In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht zal de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen subsidiëren. Onder de noemer ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ (GZG), kunnen lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. De omvang kan gaan van een proof-of-concept, over een thematisch afgebakend project tot zelfs een grootschalige transformatie. Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inleg nodig. Lokale besturen kunnen samenwerken rond deze digitaliseringsprojecten. Dit is iets wat vanuit GZG sterk wordt aangemoedigd. In dat geval is er een formele samenwerkingsovereenkomst nodig.
We willen als lokaal bestuur Mortsel graag samenwerken met Mechelen en meer dan dertig andere besturen. De bedoeling van het project 'Burgerloket' is een verregaande administratieve vereenvoudiging, automatisering en digitalisering van een select aantal dienstverleningsprocessen binnen burgerzaken (verkiezingen, rijbewijzen, poliovaccinatie, reispassen, erkenning van een kind, aangifte van geboorte, huwelijken, wettelijke samenwoning, gezworenen, identiteitskaarten, slachtvergunning, voorlopige bewindvoering). Overbodige processtappen zonder toegevoegde waarde worden geschrapt en noodzakelijke stappen worden zoveel mogelijk geautomatiseerd. Dit doen we samen op een overkoepelende manier zodat niet elke gemeente op zich zaken moet automatiseren.
De gekozen processen van burgerzaken staan al jarenlang op het ‘verlanglijstje’ van veel steden en gemeenten maar ze vereisen samenwerking overheen overheidsniveaus. Het draagvlak voor dit project blijkt ook uit de interesse van alle deelnemende gemeenten: van de grootste centrumsteden tot kleinere gemeenten en verspreid over heel Vlaanderen. Er zijn al veel pogingen ondernomen om de processen in dit project te vereenvoudigen. Vaak werd daarbij aan de kar getrokken door één gemeente. Dankzij dit project kunnen we samenwerken met heel veel gemeenten en het draagvlak voor vereenvoudiging beter aantonen. Door de Kafkamethode tonen we zwart op wit hoeveel administratieve vereenvoudiging we kunnen realiseren. Ook de publiciteit rond Gemeente zonder gemeentehuis creëert opportuniteit en momentum. Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV) (federale overheid) is bereid om een coördinerende rol op te nemen in dit project. Zodoende worden alle vereenvoudigingstrajecten gecoördineerd door DAV, die de afgelopen jaren al heel wat ingewikkelde vereenvoudigingstrajecten zoals het centraal strafregister en DABS (Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand) heeft gerealiseerd.
De projectbegroting zal net iets minder dan twee miljoen euro subsidie op de balans bevatten. De gemeentelijke bijdrage tot het project (20%) wordt in de projectaanvraag opgevangen door in alle deelnemende besturen in te zetten op e-inclusie. We willen burgers immers maximaal ondersteunen in het vinden van de weg naar deze digitale dienstverlening. Dit kan op verschillende manieren: laagdrempelige hulp bieden via self-service, opleidingen, communicatie rond het gebruik van Burgerprofiel,… Elke gemeente vult dit in op maat van de noden van hun burgers. Voor Mortsel voorzien we de inzet van 76 mandagen met medewerkers die reeds in dienst zijn.
Het spreekt voor zich dat deze samenwerkingsovereenkomst enkel in werking treedt wanneer de benodigde subsidiëring bekomen wordt en het project ook effectief van start kan gaan.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met stad Mechelen omtrent de projectaanvraag Burgerloket in het kader van de projectoproep 'Gemeente zonder gemeentehuis', zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.