Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

2023_GR_00029 - wegen- en rioleringswerken Tommeltlaan - ontwerp en lastvoorwaarden - goedkeuring

gemeenteraad
di 28/03/2023 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Eddy Cloostermans, raadslid; Eline Poels, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Walter Duré, raadslid; Nadia Saouti, raadslid

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00029 - wegen- en rioleringswerken Tommeltlaan - ontwerp en lastvoorwaarden - goedkeuring

Aanwezig

Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Naranjo Decamps, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Sven Cooremans, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Eddy Cloostermans, Eline Poels, Sophie Hermans
Stemmen voor 27
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Voets, Mark Schampaert, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Michiel Hubeau, Michiel Tisson, Sven Cooremans, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Eddy Cloostermans, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Natasza Wisniewska, Eline Poels, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00029 - wegen- en rioleringswerken Tommeltlaan - ontwerp en lastvoorwaarden - goedkeuring 2023_GR_00029 - wegen- en rioleringswerken Tommeltlaan - ontwerp en lastvoorwaarden - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025 werd beslist om in samenwerking met Aquafin nv de Tommeltlaan her aan te leggen.

Het voetpad van de Tommeltlaan ligt in erbarmelijke staat. De karaktervolle bestaande lindebomen staan in veel te kleine plantvakken waardoor de voetpadtegels volledig worden weggeduwd. Om de veiligheid van de gebruikers te garanderen werd het voetpad plaatselijk deels opgebroken en heraangelegd met dolomiet. Dit is uiteraard maar een tijdelijke oplossing en een volledige heraanleg, inclusief riolering, dringt zich op. Studiebureau VK Architects & Engineers nv werd aangesteld door Aquafin (in samenwerking met water-link).

Het college plaatste op 19 april 2022 de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de bovenbouw van de Tommeltlaan bij VK Architects & Engineers nv, Clemenceaulaan 87 te 1070 Brussel, tegen een geraamd totaalbedrag van 19.500,00 euro, incl. BTW, en keurde de bijhorende ereloonovereenkomst goed.

In april 2021 vond een eerste bewonersvergadering plaats.

Het college keurde op 21 juni 2021 de volgende ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Tommeltlaan goed:
- blauwgroen: maximaal inzetten op ontharding en infiltratie;
- parkeren langs beide zijden, indien nodig wordt de straat enkelrichting gemaakt;
- ter hoogte van de bocht wordt een groenzone/speelzone voorzien;
- de bestaande bomen blijven behouden (waar mogelijk);
- laadpunt(en) voor elektrische wagens worden voorzien rekening houdend met de criteria die gehanteerd worden door Fluvius;
- het voetpad uitvoeren in een halfverharding is een mogelijkheid;
- aandacht voor snelheid en fietsers.

Op basis van deze principes werd een eerste voorstel uitgewerkt door studiebureau VK Architects & Engineers nv. Dit voorontwerp werd voorgesteld op de tweede bewonersvergadering in 2021. De algemene reactie was positief, maar het verdwijnen van dertien parkeerplaatsen ligt zeer gevoelig. Het studiebureau ging verder aan de slag met deze info en werkte het voorontwerp verder uit.

Het college besliste op 28 maart 2022 goedkeuring te verlenen aan het voorontwerp Tommeltlaan opgemaakt door VK Architects & Engineers nv van 15 maart 2022.

Door maximaal in te zetten op het natuurlijk infiltreren van regenwater en de bestaande lindebomen voldoende ruimte te geven wordt de nieuwe Tommeltlaan ingericht als een woonerf. Bijkomend wordt de straat enkelrichting gemaakt van de Mortselveldenlaan naar de Christus Koninglaan, voorzien van asverschuivingen om iedere gebruiker voldoende ruimte te geven en de toegelaten snelheid van 20 km/u af te dwingen.
De stamomtrek en wortelvoet van de bestaande bomen werden uitvoerig onderzocht waarbij we genoodzaakt zijn om negen bestaande bomen te rooien, omdat deze in het nieuwe ontwerp niet optimaal kunnen geïntegreerd worden. We voorzien een aanplanting van elf nieuwe bomen in de plaats. De combinatie van oude en nieuwe bomen en de bijkomende groenzone ter hoogte van de bocht zullen het unieke groene karakter van de straat bewaren en versterken.
Het wegdek bestaat uit een waterdoorlatende klinkerverharding. De groenzones worden aangeplant met gras, grassen en prairiebeplanting rekening houdend moet toegankelijkheid voor in- en uitstappen, toegang tot brievenbussen, tuinmuurtjes,... Er kan afwisselend geparkeerd worden langs beide zijden van de straat. De parkeerplaatsen worden uitgevoerd in een langwerpige grasbetontegel. Na optimalisatie van het ontwerp zullen er slechts zeven openbare parkeerplaatsen minder zijn dan in de bestaande toestand. Ter hoogte van de Christus Koninglaan voorzien we twee parkeerplaatsen voor elektrische wagens.

Er werden in totaal drie contactmomenten met de bewoners georganiseerd:
- een digitaal overleg om de ontwerpprincipes af te toesten bij de bewoners op 1 april 2021;
- een tweede digitaal overleg met het voorontwerp op 9 december 2021;
- een derde fysiek infomoment over dit definitieve ontwerp op 5 mei 2022.

Aquafin nv, in samenwerking met water-link, staat in voor de rioleringswerken, de stad Mortsel voor de bovengrondse wegenwerken. Aquafin nv zal optreden als bouwheer.

Het ontwerp en de lastvoorwaarden dienen goedgekeurd te worden om het project verder te kunnen zetten.

Juridische grond

De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).

Het gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2005 waarbij het rioolbeheer op het grondgebied van de stad Mortsel werd overgedragen aan Ri-Ant, intussen omgevormd tot Aquafin. Dit houdt in dat de stad aan Aquafin een gebruiksrecht verleent op haar rioleringsinfrastructuur in het kader van de gemeentelijke saneringsverplichting.
De desbetreffende overeenkomst werd opgemaakt te Mortsel op 12 juli 2005.
Deze overeenkomst bepaalt onder meer dat bij ‘gemengde projecten’ waarbij zowel de riolering vernieuwd wordt als de bovenbouw van de wegenis, zowel Ri-Ant als de stad de ontwerper dient aan te stellen, respectievelijk voor de riolering en de bovenbouw. 
Dezelfde overeenkomst met Ri-Ant biedt de gemeente de mogelijkheid om voor de bovenbouw zelf een ontwerper aan te stellen. In gemeenschappelijk akkoord kan ook dezelfde ontwerper worden aangesteld.

Het collegebesluit van 21 juni 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de volgende ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Tommeltlaan. Het studiebureau VK architects & engineers gaat hiermee van start:
- blauwgroen: maximaal inzetten op ontharding en infiltratie;
- parkeren langs beide zijden, indien nodig wordt de straat enkelrichting gemaakt;
- ter hoogte van de bocht wordt een groenzone/speelzone voorzien;
- de bestaande bomen blijven behouden (waar mogelijk);
- laadpunt(en) voor elektrische wagens worden voorzien rekening houdend met de criteria die gehanteerd worden door Fluvius;
- het voetpad uitvoeren in een halfverharding is een mogelijkheid;
- aandacht voor snelheid en fietsers.

Het collegebesluit van 28 maart 2022 waarin goedkeuring werd verleend aan het voorontwerp Tommeltlaan opgemaakt door VK Architects & Engineers van 15 maart 2022.

Het collegebesluit van 19 april 2022 waarin de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de bovenbouw van de Tommeltlaan werd geplaatst bij VK Engineering nv, Clemenceaulaan 87 te 1070 Brussel, tegen een geraamd totaalbedrag van 19.500,00 euro, incl. BTW, en de bijhorende ereloonovereenkomst werd goedgekeurd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 41 §1 10° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 41 &sect;1 10&deg; van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip "dagelijks bestuur", vermeld in punt 8&deg;, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het ontwerp en de lastvoorwaarden van het bestek, opgemaakt door studiebureau VK Architects & Engineers nv, voor de opdracht tot de wegen- en rioleringswerken in de Tommeltlaan en besluit deze opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 1.085.739,10 euro, incl. BTW, waarvan 224.914,81 euro, incl. BTW, ten laste van de stad Mortsel.