De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 26 september 2023. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 26 september 2023.
Tijdens de OCMW-raad van 24 oktober 2023 werd akte genomen van het ontslag van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, Gitta Vanpeborgh.
Amarildo Vllazeria werd voorgedragen tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en in functie van voorzitter verkozen. De OCMW-raad nam kennis van de eedaflegging van de verkozen verklaarde voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst die met onmiddellijke ingang als schepen toegevoegd werd aan het college van burgemeester en schepenen.
Naar aanleiding van deze wissel moet de rangorde van de raadsleden opnieuw worden vastgesteld. Het decreet lokaal bestuur voorziet immers in sommige gevallen dat het raadslid met de hoogste rang de voorzitter van de raad of een schepen mag vervangen.
Sinds de installatievergadering van 8 januari 2019 werd de rangorde meermaals opnieuw vastgesteld vanwege het ontslag van raadsleden. De laatste vaststelling van de rangorde gebeurde tijdens de zitting van 26 september 2023.
Artikel 68 §1, 3e lid bepaalt dat de rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen dezelfde is als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6 §7.
Besluit van de OCMW-raad van 24 oktober 2023 betreffende de verkiezing van een nieuwe voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Besluit van 5 december 2018 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen voor de provincie Antwerpen waarbij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 te Mortsel geldig wordt verklaard.
De rangorde van de gemeenteraad wordt vastgesteld als volgt:
Rangorde |
Voornaam en naam |
Hoedanigheid |
Datum eerste mandaat |
Aantal naamstemmen |
1. | Erik Broeckx | burgemeester | 25 juni 1990 | 2306 |
2. | Koen Dehaen | schepen | 8 januari 2001 | 935 |
3. | Steve D'Hulster | schepen | 2 januari 2007 | 711 |
4. | Goele Custers | schepen | 2 januari 2013 | 570 |
5. | Livia Moreau | schepen | 8 januari 2019 | 272 |
6. | Ilse Lacante | schepen | 2 januari 2013 | 498 |
7. | Amarildo Vllazeria | voorzitter BCSD | 8 januari 2019 | 204 |
8. | Mark Schampaert | raadslid | 31 maart 1989 | 504 |
9. | Ingrid Pira | raadslid | 4 februari 1997 | 704 |
10. | Walter Duré | raadslid | 8 januari 2001 | 902 |
11. | Naranjo Decamps | raadslid | 2 januari 2007 | 689 |
12. | Lieve Voets | raadslid | 2 januari 2013 | 494 |
13. | Gitta Vanpeborgh | raadslid | 2 januari 2013 | 370 |
14. | Jan Claus | raadslid | 2 januari 2013 | 346 |
15. | Peter Mous | raadslid | 28 januari 2014 | 311 |
16. | Michiel Hubeau | raadslid | 8 januari 2019 | 596 |
17. | Sven Cooremans | raadslid | 8 januari 2019 | 492 |
18. | Nadia Saouti | raadslid | 8 januari 2019 | 463 |
19. | Jan Blommaert | raadslid | 8 januari 2019 | 407 |
20. | Vera De Hert | raadslid | 8 januari 2019 | 378 |
21. | Jitse Born | raadslid | 8 januari 2019 | 352 |
22. |
Michiel Tisson |
raadslid |
8 januari 2019 |
197 |
23. | Patrick Hapers | raadslid | 8 januari 2019 | 155 |
24. | Peter Smol | raadslid | 22 oktober 2019 | 315 |
25. | Carine Vantournhout | raadslid | 15 december 2020 | 361 |
26. | Natasza Wisniewska | raadslid | 26 januari 2021 | 120 |
27. | Marc Lorrentop | raadslid | 25 januari 2022 | 346 |
28. | Eddy Cloostermans | raadslid | 22 november 2022 | 113 |
29. | Eline Poels | raadslid | 26 september 2023 | 296 |
Op 13 april 2023 diende CIRIL nv een omgevingsvergunning OMV_2022114134 in voor het realiseren van een woonproject aan Sint-Benedictusstraat - Molenstraat met de aanleg van publiek domein met wegenis.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 8 juni 2023 tot en met 7 juli 2023. Er werden 9 bezwaren ingediend. De bezwaren zijn grotendeels gericht op het project zelf.
De bezwaren over het openbaar domein, gaande van te hoge zitelementen tot leesbaarheid van het openbaar domein worden niet gevolgd.
De aanvraag betreft:
- slopen van een aantal bestaande gebouwen: randgebouw, woonhuis aan de straatzijde, centraal gelegen gebouw en magazijn, gedeeltelijke afbraak van een boogloods, afbraak van opslaglocaties en verhardingen;
- vellen van drie bomen op eigen terrein en twee straatbomen;
- bouwen van twee nieuwe gebouwen, een bijgebouw (fietsenstalling), leggen van verhardingen en reliëfwijzigingen;
- aanleg van een publiek park.
Er worden in totaal 15 woningen en 59 appartementen (waarvan 7 sociale appartementen) voorzien.
Een gedeelte van het terrein wordt overgedragen naar het openbaar domein. Dit is een landschapspark met een trage weg verbinding tussen de Sint-Benedictusstraat en de Molenstraat. Het gedeelte achter de boogloods en tussen de twee nieuwe volumes wordt als collectief groen aangelegd. Over het hele terrein worden meerdere heuvels aangelegd variërend van 1m hoog tot 1,3m hoog. In het landschapspark wordt een gazontalud aangelegd van 1,2m hoog. Er worden wandelpaden aangelegd, een blote voeten pad, een avonturenparcours en een speeltuin voorzien. Er worden drie publieke fietsenstallingen (42 nietjes) voorzien, verspreid over het landschapspark en een sorteerstraatje.
De over te dragen oppervlakte bedraagt ongeveer 6100m².
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Het voorziene openbaar domein versterkt de verbinding tussen de wijk Mortsel-Dorp en het Stadsplein. Er wordt een trage weg voorzien die ten dienste staat van het algemeen belang. Het gehele openbaar domein is autoluw en voor het grootste deel autovrij.
De inplantingsplannen, plantenlijst, lastenboek en meetstaat zijn als bijlage toegevoegd, net zoals de adviezen die werden uitgebracht. De diensten leefomgeving en stadsprojecten brengen een voorwaardelijk gunstig advies uit. De dienst leefomgeving maakt voorbehoud van de keuze voor een aantal exoten bomen en struiken die niet geschikt zijn voor deze standplaats (gagel, duindoorn, iepen, cypressen).
Er wordt als last opgelegd dat de projectontwikkelaar gedurende een waarborgperiode van drie jaar na voorlopige oplevering moet instaan voor de wegenis en onderhoud van het openbaar domein. Het onderhoud houdt onder meer het volgende in: onderhoud van groenperken, bestrating en wandelpaden, onderhoud van speeltoestellen, bomen en wadi. Bij het afsterven van beplantingen en/of bomen of schade aan materialen zal dit vervangen worden op kosten van de projectontwikkelaar.
Conform de bouwcode draagt de begunstigde van de vergunning de kosten van de wegeniswerken, rioleringswerken en de aanleg van de nutsvoorzieningen die moeten worden voorzien met betrekking tot een bouwproject, inclusief alle kosten aan technische inrichtingen en esthetische voorzieningen verbonden aan deze werken en kosten die verband houden met het ontwerp.
De kosten voor de aanleg van het openbaar domein zoals beschreven in de meetstaat zijn integraal ten laste van de vergunninghouder. De uitvoering van het plan zoals toegevoegd bij deze beslissing moet integraal nageleefd worden.
Bijkomend wordt de kostprijs voor de aanleg van de distributieleidingen en openbare verlichting en toebehoren zoals begroot door Fluvius (+/- 45.000 euro) en de kosten van de plaatsing en installatie van het sorteerstraatje zoals begroot door Igean (+/- 65.000 euro), integraal als last opgelegd aan de vergunninghouder. Deze laatste kosten werden niet toegevoegd aan de meetstaat en worden bijkomend als last opgelegd.
Er wordt een voldoende waarborg ten gunste van het stadbestuur Mortsel opgelegd, tot zekerheidsstelling voor de uitvoering van de aanleg van het openbaar domein. De (bank) waarborg wordt gesteld op de totale som zoals opgegeven in de meetstaat plus de kosten zoals begroot door Fluvius en Igean. Dit komt op een totale som van 650.000 euro.
Uiterlijke beslissingsdatum voor de vergunning verlenende overheid is 6 november 2023.
Het uitvoeringsbesluit op de omgevingsvergunning (OVB) goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 27 november 2015 art. 13 tot en met 29.
Artikelen 34 en 67 §3 van het OVB betreffende het advies van het college.
Artikel 47 van het OVB betreffende het besluit van de gemeenteraad over wegenwerken.
Artikel 3 en 4 van het Decreet op de Gemeentewegen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 3 mei 2019.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de aangeduide zone van het toekomstig openbaar domein en de principiële uitrusting van het park met voet- en fietsverbinding zoals aangeduid in het voorstel van het bouwproject OMV_2022114134.
De gemeenteraad besliste op 25 oktober 2022 om Fluvius te vragen om de openbare verlichting dagelijks te doven tussen 0.00 en 5.00 uur voor een periode van minstens zeven jaar (tot 2030) behalve langs de fietsostrades F1 en F10 en op basis van het masterplan openbare verlichting, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 10 oktober 2016, ook niet op volgende gemeentewegen: Boechoutselei, Deurnestraat (tussen Zilverbeeklaan en rondpunt Septestraat), Drabstraat, Edegemsestraat, Groenstraat, Guido Gezellelaan, Heirbaan, Lodewijk Dosfellei (tussen Stadsplein en Fortstraat), Molenlei, Molenstraat (tussen Mechelsesteenweg en Jordaenslei), Roderveldlaan, Wouwstraat (tussen Groenstraat en Boechoutselei).
Naar aanleiding van klachten van meerdere inwoners stelt het college voor om deze beslissing aan te passen en de openbare verlichting terug aan te steken gedurende de gehele nachtperiode. In de periode tussen 22.00 en 6.00 uur zal één op de twee verlichtingspalen gedoofd worden in straten met klassieke openbare verlichting. In straten waar de openbare verlichting al verLED is, zal de openbare verlichting in diezelfde periode gedimd worden met 50%.
In de Boechoutselei, Deurnestraat (tussen Zilverbeeklaan en rondpunt Septestraat), Drabstraat, Edegemsestraat, Groenstraat, Guido Gezellelaan, Heirbaan, Lodewijk Dosfellei (tussen Stadsplein en Fortstraat), Molenlei, Molenstraat (tussen Mechelsesteenweg en Jordaenslei), Roderveldlaan en Wouwstraat (tussen Groenstraat en Boechoutselei) verandert er niets en blijft de openbare verlichting de hele nacht branden.
In de parken verandert er ook niets en blijft de openbare verlichting volledig gedoofd tussen 0.00 en 5.00 uur.
Om deze maatregel in te voeren is voorafgaand overleg met Fluvius nodig omdat de sturing van de openbare verlichting (OT’s) opnieuw moet worden aangepast. De geraamde kostprijs (op basis van het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2022) bedraagt 46,20 euro per OT. Er zijn 1.403 OT’s in Mortsel wat betekent dat er opnieuw een investering van 64.819,00 euro nodig is.
Het geraamde meerverbruik aan elektriciteit bedraagt 100.000 kWh per jaar (kostprijs 30.000 euro per jaar op basis van de huidige elektriciteitsprijzen). Dit meerverbruik zal de komende jaren verminderen door de verdere verLEDding van de openbare verlichting.
De gemeenteraad beslist Fluvius te vragen om de openbare verlichting terug aan te steken gedurende de gehele nachtperiode:
- in de periode tussen 22.00 en 6.00 uur zal één op de twee verlichtingspalen gedoofd worden in straten met klassieke openbare verlichting;
- in straten waar de openbare verlichting al verLED is, zal de openbare verlichting gedimd worden met 50% tussen 22.00 en 6.00 uur;
- in de Boechoutselei, Deurnestraat (tussen Zilverbeeklaan en rondpunt Septestraat), Drabstraat, Edegemsestraat, Groenstraat, Guido Gezellelaan, Heirbaan, Lodewijk Dosfellei (tussen Stadsplein en Fortstraat), Molenlei, Molenstraat (tussen Mechelsesteenweg en Jordaenslei), Roderveldlaan en Wouwstraat (tussen Groenstraat en Boechoutselei) verandert er niets en blijft de openbare verlichting de hele nacht branden;
- in de parken verandert er niets en blijft de openbare verlichting volledig gedoofd tussen 0.00 en 5.00 uur.
De kerkfabriek Sint-Benedictus heeft op 5 september 2023 het budget 2024 ingediend bij het bisdom Antwerpen dat op 6 september 2023 in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies heeft verleend.
Op 12 september 2023 heeft de kerkfabriek het budget ingediend bij de gemeentelijke overheid. Deze dient zich uit te spreken over het budget binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Als binnen deze termijn geen besluit naar de provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd. Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan (MJP), kan de gemeenteraad enkel akte nemen van het budget.
Het nazicht van het budget 2024 leidt tot volgende vaststellingen:
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Benedictus.
De kerkfabriek Heilig Kruis heeft op 5 september 2023 het budget 2024 ingediend bij het bisdom Antwerpen dat op 5 september 2023 in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies heeft verleend.
Op 12 september 2023 heeft de kerkfabriek het budget ingediend bij de gemeentelijke overheid. Deze dient zich uit te spreken over het budget binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Als binnen deze termijn geen besluit naar de provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd. Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan (MJP), kan de gemeenteraad enkel akte nemen van het budget.
Het nazicht van het budget 2024 leidt tot volgende vaststellingen:
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Heilig Kruis.
De kerkfabriek Sint-Jozef heeft op 5 september 2023 het budget 2024 ingediend bij het bisdom Antwerpen dat op 6 september 2023 in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies heeft verleend.
Op 12 september 2023 heeft de kerkfabriek het budget ingediend bij de gemeentelijke overheid. Deze dient zich uit te spreken over het budget binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Als binnen deze termijn geen besluit naar de provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd. Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan (MJP), kan de gemeenteraad enkel akte nemen van het budget.
Het nazicht van het budget 2024 leidt tot volgende vaststellingen:
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef.
De kerkfabriek Sint-Lodewijk heeft op 5 september 2023 het budget 2024 ingediend bij het bisdom Antwerpen dat op 5 september 2023 in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies heeft verleend.
Op 12 september 2023 heeft de kerkfabriek het budget ingediend bij de gemeentelijke overheid. Deze dient zich uit te spreken over het budget binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Als binnen deze termijn geen besluit naar de provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd. Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan (MJP), kan de gemeenteraad enkel akte nemen van het budget.
Het nazicht van het budget 2024 leidt tot volgende vaststellingen:
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Lodewijk.
De kerkfabriek Heilige Bernadette heeft op 5 september 2023 het budget 2024 ingediend bij het bisdom Antwerpen dat op 5 september 2023 in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan gunstig advies heeft verleend.
Op 12 september 2023 heeft de kerkfabriek het budget ingediend bij de gemeentelijke overheid. Deze dient zich uit te spreken over het budget binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Als binnen deze termijn geen besluit naar de provinciegouverneur, het Centraal Kerkbestuur en de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd. Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan (MJP), kan de gemeenteraad enkel akte nemen van het budget.
Het nazicht van het budget 2024 leidt tot volgende vaststellingen:
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Heilige Bernadette.
Handelaars of bedrijven vragen soms om evenementen die door het lokaal bestuur Mortsel worden georganiseerd te sponsoren. In het verleden werden deze vragen ad hoc behandeld. Het is aangewezen om deze aanpak te uniformiseren en hiervoor een retributiereglement op te maken. In het reglement worden vier soorten sponsorpakketten voorzien met elk hun eigen tarief.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 november 2023 het retributiereglement op de sponsoring van evenementen voor de aanslagjaren 2023-2025 goed.
De gemeenteraad hechtte op 20 december 2022 goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement vanaf 1 december 2022 en vervolgens vanaf 1 januari 2023 ten voordele van het AGB Mortsel voor zwembad Den Bessem waarbij AGB Mortsel de toegangsprijzen voor het intergemeentelijk zwembad zal aanvullen met een prijssubsidie van 25,79 euro incl. BTW voor de maand december 2022 en vervolgens een prijssubsidie van 6,19 euro incl. BTW voor 2023, te betalen door de stad Mortsel als beherende gemeente van de intergemeentelijke samenwerking, na akkoord van het beheerscomité van de interlokale vereniging Den Bessem.
Uit een tussentijdse evaluatie van de cijfers stellen we vast dat het zwembad voor 2023 op een aanzienlijke winst afstevent. We stellen daarom voor om de prijssubsidies voor het vierde kwartaal van 2023 en vervolgens 2024 aan te passen op basis van bijgevoegde nota waarbij we de geraamde inkomsten en uitgaven in kaart brengen. Hieruit blijkt dat we de prijssubsidie voor het vierde kwartaal 2023 kunnen vaststellen op 1,06 euro, incl. BTW per zwembeurt.
Indien het AGB een break-even wil bereiken voor zwembad Den Bessem moet de werkelijke kostprijs gedekt worden door de eigen facturatie. Het te factureren bedrag wordt enerzijds bepaald door het aantal uren dat we kunnen aanrekenen voor de activiteiten, anderzijds door de kostprijs per uur. Het is noodzakelijk dat AGB Mortsel de voorziene toegangsprijzen (incl. 6% BTW) voor het intergemeentelijke zwembad kan aanvullen met een prijssubsidie om economisch leefbaar te zijn, te betalen door de stad Mortsel als beherende gemeente van de intergemeentelijke samenwerking. De prijssubsidie wordt voor het jaar 2024 vastgesteld op van 5,13 euro incl. BTW per zwembeurt.
Het AGB Mortsel zal jaarlijks op basis van de exploitatiecijfers een inschatting maken voor het komende kalenderjaar. Deze inschatting zal de prijssubsidie beïnvloeden.
De stad Mortsel erkent dat AGB Mortsel, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (incl. 6% BTW) voor het intergemeentelijke zwembad dient aan te vullen met een prijssubsidie van 5,13 euro incl. BTW om economisch rendabel te zijn. De stad Mortsel wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat het intergemeentelijk zwembad toegankelijk is voor iedereen. De stad Mortsel verbindt er zich toe om voor de periode vanaf heden tot en met 31 december 2024 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De deelnemende gemeenten werden op het beheerscomité van de interlokale vereniging van 11 september 2023 geïnformeerd over de aangepaste prijssubsidie en gaven hun akkoord.
Artikel 231 t/m 244 van het decreet lokaal bestuur regelt de bepalingen met betrekking tot autonome gemeentebedrijven.
Het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2005 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer, afgekort AGB Mortsel, werden goedgekeurd. Deze gemeenteraadsbeslissing van 6 december 2005 werd goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 29 maart 2006 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 28 april 2006.
Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering heeft op 22 januari 2015 goedkeuring gehecht aan het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 en de beslissing van de raad van bestuur van AGB Mortsel waarbij de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer werden gewijzigd waarbij de statutenwijziging naast een doelwijziging ook een naamswijziging naar Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrij Tijd omvatte.
De samenwerkingsovereenkomst, afgesloten tussen de stad Mortsel en de gemeenten Edegem, Hove en Borsbeek, met betrekking tot de vervangingsbouw van het bestaande stedelijk zwembad “Den Bessem”, gelegen te Mortsel, Liersesteenweg 15, op de financiering van de vervangingsbouw én op de exploitatie van het Zwembad. Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad van Mortsel in zitting van 15 december 2015.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement vanaf 1 oktober 2023 en vervolgens vanaf 1 januari 2024 ten voordele van het AGB Mortsel voor zwembad Den Bessem.
De gemeenteraad beslist om de toegangsprijzen (incl. 6% BTW) voor het intergemeentelijk zwembad aan te vullen met een prijssubsidie van 1,06 euro incl. BTW per zwembeurt voor het vierde kwartaal van 2023 en een prijssubsidie van 5,13 euro incl. BTW per zwembeurt voor 2024, te betalen door de stad Mortsel als beherende gemeente van de intergemeentelijke samenwerking na akkoord van het beheerscomité van de interlokale vereniging Den Bessem.
De gesubsidieerde toegangsgelden (incl. 6% BTW) kunnen steeds gereëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het AGB Mortsel. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal AGB Mortsel deze steeds documenteren.
AGB Mortsel zal op de dertigste werkdag van elk kwartaal de stad Mortsel een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het AGB Mortsel uitreikt aan de stad Mortsel. De stad Mortsel dient deze debetnota te betalen aan AGB Mortsel binnen dertig werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement, geldig vanaf 2025, zal worden onderhandeld tussen de stad Mortsel en AGB Mortsel vóór 31 december 2024. Bij gebreke hieraan blijft de huidige prijssubsidie van toepassing.
De gemeenteraad hecht jaarlijks haar goedkeuring aan de prijssubsidiereglementen van het AGB. De raad van bestuur van het AGB stelt deze reglementen vast. De prijssubsidies worden per infrastructuur bepaald en zijn nodig indien de toegangsgelden betaald door de gebruikers niet voldoende zijn om een boekhoudkundige winst te bekomen. Om economisch leefbaar te zijn is het noodzakelijk dat AGB Mortsel vanwege de stad Mortsel prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor de toegangsgelden voor de sportinfrastructuur te Mortsel. De stad Mortsel wenst immers de toegangsgelden te beperken zodat de vrijetijdsinfrastructuur toegankelijk is voor iedereen. De stad Mortsel verbindt er zich toe om deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
AGB Mortsel heeft haar inkomsten en uitgaven voor sporthal Den Drab, turnhal De Sterre en het Sportlandschap geraamd voor het vierde kwartaal van 2023 en voor 2024 via bijgevoegde nota.
sporthal Den Drab
De voorbije jaren draaide sporthal Den Drab break-even en werd er bijgevolg geen prijssubsidie toegekend, met uitzondering van het coronajaar 2021. Uit een tussentijdse evaluatie van de cijfers stellen we vast dat de sporthal voor 2023 op een beperkt verlies afstevent. Voor 2024 verwachten we een gelijkaardig scenario.
Op basis van de ramingen heeft AGB Mortsel vastgesteld dat we voor sporthal Den Drab voor het kalenderjaar 2023 op een tekort van 12.212 euro, excl. BTW, afstevenen. Om dit te vermijden stellen we voor om prijssubsidies voor het vierde kwartaal van 2023 en voor 2024 vast te stellen op basis van bijgevoegde nota waarbij we de geraamde inkomsten en uitgaven in kaart brengen zodat we minstens een break-even kunnen nastreven.
De prijssubsidie voor het vierde kwartaal 2023 wordt bijgevolg vastgesteld op 1,30 euro, incl. BTW en voor het jaar 2024 op 0,85 euro, incl. BTW.
turnhal De Sterre
Uit een tussentijdse evaluatie van de cijfers stellen we vast dat we de prijssubsidie voor de turnhal volstaat. Op basis van bijgevoegde nota waarbij we de geraamde inkomsten en uitgaven in kaart brengen zodat we minstens een break-even kunnen nastreven, behouden we de prijssubsidie voor het jaar 2024 op 1,26 euro, incl. BTW.
Sportlandschap
Uit een tussentijdse evaluatie van de cijfers stellen we vast dat de prijssubsidie voor het Sportlandschap volstaan indien we deze voor het vierde kwartaal van 2023 toepassen op de volledige omzet van het Sportlandschap.
De waarde van de prijssubsidie voor de sportinfrastructuur op het Sportlandschap kan bijgevolg behouden blijven op 8,52 euro incl. BTW voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor het Sportlandschap. Voor het jaar 2024 kunnen we de prijssubsidie vervolgens drastisch laten zakken naar 3,80 euro, incl. BTW.
Artikel 231 t/m 244 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de bepalingen met betrekking tot autonome gemeentebedrijven.
Het gemeenteraadsbesluit van 6 december 2005 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer, afgekort AGB Mortsel, werden goedgekeurd. Deze gemeenteraadsbeslissing van 6 december 2005 werd goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering op 29 maart 2006 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 28 april 2006.
Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering heeft op 22 januari 2015 goedkeuring gehecht aan het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 en de beslissing van de raad van bestuur van AGB Mortsel waarbij de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium- en Pandenbeheer werden gewijzigd waarbij de statutenwijziging naast een doelwijziging ook een naamswijziging naar Autonoom Gemeentebedrijf Mortsel Patrimonium en Vrije Tijd omvatte.
De gemeenteraad hechtte op 21 december 2021 goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement ten voordele van het AGB Mortsel voor onderstaande sportinfrastructuur:
- sporthal Den Drab;
- turnhal De Sterre;
- Sportlandschap.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het geactualiseerde prijssubsidiereglement ten voordele van AGB Mortsel voor onderstaande sportinfrastructuur:
- sporthal Den Drab;
- turnhal De Sterre;
- sportinfrastructuur Sportlandschap.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de waarde van de prijssubsidie voor sporthal Den Drab toegekend door de stad Mortsel die 1,30 euro incl. BTW bedraagt voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor het gebruik van de sporthal voor het vierde kwartaal 2023. De gemeenteraad hecht goedkeuring aan een prijssubsidie van 0,85 euro, incl. BTW voor het jaar 2024.
De gemeenteraad beslist om de waarde van de prijssubsidie voor turnhal De Sterre toegekend door de stad Mortsel te behouden op 1,26 euro incl. BTW voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor de turnhal.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de waarde van de prijssubsidie voor de sportinfrastructuur op het Sportlandschap toegekend door de stad Mortsel die 8,52 euro incl. BTW bedraagt voor elke euro aan toegangsgeld die de bezoeker betaalt voor de sportinfrastructuur op het Sportlandschap, van toepassing op de volledige omzet van het Sportlandschap gedurende het vierde kwartaal van 2023. De gemeenteraad hecht goedkeuring aan een prijssubsidie van 3,80 euro incl. BTW voor het jaar 2024.
De gemeenteraad beslist dat de gesubsidieerde toegangsgelden steeds kunnen gereëvalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van AGB Mortsel. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal AGB Mortsel deze steeds documenteren.
AGB Mortsel zal op de dertigste werkdag van elk kwartaal de stad Mortsel een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de vrijetijdsinfrastructuur. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debetnota die het AGB Mortsel uitreikt aan de stad Mortsel. De stad Mortsel dient deze debetnota te betalen aan AGB Mortsel binnen dertig werkdagen na ontvangst.
De gemeenteraad beslist dat een nieuw prijssubsidiereglement, geldig vanaf 2025, zal worden onderhandeld tussen de stad Mortsel en AGB Mortsel vóór 31 december 2024. Bij gebreke hieraan blijft de huidige prijssubsidie van toepassing.
De Vereniging voor ecologisch leven, koken en tuinieren (Velt vzw) afdeling Koude Beek Mortsel-Boechout-Borsbeek vraagt of de Stad Mortsel het perceel naast de Anna Van Hoornstraat 41 en een deel van de fruitboomgaard naast Hoeve Dieseghem langdurig ter beschikking wil stellen voor de aanleg van een hoevetuin.
De hoevetuin is een publieke plaats, wordt zo ingericht dat iedereen toegang heeft, ook wie minder mobiel is (bijvoorbeeld rolstoelgebruikers) en is uitnodigend voor kinderen.
De tuin is er voor iedereen die wil genieten van eetbare vruchten of planten, wil leren over eetbaar groen, een bezinningsplek zoekt of in schoonheid en rust troost zoekt of gewoon wil genieten van een mooie plek.
De inrichting van de hoevetuin speelt in op de seizoenen en is het ganse jaar aantrekkelijk.
Naar analogie van de samentuinen, wil de stad Mortsel ingaan op vraag van de lokale afdeling van Velt vzw om het terrein ter beschikking te stellen voor een hoevetuin. Dit project is een mooie opportuniteit om de biodiversiteit te verhogen. Bovendien ondersteunt, stimuleert en versterkt de stad zo haar bewoners die burgerschap en engagement tonen door middel van het opzetten van duurzame initiatieven, met als doel de bewoners samen te brengen, te verbinden en de samenleving te verbeteren.
Het concept werd overlopen in aanwezigheid van Natuurpunt, de heemkundige kring en het college. Velt vzw wil in het najaar 2023 met de aanleg en het beheer van de hoevetuin beginnen en geeft aan over de nodige financiële middelen te beschikken om dit initiatief op te starten.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de gebruiksovereenkomst en beheervisie, af te sluiten met Velt vzw voor onbepaalde duur, voor de aanleg en het beheer van een hoevetuin aan de Dieseghemhoeve.
Er werd op 6 april 2021 door EZ-CONSULT een aanvraag met referentie OMV_2021058088 ingediend voor het omvormen van Hoeve Liekens naar kinderboerderij(klassen) met conciërgewoning, Drabstraat zn. Binnen het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) Drabstraat werd vastgelegd dat er een trage weg voorzien moet worden tussen de wijk Steenovenbos en de reeds bestaande trage weg Drabstraat-Neerhoevelaan.
Op 28 september 2021 hechtte de gemeenteraad goedkeuring aan de aangeduide zone en de principiële uitrusting van de voetverbinding zoals aangeduid in het voorstel van het bouwproject OMV_2021058088.
Er werd voorgesteld een effen pad in gras aan te leggen van aan de perceelsgrens tot aan het reeds bestaande aangelegd pad in ternair zand. De breedte van het pad bedraagt 3 meter en dient egaal aangelegd te worden, zonder putten. Dit zal als gazon onderhouden worden. Indien de zone te nat is, moet de eigenaar het pad verhoogd aanleggen zodanig dat toegankelijkheid gegarandeerd blijft. Het tracé van de weg wordt voorzien met aansluiting aan de wijk Steenovenbos, langs de achtertuinen van de Neerhoevelaan tot aan de perceelsgrens met de doorsteek Drabstraat-Neerhoevelaan-Goudenregen.
Na realisatie wordt deze trage weg kosteloos overgedragen naar Mortsel om in te lijven bij het openbaar domein. Een goed wordt in het openbaar domein opgenomen door affectatie. Dit gebeurt door een uitdrukkelijke of impliciete beslissing van de bevoegde overheid waardoor het goed bestemd wordt tot het gebruik van allen, zonder onderscheid des persoons.
De gemeenteraadraadsbeslissing van 28 september 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de aangeduide zone en de principiële uitrusting van de voetverbinding zoals aangeduid in het voorstel van het bouwproject OMV_2021058088.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte voor kosteloze grondafstand voor openbaar nut van een trage weg Steenovenbos-Drabstraat-Goudenregen door EZ-CONSULT aan de stad Mortsel.
De gemeenteraad beslist om volgend perceel grond te affecteren naar het openbaar domein: perceel grond, in het geel gemarkeerd, zoals aangegeven op het rooilijn- en innemingsplan voor een trage weg gelegen te Mortsel, Drabstraat, kadastraal gekend als Mortsel, 2e Afdeling Sectie B - nrs. 166G en 168L, opgemaakt op 9 oktober 2020 door landmeters VH&C.
Onze diensten kopen regelmatig verkeersborden en signalisatiemateriaal aan. Het is aangewezen om een raamovereenkomst af te sluiten voor deze aankopen met het oog op het bekomen van lagere prijzen door schaalvergroting en waarbij we vanuit het raamcontract snel en adequaat kunnen inspelen op de noden. Het betreft verkeersborden, thermoplastische markeringen, palen, rijbaankussens, verkeerseilanden, verkeersgeleiders, parkeerbeugels, LED-lichtjes en algemene toebehoren. De huidige raamovereenkomst loopt af op 31 januari 2024.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (limiet van 215.000,00 euro excl. btw niet bereikt). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2023 L 25 voor de levering van verkeersborden en signalisatiemateriaal volgens een raamovereenkomst en besluit deze opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 160.000,00 euro, incl. BTW, per 4 jaar.
Een raamovereenkomst biedt een kader om vlot en efficiënt te kunnen werken omdat het aankoopproces voor kleinere aankopen vrij arbeidsintensief is. Dit gebeurt per specialiteit. In dat kader mogen alle bedrijven voor dezelfde producten of diensten hun beste prijs geven voor aankopen voor een bepaald aantal jaren. Door de concurrentie te laten spelen krijgen we hierdoor de beste prijzen. Passen we op dit principe een schaalvergroting toe door meerdere besturen aan dergelijk raamcontract te laten deelnemen, dan worden de prijzen uiterst scherp. Deze schaalvergroting gebeurt onder de vorm van een aankoopcentrale.
Voor het raamcontract ICT, plaatste het college op 11 juni 2019 deze opdracht voor een geraamd bedrag van 1.897.500,00 euro, incl. verlengingen en BTW, per vijf jaar en zes maanden als volgt:
- perceel 1: hardware bij Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen;
- perceel 2: software bij Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen;
- perceel 3: consultancy systeemondersteuning infrastructuur bij Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen;
- perceel 4: softwareondersteuning bij Cronos nv, Veldkant 33A te 2550 Kontich;
- perceel 5: switching bij Nextel, Koralenhoeve 19 te 2160 Wommelgem;
- perceel 6: netwerk- en securitycomponenten en ondersteuning bij Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen;
- perceel 7: glasvezel bij Fabricom nv, Centrum-Zuid 2020 te 3530 Houthalen;
- perceel 8: servers en storage bij Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen;
- perceel 9: GIS bij GIM nv, Philipssite 5 bus 27 te 3001 Leuven;
- perceel 10: draadloze netwerken bij Bryggia, Leuvensesteenweg 540 bus 3 te 1930 Zaventem;
- perceel 11: audiovisuele oplossingen bij Realdolmen, A. Vaucampslaan 42 te 1654 Huizingen;
- perceel 12: multifunctionals, printers en plotters bij Ricoh Belgium nv, Medialaan 28a te 1800 Vilvoorde.
De hardware bestellingen (laptops, desktops, muizen,….) werden allemaal geplaatst via het bovengenoemde raamcontract. De voorbije jaren verliep de samenwerking tussen het lokaal bestuur en leverancier Realdolmen zeer stroef wat betreft de behandeling en opvolging van bestellingen. Ondertussen is ook gebleken dat voor meerdere artikels van perceel 1 en 2 de prijszetting van Realdolmen hoger is dan bij concurrenten en ook de levertermijn te wensen overlaat.
Daarom plaatste het college op 26 juli 2021 de raamovereenkomst aankoop ICT infrastructuur (hardware) van C-Smart bij Centralpoint nv, Wingepark 5B te 3110 Rotselaar, voor een geraamd totaalbedrag van 260.000,00 euro, incl. BTW, per twee jaar. Deze raamovereenkomst is in juli 2023 afgelopen.
Om die redenen onderzocht de dienst ICT andere raamovereenkomsten die betere condities leveren. Er werd uitgekomen bij de raamovereenkomst levering ICT-materiaal van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid. Deze raamovereenkomst werd begin 2023 geplaatst en het lokaal bestuur Mortsel kan hier nog bij aansluiten.
Geen van beide raamcontracten voorziet een exclusiviteitsclausule waardoor we beide naast elkaar kunnen gebruiken.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure, artikel 2, 6° en 7° en artikel 47 betreffende aankoopcentrales en artikel 43 betreffende raamcontracten.
De principiële beslissing van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid van 27 juli 2022 tot plaatsing van de raamovereenkomst en keuze van de openbare procedure als gunningsprocedure.
De gemeenteraad beslist beroep te doen op de aankoopcentrale van het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor de raamovereenkomst levering ICT-materiaal.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het bestek en de plaatsingswijze openbare procedure betreffende de raamovereenkomst levering ICT-materiaal van het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid tegen een geraamd totaalbedrag van 237.500,00 euro, incl. BTW, per drie jaar en twee maanden.
De huidige opdracht voor het leveren van werkkledij loopt af op 31 januari 2024. Bijgevolg zullen we deze opdracht opnieuw aanbesteden. De opdracht omvat de levering van werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen voor het lokaal bestuur. Het betreft de aankoop van werkbroeken, T-shirts, werkschoenen, handschoenen,... voor de medewerkers van de stadsdiensten, OCMW en AGB.
Door een raamovereenkomst af te sluiten bekomen we voordeligere prijzen dan bij afzonderlijke bestellingen. De stad treedt op als aankoopcentrale voor OCMW en AGB.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald
- artikel 2, 6° en 7° en artikel 47 betreffende aankoopcentrales
- De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (limiet van 215.000,00 euro excl. btw niet bereikt). De opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
- artikel 43 (raamcontracten).
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden voor de opdracht tot de levering van werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen van het lokaal bestuur gedurende dienstjaren 2024-2028, volgens raamovereenkomst, zoals beschreven in het bijzonder bestek 2023 L 23, en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor een geraamd bedrag van 180.000,00 euro, incl. BTW, per 4 jaar.
Om de werknemers van de dienst stadswerken up-to-date te houden of bij te scholen in hun functie of vakgebied, is er behoefte aan specifieke opleidingen. Bovendien dragen goed opgeleide medewerkers bij aan een veilig werkklimaat. Daarom wordt er jaarlijks een opleidingsplan opgesteld dat is afgestemd op de behoeften van de dienst. Hiervoor voorzien we een raamovereenkomst dat de percelen opleiding machines, technische en praktijkgerichte opleidingen en opleiding in het kader van veiligheid bevat.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2023 D 24 voor de raamovereenkomst technische en praktijkgerichte opleidingen 2024-2028 voor de dienst stadswerken en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 55.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
Met de oproep ‘Lokale partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek’ wil Vlaanderen - Europa WSE (Werk en Sociale Economie) duurzame en dynamische partnerschappen opzetten waarin VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners samen inspelen op de zeer diverse vragen en noden op weg naar werk van personen met een complexe multiproblematiek. De Vlaamse overheid wil hiermee bijdragen aan de doelstelling om versneld en versterkt toe te werken naar een werkzaamheidsgraad van 80%.
De oproep is gericht naar lokale overheden die, samen met VDAB en andere partners, binnen vastgelegde regio’s een partnerschap opstellen via een transparant en open partnerschapsvormingsproces en daarmee inzetten op de diverse doelgroep van niet-beroepsactieven en werkzoekenden. Binnen deze groep zetten lokale partnerschappen hun capaciteit zo veel mogelijk in voor personen met een complexe multiproblematiek, wat de reden is van hun grote afstand tot de arbeidsmarkt. De partnerschappen zijn erop gericht de doelgroep te helpen om, vanuit hun context, gehoord en gezien te worden wat betreft hun uitdagingen om ten volle te participeren in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, met het oog op werk.
Vanuit de sterkten, competenties en talenten zal de doelgroep ondersteuning krijgen om zelf stappen te zetten om dergelijke participatie te realiseren. Het totale budget van deze oproep bedraagt jaarlijks 34.180.593,13 euro voor een periode van 6 jaar, van 2024 tot en met 2029.
Met deze oproep streeft Europa WSE ernaar om aan het einde van deze programmaperiode (eind 2029) 45.000 deelnemers te bereiken waarvan 20% van de deelnemers na deelname aan het werk is Hierbij wordt ‘werk’ gedefinieerd als vier aaneensluitende maanden aan het werk zoals blijkt uit Dimona-gegevens.
De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal zes jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029. Europa WSE lanceerde de oproep op 1 juni 2023.
De VVSG, samen met VDAB, de steden Antwerpen en Gent als partners en in nauwe samenwerking met Europa WSE ondersteunen met het Capacity Building-ondersteuningsteam WSE de totstandkoming van deze partnerschappen.
De interlokale vereniging ZORA Werkt!, vertegenwoordigd door lokaal bestuur Mortsel als beherende gemeente, engageerde zich om één werkingsgebied te vormen samen met de lokale overheden van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem. Op die manier beantwoorden we aan een gevraagde schaalgrootte die bovendien geënt is op bestaande lokale samenwerkingen inzake arbeidsbegeleiding en het regiegebied sociale economie en werk. (maart 2023)
De lokale besturen en VDAB selecteerden door middel van een matchingsproces volgende organisaties om deel te nemen aan de verdere vorming van het partnerschap: Arktos, Vagga, Scum Studio, Mondiale Werken Regio Lier, Weerwerk en Multiversum.
Zowel het verder vormgeven van het partnerschap als het indienen van het projectvoorstel wordt gefaciliteerd door het ondersteuningsteam van het Capacity Building-programma. Ze nemen de partners mee door het partnerschapsvormingsproces, bewaken dat dit in lijn blijft met het Europa WSE-kwaliteitskader en creëren een goed klimaat voor samenwerking. Het Capacity Building-ondersteuningsteam stuurt niet op inhoudelijke beslissingen, noch op keuzes over het al dan niet blijven betrekken van bepaalde partners.
Europa WSE opteert dus voor een netwerkmodel waarbij alle partners vanuit een gelijkwaardige positie rond de tafel in dialoog gaan binnen het samengestelde partnerschap. Het Capacity Building-ondersteuningsteam zal als procesfacilitator deze gelijkwaardige dialoog faciliteren en bewaken dat er vanuit de dialoog gewerkt wordt naar cohesie, ambities, draagvlak en de toewijzing van rollen, taken en middelen, dit in functie van de geformuleerde lokale noden.
Tijdens vijf sessies werd door medewerkers van alle organisaties gewerkt aan bouwstenen om het partnerschap vorm te geven en een projectvoorstel voor te bereiden. Daarnaast werd met de verantwoordelijken van de organisaties een begrotingsvoorstel 2024 – 2029 uitgewerkt dat voldoet aan de complexe financiële regelgeving inclusief cofinancieringsregels van Europa WSE.
Om het partnerschap te kunnen opstarten op 1 januari 2024 dient uiterlijk 31 oktober 2023 een projectaanvraag inclusief projectbegroting via de Platos applicatie bij Europa WSE ingediend te worden. Op donderdag 21 september 2023 gaven alle partnerorganisaties hun akkoord voor de opgemaakte projectaanvraag en het voorlopige begrotingsvoorstel. We dienen nog enkele consultatierondes te houden met het agentschap WSE, wat tot aanpassingen van het begrotingsvoorstel kan leiden.
Het totaal beschikbare budget voor het Lokaal Partnerschap ZORA Werkt! bedraagt 3.238.368,03 euro. Hiervan moet volgens de projectoproep in lijn met het kwaliteitskader 217.378,42 euro voorzien worden voor het Capacity Building-ondersteuningsteam (VVSG, samen met VDAB, de steden Antwerpen en Gent als partners en in nauwe samenwerking met Europa WSE).
Het resterende budget van 3.020.989,61 euro dient aangewend te worden voor de werking van het lokale partnerschap ZORA Werkt!. Hiervan financiert het Europees Sociaal Fonds (ESF) 40%, met een maximum van 1.208.395,84 euro. Het Vlaams Cofinancieringsfonds (VCF) staat in voor de financiering van 30%, met een maximum van 906.296,87 euro. De lokale besturen en VDAB staan in voor de cofinanciering van ieder 15% en dienen elk 453.148,43 euro cofinanciering te voorzien.
Het strategisch niveau of het bestuur van het lokaal partnerschap (directieleden, leidinggevenden,…) heeft een maximale beslissingsbevoegdheid op trajectniveau in een zo licht mogelijke structuur. Zij buigen het hoofd over de financiële processen zodat het uitvoerende niveau snelle beslissingen kan nemen. Het strategisch niveau lijnt ook de trajecten uit, bakent de doelgroep af en bepaalt hoe en wanneer een traject afgerond wordt. Ze creëren procedures die als doel hebben de werkingsprincipes te bepalen waar medewerkers iets aan hebben. Ook de resultaatsrapportering, de GDPR en het bepalen van een algemeen werkingskader valt onder het bestuur. De samenstelling van het strategisch niveau wordt vastgelegd in de partnerschapsovereenkomst.
Na goedkeuring van de projectaanvraag door Europa WSE wordt het project- en begrotingsvoorstel geconcretiseerd in de partnerschapsovereenkomst. Samen met de aanpassingen van het begrotingsvoorstel na consultatie met het Agentschap WSE zal deze partnerschapsovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad.
Met het lokaal partnerschap wordt een verderzetting van het lopende ESF project “Outreach en Activering ZORA Werkt” (2020 – 2023) beoogd. In dit project worden met steun van het ESF en het VCF personen met een complexe multiproblematiek begeleid in werk - welzijnstrajecten. Het project werd geïntegreerd in de werking van de intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding ZORA Werkt!. Werkzoekenden met een recht op maatschappelijke integratie (leefloon) en begunstigden financiële steun (equivalent leefloon - tijdelijk ontheemden) worden maximaal toegeleid naar het project. Europa WSE en het Vlaamse cofinancieringsfonds vormen een belangrijke financieringsbron voor ZORA Werkt!.
De acties die samen met de partners in het lokale partnerschap worden uitgewerkt zijn in afstemming met acties die uitgewerkt werden in het kader van:
- de samenwerkingsovereenkomst Lokaal Bestuur - ZORA Werkt! - VDAB;
- de intergemeentelijke Digibank ZORA Werkt!;
- de regie voor sociale economie en werk;
- de projectaanvraag ZORA voor Plan Samenleven
en de nog uit te werken projectaanvraag Lokaal Activeringspact.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het opgemaakte projectvoorstel inclusief begrotingsvoorstel om een projectaanvraag voor oproep 64 "Lokale Partnerschappen" in te dienen.
Op dagelijkse basis overspoelen berichten op sociale media onze feeds over fietsdiefstallen in Mortsel. Deze plaag lijkt vooral gericht te zijn op elektrische fietsen, een essentieel vervoermiddel dat een sleutelrol speelt in het bevorderen van duurzame mobiliteit. De diefstallen brengen niet alleen financiële schade toe aan de slachtoffers, maar veroorzaken ook een gevoel van onveiligheid en ondermijnen het vertrouwen in de openbare ruimte.
Het wordt tijd dat de stad Mortsel actie onderneemt en concrete maatregelen treft om deze vorm van criminaliteit effectief te bestrijden.
Daarom vraagt PRO-Mortsel het lanceren van een uitgewerkte sensibiliseringscampagnes om bewustwording te vergroten en burgers te informeren over preventieve maatregelen rond fietsendiefstallen, alsook dat de stad handelt om de pakkansen op fietsendieven te vergroten.
voorstel van beslissing
De stad neemt concrete stappen om fietsendiefstallen te verminderen door middel van sensibiliseringscampagnes en handelt om de pakkansen op fietsendieven te vergroten.