Op 10 januari 2023 ontving de voorzitter van de gemeenteraad een verzoek van raadslid Sara Waelbers met het verzoek zich te laten vervangen ingevolge medische redenen.
Het medisch attest bevat een einddatum nl. 2 april 2023.
Vooraleer de gemeenteraad kan overgaan tot de vervanging en de installatie van de plaatsvervanger, moet er akte genomen worden van de verhindering. De titularis verliest haar mandaat niet.
De plaatsvervanger moet de voorgeschreven eed afleggen waarna zij dezelfde rechten en prerogatieven heeft als het raadslid dat zij vervangt.
Voor de lijst Groen werd Tine Van Roy aangeduid als eerste opvolger. Zij is niet meer woonachtig in Mortsel en voldoet daarom niet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Goele Descamps werd aangeduid als tweede opvolger en laat per e-mail weten afstand te doen van het mandaat.
Eline Poels werd aangeduid als derde opvolger. Zij heeft de hoedanigheid van Belg behouden, is meer dan 18 jaar oud en is in de bevolkingsregisters van de stad ingeschreven. Zij verkeert in geen enkel geval van onverkiesbaarheid of van onverenigbaarheid wegens het uitoefenen van ambten of wegens verwantschap.
Eline Poels kan derhalve worden toegelaten tot het afleggen van de eed en de installatie als tijdelijk gemeenteraadslid.
Besluit van 5 december 2018 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen voor de provincie Antwerpen waarbij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 te Mortsel geldig wordt verklaard.
De gemeenteraad neemt akte van het verzoek van raadslid Sara Waelbers tot vervanging om medische redenen en van de verhindering tot 2 april 2023.
De gemeenteraad stelt vast dat Eline Poels tot het mandaat van raadslid kan toegelaten worden. Zij legt vervolgens in handen van de voorzitter de eed af waarvan de formule als volgt luidt:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
De voorzitter verleent akte van deze eedaflegging en verklaart Eline Poels aangesteld als raadslid. Eline Poels zal het mandaat van Sara Waelbers beoefenen tot zij haar mandaat terug opneemt.
De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 20 december 2022. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 20 december 2022.
Het huidige belastingreglement op de afgifte van getuigschriften of andere stukken (2023-2025) werd goedgekeurd op 20 december 2022.
Voor elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen wordt een bedrag van 3,30 euro aangerekend, behalve voor de "M kaart 10 jaar". Dit type kaart was gratis voor Britten die aan alle voorwaarden als begunstigde van het terugtrekkingsakkoord voldeden en ingeschreven waren in het bevolkingsregister tijdens de overgangsperiode.
Inmiddels is deze overgangsperiode verstreken. We wensen daarom alle types elektronische verblijfskaarten voor vreemdelingen te groeperen en op dezelfde manier te tariferen. Daartoe werden de volgende wijzigingen aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
Artikel 170 §4 van de Grondwet
Artikel 370/4 §2 van het oud Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de gemeentelijke retributie niet hoger mag zijn dan 10 procent van het normale tarief in het geval van de personen bedoeld in artikel 370/3, §4 namelijk elke persoon die de overtuiging heeft dat het geslacht vermeld in zijn akte van geboorte niet overeenkomt met zijn innerlijk beleefde genderidentiteit.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
De algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart; nieuwe gecoördineerde versie van 1 juni 2012
De omzendbrief van 21 december 2012 betreffende de nieuwe prijs van de identiteitsdocumenten die uitgereikt worden aan Belgen en vreemdelingen
De omzendbrief van 12 februari 2021 betreffende de Brexit - afgifte van duurzame verblijfskaarten voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord en de kaarten voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister en latere wijzigingen
Belastingreglement op de afgifte van getuigschriften en andere stukken (2023-2025), goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2022.
De gemeenteraad heft op datum van 1 februari 2023 het belastingreglement op de afgifte van getuigschriften en andere stukken (2023-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2022, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 februari 2023 het belastingreglement op de afgifte van getuigschriften en andere stukken voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
Het huidige belastingreglement op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen (2020-2025) werd goedgekeurd op 26 november 2019.
De huidige tarieven werden vastgelegd in functie van het te behandelen volume afval:
| Omschrijving | Tarief in EUR |
1. | afval met een volume tot 3 dm³ | 100,00 per ophaalbeurt |
2. | afval volume van 3,01 dm³ tot 1/4 m³ | 200,00 per ophaalbeurt |
3. | afval volume meer dan 1/4m³ tot 1m³ | 300,00 per ophaalbeurt |
4. | afval volume meer dan 1m³ tot 5m³ | 400,00 per ophaalbeurt |
5. | afval volume meer dan 5m³ | 500,00 per ophaalbeurt vermeerderd met 50,00 euro per bijkomende m³ of deel er van |
De tarieven die worden aangerekend voor het weghalen en verwijderen van afvalstoffen dienen echter enkel om de gemaakte kosten van de Stad Mortsel te dekken. Op basis van de momenteel geldende uurlonen en de kosten voor het gebruik van diverse materialen en voertuigen, resulteert dit in volgende tarieven, steeds in functie van het te verwerken volume aan afval:
|
| Aantal gepresteerde uren |
| |||
Omschrijving | Ondersteun-ende dienst | Stadswerken | Bestelwagen | Vrachtwagen | Tarief | |
1. | afval met een volume tot 3 dm³ | 1 | 1 | 1 | 0 | 145 euro |
2. | afval volume van 3,01 dm³ tot 1/4 m³ | 1 | 2 | 2 | 0 | 235 euro |
3. | afval volume meer dan 1/4m³ tot 1m³ | 1 | 3 | 3 | 0 | 325 euro |
4. | afval volume meer dan 1m³ tot 5m³ | 1 | 4 | 0 | 4 | 535 euro |
5. | afval volume meer dan 5m³ | 1 | 5 | 0 | 5 | 655 euro vermeerderd met 50,00 euro per bijkomende m³ of deel er van |
Voor bovenstaande berekening werd gebruik gemaakt van volgende uurlonen:
Uurloon medewerker ondersteunende diensten | 55 euro |
Uurloon medewerker stadswerken | 45 euro |
Uurkost bestelwagen | 45 euro |
Uurkost vrachtwagen | 75 euro |
Indien interventie nodig is van een andere firma, zal de gefactureerde kostprijs van een gespecialiseerde onderneming doorgerekend worden. De forfaitaire administratieve kost wordt geschrapt.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
Belastingreglement op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op daartoe niet voorziene plaatsen (2020-2025), goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019.
De gemeenteraad heft op datum van 1 februari 2023 het belastingreglement op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op daartoe niet voorziene plaatsen (2020-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019 op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 februari 2023 het belastingreglement op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op daartoe niet voorziene plaatsen voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
Het huidige belastingreglement op masten en pylonen (2020-2025) werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 november 2019.
In het huidige reglement laat de formulering van de periode waarbinnen de belastingplichtige het aangifteformulier terug dient te bezorgen aan de stad, ruimte voor interpretatie. We stellen voor om deze formulering aan te passen als volgt:
"De belastingplichtige ontvangt van de stad een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend moet worden teruggestuurd, binnen een maand vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aangifteformulier."
Hetzelfde geldt voor de formulering over de bezwaarprocedure. We stellen voor om deze aan te passen als volgt:
"Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag."
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Belastingreglement op masten en pylonen (2020-2025), goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 november 2019.
De gemeenteraad heft op datum van 1 februari 2023 het belastingreglement op masten en pylonen (2020-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 februari 2023 het belastingreglement op masten en pylonen voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
Het huidige belastingreglement op constructies voor publiciteit (2020-2025) werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 november 2019.
In het huidige reglement laat de formulering van de periode waarbinnen de belastingplichtige het aangifteformulier terug dient te bezorgen aan de stad ruimte voor interpretatie. We stellen voor om deze formulering aan te passen als volgt:
"De belastingplichtige ontvangt van de stad een aangifteformulier dat door hem behoorlijk ingevuld en ondertekend moet worden teruggestuurd, binnen een maand vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aangifteformulier."
Hetzelfde geldt voor de formulering over de bezwaarprocedure. We stellen voor om deze aan te passen als volgt:
"Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag."
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Belastingreglement op constructies voor publiciteit (2020-2025), goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019.
De gemeenteraad heft op datum van 1 februari 2023 het belastingreglement op constructies voor publiciteit (2020-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 november 2019 op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 februari 2023 het belastingreglement op constructies voor publiciteit voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
Het huidige retributiereglement op de tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein (2021-2025) werd goedgekeurd op 15 december 2020.
We stellen vast dat er met het huidige reglement de mogelijkheid bestaat dat er voor een inname openbaar domein op een gewestweg zowel aan de stad Mortsel als aan het Vlaams Gewest een retributie betaald moet worden. Dit is in strijd met het "non bis in idem" principe dat stelt dat men eenzelfde belastingplichtige maar één keer kan belasten op eenzelfde belastbare materie.
We stellen daarom voor om een vrijstelling te voorzien voor innames openbaar domein op een gewestweg en om in dit geval enkel een forfaitaire administratiekost van 10 euro te aan te rekenen.
Bovenstaande vrijstelling leidt vanzelfsprekend niet tot een vrijstelling van de retributie op het huren van verkeerssignalisatie bij de stad of voor het bekomen van een toelating.
Momenteel bedraagt de annuleringskost 50 euro, wat als te hoog wordt ervaren ten opzichte van de hoogte van de retributie zelf. We stellen voor deze te verlagen tot 35 euro.
De volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
Tarieven:
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Retributiereglement op tijdelijke ingebruikname openbaar domein (2021-2025), goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2020.
De gemeenteraad heft op datum van 1 februari 2023 het retributiereglement op tijdelijke ingebruikname openbaar domein (2021-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 15 december 2020 op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 februari 2023 het retributiereglement op tijdelijke ingebruikname openbaar domein voor de jaren 2023-2025 goed.
VVSG wil samen met een aantal pilootsteden en -gemeenten IT tools laten ontwikkelen en procedures opzetten voor het capteren van ‘lokale signalen’ door veldwerkers met het doel om deze input te gebruiken voor het opzetten en uitwerken van een lokaal sociaal beleid. Op deze manier moet het beleid nauwer aansluiten bij de noden van kwetsbare burgers. Veldwerkers zoals thuisverpleegkundigen, maatschappelijk werkers, vrijwilligers bij de voedselbedeling komen vanuit hun functie of engagement dagelijks in contact met kwetsbare burgers en zijn daardoor goed in staat om structurele sociale en maatschappelijke problemen te detecteren. Deze ogen en oren op het terrein worden op dit moment veel te indirect en onvoldoende systematisch ingezet als input voor (lokaal) sociaal beleid.
Samen met 14 lokale besturen (de pilootgemeentes Gent, Bornem, Dendermonde, Nazareth, Heusden-Zolder, Berlaar, Sint-Niklaas, Eeklo, Oud-Turnhout, Kortrijk, Roeselare, Landen, Mortsel en Kortemark) en relevante stakeholders (Wijkgezondheidscentra, Vivel, ELZ Gent) wil de VVSG tot een systeem komen om terugkerende persoons- en situatieoverstijgende problemen te capteren en om te zetten in relevante acties. ‘Lokaal Signaal’ is een proces om tot een sterker lokaal sociaal beleid te komen, waarin een digitale tool de hoofdrol speelt in de captatie en verwerking en die door alle lokale besturen kan ingezet worden. Met behulp van de service design methodiek werd een prototype uitgedacht en beschreven. Dit prototype moet vervolgens in een digitale tool worden gegoten.
Om deze tool effectief te kunnen laten ontwikkelen, wordt de samenwerking en de rolverdeling geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst. In deze samenwerkingsovereenkomst wordt zowel het aanbesteden van de opdracht en de samenwerkingsafspraken beschreven. De deelnemende gemeenten verbinden zich ertoe om de tool te testen en te gebruiken gedurende de looptijd. Zij worden ook eigenaar van de tool en krijgen de intellectuele eigendomsrechten. VVSG zal fungeren als leidend ambtenaar.
De projectfinanciering van dit project bedraagt ca. 175.000 euro. Deze financiering komt vanuit verschillende bronnen en wordt toegelicht in de bijlage 'Samenwerkingsovereenkomst financieel'. Aan de betrokken gemeentebesturen werd reeds tijdens de start van dit project gevraagd om een éénmalige inleg van 3.000 euro te voorzien. Voor Mortsel werd dit reeds voorzien in 2022 en wordt dit bedrag overgedragen naar 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst van stad Mortsel met VVSG en 13 andere lokale besturen in het kader van het project 'Lokaal Signaal', zoals gevoegd als bijlage bij het besluit.
De huidige raamovereenkomst postdiensten loopt af op 30 april 2023. Bijgevolg zullen we de opdracht opnieuw aanbesteden.
De opdracht omvat:
- ophaling van ongefrankeerde postzendingen op af te spreken tijdstippen en plaatsen;
- sorteren van de opgehaalde, ongefrankeerde postzendingen (prior, non-prior, aangetekende zendingen, internationale zendingen en pakketten);
- frankeren van opgehaalde ongefrankeerde postzendingen conform de normen van de aanbieder van de postdiensten die instaat voor de distributie naar de geadresseerden;
- transport naar en afgeven van de gefrankeerde postzendingen bij een bedrijf bevoegd voor de aanbieding van postdiensten. Deze aanbieder zorgt voor de distributie naar de geadresseerden.
De inkomende post maakt geen onderdeel uit van de opdracht. Inkomende post wordt enkel door Bpost op het Belgisch grondgebied verdeeld.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 89, § 1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 750.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2023 D 7 voor de raamovereenkomst behandeling van uitgaande post 2023-2027 en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 284.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De KSA en het jeugdatelier Kreamo zijn ondergebracht in de jeugdlokalen aan de Van Dijckstraat 37. Dit karaktervol gebouw bevat meerdere lokalen die zich rond een gemeenschappelijke binnenplaats bevinden. Het gebouw dateert van de jaren 1980 waardoor er dringend nood is aan renovatie/opfleuring. Hiervoor werd in het meerjarenplan een budget van 100.000,00 euro voorzien. Tot tweemaal toe werd er subsidie aangevraagd om extra budget te vergaren. Deze aanvragen werden telkens gunstig maar net onvoldoende beoordeeld om gesubsidieerd te worden. Het beschikbare budget zal gebruikt worden om het asbesthoudende dak te vervangen en de sanitaire voorzieningen een zeer nodige vernieuwing te geven, De vernieuwing van de sanitaire voorzieningen zal uitgevoerd worden door de dienst stadswerken en het GTI. Dit dak is het laatste dak met asbesthoudende golfplaten van het patrimonium van het lokaal bestuur.
Ook de buitenaanleg wordt opgefrist en er wordt een sjorkot opgericht. Het buitenschrijnwerk werd ondertussen hersteld door de dienst stadswerken en een aantal ouders.
De centrale aankoopdienst heeft een bestek opgesteld voor de vervanging van het dak.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2023 W 8 voor de vervanging van het dak van de jeugdlokalen aan de Van Dijckstraat en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 80.000,00 euro, incl. BTW.
Op zaterdag 21 januari 2023 was ik voor de zoveelste maal getuige van een conflict tussen een fietser en een automobilist op de spoorwegbrug Deurnestraat. Het ging om een bijna-ongeval, waarbij de fietser enkel ten val kwam, zonder kwetsuren of kleerscheuren. De automobilist zonder verdere schade aan zijn voertuig. Getier tussen automobilist en fietser voor heel de omgeving. Voor de zoveelste maal...
Het bestuur heeft de fietsoversteek en zebrapad, het meest nabij de Bloemenlei, tijdelijk of voorlopig (?) afgesloten met wat onstabiele nadarhekken. Dit 3 jaar geleden, voorlopig...?!
Drie jaar geleden zijn de oversteken daar zwart geschilderd. Ondertussen zijn zowel zebrapad als fietsoversteek terug volledig zichtbaar en nemen zowel fietsers als voetgangers deze oversteek, terwijl ze daarvoor 15 meter verder moeten zijn ter hoogte van de Amedeus Stockmanslei.
>> Eens te meer moet ik vaststellen dat dit bestuur voorlopige maatregelen laat aanmodderen of misschien gewoonweg niet meer weet dat ze daar een voorlopige maatregel hebben ingevoerd.
>> Eens te meer moet ik vaststellen dat dit bestuur zijn voeten veegt aan een duidelijke wegsignalisatie, zelfs niet voor de zwakke weggebruiker! Hiervan zijn ontelbare voorbeelden in onze stad terug te vinden. Het gebrek aan daadkracht van dit bestuur met betrekking tot de wegsignalisatie in onze stad is schrijnend en zal ik blijven aankaarten.
Ik vraag dan ook de onmiddellijke verwijdering van het zebrapad en de fietsoversteek op de spoorwegbrug Deurnestraat ter hoogte van de Bloemenlei, zodat daar niet verder bijna-ongevallen of misschien een ongeval met gekwetste gebeurt. Het is de taak van een bestuur om van de veiligheid van de zwakke weggebruiker een prioriteit te maken.
In Mortsel lijkt men op dat vlak reeds enkele jaren in een winterslaap.
voorstel van beslissing
De gemeenteraad wenst de opheffing van de oversteekplaats voetgangers en fietsers, gelegen op de spoorwegbrug Deurnestraat het meest nabij de Bloemenlei.
Op het college van 14 februari 2022 werd beslist, naar aanleiding van de vernieuwbouw van het woonwagenterrein, om een verhuispremie toe te kennen van 900 euro per verhuisbeweging aan de woonwagenterreinbewoners met een vaste woonwagen.
Het bedrag van 900 euro per verhuisbeweging werd bepaald zonder professionele expertise.
Nochtans omschrijft het huishoudelijk reglement van het residentieel woonwagenterrein Gasthuishoeven een ‘vaste woonwagen’ als een woongelegenheid, gekenmerkt door flexibiliteit en verplaatsbaarheid doch met verankering in de grond en bestemd voor permanente en niet-recreatieve bewoning.
Tijdens de verhuisbeweging - fase 1 werd geen beroep gedaan op professionele diensten, daarom vragen wij om het bedrag van de verhuispremie van €900 te herbekijken.
voorstel van beslissing
De stad herbekijkt de premie van de individuele verhuis van het woonwagenterrein.
Een buurtinformatienetwerk (BIN) is een samenwerkingsverband tussen burgers en de lokale politie binnen een bepaalde buurt. Burgers kunnen zich laten opnemen in het BIN-netwerk van hun buurt/wijk en krijgen vervolgens meldingen/rapporten van alarmerende zaken inzake vandalisme, inbraak, diefstal,... Voor de optimale werking van de BIN is het belangrijk dat burgers zich kunnen aanmelden in het systeem, maar momenteel is het bestaan van het BIN niet gepubliceerd op de website van Mortsel.
voorstel van beslissing
De stad Mortsel stelt de burger in kennis over het bestaan van het BIN-netwerk op de website van Mortsel en informeert hoe er kan worden toegetreden tot het netwerk.
Reeds geruime tijd zijn er geen klaar-overs meer te bespeuren op de Mechelsesteenweg, een drukke gewestweg die langs drie scholen loopt. Om schoolgaande kinderen op een veilige manier te laten oversteken, is het aangewezen om klaar-overs te voorzien op de drukke oversteekplaatsen. Daarom vraagt Pro-Mortsel aan de stad om (opnieuw) een warme oproep te doen naar vrijwilligers die zich willen inzetten voor veilige schoolomgevingen als klaar-over (schoolbrigadier).
voorstel van beslissing
De stad Mortsel doet (opnieuw) een warme oproep naar burgers die zich willen inzetten als klaar-over (schoolbrigadier).
Reeds meermaals heb ik de slecht onderhouden zebrapaden in onze stad aangekaart. Zo heb ik ook de quasi onbestaande zebrapaden in de Drabstraat reeds meermaals onder de aandacht gebracht, nog onlangs met een interpellatie in de gemeenteraad van november 2022.
Mijn opmerkingen daarover naar de beleidsmakers in onze stad, druipen als water van een eend. Er wordt geluisterd naar de interpellant en daar blijft het bij.
Ergerlijk, maar typisch voor dit bestuur.
Ik breng opnieuw de twee zebrapaden in de Drabstraat iets voorbij een grote supermarkt (richting Liersesteenweg) onder de aandacht. Deze zebrapaden zijn reeds twee en een half jaren NIET MEER ONDERHOUDEN (laatste onderhoud van het jaar 2020 !) en ondertussen zo goed als onzichtbaar voor de automobilist.
Ik heb het over het zebrapad ter hoogte van de Maxlaan en het zebrapad ter hoogte van Zaaldenrode. Deze zebrapaden liggen in de onmiddellijke buurt van de school Ritmica Steenakker. Ook het signalisatiebord van schoolomgeving (richting Heirbaan) is volledig door de zon verkleurd en valt daardoor niet meer op.
In de gemeenteraad van november 2022 gaf de burgemeester mij gelijk en beloofde een herschildering voor het einde van de maand november nog wel (!!), daar waar ik zelf al tevreden was voor einde 2022. Ondertussen is de eerste maand van 2023 voorbij en is er op het terrein niets veranderd. Geen nieuwe verkeersborden, geen nieuwe pictogrammen schoolomgeving op het asfalt, geen herschilderde zebrapaden. Niets! ... Triest.
Zijn de beloften van een burgemeester naar een raadslid niets meer waard?
Is een veilige schoolomgeving met aangepaste wegsignalisatie voor dit N-VA - Vooruit - VLD bestuur van ondergeschikt tot geen belang?
Tot slot en ten titel van informatie naar alle raadsleden toe, wil ik jullie onder de aandacht brengen dat verschillende buurtbewoners de slecht onderhouden zebrapaden in de Drabstraat reeds meerdere malen bij het bestuur onder de aandacht brachten. Onder andere met meldingskaarten, met klachten, tijdens de buurt tournee van de burgemeester en schepenen,...
voorstel van beslissing
De gemeenteraad dringt aan op een onmiddellijke herschildering van de zebrapaden en de wegsignalisatie in de Drabstraat en in het bijzonder de omgeving van school Ritmica Steenakker.
Sinds enkele maanden streamt stad Mortsel zelf de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissie. Je bekijkt deze via een stream op YouTube. Na de zitting kan je de opname echter maar een paar dagen herbekijken.
Wat er gezegd is, is langer dan die paar dagen interessant en een opname herbekijken is veel laagdrempeliger dan naar een audioband luisteren.
Het lijkt ons dus een grote meerwaarde dat deze beschikbaar blijven. Zo geven we de Mortselaar en onszelf de flexibiliteit om op een tijdstip bekijken, wanneer het past of wanneer een thema terug actueel wordt.
Alle partijen hier hebben al verklaard dat ze een livestream en opname een meerwaarde vinden. De schepen van participatie en communicatie heeft in het oorspronkelijke debat over de livestream gezegd de gemeenteraad dichter bij de Mortselaar te willen brengen. Deze quick-win lijkt ons dus voor de hand te liggen. We beseffen dat dit geen wonderoplossing is, maar elke kleine stap helpt naar een toegankelijkere lokale politiek.
voorstel van beslissing
De opname van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraadscommissies worden achteraf online en openbaar beschikbaar gemaakt en gehouden.