Terug
Gepubliceerd op 25/10/2023

2023_GR_00101 - BBC - kwartaalrapport 2023-2 - aktename

gemeenteraad
di 26/09/2023 - 20:30 raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter DurĂ©, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Eddy Cloostermans, raadslid; Eline Poels, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Naranjo Decamps, raadslid

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter
2023_GR_00101 - BBC - kwartaalrapport 2023-2 - aktename 2023_GR_00101 - BBC - kwartaalrapport 2023-2 - aktename

Motivering

Aanleiding en context

Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. De decreetgever legt op deze manier minstens een semestriële rapportering op. Een opvolgrapport (kwartaalrapport) bestaat altijd uit een terugkoppeling over de uitvoering van het meerjarenplan (beleidsnota) en de actuele financiële toestand.

 Sinds 2020 rapporteren we in de kwartaalrapporten ook over de uitvoering van het organisatiebeheersingsplan. 

Het eerste deel van dit kwartaalrapport, de beleidsevaluatie, sluit aan bij de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2025. Hier wordt weergegeven wat de realisatie is van de actieplannen waarover gerapporteerd moest worden in het eerste semester van 2023. We geven weer in welke mate het geplande beleid ook tot realisaties op het terrein heeft geleid. De beleidsevaluatie geeft een overzicht van de geboekte ontvangsten en uitgaven per doelstelling en actieplan. 

Het tweede deel van het kwartaalrapport, de toelichting, omvat het financieel luik met het schema T2 wat een beeld geeft van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, een uitgebreide financiële bespreking en een bespreking van de gewijzigde financiële risico’s tegenover het meerjarenplan.

Sinds 2022 maken we gebruik van ons online beleidsportaal op https://mortsel.beleidsportaal.be.

Zoals ondertussen bekend, worden onze beleidsrapporten voortaan in de vorm van een website gepresenteerd wat het lezen interactiever en visueler maakt. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om via de handige zoekfunctie het rapport met behulp van sleutelwoorden te doorzoeken. Lees je een rapport toch liever in documentvorm? Dan is er de mogelijkheid om het rapport in PDF-formaat te downloaden via de knop 'Bijlagen' in de rechterhoek van het startscherm.

Het rapport dagelijkse werking over het eerste semester zal omwille van het moeizaam verzamelen van de nodige cijfers in de zomermaanden, voortaan in oktober aan de raad worden gepresenteerd en niet niet meer samen met dit opvolgrapport. Bij de jaarrekening zal nog wel steeds het jaarrapport dagelijkse werking toegevoegd worden. 

Onze beleidsrapporten worden pas publiek zichtbaar gemaakt na goedkeuring of in dit geval aktename van de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van het tweede kwartaalrapport 2023.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van de actieplannen en acties van beleidsdoelstelling 6.4. Mortsel werkt systematisch aan een beheerste organisatie.