Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

2023_GR_00016 - LB365 - lastvoorwaarden uitbreiding raamovereenkomst ontwikkeling midofficepakket - goedkeuring

gemeenteraad
ma 27/02/2023 - 20:30 grote zaal 't Parkske
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Eddy Cloostermans, raadslid; Eline Poels, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Sven Cooremans, raadslid

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00016 - LB365 - lastvoorwaarden uitbreiding raamovereenkomst ontwikkeling midofficepakket - goedkeuring

Aanwezig

Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Eddy Cloostermans, Eline Poels, Sophie Hermans
Stemmen voor 24
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Voets, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Eline Poels, Jan Claus
Stemmen tegen 2
Mark Schampaert, Natasza Wisniewska
Onthoudingen 2
Michiel Tisson, Eddy Cloostermans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00016 - LB365 - lastvoorwaarden uitbreiding raamovereenkomst ontwikkeling midofficepakket - goedkeuring 2023_GR_00016 - LB365 - lastvoorwaarden uitbreiding raamovereenkomst ontwikkeling midofficepakket - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad besliste op 15 februari 2022 deel te nemen aan de aankoopcentrale van de gemeente Aalter voor de raamovereenkomst project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) tegen een totaalbedrag van 62.600,29 euro, incl. BTW, en verwerft op deze manier ook automatisch de rechten op de eerste raamovereenkomst generieke componenten. De gemeenteraad hechtte eveneens goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek generieke componenten en het bestek project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) van de gemeente Aalter en aan de plaatsingswijze onderhandelingsprocedure met bekendmaking van beide bestekken.

Het college besliste in de zitting van 12 december 2022 betreffende project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') perceel 1 (beheer en regie servicebus) te plaatsen bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 10.000 euro, incl. BTW, per jaar, perceel 2 (beheer en regie masterdatamanagement) te plaatsen bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 5.000 euro, incl. BTW, per jaar en perceel 8 (software licenties en beheer) te plaatsen bij RealDolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 29.040 euro, incl. BTW, per jaar.

In het kader van LB365 kwam er in 2021 een uitbreiding aan het bestaande raamcontract onder de naam "project LB365 (uitbreiding) perceel 3.4.B. ondersteuning software en digitaliseringsprojecten". De bedoeling van deze uitbreiding was om door middel van minicompetities te komen tot verhoogde mededinging wanneer er een uitbreiding van het bestaande midofficepakket ontwikkeld moet worden. Het systeem van minicompetitie wil zeggen dat er eerst een algemene aanbesteding wordt georganiseerd. De opdracht wordt geplaatst bij een aantal inschrijvers. Bij elk nieuw project wordt aan deze inschrijvers opnieuw een offerte gevraagd dewelke opnieuw worden beoordeeld aan de hand van de gunningscriteria van het bestek. Het betreffende project wordt geplaatst bij de inschrijver die de hoogste score behaald. Het voordeel van dit systeem is dat men op deze manier veel minder afhankelijk is van eenzelfde leverancier. Deze uitbreiding kan zorgen voor meer beschikbaarheid, meer keuze, verschillende inzichten en versterkte competitie (kennis en prijszetting). Aalter is opnieuw de aanbestedende overheid.

Momenteel zijn er nog geen concrete projecten waarvoor het lokaal bestuur interesse heeft. De uitbreiding van de lastvoorwaarden wordt nu ter goedkeuring voorgelegd om snel te kunnen ingaan op nieuwe projecten en opportuniteiten.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38 §1 1°a (onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen), artikel 57 en artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en en artikel 43 betreffende raamovereenkomsten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

Het besluit van de gemeenteraad van Aalter van 21 december 2020 met de vaststelling van de lastvoorwaarden, de raming en gunningswijze van het bestek voor raamovereenkomst 2 'Vervolgtraject Generieke componenten voor Vlaams gemeenten'.

Het gemeenteraadsbesluit van 15 februari 2022 waarin werd beslist deel te nemen aan de aankoopcentrale van de gemeente Aalter voor de raamovereenkomst project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) tegen een totaalbedrag van 62.600,29 euro, incl. BTW, en verwierf op deze manier ook automatisch de rechten op de eerste raamovereenkomst generieke componenten. De gemeenteraad hechtte in dit besluit eveneens goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek generieke componenten en het bestek project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) van de gemeente Aalter en aan de plaatsingswijze onderhandelingsprocedure met bekendmaking van beide bestekken.

Het besluit van de gemeenteraad van Aalter van 11 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de selectievereisten, raming en plaatsingsprocedure van de opdracht Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') - fase 4 / perceel 3.4.B) ONDERSTEUNING SOFTWARE- EN DIGITALISERINGSPROJECTEN, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling

Het collegebesluit van de gemeente Aalter van 20 februari 2017 betreffende de goedkeuring van de selectievereisten, de raming en de gunningswijze van het bestek generieke componenten.

Het collegebesluit van Aalter van 24 januari 2022 waarin goedkeuring werd gehecht aan het bestek met nr. 281.03-21d0196 voor de opdracht Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') - fase 4 / perceel 3.4.B) ONDERSTEUNING SOFTWARE- EN DIGITALISERINGSPROJECTEN, opgesteld door V-ICT-OR. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Het collegebesluit van 12 december 2022 betreffende project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') waarin perceel 1 (beheer en regie servicebus) werd geplaatst bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 10.000 euro, incl. BTW, per jaar, perceel 2 (beheer en regie masterdatamanagement) werd geplaatst bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 5.000 euro, incl. BTW, per jaar en perceel 8 (software licenties en beheer) werd geplaatst bij RealDolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 29.040 euro, incl. BTW, per jaar.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek project LB365 (uitbreiding) perceel 3.4.B. ondersteuning software en digitaliseringsprojecten en aan de plaatsingswijze mededingingsprocedure met onderhandeling.