In de Quinten Matsijslei is momenteel parkeren aan twee zijden toegelaten. In de praktijk is de straat echter te smal om aan beide zijden tegelijkertijd te parkeren. De bewoners hebben nu een onderlinge officieuze afspraak dat er enkel aan de kant van de oneven huisnummers geparkeerd wordt.
Af en toe is er te weinig plek of staat er iemand die niet van de buurt is aan de even zijde wat frustratie teweeg brengt. Mensen parkeren zich dan half op het voetpad om voldoende ruimte te laten, waardoor ze een GAS-boete krijgen.
Om discussie te vermijden en de officieuze situatie om te zetten in de praktijk wordt voorgesteld een parkeerverbod in te stellen aan de even zijde.
Er is een bewonersbrief verzonden naar de bewoners met de mogelijkheid om te reageren op deze plannen. We hebben hierop 2 positieve en geen negatieve reacties ontvangen.
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
De Ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
De te reglementeren openbare wegen behoren tot het beheer van de stad Mortsel.
Het college keurt de aanpassing van het parkeerregime in de Quinten Matsijslei goed waarbij het parkeren beperkt wordt tot de oneven zijde.
Volgende maatregelen worden genomen:
Er wordt een verkeersbord E1 (parkeerverbod) geplaatst aan de even zijde van de Quinten Matsijslei op de hoek met de Wouwstraat met opgaande pijl en op de hoek me de Jordaenslei met een neergaande pijl.