw bestek opgemaakt.
Binnen dit bestek zijn 18 onderhoudseindbeelden uitgeschreven waarnaar de aannemer dient te werken.
Het bestek omvat ongeveer 6.000 bomen onderverdeeld in drie categorieën;
- bomen met jaarlijks een onderhoudsbeurt (ongeveer 34%);
- bomen met een tweejaarlijkse onderhoudsbeurt (ongeveer 17%);
- bomen met een driejaarlijkse onderhoudsbeurt (ongeveer 49%).
We voorzien extra bomen in de jaarlijkse snoeiplanning zoals de bomen in de Fortstraat en de Krijgsbaan alsook de bomen langs de trambedding. Deze bomen werden tot op heden sporadisch gesnoeid maar we nemen deze mee op in het raamcontract zodat de bomen op regelmatige basis worden gecontroleerd.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 43 betreffende raamcontracten.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2022 D 18 van het raamcontract periodiek snoeien van de straatbomen op het grondgebied van Mortsel en beslist deze opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 420.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De Streekvereniging Zuidrand is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeentes Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en de stad Mortsel rond de thema’s erfgoed, cultuur, toerisme. Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand). De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme, enz. De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
De Streekvereniging Zuidrand is partner in een Europees project rond klimaatbestendige groene infrastructuur. De rol van de Streekvereniging in dit project bestaat uit het realiseren van demonstratieprojecten in de zuidrandgemeenten.
De gemeenteraad keurde op 28 april 2020 een projectvoorstel voor de heraanleg van de voetpaden in de Tommeltlaan goed.
Na verdere studie bleek dat de Tommeltlaan geheel moet heraangelegd worden inclusief de riolering. Dit gaat veel verder dan enkel het voetpad vervangen en kan niet meer worden uitgevoerd en gesubsidieerd binnen de looptijd van het Europese project Nature Smart Cities. Er is daarom naar een alternatief project gezocht, in dit geval de ontharding en vergroening van het Stadsplein ter hoogte van het stadhuis (werken al in uitvoering).
In het kader van het Interregproject Nature Smart Cities, waar Streekvereniging Zuidrand partner van is, wenst zij met Stad Mortsel samen te werken met betrekking tot het realiseren van een pilootinvestering: de ontharding en vergroening van een deel van het Stadsplein in Mortsel. De partijen nemen hierin elk hun verantwoordelijkheid op en zetten hun expertise in om de pilootinvestering tot een goed einde te brengen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 april 2020 waarin goedkeuring werd gehecht aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Streekvereniging Zuidrand en de stad Mortsel voor de heraanleg van een voetpad in halfverharding op het grondgebied van Mortsel.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Streekvereniging Zuidrand en de stad Mortsel voor de ontharding en vergroening van een deel van het Stadsplein in Mortsel.
Geregeld worden we in de media geconfronteerd met geweldplegingen tegen holebi’s. Elk jaar wappert op 17 mei, de internationale dag tegen holebi- en transfobie, de regenboogvlag aan de officiële gebouwen in Mortsel als tijdelijk symbool dat de stad zich solidair toont met de LGBTQ+-gemeenschap.
Regenboogzebrapaden duiken steeds meer op in het straatbeeld. De kleurrijke oversteekplaatsen geven het duidelijke signaal dat iedereen welkom is in de stad of gemeente, ongeacht seksuele geaardheid of genderidentiteit. Ze moedigen inwoners aan om overal en altijd zichzelf te zijn. Het is een mooie, eenvoudige en positieve manier om te benadrukken dat Mortsel een stad is waar geen plaats is voor discriminatie en onverdraagzaamheid. Alle inwoners en bezoekers van Mortsel moeten immers zichzelf kunnen zijn.
Om die boodschap te versterken wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad aanleggen en onderhouden. Het regenboogzebrapad wordt aangelegd op de uitdrukkelijke vraag van het lokale bestuur, op een gewestweg. AWV staat in voor de kosten van de aanleg en het onderhoud. Dit zou ook de uniformiteit van de regenboogzebrapaden ten goede moeten komen.
Tot op vandaag heeft onze stad nog geen regenboogzebrapad aangelegd. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en inwoners het signaal te geven dat ze in onze gemeente zichzelf kunnen zijn. Hierbij enkele mogelijke locaties voor het aanleggen van één of meerdere regenboogzebrapaden:
- Statielei, aan het begin en einde van de straat (tussen het Gemeenteplein en de doorsteek naar de parking en aan de oversteekplaats tussen de horecazaak en de supermarkt grenzend aan het Stadsplein);
- Op oversteekplaatsen grenzend aan de secundaire scholen van Mortsel (vorig jaar was er in onze stad al een secundaire school die actie ondernam om geweldpleging tegen holebi's tegen te gaan).
Om de kosten te drukken kan de stad ingaan op de vraag van de Vlaamse overheid om één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden. Daarnaast kan ook overwogen worden om organisaties te betrekken die reeds campagnes uitwerkte over dit thema.
voorstel van beslissing
De stad Mortsel onderzoekt de mogelijkheid voor het aanleggen van één of meerdere regenboogzebrapaden op Mortselse grondgebied en dit vóór 17 mei 2022. De stad onderzoekt ook de mogelijke samenwerking met organisaties die informerende en sensibiliserende campagnes opzetten rond dit thema.
De eerste voorbereidende ingrepen aan de bouwwerf van het Stadsterras zijn gebeurd.
De bomen werden gerooid, gebouwen gesloopt, met als resultaat een kale vlakte met bergen puin.
Opvallend is dat er op het perceel nog zitbanken, vuilbakken, paaltjes, verkeersborden en een gedenkbord van 5 april 1943 staan. Deze zaken zijn nog in behoorlijke staat en kunnen dus terug ingezet worden op andere locaties in Mortsel. Had dit niet voor de start van de werken ontruimd moeten zijn?
Ook werd de parking Edegemsestraat uitgebreid en is de parking Oude God niet meer toegankelijk. Dit moet men vernemen via een A4’tje en een bijgevoegd klein plannetje wanneer men voor de afsluiting staat. Mensen die tot daar rijden moeten terugkeren op de Mechelsesteenweg om vervolgens naar de parking in de Edegemsestraat te geraken. Een signalisatiebord met info en bewegwijzering op de hoek van de Mechelsesteenweg en Edegemsestraat zou het omrijden kunnen vermijden.
voorstel van beslissing
De stad voorziet signalisatie betreffende de situatie van de parkings Stadsterras.
context
Nu de energieprijzen erg gestegen moet er versneld ingezet worden op energiebesparende maatregelen, waarbij vooral onze huizen in het vizier komen.
Volgens internationale cijfers is België binnen de EU het land met de op één na hoogste CO2 uitstoot door woningen. Onder andere omwille van ons verouderde woningenbestand. Een ander cijfer, tegen 2050 wil Vlaanderen dat alle woningen een EPC hebben van minder dan 100 kWh/m², maar op dit moment is dit slechts het geval voor 5,6 % van de bestaande woningen. Met andere woorden moet nog ongeveer 95 % van de woningen (in meerdere of mindere mate) onder handen genomen worden op 28 jaar, of ruim 3 % van het woningenbestand per jaar. Dit is gebaseerd op Vlaamse cijfers, maar de situatie in Mortsel is, op basis van de gekende cijfers, gelijklopend. Het Mortselse woningbestand blijkt ook nog gevoelig ouder dan het Vlaamse gemiddelde. Zo is in Vlaanderen 41 % van de woningen gebouwd voor 1961, terwijl dit in Mortsel maar liefst 62 % is. Het huidig renovatieritme situeert zich rond de 1 %. Er is dus een grote versnelling noodzakelijk om nog maar in de buurt van de doelstelling te komen. De huidige renovatievereisten liggen nog substantieel boven de 100 kWh/m², wat betekent dat sommige woningen de komende drie decennia nog meer dan eens energetisch verbeterd zullen moeten worden. De Vlaamse regering verplicht vanaf 2023 om te renoveren tot label D, hetgeen gehaald wordt vanaf 400 kWh/m², bij verwerving van een woning.
Om tot de nodige versnelling te komen zijn op heel wat niveaus acties nodig, ook op het lokale niveau. Heel wat gegevens wijzen erop dat huizen die tot dezelfde straat, buurt en wijk behoren een zelfde renovatienood kennen. Dit wordt bijvoorbeeld aangetoond door de luchtfoto's die werden uitgevoerd om warmteverliezen via het dak vast te stellen en studies van het VITO die een dertigtal woningtypologieën bepaald heeft. Door in te zetten op collectieve renovatiegolven waarbij buren en wijkgenoten op een zelfde moment hun woning energetisch verbeteren zijn heel wat winsten te behalen: er kan gecoördineerd info worden verschaft, de woningtypologieën zijn vaak gelijkaardig en dus zijn er technisch vaak overeenkomsten, er bestaan mogelijkheden tot groepsaankopen en een groepsaanpak, een actievere hulp met betrekking tot het premie-, subsidie- en ondersteuningslandschap is mogelijk, er ontstaan afspraken en begrip op wijkniveau die meer gedragen worden door de buurt,... . Door als gemeente een actievere rol op te nemen en te voorzien in een belangrijke mate van ontzorging, is het ook mogelijk om de bewoners te activeren om over te gaan op renovatie. Deze renovatie heeft uiteraard niet enkel voordeel voor het energiegebruik en de klimaatimpact voor de maatschappij, maar ook heel wat voordelen voor de bewoners door een lagere energierekening, een gezonder binnenhuisklimaat, een modernere woning,...
voorstel van beslissing
Mortsel werkt nog deze legislatuur een pilootproject voor wijkrenovatie uit op basis van volgende principes:
- energiepositief;
- een hoge mate van ontzorging waarbij er vooral op toegezien wordt dat de meest kwetsbare groepen meegenomen worden;
- participatieve aanpak met bewoners waarbij desnoods deur aan deur gegaan wordt om bewoners te informeren en overtuigen;
- zowel technische als financiële ondersteuning.
Het project wordt uitgerold in een Mortselse wijk of een deel van een Mortselse wijk.
context
Energie die we zelf produceren, daar zijn we zeker van. Lokaal geproduceerde hernieuwbare energie maakt dan ook een belangrijk deel uit van de toekomstige energiemix. Een eenvoudige en relatief goedkope vorm van hernieuwbare energie is het opwekken van elektriciteit via fotovoltaïsche panelen (PV panelen). Volgens cijfers uit de evaluatie van het burgemeestersconvenant 2020 door IGEAN blijkt dat de benuttingsgraad voor PV panelen in Mortsel laag ligt, lager dan heel wat andere gemeentes uit de IGEAN werkingszone.
In het concept klimaatplan 2030 voor Mortsel werd ook reeds een doelstelling opgenomen op vlak van eigen elektriciteitsproductie. Als stad die beoogt om klimaatvriendelijk beleid te voeren is het plaatsen van zonnepanelen op het centrale gebouw van de stad, het stadhuis, logisch. Toch werd voorlopig beslist om geen PV installatie te voorzien op het dak van het vernieuwde stadhuis.
Zonnepanelen zijn niet alleen financieel interessant, ze zijn ook een perfect uithangbord voor de doelstelling van het lokaal bestuur om zo snel mogelijk grote stappen te zetten naar een klimaatneutrale organisatie. Het sensibiliseert de Mortselaar ook om het cijfer van daken met zonnepanelen verder op te krikken. Het maakt ten slotte ook duidelijk dat de renovatie van het stadhuis het gebouw en het lokaal bestuur helemaal de 21e eeuw intrekt en dat het lokaal bestuur de klimaatuitdaging met beide handen vastpakt.
In Mortsel is er reeds een mooie geschiedenis aanwezig op vlak van burgercoöperatieven. Ook zonnepanelen op het stadhuis zouden perfect in samenwerking met een burgercoöperatie kunnen, zo zouden de zonnepalen op het nieuwe stadhuis, of het huis van de stad, in feite uitgevoerd worden door de bewoners van de stad. Het geeft ook de opportuniteit om via aanwezige knowhow binnen burgercoöperatieven te onderzoeken of een mooi, sensibiliserend en interessant pilootproject kan uitgevoerd worden, bijvoorbeeld op vlak van slimme aansturing, energieopslag,... Dit dient onderzocht te worden in de concrete realisatie van het project.
Een artist impression laat zien hoe knap deze installatie er zou kunnen uitzien.
voorstel van beslissing
Op het vernieuwde stadhuis worden fotovoltaïsche panelen geïnstalleerd. Bij voorkeur wordt de installatie uitgevoerd in samenwerking met een burgercoöperatieve. De installatie wordt gebruikt om de Mortselaar te informeren en te sensibiliseren om in te zetten op hernieuwbare energie.