De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 31 januari 2023. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 31 januari 2023.
De Vlaamse Regering keurde op 4 juni 2021 het lokaal energie- en klimaatpact 1.0 goed.
De gemeenteraad keurde op 28 september 2021 de deelname aan het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP) goed.
De Vlaamse overheid voorziet een jaarlijks trekkingsrecht per lokaal bestuur om deze engagementen uit te voeren (inspanningsverbintenis). Voor Mortsel bedraagt het trekkingsrecht 86.263 euro voor 2022. Voor 1 maart 2023 moet er, na goedkeuring door de gemeenteraad, aan de Vlaamse overheid worden gerapporteerd over de uitvoering van het lokaal energie- en klimaatpact. Hierbij dient ook vermeld waarvoor de middelen uit het trekkingsrecht werden besteed.
De rapportering betreft onderstaande doelstellingen:
1. Doelstelling LEKP: Mortsel ondertekent Burgemeestersconvenant 2030 en keurt een klimaatactieplan goed.
2. Doelstelling LEKP: Mortsel realiseert een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% (gemiddelde over de periode 2020-2030) te realiseren in de eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed) om uiteindelijk een reductie van de CO2-uitstoot van de eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren.
3. Doelstelling LEKP: Tegen 2030 is de openbare verlichting volledig omgebouwd naar LED verlichting.
4. Doelstelling LEKP: Mortsel mag geen heffing op hernieuwbare energie-installaties invoeren en moet bestaande heffingen (zoals de heffing op pylonen van windmolens) afbouwen tegen ten laatste 2025.
5. Doelstelling LEKP: Mortsel maakt een lokaal warmte- en sloopbeleidsplan op.
6. Doelstelling LEKP: Mortsel zal burgers, bedrijven en verenigingen stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de vier werven van het pact te behalen.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024:
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW's, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed)
Het gemeenteraadsbesluit van 29 september 2020 waarin werd beslist het burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2022 waarin het klimaatactieplan 2030 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de rapportage over de uitvoering van het lokaal energie- en klimaatpact voor 2022 goed.
Rapportering 2022:
1. Doelstelling LEKP: Mortsel ondertekent Burgemeestersconvenant 2030 en keurt een klimaatactieplan goed.
De gemeenteraad ondertekende het Burgemeestersconvenant 2030 op 29 september 2020 en keurde het klimaatactieplan 2030 goed op 27 september 2022.
2. Doelstelling LEKP: Mortsel realiseert een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% (gemiddelde over de periode 2020-2030) te realiseren in de eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed) om uiteindelijk een reductie van de CO2-uitstoot van de eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren.
De gemeenteraad besliste op 25 oktober 2022 om de openbare verlichting vanaf nu tot 2030 dagelijks te doven van 0u tot 5u in alle woonstraten. Fluvius rekent hiervoor een éénmalige kost aan van 64.819 euro incl. BTW die wordt betaald via het trekkingsrecht LEKP. De uitvoering van deze maatregel start vanaf januari 2023.
De stookplaats AMWD werd gerenoveerd via het trekkingsrecht LEKP (kostprijs 12.741 euro incl. BTW).
In de Gezinsopvang Pastorij werd enkel glas door hoogrendementsglas vervangen en in een aantal kantoren van het lokaal bestuur (onder meer cluster ruimte) werden de TL-lampen door energiezuinige LED-TL-lampen vervangen via het trekkingsrecht LEKP (kostprijs 17.135 euro incl. BTW).
Het college keurde, in het kader van de aanpak van de energiecrisis, op 12 september 2022 en 3 oktober 2022 de uitvoering van een pakket energiebesparende maatregelen goed.
3. Doelstelling LEKP: Tegen 2030 is de openbare verlichting volledig omgebouwd naar LED verlichting.
Fluvius voert in samenwerking met Mortsel de verledding jaarlijks verder uit.
4. Doelstelling LEKP: Mortsel mag geen heffing op hernieuwbare energie-installaties invoeren en moet bestaande heffingen (zoals de heffing op pylonen van windmolens) afbouwen tegen ten laatste 2025.
In Mortsel zijn geen heffingen op dit vlak aanwezig.
5. Doelstelling LEKP: Mortsel maakt een lokaal warmte- en sloopbeleidsplan op.
De Vlaamse overheid meldt dat over de sloopbeleidsplannen nog niet moet en kan gerapporteerd worden.
Het college keurde op 26 september 2022 een subsidieaanvraag goed voor de uitvoering van een haalbaarheidsstudie voor de verdere uitbreiding van het warmtenet via de vierde en laatste oproep van de EUCF (European City Facility), gefinancierd door de EU Horizon 2020. De aanvraag is ingediend in samenwerking met Warmte Verzilverd en ZuidtrAnt-W.
De studie omvat twee onderzoeksvragen:
- een haalbaarheidsstudie voor de uitbreiding van het warmtenet in Mortsel, inclusief een warmtezoneringskaart waarbij onderzocht wordt welke wijken kunnen aangesloten worden op het warmtenet;
- twee case studies voor het aansluiten van twee concrete straten: de Ridder van Ranstlei (+/- 200 woningen en WZC Rubens) en de Lieven Gevaertstraat (+/- 20 woningen, de ABK en de Zeppelin). Er wordt geraamd dat het aansluiten van die twee straten op het warmtenet de CO2-uitstoot verminderd met 1.000 ton jaarlijks.
Er werd intussen een subsidie van 60.000 euro toegezegd. Een formele samenwerkingsovereenkomst met Warmte Verzilverd en ZuidtrAnt-W wordt op de gemeenteraad van februari of maart 2023 ter goedkeuring voorgelegd.
6. Doelstelling LEKP: Mortsel zal burgers, bedrijven en verenigingen stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de vier werven van het pact te behalen. Deze werven staan volledig vermeld in het pact en hebben betrekking op vier thema's:
Vanuit Warmte Verzilverd en ZuidtrAnt-W, uitbaters en eigenaars van het huidige warmtenet in Mortsel, Edegem en Berchem werd de vraag gesteld of de stad Mortsel trekker wil zijn van een studie voor de uitbreiding van het warmtenet.
De studie omvat twee onderzoeksvragen:
- een haalbaarheidsstudie voor de uitbreiding van het warmtenet in Mortsel, inclusief een warmtezoneringskaart waarbij onderzocht wordt welke wijken kunnen aangesloten worden op het warmtenet;
- twee case studies voor het aansluiten van twee concrete straten: de Ridder van Ranstlei (+/- 200 woningen en WZC Rubens) en de Lieven Gevaertstraat (+/- 20 woningen, de ABK en de Zeppelin). Er wordt geraamd dat het aansluiten van die twee straten op het warmtenet de CO2-uitstoot verminderd met 1.000 ton jaarlijks.
Om deze studies te bekostigen, werd een subsidieaanvraag ingediend voor de 4de en laatste oproep van de EUCF (European City Facility), gefinancierd door de EU Horizon 2020.
Het college keurde op 26 september 2022 het indienen van de subsidieaanvraag goed.
EUCF heeft Mortsel laten weten dat de subsidieaanvraag werd goedgekeurd waardoor we een subsidie van 60.000 euro zullen ontvangen voor de uitvoering van dit project. Alvorens deze subsidie wordt uitbetaald dient er eerst een samenwerkingsovereenkomst (grant agreement met contractnummer 2023-428) tussen Mortsel en Energy Cities (EUCF) te worden goedgekeurd door de gemeenteraad. De grant agreement is toegevoegd als bijlage en omvat de rechten en plichten over de aanwending van de subsidie van zowel EUCF als de stad Mortsel.
In praktijk zal Warmte Verzilverd bv het nodige studiewerk uitvoeren binnen de door EUCF verleende subsidiebedragen. Hiervoor zal op korte termijn een overeenkomst tussen Mortsel en Warmte Verzilverd bv aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De voorziene uitbreiding van het warmtenet inclusief de aansluiting van onze gebouwen (ABK) op het warmtenet, past volledig binnen de doelstellingen van het klimaatactieplan 2030 van het lokaal bestuur Mortsel.
Het Lokaal Klimaat- en Energiepact 1.0, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 september 2021.
Het Burgemeestersconvenant 2030, goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 september 2020.
Het klimaatactieplan 2030, goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 september 2022.
De gemeenteraad keurt de grant agreement met contractnummer 2023-428 tussen het stadsbestuur Mortsel en Energy Cities voor de uitvoering EUCF-project studie uitbreiding warmtenet goed.
De provincieraad keurde op 27 oktober 2022 drie ontwerpen goed: een ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA), een ontwerp-plan-MER en een voorstel voor het aanduiden van onderdelen van de gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen (GRS'en) die niet langer geldig zijn.
Van 1 december 2022 tot en met 15 maart 2023 kan de gemeente een advies formuleren op deze drie documenten. Het ontwerp beleidsplan en de nota tot schrapping GRS zijn als bijlage opgeladen.
Ontwerp PBRA
De gemeenteraad wordt gevraagd een advies te formuleren over het PBRA.
Op 30 januari 2023 werden de adviesvragen voorgelegd aan de Gecoro.
De Gecoro blijft bij haar standpunt van de vorige advisering (conceptnota en voorontwerp). Het advies luidt als volgt:
De Gecoro heeft geen inhoudelijke opmerkingen. Het beleidsplan bevat goede intenties maar te algemene thema’s en ambities. Het kan inspiratie bieden om kritisch de thema’s te implementeren (bv niet enkel behouden maar ook uitbreiden van groenomgeving, …).
Samengevat:
- goede principes, maar weinig invulling;
- het ontbreekt aan gemeente-overschrijdend beleid, bv. rond waterbeheer en waterwegen, fietsverbindingen, enz. Een invulling van hiërarchie is nodig;
- de Gecoro verwacht meer handvaten om een ruimtelijk beleid te voeren;
- het werken met allianties tussen gemeenten biedt mogelijkheden om gemakkelijker in te spelen op trends, in plaats van vast te zitten op geschreven plannen die zich niet dynamische kunnen aanpassen;
- het ontbreekt aan een instrumentarium zoals een ruimteboekhouding;
- het beleidsplan bevat niet-onderbouwde stellingen.
De dienst leefomgeving onderschrijft dit advies. Het volledige advies is als bijlage opgeladen.
Voorstel tot schrapping uit het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Mortsel
De provincie Antwerpen heeft er voor gekozen om enkele thema's te selecteren die mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA). De provincie heeft een nota bezorgd met aanduiding en omschrijving van de specifieke onderdelen uit het GRS Mortsel die niet langer geldig meer zijn, in rood lettertype aangeduid en de motivering waarom. Deze nota is als bijlage toegevoegd.
De provincie vraagt advies aan de gemeenteraad en om dit standpunt goed te onderbouwen.
De volledige motivering is als bijlage opgeladen en wordt samengevat als volgt:
Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning.
Artikel 27. De Vlaamse Regering en de gemeenteraden van de gemeenten in de provincie kunnen uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek een schriftelijk advies over het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte of het ontwerp van beleidskader bezorgen aan de deputatie.
Artikel 30. Als de provincieraad, met toepassing van artikel 2.1.8, § 2, tweede lid, van de VCRO, bij de definitieve vaststelling van een provinciaal beleidsplan ruimte of een beleidskader van het provinciaal beleidsplan ruimte onderdelen van gemeentelijke beleidskaders omschrijft of aanduidt die niet meer geldig zijn, moet ze de intentie daarvoor aan de betrokken gemeenten individueel kenbaar hebben gemaakt vóór de aanvang van het openbaar onderzoek, of de betrokken gemeenteraden daarover om advies gevraagd hebben voorafgaand aan de definitieve vaststelling, met inachtname van een adviestermijn van zestig dagen. In het eerste geval nodigt ze bij de kennisgeving de betrokken gemeenten uit om zich over de kwestie uit te spreken in een advies overeenkomstig artikel 27 van dit besluit.
De werkwijze, vermeld in het eerste lid, wordt toegepast als de provincieraad, met toepassing van artikel 215, § 2, eerste lid, van het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving, onderdelen van gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen omschrijft of aanduidt die niet meer geldig zijn.
Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving
Artikel 215 § 2. Bij de definitieve vaststelling van beleidskaders van het provinciaal beleidsplan ruimte kan de provincieraad onderdelen van gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen omschrijven of aanduiden die niet meer geldig zijn. De provincieraad wint hiervoor het advies in van de betrokken gemeenteraad.
De deputatie kan, met toepassing van de modaliteiten van artikel 2.2.23 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan schorsen dat uitvoering geeft aan een onderdeel van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan dat niet meer geldig is door toepassing van het eerste lid.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: Artikel 2.1.8 § 2. De opmaak van een provinciaal beleidsplan ruimte omvat minstens de volgende stappen:
1° de raadpleging in verschillende fasen van het opmaakproces van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening;
2° overleg tussen de verschillende bestuursniveaus in verschillende fasen van het opmaakproces;
3° de raadpleging van het publiek in verschillende fasen van het opmaakproces, met inbegrip van een openbaar onderzoek over een voorlopig vastgestelde visie en een voorlopig vastgesteld beleidskader;
4° een voorlopige vaststelling en een definitieve vaststelling door de provincieraad.
De gemeenteraad neemt het advies van de gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening over als haar advies over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
De gemeenteraad brengt een gemotiveerd gedeeltelijk en voorwaardelijk gunstig advies uit wat betreft de voorgestelde schrappingen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Mortsel.
Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval. Dit Materialenplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.
Gelet op het Materialendecreet en op het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA. Artikel 26 van het Materialendecreet geeft aan de gemeenten de opdracht om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
In het retributiereglement van 15 december 2020, gewijzigd op 28 september 2021, werden de tarieven voor 2021-2025 vastgelegd voor de selectieve inzameling van huisvuil met diftar.
De ophaling van huisvuil gebeurt via containers, voorzien met een chip, die bij de lediging worden gewogen.
De ophaling van papier en karton gebeurt éénmaal om de vier weken aan huis. Het papier en karton kan momenteel enkel in dozen of samengebonden met natuurtouw aangeboden worden voor de inzameling aan huis. Het is gebruiksvriendelijker voor de inwoners en meer ergonomisch voor de ophaler om het papier en karton in te zamelen in containers. Dit zorgt voor een properder straatbeeld tijdens de ophaaldagen. Het is bijgevolg aangewezen dat de inwoners de keuze hebben om het papier en karton op de huidige aanbiedingswijze in bulk aan te bieden of via een papiercontainer van 120 liter. Het gebruik van een papiercontainer is niet verplicht. De gele papiercontainer wordt aan huis geleverd en bevat een chip om de container te identificeren en toe te kennen aan het aansluitpunt. Per aansluitpunt wordt er maximaal één papiercontainer van 120 liter ter beschikking gesteld. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden, en enkel op aanvraag en na goedkeuring van de gemeente, kan gebruik gemaakt worden van meer dan één papiercontainer.
De aankoop en verdeling van de containers brengt kosten met zich mee, evenals de ophaling van het papier en karton. De gemengde ophaling is duurder dan de papierinzameling in bulk. Een deel van deze kosten worden betaald door Fost Plus. Er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen voor de levering en het gebruik van de papiercontainer. Een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties zoals gft, papier en karton, pmd en huisvuil is noodzakelijk om een correcte sortering te stimuleren. Voor de papiercontainer wordt daarom enkel een éénmalige plaatsingskost aangerekend.
Voorstel retributie: plaatsingskost papiercontainer 120 liter: 50 euro.
De plaatsingskost voor de papiercontainer zal geïnd worden via hetzelfde voorschottensysteem als voor huisvuil.
De plaatsingskost wordt éénmalig aangerekend per container. Bij een verhuis blijft de container staan. Als de nieuwe bewoner een papiercontainer aantreft bij de woning, kan de nieuwe bewoner de container overnemen van de vorige bewoner. Er is hiervoor geen vergoeding verschuldigd aan Igean.
Het Materialendecreet en op het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA.
Artikel 26 van het Materialendecreet geeft aan de gemeenten de opdracht om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
De stad Mortsel is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.
Het Lokaal Materialenplan 2023 - 2030 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 maart 2023 het retributiereglement voor de selectieve inzameling van papier en karton met containers voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
Woensdag 7 februari 2023 verschenen de plannen van het project “Captain Jack” in de pers. De plannen betreffen een themapark vlak naast de luchthaven van Deurne. De plannen veroorzaakten grote bezorgdheid, zowel bij het lokaal bestuur (meerderheid en oppositie) als bij de inwoners.
De perscommunicatie rond het project Captain Jack is het gevolg van een marktbevraging vanuit de Vlaamse overheid met betrekking tot de ontwikkeling van de zone naast de Luchthaven Antwerpen conform de bepalingen van het GRUP grootstedelijk gebied Antwerpen.
De marktbevraging bevatte twee percelen. Eén perceel voor de ontwikkeling van de recreatiezone, waar Skice Development II BV (project Captain Jack) een offerte voor indiende. Er werden geen andere offertes ontvangen. Eén perceel voor de ontwikkeling van de KMO-zone, hiervoor werden geen offertes ontvangen.
De finale offerte van Skice Development II BV werd op 14 december 2022 goedgekeurd door minister van mobiliteit Lydia Peeters.
Nu is het aan Skice Development II BV om eventuele synergiën met het project van De Lijn uit te werken, een mobiliteitsplan op te maken en een concreet inrichtingsplan uit te werken. Parallel wordt tussen Skice Development II BV en het departement Mobiliteit en Openbare Werken een opstalovereenkomst uitgewerkt. Het volledige dossier (synergie / mobiliteitsplan / inrichtingsplan / opstalovereenkomst) wordt vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan minister Peeters.
Pas na die goedkeuring, zal de opstalovereenkomst worden gesloten. Daarna pas kan Skice Development II BV de omgevingsvergunningsaanvraag indienen. Pas indien de omgevingsvergunning verkregen wordt, zal de opstalovereenkomst in werking treden. Het “groen licht” waarover melding werd gemaakt in bepaalde berichtgeving is dus nog wel zeer voorbarig.
Toch is het gezien de grote bezorgdheden belangrijk om vanuit het lokaal bestuur zelfs in deze fase een duidelijk standpunt in te nemen. Er is op dit moment nog geen concreet dossier om te kunnen beoordelen, we moeten ons daarvoor dus baseren op wat in de pers is verschenen.
Aanzet tot standpunt
"Mortsel ligt in een regio waar de verkeersdruk enorm is. De hoofdwegen (autosnelwegen en gewestwegen) zijn compleet verzadigd. De R11 in het bijzonder. De impact van die verzadiging is dagelijks voelbaar. De leefbaarheid en gezondheid van de vele mensen die op die hoofdassen wonen staan nu al onder druk. Sluipverkeer (ook zwaarder verkeer) dat de grote assen wil ontwijken, zoekt nu al zijn weg door wijken en woonstraten. Bijkomend verkeer zou onze stad onleefbaar en onveilig maken.
Mortsel engageerde zich tot het Burgemeestersconvenant en stelde een ambitieus klimaat- en hemelwaterplan op. De plannen zoals die werden voorgesteld, hebben een duidelijke negatieve impact en lijken tegenstrijdig te zijn met de doelstellingen van onze klimaatengagementen. Niet alleen qua mobiliteit, maar ook qua verharding en waterhuishouding. Ook de mogelijke gevolgen voor het nabijgelegen (natuur)gebied Klein-Zwitserland baren grote zorgen.
De toets met het gewestelijk RUP zal uiteraard gebeuren bij de procedure tot omgevingsvergunning. Maar nu al is duidelijk dat een aantal aspecten uit de plannen minstens in een spanningsveld zitten met de bepalingen van dat GRUP.
De plannen zoals die nu in de pers werden voorgesteld, net zoals elk plan dat de leefbaarheid, verkeersdruk of klimaatuitdagingen aantast of verergert, zijn onaanvaardbaar."
Dat signaal willen we als Mortsel, liefst samen met de buurgemeenten, geven aan de Vlaamse overheid.
Volgens de voorwaarden uit het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen’ zijn activiteiten in de zone rond de luchthaven aan volgende beperkingen onderworpen:
Artikel 8.5. Gebied voor stedelijke activiteiten
8.5.1. Het gebied is bestemd voor bedrijfsactiviteiten, kantoren en diensten, hotel, congresfaciliteiten, openbare en private nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, openbare groene en verharde ruimten, socio-culturele inrichtingen en recreatieve voorzieningen.
De volgende activiteiten zijn niet toegelaten:
- wonen
- de combinatie van hotel en congresfaciliteiten
- kleinhandel
- afvalverwerkingsbedrijven
- logistiek (op- en overslag, voorraadbeheer, fysieke distributie en groupage), groothandel en bedrijven met een hoog mobiliteitsprofiel en/of een grote parkeerbehoefte.
8.5.2. De totale bruto vloeroppervlakteontwikkeling van het gebied voor stedelijke activiteiten is beperkt tot 110.000 m². Als er voorafgaand aan de ontwikkeling van het gebied een garantie kan worden aangetoond tot realisatie van een duurzame openbaar vervoerontsluiting, dan wordt de totale ontwikkelbare bruto vloeroppervlakte verruimd tot 120.000 m².
8.5.3. Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming zijn toegelaten voor zover ze wat schaal en ruimtelijke impact betreft verenigbaar zijn met de omgeving. Daarbij wordt ten minste aandacht besteed aan:
- De relatie met de in de omgeving aanwezige functies;
- De invloed op de omgeving wat betreft het aantal te verwachten gebruikers, bewoners of bezoekers;
- De invloed op de mobiliteit en de verkeersleefbaarheid;
- De relatie met de in de omgeving vastgelegde bestemmingen;
8.5.4. Bij vergunningsaanvragen voor een project dat een terreinoppervlakte beslaat vanaf 1 ha wordt een inrichtingsstudie gevoegd. De inrichtingsstudie is een informatief document voor de vergunningverlenende overheid met het oog op het beoordelen van de vergunningsaanvraag in het kader van de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften voor het gebied.
De inrichtingsstudie geeft ook aan hoe het voorgenomen project zich verhoudt tot wat al gerealiseerd is in het gebied en/of tot de mogelijke ontwikkeling van de rest van het gebied. De inrichtingsstudie bevat minstens
- een voorstel voor de ordening van het gehele plangebied;
- een onderzoek naar en de effectief te nemen ruimtelijk, stedenbouwkundige maatregelen in het kader van het beheersen van de mobiliteitsproblematiek;
- een onderzoek naar en de effectief te nemen ruimtelijk, stedenbouwkundige maatregelen in het kader van de afwerking van de gebouwen en de architecturale bakenfunctie langs de R11 en de spoorweg;
- een onderzoek naar en de effectief te nemen ruimtelijk, stedenbouwkundige maatregelen in het kader van het groeperen en organiseren van parkeermogelijkheden op het terrein.
De inrichtingsstudie maakt deel uit van het dossier betreffende de aanvraag van stedenbouwkundige vergunning en wordt als zodanig meegestuurd aan de adviesverlenende instanties overeenkomstig de toepasselijke procedure voor de behandeling van de aanvragen. Elke nieuwe vergunningsaanvraag kan een bestaande inrichtingsstudie of een aangepaste of nieuwe inrichtingsstudie bevatten.
8.5.5. In het gebied zijn eveneens toegelaten, voor zover de hoofdbestemming niet in het gedrang komt, voor zover in overeenstemming met of aangewezen in de watertoets, alle werken, handelingen en wijzigingen in functie van het bereiken van de randvoorwaarden die nodig zijn voor het behoud van de watersystemen en het voorkomen van wateroverlast buiten de natuurlijke overstromingsgebieden toegelaten voor zover de technieken van de natuurtechnische milieubouw gehanteerd worden.
De gemeenteraad neemt akte van de berichtgeving van Skice Development II BV, die van de Vlaamse overheid de toestemming kreeg om de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijventerrein aan de luchthaven te onderzoeken, rond de plannen van het project "Captain Jack".
De gemeenteraad verzet zich met klem tegen ontwikkelingen op die locatie die de leefbaarheid en de Mortselse klimaatdoelstellingen in het gedrang brengen en die verkeersdruk op de verzadigde gewestwegen en in de Mortselse wijken nog verder doet toenemen.
De gemeenteraad gaat akkoord dat het college de voornaamste bezorgdheden oplijst, initiatief neemt om tot een gezamenlijk standpunt te komen met omliggende lokale besturen en dat standpunt bezorgt aan de Vlaamse overheid.
Op de ministerraad van 15 juli 2022 werd beslist om de strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP) te verlengen voor twee jaar. Daardoor zullen de huidige plannen doorlopen tot 31 december 2024. Minister Verlinden kondigde eerder aan de SVPP’s grondig te willen hervormen tegen 1 januari 2023, maar deze hervorming neemt meer tijd in beslag dan oorspronkelijk voorzien. Daarom heeft de minister beslist hiervoor extra tijd uit te rekken door de bestaande plannen opnieuw te verlengen. Enerzijds wil men de hervorming grondig kunnen voorbereiden, maar anderzijds wil men lokale besturen ook voldoende tijd geven om zich aan te passen aan een nieuw systeem. Steden en gemeenten die dit wensen kunnen wel aanpassingen doorvoeren aan hun huidige plannen. Op deze manier kunnen ze hun plannen in overeenstemming brengen met hun lokale doelstellingen voor de periode 2023-2024.
Het plan van stad Mortsel werd voor de laatste keer aangepast in 2018 en is toe aan een kleine herwerking. We stellen enkele minimale aanpassingen voor waarbij alle reeds uitgevoerde projecten uit het plan geschrapt worden. Nieuwe projecten zoals de inzet van de twee casusregisseurs rond intrafamiliaal geweld werden toegevoegd. Andere aanpassingen reflecteren gewijzigde (beleids)visies.
De voorgestelde wijzigingen werden samengevat in het wijzigingsformulier. In de bijlage kan ook het voorstel voor het aangepaste plan teruggevonden worden. Beide documenten werden opgemaakt volgens de instructies van Binnenlandse Zaken.
Koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2022.
Ministerieel besluit van 23 november 2022 tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2023-2024.
De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het strategisch veiligheids- en preventieplan voor de periode 2023-2024 goed.
Vanaf de zomervakantie 2023, en tijdens de schoolvakanties van het schooljaar 2023-2024, zal het aanbod van vakantiekampen in Mortsel vanuit een regierol worden georganiseerd en niet meer in een actorrol. Cel vrije tijd heeft een aantal organisatoren aangetrokken die in Mortsel een aanbod verzekeren. Op dit moment is voorzien dat meer plaatsen dan voorheen worden opengezet voor Mortselse kinderen die willen deelnemen aan een vakantiekamp in het kader van opvang of zinvolle vrijetijdsbesteding tijdens de volgende zomervakantie.
De meestal hogere prijs die deze organisatoren vragen voor hun aanbod is in dat kader een terechte bezorgdheid. Na de zomervakantie van 2022 is er een bevraging gelanceerd via de Mortselse scholen over het vakantieaanbod in Mortsel. Het volledige aanbod werd bevraagd waarbij werd gepeild naar hoe ouders dit ervaren en wat de plus- en minpunten zijn. Als conclusie kwam naar voren dat voor de ouders die gebruik maken van vakantiekampen de elementen kwaliteit, inhoud, een gevarieerd aanbod en prijs heel belangrijk zijn.
Intussen is er in het kader van het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) aan Mortsel een jaarlijkse subsidie toegekend. Deze bedraagt 19.000 euro per jaar. In 2022 werd slechts een klein deel van deze subsidie aangewend, ter ondersteuning van de opvang op woensdagnamiddag door De Woonboot in wijk Dieseghem.
Mortsel ontvangt deze subsidie nog tot 31 december 2025 en mag hiermee proeftuinen. Vanaf 2026 neemt Mortsel volledig de regierol over en ontvangt het de volledige subsidie voor buitenschoolse opvang van het Agentschap Opgroeien. Op dat moment moet de helft van het subsidiebedrag gaan naar kleuteropvang met een kwaliteitslabel.
Het BOA-decreet focust dus voor een groot deel op kleuters, die door hun jonge leeftijd kwetsbaarder zijn en nog meer behoefte hebben aan opvang, zorg en begeleiding dan kinderen van de lagere school. Het voorstel is daarom om vanaf 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024 een toelage te voorzien voor de organisatoren in Mortsel die kleuterkampjes of kleuteropvang organiseren. De haalbaarheid van het te besteden subsidiebedrag speelt hier uiteraard ook in mee.
In de afsprakennota die de cel vrije tijd afsluit met de organisatoren is een van de voorwaarden dat deze UiTPAS partner wordt om ook op die manier de prijs van de kampjes haalbaar te maken voor financieel kwetsbare gezinnen. Dit zal dan ook een verplichting worden in het reglement voor de partners die in aanmerking willen komen voor deze toelage. De afsprakennota neemt ook inhoudelijke kwaliteitscriteria op, waarnaar kan verwezen worden in het reglement.
Het gebruik van dit reglement en het effect ervan zal geëvalueerd worden, ook met de organisatoren.
Decreet buitenschoolse opvang en activiteiten, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 24 april 2019.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het subsidiereglement voor organisatoren van een vakantieaanbod in Mortsel dat ingaat op 1 juli 2023 en eindigt op 30 juni 2024.
Binnen het reglement mondiaal werd vastgelegd dat jaarlijks 6.000 euro voor noodhulp overgedragen wordt aan het Consortium 1212.
Op 6 februari 2023 werd de wereld opgeschrikt door een zware aardbeving in Syrië en Turkije. Het dodental na de aardbevingen in Turkije en Syrië is intussen al opgelopen tot meer dan 33.000. De behoefte aan hulp voor de vele duizenden overlevenden is toegenomen. Het gaat om meer dan 85.000 gewonden, maar ook om honderdduizenden mensen die midden in de winter dakloos zijn. Consortium 1212 zet vanaf zondag 12 februari een actie op poten om de slachtoffers van de zware aardbevingen in Syrië en Turkije te steunen. Voor de dringende hulp die er nodig is, zowel op korte als op lange termijn.
Daarom besluit de gemeenteraad om het budget voor noodhulp van 6.000 euro in te zetten voor deze noodsituatie.
Het reglement mondiaal goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2020, art. 3: "Voor noodhulp voorziet lokaal bestuur Mortsel een bedrag van 6.000 euro dat jaarlijks wordt overgedragen aan het Consortium 1212."
De gemeenteraad beslist het volledige budget voor noodhulp te storten aan het Consortium 1212 als hulp aan de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije.
Het college plaatste op 13 juni 2022 de opdracht tot de schoonmaak van de gebouwen van het lokaal bestuur bij Gom nv, Noorderplaats 7/1 te 2000 Antwerpen, tegen een geraamd totaalbedrag van 1.492.969,63 euro, incl. BTW en excl. opties, per vier jaar. Via haar aangetekende brief van 9 augustus 2022 meldt de firma GOM nv ons dat zij uitdrukkelijk afstand doen van hun offerte van 23 mei 2022 aangezien de uitvoering van de opdracht volgens hen onmogelijk is op een rendabele wijze. De redenen die aangehaald worden in het schrijven van GOM kunnen geenszins gekwalificeerd worden als overmacht.
Het college plaatste op 22 augustus 2022 de opdracht tot de schoonmaak van de gebouwen van het lokaal bestuur bij Atalian nv, Internationalelaan 55F te 1070 Anderlecht, tegen een geraamd totaalbedrag van 1.334.065,86 euro, incl. BTW en excl. opties, per vier jaar. Via haar aangetekende brief van 17 januari 2023 meldt de firma Atalian nv ons dat zij de overeenkomst betreffende deze opdracht opzeggen op 1 februari 2023. Met inachtname van een opzeggingstermijn van zes maanden stopt bijgevolg deze opdracht op 31 juli 2023.
Om de continuïteit van de scholen en de diensten in deze gebouwen te waarborgen, besteden we deze opdrachten opnieuw aan. Door alle opdrachten, uitgezonderd de Academie voor Beeldende Kunst (voorbehouden voor sociale economie), te combineren in één grote opdracht, hopen we door schaalvergroting een betere prijs te bekomen. Bovendien is het efficiënter om met één dienstverlener samen te werken voor dagdagelijkse uitvoering van de schoonmaakopdracht in onze gebouwen. Enkele gebouwen van het OCMW werden als optie opgenomen in het bestek.
Het betreft volgende gebouwen van de stad:
- schoolgebouwen Parkschool (lager, kleuter incl. Sportstudio), Lusthovenlaan 12;
- Sportschuur en Sportstudio gelegen in de site van de Parkschool, Lusthovenlaan 12;
- JOC Centraal, Lusthovenlaan 10;
- BKO De Rode Kubus, Edegemsestraat 115;
- Jenaplanschool & minisporthal, Osylei 86;
- schoolgebouwen GTI, Dieseghemlei 58 en 60 en Ijzerweglei 21;
- gebouw begraafplaats Mortsel-Dorp, Lepelstraat 1;
- gebouw begraafplaats Cantincrode Krijgsbaan 65;
- Academie Muziek Woord en Dans, Eggestraat 13;
- kantoorgebouw Ruimte (FORT 4 gebouw MG74), Neerhoevelaan 50.
Volgende gebouwen worden als optie (op afroep) opgenomen in het bestek:
- ontspanningslokaal seniorenruimte, Mayerlei 154;
- Nood- en Lokaal Opvang Initiatief, algemene delen: Ridder Van Ranstlei 10, Guido Gezellelaan 146, Liersesteenweg 161, Krijgsbaan 140, Sint-Benedictusstraat 61 (allen OCMW);
- flats, algemene delen: Ter Linde, Meerminne 9, De Populier, Guido Gezellelaan 31, Meerminne 4 (allen OCMW);
- feestzaal, Meerminne 4 (OCMW);
- buurthuis, Guido Gezellelaan 31 (OCMW).
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een nieuw bestek opgesteld.
Het betreft een gezamenlijke opdracht van de stad en het OCMW waarbij de stad als aanbestedende overheid optreedt.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).
Het collegebesluit van 13 juni 2022 waarin de opdracht tot de schoonmaak van de gebouwen van het lokaal bestuur werd geplaatst bij Gom nv, Noorderplaats 7/1 te 2000 Antwerpen, tegen een geraamd totaalbedrag van 1.492.969,63 euro, incl. BTW en excl. opties, per vier jaar.
Het collegebesluit van 22 augustus 2022 waarin de opdracht tot de schoonmaak van de gebouwen van het lokaal bestuur werd geplaatst bij Atalian nv, Internationalelaan 55F te 1070 Anderlecht, tegen een geraamd totaalbedrag van 1.334.065,86 euro, incl. BTW en excl. opties, per vier jaar.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2023 D 12 voor de schoonmaak van de gebouwen van het lokaal bestuur en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.690.000,00 euro, incl. BTW en opties, per vier jaar.
De gemeenteraad besliste op 15 februari 2022 deel te nemen aan de aankoopcentrale van de gemeente Aalter voor de raamovereenkomst project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) tegen een totaalbedrag van 62.600,29 euro, incl. BTW, en verwerft op deze manier ook automatisch de rechten op de eerste raamovereenkomst generieke componenten. De gemeenteraad hechtte eveneens goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek generieke componenten en het bestek project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) van de gemeente Aalter en aan de plaatsingswijze onderhandelingsprocedure met bekendmaking van beide bestekken.
Het college besliste in de zitting van 12 december 2022 betreffende project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') perceel 1 (beheer en regie servicebus) te plaatsen bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 10.000 euro, incl. BTW, per jaar, perceel 2 (beheer en regie masterdatamanagement) te plaatsen bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 5.000 euro, incl. BTW, per jaar en perceel 8 (software licenties en beheer) te plaatsen bij RealDolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 29.040 euro, incl. BTW, per jaar.
In het kader van LB365 kwam er in 2021 een uitbreiding aan het bestaande raamcontract onder de naam "project LB365 (uitbreiding) perceel 3.4.B. ondersteuning software en digitaliseringsprojecten". De bedoeling van deze uitbreiding was om door middel van minicompetities te komen tot verhoogde mededinging wanneer er een uitbreiding van het bestaande midofficepakket ontwikkeld moet worden. Het systeem van minicompetitie wil zeggen dat er eerst een algemene aanbesteding wordt georganiseerd. De opdracht wordt geplaatst bij een aantal inschrijvers. Bij elk nieuw project wordt aan deze inschrijvers opnieuw een offerte gevraagd dewelke opnieuw worden beoordeeld aan de hand van de gunningscriteria van het bestek. Het betreffende project wordt geplaatst bij de inschrijver die de hoogste score behaald. Het voordeel van dit systeem is dat men op deze manier veel minder afhankelijk is van eenzelfde leverancier. Deze uitbreiding kan zorgen voor meer beschikbaarheid, meer keuze, verschillende inzichten en versterkte competitie (kennis en prijszetting). Aalter is opnieuw de aanbestedende overheid.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38 §1 1°a (onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen), artikel 57 en artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en en artikel 43 betreffende raamovereenkomsten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Het besluit van de gemeenteraad van Aalter van 21 december 2020 met de vaststelling van de lastvoorwaarden, de raming en gunningswijze van het bestek voor raamovereenkomst 2 'Vervolgtraject Generieke componenten voor Vlaams gemeenten'.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 februari 2022 waarin werd beslist deel te nemen aan de aankoopcentrale van de gemeente Aalter voor de raamovereenkomst project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) tegen een totaalbedrag van 62.600,29 euro, incl. BTW, en verwierf op deze manier ook automatisch de rechten op de eerste raamovereenkomst generieke componenten. De gemeenteraad hechtte in dit besluit eveneens goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek generieke componenten en het bestek project LB365 (vervolgtraject generieke componenten voor Vlaamse gemeenten) van de gemeente Aalter en aan de plaatsingswijze onderhandelingsprocedure met bekendmaking van beide bestekken.
Het besluit van de gemeenteraad van Aalter van 11 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de selectievereisten, raming en plaatsingsprocedure van de opdracht Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') - fase 4 / perceel 3.4.B) ONDERSTEUNING SOFTWARE- EN DIGITALISERINGSPROJECTEN, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling
Het collegebesluit van de gemeente Aalter van 20 februari 2017 betreffende de goedkeuring van de selectievereisten, de raming en de gunningswijze van het bestek generieke componenten.
Het collegebesluit van Aalter van 24 januari 2022 waarin goedkeuring werd gehecht aan het bestek met nr. 281.03-21d0196 voor de opdracht Project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') - fase 4 / perceel 3.4.B) ONDERSTEUNING SOFTWARE- EN DIGITALISERINGSPROJECTEN, opgesteld door V-ICT-OR. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het collegebesluit van 12 december 2022 betreffende project LB365 (vervolgtraject 'Generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') waarin perceel 1 (beheer en regie servicebus) werd geplaatst bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 10.000 euro, incl. BTW, per jaar, perceel 2 (beheer en regie masterdatamanagement) werd geplaatst bij Inetum-Realdolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 5.000 euro, incl. BTW, per jaar en perceel 8 (software licenties en beheer) werd geplaatst bij RealDolmen nv, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen, tegen een geraamd bedrag van 29.040 euro, incl. BTW, per jaar.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek project LB365 (uitbreiding) perceel 3.4.B. ondersteuning software en digitaliseringsprojecten en aan de plaatsingswijze mededingingsprocedure met onderhandeling.
De stad Mortsel lanceert een oproep tot uitbating van het 'Stadscafé' in het nieuwe stadhuis. Het doel van deze overeenkomst is om een langdurige samenwerking aan te gaan tussen de stad Mortsel en een gedreven ondernemer voor de uitbating van een horecazaak die aansluit bij de missie en visie van lokaal bestuur Mortsel.
De bijgevoegde selectieleidraad heeft tot doel kandidaat-concessiehouders, met het oog op het indienen van een kandidatuur, nadere informatie te verstrekken omtrent het mogelijke voorwerp van de concessie, het verloop van de procedure, alsmede de selectiecriteria op basis waarvan tot de selectie van de kandidaten zal worden overgaan.
Deze selectieleidraad heeft betrekking op de eerste fase van de toewijzingsprocedure van de concessie, die in totaal uit vier fasen zal bestaan:
• FASE 1: een selectiefase waarin kandidaten worden geselecteerd;
• FASE 2: een gespreksfase waarin met de geselecteerde kandidaten gesprekken worden gevoerd over het voorwerp en de voorwaarden van de concessie;
• FASE 3: een fase waarin een voorstel van uitbating wordt gedaan door de geïnteresseerde geselecteerde kandidaten;
• FASE 4: een fase waarin eventueel nog kan onderhandeld worden over de uitbatingsvoorstellen en waarbij de concessie wordt toegewezen.
wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten
art. 38 “De aanbesteder mag vrij de procedure die tot de keuze van de concessiehouder leidt, naar eigen goeddunken organiseren, mits de bepalingen van deze wet worden nageleefd.”
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de selectieleidraad van de concessie van openbare dienst inzake de uitbating van het Stadscafé in het stadhuis.
De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds.
Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro.
Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
Met het project Digibank willen we:
- de toegang tot digitale technologieën vergemakkelijken;
- de digitale vaardigheden verhogen;
- het gebruik van essentiële dienstverlening verbeteren.
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
- kortgeschoolden;
- huishoudens met een laag inkomen;
- werkzoekenden.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Mortsel, als promotor, en de gemeentebesturen van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, betreffende de implementatie van Digibank ZORA Werkt goed.
Sinds 1 januari 2022 is de Rode Kubus een kleuteropvang met kwaliteitslabel. Deze wijziging komt voort uit het BOA-decreet, een wijziging in het regelgevend kader dat meer beleidsvoerend vermogen toekent aan lokale besturen en organisatoren van buitenschoolse kinderopvang. De regelgeving is minder strikt. Zo is het bijvoorbeeld niet meer verplicht om een huishoudelijk reglement te hebben. De regelgeving stelt wel dat je transparant moet zijn en doeltreffend moet communiceren. Zo vraagt de regelgeving dat organisatoren het opvangaanbod en de voorwaarden op voorhand bekendmaken aan gezinnen en derden. Hoe je dit doet, welk medium je hiervoor gebruikt, is niet vastgelegd.
In de Rode Kubus kiezen we ervoor om onze werking en bepaalde afspraken nog steeds vast te leggen in een huishoudelijk reglement. Het huidige huishoudelijk reglement werd op 29 september 2020 goedgekeurd door de gemeenteraad. Gezien dit reglement niet meer overeenstemt met de dagelijkse praktijk, pasten we het aan.
Hieronder een algemeen overzicht van alle wijzigingen:
- toevoeging toelichting kleuteropvang met kwaliteitslabel;
- wijziging contactgegevens;
- wijziging van naam 'Billie' naar 'naschoolse opvang Jenaplanschool';
- toevoeging toelichting organisatiestructuur;
- toevoeging momenten van telefonische bereikbaarheid;
- toevoeging overzicht scholen (wie kan er wanneer in de Rode Kubus terecht);
- wijziging procedure aanmaak dossier (bij voorkeur digitaal, niet enkel meer op papier);
- toevoeging bezoekmoment voor nieuwe ouders of voor ouders met vragen;
- verduidelijking van werking boetes en jokers;
- toevoeging UiTPAS;
- wijziging procedure fiscaal attest;
- toevoeging toegankelijkheid voor kinderen met een ondersteuningsbehoefte;
- verduidelijking van afspraken bij ziekte of ongeval van een kind;
- wijziging verzekering;
- toevoeging privacy verklaring.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang.
Besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten.
Het huishoudelijk reglement en samenwerkingsovereenkomst voor de dienst gezinsopvang, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 september 2020.
De gemeenteraad heft op datum van 1 april 2023 het huishoudelijk reglement van buitenschoolse kinderopvang de Rode Kubus, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 september 2020, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 april 2023 het huishoudelijk reglement van buitenschoolse kinderopvang de Rode Kubus, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Na de informatieve vraag van 21 februari 2023 is gebleken dat er ook bij de Minder Mobielen Centrale van Mortsel een uitval is van vrijwilligers, ondanks verschillende oproepen in M-magazine en via de sociale media.
Is het dan geen goed moment om eens na te denken of er kan samengewerkt worden met de buurgemeentes? Er bestaat al een samenwerking tussen Boechout, Borsbeek, Wijnegem en Wommelgem onder de naam 'Mimosa'.
voorstel van beslissing
De stad Mortsel onderzoekt of men kan overgaan tot samenwerking met de Minder Mobielen Centrale Mimosa van onze buurgemeente om alzo de gebruikers van de Mortselse Minder Mobielen Centrale een betere service te bieden op korte en langere termijn.
In vele Vlaamse gemeenten en steden worden steeds meer en meer
“zone 30 ingevoerd”. Ook in Mortsel.
Is het geen idee om voor heel Mortsel
zone 30 in te voeren. Dan is het voor iedereen duidelijk en is het voor de
handhaving ervan veel gemakkelijker. Daarom vragen wij aan het Mortsels
stadsbestuur om hierover advies te vragen aan de politie.
Voorstel van beslissing
Stad Mortsel vraagt aan de politie advies om voor heel het grondgebied van Mortsel zone 30 in te voeren.
Ik herinner jullie aan mijn tussenkomsten in commissies en gemeenteraad, zowel vorig jaar als dit jaar, met betrekking tot het slechte onderhoud van de zebrapaden in onze stad en in het bijzonder in de Drabstraat ter hoogte van de school Ritmica. Blijkbaar is dit slechte onderhoud onder dit bestuur een constante en leidt dit tot een totale desinteresse van dit bestuur voor de veiligheid van de zwakste weggebruikers op gevaarlijke punten of in de buurt van scholen. Burgers schrijven of spreken mij aan met betrekking tot zebrapaden in hun buurt die er nog slechter aan toe zijn dan deze voorheen in de Drabstraat, eerder aangehaald in mijn tussenkomsten. De lijst is ondertussen lang en alle klagende burgers hebben overschot van gelijk.
Hoe kan een bestuur dit zomaar laten passeren?
Ik beschouw het als raadslid als mijn plicht om wel op te komen voor de veiligheid van de zwakste weggebruiker en wil de partijen NVA - Vooruit - VLD, de huidige politieke meerderheid, opnieuw confronteren met twee schrijnende voorbeelden van tekortkomingen. Het eerste zebrapad ligt in de Van Dijckstraat, dicht tegen de Rubensstraat en aan de achterzijde van basisschool De Tandem. Het zebrapad is onbestaande, terwijl het gebruikt wordt door schoolkinderen en buurtbewoners. De laatste onderhoudsbeurt dateert van 2020! Een ludieke maar tegelijk scherpe actie in 2022 van buurtbewoners met de dringende vraag om het zebrapad terug te herschilderen, werd door dit bestuur straal genegeerd.
Het andere zebrapad ligt op één van de drukste punten in onze stad ter hoogte van station Mortsel Oude God, waar ten belope van de dag honderden pendelaars gebruik van maken. Ook dit zebrapad is ondertussen totaal onzichtbaar en brengt daardoor de veiligheid van de zwakste weggebruiker ernstig in gevaar.
Ter illustratie vindt u enkele foto's in de bijlagen.
voorstel van beslissing
Artikel 1
De gemeenteraad dringt aan op een onmiddellijke herschildering van het zebrapad in de Van Dijckstraat aan de achterzijde van basisschool De Tandem, omdat anders de veiligheid van de zwakke weggebruiker aldaar in het gedrang komt.
Artikel 2
De gemeenteraad dringt aan op een onmiddellijke herschildering van het zebrapad Stadsplein/Lodewijk Dosfellei ter hoogte van het station Mortsel Oude God, omdat anders de veiligheid van de zwakke weggebruiker aldaar in het gedrang komt.