Meer dan een jaar geleden (einde augustus 2022) kreeg ik een bericht van een Mortselaar die zich uiteindelijk tot mij als politieraadslid richt met de melding van een gevaarlijk punt ter hoogte van de Deurnestraat (50km/uur) waar die de fietssnelweg F1 kruist. Vrij snel kreeg ik - na de korpschef hierover ingelicht te hebben - een advies van de verkeersdienst van de politie : "De maximumsnelheid op de locatie Deurnestraat ter hoogte van de fietsostrade is 50/uur. Het zou wenselijk zijn gezien de zeer grote hoeveelheid zwakke weggebruikers, vnl. fietsers, dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30/uur. Bovendien is er op de locatie waar de fietsostrade de rijbaan dwarst op de Deurnestraat een hellingsgraad wat het visuele aspect voor de weggebruikers (zowel fietsers als automobilisten) bemoeilijkt. De snelheidsbeperking tot 30/uur wordt best geïnstalleerd met een zonale geldigheid van na de rotonde tot aan de Waesdonckstraat". Door een misverstand kwam het advies pas in december 2022 bij het stadsbestuur terecht.
Ik vraag in februari 2023 naar een stand van zaken opvolging advies, waarbij de schepen verwijst naar een globaal plan rond fietsstraten en fietszones 30 dat in de commissie van 21 maart 2023 wordt voorgesteld. Daaruit blijkt dat er bij bestuur en politie nog discussie is om Deurnestraat helemaal 30km/uur te maken, maar aan de kruising met F1 wordt het best 30km/uur, zo werd gezegd. Ik pleit in de commissie - gezien de acute situatie aan de kruising met F1 - om snel beperkte of voorlopige veiligheidsmaatregelen te nemen, want de situatie zoals ze nu is mag geen half jaar meer duren. Er wordt instemmend geknikt.
Sinds de vraag naar het snel invoeren van beperkte of voorlopige veiligheidsmaatregelen is er nu een half jaar verstreken en nog steeds kruist een van de drukst bereden fietssnelwegen een straat met snelheidsregime 50km/uur op een punt bovendien met slechte zichtbaarheid voor fietsers én automobilisten. Vorige week in de commissie heb ik uiteindelijk de burgemeester - verantwoordelijk voor de veiligheid - hier rechtstreeks over aangesproken en gezegd dat het gewoon onbegrijpelijk is dat er - ondanks meldingen, een advies van de politie en een gewoon op zicht vaststelbare gevaarlijke situatie - geen veiligheidsmaatregelen met onder andere een snelheidsverlaging rond de kruising met de F1 door de stad genomen worden. Daarom vragen we aan de gemeenteraad om zich over deze acute en verkeersonveilige kwestie uit te spreken met de vraag om een snelheidsverlaging tot 30/uur in de zone rond de kruising zo snel mogelijk in te voeren.
Voorstel van beslissing
De gemeenteraad beslist om de gevaarlijke kruising van de fietssnelweg F1 met de Deurnestraat in Mortsel zo snel mogelijk en liefst binnen een maand verkeersveilig te maken door onder andere het snelheidsregime van de Deurnestraat in de zone van de kruising te verlagen van 50km/uur naar 30km/uur.