De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 27 februari 2023. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 27 februari 2023.
Er werd een klacht bij de gouverneur ingediend over het gebied op de Vredebaan waar de blauwe zone van kracht is en over het niet gerechtigd zijn een bewonerskaart aan te vragen indien men buiten dit gebied woonachtig is.
Op basis van de bijkomende informatie die de Mortselse administratie overmaakte aan de gouverneur, besloot deze laatste om geen verdere stappen meer te ondernemen.
De gemeenteraad neemt akte van de beslissing van de gouverneur met betrekking tot de klacht over de blauwe zone in de Vredebaan.
De gemeenten Boechout, Hove, Kontich, Zandhoven, Ranst, Edegem, Wommelgem, Wijnegem, Zoersel, Borsbeek, Lint, Schilde en Mortsel komen een aantal keer per jaar samen met als doel via samenwerking het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van sportbegeleiding en de coördinatie van bovenlokale infrastructuur te verbeteren.
Om deze doelen te realiseren worden er inkomsten en uitgaven gegenereerd. Het jaarverslag en de jaarrekening bieden een overzicht van de genomen initiatieven en de overeenkomstige uitgaven/inkomsten.
Op de algemene vergadering van 15 februari 2023 keurde het beheerscomité van de interlokale vereniging het jaarverslag 2022 goed. De schepenen van sport zetelen als afgevaardigden in het beheerscomité van de interlokale vereniging.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de interlokale vereniging "sportregio Midden-Provincie", zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
De deontologische code voor mandatarissen is reeds verplicht sinds 2007. Op 1 februari 2023 keurde het Vlaams Parlement een voorstel tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur goed. Vanaf maart 2023 zijn alle steden en gemeenten in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten, volgens de nieuwe richtlijnen. De bedoeling is dat de deontologische commissie toeziet op de code en erop toeziet dat de lokale mandaten op een verantwoorde manier ingevuld worden.
Samenstelling commissie
De deontologische commissies van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bestaan minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad. Het voorstel is om de deontologische commissie samen te stellen uit de voorzitter van de gemeenteraad en de leden van het fractieleidersoverleg.
Oprichting
Er moeten twee commissies opgericht worden: één voor de gemeenteraad en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn. De samenstelling van deze twee commissies kan identiek zijn.
Bevoegdheid commissie
De bevoegdheden van de deontologische commissie worden vastgelegd in de deontologische code voor mandatarissen.
We stellen voor dat de deontologische commissie volgende bevoegdheden opneemt:
Het komt erop neer dat de deontologische commissie een einduitspraak doet over een integriteitsschending. De deontologische commissie kan geen tuchtmaatregelen of blaam opleggen. De raad kan op basis van deze einduitspraak een sanctie opleggen.
Anonieme meldingen en meldingen tegen een groep gemeenteraadsleden worden onontvankelijk verklaard. De deontologische commissie vergadert niet openbaar. Bij het vooronderzoek van het vermoeden van een integriteitsschending kan de deontologische commissie zich laten bijstaan door de algemeen directeur en de integriteitscoördinator.
Artikelen 52 tot en met 57 van de deontologische code worden aangepast op basis van de nieuwe richtlijnen.
Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2020 waarbij goedkeuring werd gehecht aan de deontologische code voor mandatarissen en de daaropvolgende wijzigingen.
De gemeenteraad heft met onmiddellijke ingang artikelen 52 tot en met 57 van de deontologische code op en hecht goedkeuring aan de gewijzigde artikelen als volgt:
"NALEVING EN HANDHAVING VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE - ARTIKEL 52
De deontologische commissie ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen. De samenstelling van de deontologische commissie bestaat uit de voorzitter van de gemeenteraad en de fractieleiders. Indien een van deze leden onderwerp is van een vermoeden van schending, dient een lid van de meerderheid vervangen worden door een lid van de meerderheid en een lid van de oppositie vervangen te worden door een lid van de oppositie. De deontologische commissie vergadert niet openbaar. De commissie wordt samengeroepen en voorgezeten door de voorzitter van de gemeenteraad. Minstens éénmaal per jaar komt de deontologische commissie samen.
Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code. De bevoegdheden van de deontologische commissie zijn de volgende:
Het sanctioneren na de uitspraak is een bevoegdheid van de raad.
HET VOORKOMEN VAN MOGELIJKE SCHENDINGEN - ARTIKEL 53
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de deontologische commissie.
HET VOORKOMEN VAN MOGELIJKE SCHENDINGEN - ARTIKEL 54
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de deontologische commissie.
HET SIGNALEREN VAN VERMOEDENS VAN SCHENDINGEN - ARTIKEL 55
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding maken bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen. Anonieme meldingen en meldingen die gericht zijn tegen een groep raadsleden worden onontvankelijk verklaard.
De algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen, meldt een ontvankelijke melding aan de voorzitter van de raad, die dan meteen doorverwijst naar de deontologische commissie om een vooronderzoek te doen. De deontologische commissie kan zich in het vooronderzoek laten bijstaan door de algemeen directeur en de integriteitscoördinator.
HET ONDERZOEKEN VAN VERMOEDENS VAN SCHENDINGEN - ARTIKEL 56
Wanneer er na vooronderzoek door de deontologische commissie een concreet vermoeden bestaat dat een lokale mandataris een regel van de deontologische code heeft overtreden, verrichten zij een uitgebreid onderzoek hiernaar.
HET ZICH UITSPREKEN OVER SCHENDINGEN - ARTIKEL 57
Wanneer vaststaat dat er sprake is van overtreding van een regel van de deontologische code, doet de deontologische commissie een uitspraak van afkeuring ten aanzien van bepaalde gedragingen. Zij maken het verslag over aan de raad die op basis van de einduitspraak een sanctie kan opleggen aan de desbetreffende mandataris. De deontologische commissie kan de melding ook extern overmaken aan het parket of een dossier met de bevindingen doorsturen naar de commissie van de Vlaamse Regering met het oog op een tuchtonderzoek."
De gemeenteraad hecht met onmiddellijke ingang goedkeuring aan volgende wijzigingen van de toelichting ‘het zich uitspreken over schendingen’ van de deontologische code:
De titel van deze toelichting wordt volledig vervangen door 'SANCTIONEREN'.
Paragraaf 1 van deze toelichting wordt aangevuld met volgende zin: "De raad komt in haar oordeel tot een consensus.".
In de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025 werd beslist om in samenwerking met Aquafin nv de Tommeltlaan her aan te leggen.
Het voetpad van de Tommeltlaan ligt in erbarmelijke staat. De karaktervolle bestaande lindebomen staan in veel te kleine plantvakken waardoor de voetpadtegels volledig worden weggeduwd. Om de veiligheid van de gebruikers te garanderen werd het voetpad plaatselijk deels opgebroken en heraangelegd met dolomiet. Dit is uiteraard maar een tijdelijke oplossing en een volledige heraanleg, inclusief riolering, dringt zich op. Studiebureau VK Architects & Engineers nv werd aangesteld door Aquafin (in samenwerking met water-link).
Het college plaatste op 19 april 2022 de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de bovenbouw van de Tommeltlaan bij VK Architects & Engineers nv, Clemenceaulaan 87 te 1070 Brussel, tegen een geraamd totaalbedrag van 19.500,00 euro, incl. BTW, en keurde de bijhorende ereloonovereenkomst goed.
In april 2021 vond een eerste bewonersvergadering plaats.
Het college keurde op 21 juni 2021 de volgende ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Tommeltlaan goed:
- blauwgroen: maximaal inzetten op ontharding en infiltratie;
- parkeren langs beide zijden, indien nodig wordt de straat enkelrichting gemaakt;
- ter hoogte van de bocht wordt een groenzone/speelzone voorzien;
- de bestaande bomen blijven behouden (waar mogelijk);
- laadpunt(en) voor elektrische wagens worden voorzien rekening houdend met de criteria die gehanteerd worden door Fluvius;
- het voetpad uitvoeren in een halfverharding is een mogelijkheid;
- aandacht voor snelheid en fietsers.
Op basis van deze principes werd een eerste voorstel uitgewerkt door studiebureau VK Architects & Engineers nv. Dit voorontwerp werd voorgesteld op de tweede bewonersvergadering in 2021. De algemene reactie was positief, maar het verdwijnen van dertien parkeerplaatsen ligt zeer gevoelig. Het studiebureau ging verder aan de slag met deze info en werkte het voorontwerp verder uit.
Het college besliste op 28 maart 2022 goedkeuring te verlenen aan het voorontwerp Tommeltlaan opgemaakt door VK Architects & Engineers nv van 15 maart 2022.
Door maximaal in te zetten op het natuurlijk infiltreren van regenwater en de bestaande lindebomen voldoende ruimte te geven wordt de nieuwe Tommeltlaan ingericht als een woonerf. Bijkomend wordt de straat enkelrichting gemaakt van de Mortselveldenlaan naar de Christus Koninglaan, voorzien van asverschuivingen om iedere gebruiker voldoende ruimte te geven en de toegelaten snelheid van 20 km/u af te dwingen.
De stamomtrek en wortelvoet van de bestaande bomen werden uitvoerig onderzocht waarbij we genoodzaakt zijn om negen bestaande bomen te rooien, omdat deze in het nieuwe ontwerp niet optimaal kunnen geïntegreerd worden. We voorzien een aanplanting van elf nieuwe bomen in de plaats. De combinatie van oude en nieuwe bomen en de bijkomende groenzone ter hoogte van de bocht zullen het unieke groene karakter van de straat bewaren en versterken.
Het wegdek bestaat uit een waterdoorlatende klinkerverharding. De groenzones worden aangeplant met gras, grassen en prairiebeplanting rekening houdend moet toegankelijkheid voor in- en uitstappen, toegang tot brievenbussen, tuinmuurtjes,... Er kan afwisselend geparkeerd worden langs beide zijden van de straat. De parkeerplaatsen worden uitgevoerd in een langwerpige grasbetontegel. Na optimalisatie van het ontwerp zullen er slechts zeven openbare parkeerplaatsen minder zijn dan in de bestaande toestand. Ter hoogte van de Christus Koninglaan voorzien we twee parkeerplaatsen voor elektrische wagens.
Er werden in totaal drie contactmomenten met de bewoners georganiseerd:
- een digitaal overleg om de ontwerpprincipes af te toesten bij de bewoners op 1 april 2021;
- een tweede digitaal overleg met het voorontwerp op 9 december 2021;
- een derde fysiek infomoment over dit definitieve ontwerp op 5 mei 2022.
Aquafin nv, in samenwerking met water-link, staat in voor de rioleringswerken, de stad Mortsel voor de bovengrondse wegenwerken. Aquafin nv zal optreden als bouwheer.
Het ontwerp en de lastvoorwaarden dienen goedgekeurd te worden om het project verder te kunnen zetten.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).
Het gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2005 waarbij het rioolbeheer op het grondgebied van de stad Mortsel werd overgedragen aan Ri-Ant, intussen omgevormd tot Aquafin. Dit houdt in dat de stad aan Aquafin een gebruiksrecht verleent op haar rioleringsinfrastructuur in het kader van de gemeentelijke saneringsverplichting.
De desbetreffende overeenkomst werd opgemaakt te Mortsel op 12 juli 2005.
Deze overeenkomst bepaalt onder meer dat bij ‘gemengde projecten’ waarbij zowel de riolering vernieuwd wordt als de bovenbouw van de wegenis, zowel Ri-Ant als de stad de ontwerper dient aan te stellen, respectievelijk voor de riolering en de bovenbouw.
Dezelfde overeenkomst met Ri-Ant biedt de gemeente de mogelijkheid om voor de bovenbouw zelf een ontwerper aan te stellen. In gemeenschappelijk akkoord kan ook dezelfde ontwerper worden aangesteld.
Het collegebesluit van 21 juni 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de volgende ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Tommeltlaan. Het studiebureau VK architects & engineers gaat hiermee van start:
- blauwgroen: maximaal inzetten op ontharding en infiltratie;
- parkeren langs beide zijden, indien nodig wordt de straat enkelrichting gemaakt;
- ter hoogte van de bocht wordt een groenzone/speelzone voorzien;
- de bestaande bomen blijven behouden (waar mogelijk);
- laadpunt(en) voor elektrische wagens worden voorzien rekening houdend met de criteria die gehanteerd worden door Fluvius;
- het voetpad uitvoeren in een halfverharding is een mogelijkheid;
- aandacht voor snelheid en fietsers.
Het collegebesluit van 28 maart 2022 waarin goedkeuring werd verleend aan het voorontwerp Tommeltlaan opgemaakt door VK Architects & Engineers van 15 maart 2022.
Het collegebesluit van 19 april 2022 waarin de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de bovenbouw van de Tommeltlaan werd geplaatst bij VK Engineering nv, Clemenceaulaan 87 te 1070 Brussel, tegen een geraamd totaalbedrag van 19.500,00 euro, incl. BTW, en de bijhorende ereloonovereenkomst werd goedgekeurd.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het ontwerp en de lastvoorwaarden van het bestek, opgemaakt door studiebureau VK Architects & Engineers nv, voor de opdracht tot de wegen- en rioleringswerken in de Tommeltlaan en besluit deze opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 1.085.739,10 euro, incl. BTW, waarvan 224.914,81 euro, incl. BTW, ten laste van de stad Mortsel.
In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht subsidieert de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen. Onder de noemer ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ (GZG), konden lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. Mortsel diende in het voorjaar van 2022 een project in waarvan de kern de realisatie van een tijds- en plaatsonafhankelijk klantencontactcentrum op basis van LB365 is. Binnen het consortium LB365, waar we in de gemeenteraad van februari 2022 bij aansloten, doen we nieuwe toevoegingen op het bestaande midofficepakket. De jury van GZG beoordeelde het project positief en de Vlaamse regering keurde het project goed. Het gaat over een project van 738.632,69 euro waarvan 590.906,15 euro door de Vlaamse overheid wordt gesubsidieerd. De eigen inbreng omvat de loonkosten van o.a. de projectcoördinator die het project intern begeleid.
Het basispakket van LB365 is intussen geïnstalleerd op onze omgeving en kan ingeregeld worden. In de eerste fase van ons project zullen we de module postregistratie uitrollen. Binnen de postregistratie is het de bedoeling dat zowel de inkomende als uitgaande poststromen verregaand gedigitaliseerd worden. Voor de uitgaande briefwisseling willen we gaan naar een situatie waarbij brieven opgemaakt worden in de module postregistratie van LB365 en dat gebruikers met een druk op de knop het bericht kunnen versturen naar de MAGDA Documentendienst. Dat is een service van de Vlaamse overheid waarbij er in eerste instantie gekeken wordt of de burger of de onderneming een opt-in heeft goedgekeurd om overheidscommunicatie rechtstreeks in de eBox te krijgen. In dat geval wordt de brief enkel digitaal verstuurd naar de eBox. Als dit niet het geval is, wordt er in een extern bedrijf een papieren poststuk gecreëerd en verstuurd. Het gaat hier dus over een volledige ontzorging voor wat de uitgaande briefwisseling betreft.
Om gebruik te kunnen maken van deze MAGDA Documentendienst moet het lokaal bestuur aansluiten bij de raamovereenkomst dat het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid op 1 maart 2021 afsloot met Drukkerij Artoos. Het Agentschap Facilitair Bedrijf trad op als opdrachtencentrale. Onder deze raamovereenkomst kan divers drukwerk en communicatiemateriaal besteld worden, zonder vooraf een bestek op te maken. Er worden vaste prijzen gehanteerd die centraal onderhandeld werden door het Agentschap Facilitair Bedrijf. Hoewel het gaat over diverse soorten drukwerk, bevat de raamovereenkomst ook een onderdeel rond het versturen van brieven via de voornoemde poststraat van een onderaannemer van Drukkerij Artoos (IPEX). Het gaat hier dus in eerste instantie over uitgaande poststukken.
De mogelijkheden van de raamovereenkomst staan voortaan ook open voor onze communicatiedienst. Het bestelplatform wordt ook beschikbaar voor de communicatiedienst om drukwerk te kunnen bestellen (bijvoorbeeld folders, affiches, kaartjes, etc…). Zij hebben een jaarlijks budget voor drukwerk van 45.000 euro (uitgezonderd drukken Stadsmagazine M & UiT-kalender).
De raamovereenkomst kan in de toekomst mogelijk ook ingezet worden voor het (semi-)automatisch verwerken van inkomende poststukken. Dit is eveneens een onderdeel van ons GZG-project. Er moet hier nog een bredere marktverkenning plaatsvinden en we benadrukken dat we voor dit onderdeel van ons project dus niet per se zullen gebruikmaken van voorliggende raamovereenkomst. De jaarlijkse kosten van de automatische verwerking schatten we in op 5.000 euro per jaar. Voor de installatie, inregeling en koppeling met LB365 raamden we een éénmalige investering van 7.200 euro. Beide kostenposten zijn voorzien in de budgettering van ons project (actie 6.2.1.5 van het meerjarenplan).
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 26, artikel art. 2, 4° betreffende de opdrachtencentrale en artikel 32 betreffende raamovereenkomsten. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure met bekendmaking.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2023 waarin goedkeuring werd gehecht aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2023 D 7 voor de raamovereenkomst behandeling van uitgaande post 2023-2027 en werd beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 284.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De gemeenteraad beslist deel te nemen aan de opdrachtencentrale van het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voor de raamovereenkomst voor het aankopen en het leveren van drukwerk en bijhorend online bestelportaal, hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van desbetreffende bestek van het Agentschap Facilitair Bedrijf en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure met bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 142.000,00 euro, incl. BTW, per twee jaar.
Lokaal bestuur Mortsel kent sinds enkele jaren een nieuw personeelsbeleid waarbij ze zichzelf pluimen op de hoed steek en zich profileert als TOPWERKGEVER.
We nemen zéér graag de proef op de som en vragen voor een anonieme enquête bij alle ambtenaren van het LBM te houden over de tevredenheid op de werkvloer, opgesteld door een onafhankelijk bureau, waarbij de resultaten zullen teruggekoppeld worden naar de gemeenteraad. Bij de enquête wordt voornamelijk gepolst naar werkdruk, werksfeer, respect en gelijkheid onder collega’s.
Voorstel van beslissing
Lokaal bestuur Mortsel doet bij alle ambtenaren een anonieme enquête naar werkdruk, werksfeer, respect en gelijkheid onder collega’s via een onafhankelijk bureau en koppelt de resultaten terug naar de gemeenteraad.
Het vandalisme in de ondergrondse parking van het Stadsplein is een tendens die blijft aanhouden... Wanneer de uitbater van de parking hierover wordt gecontacteerd, wordt men afgescheept. Gezien de parking sedert lange tijd geen bewaking meer heeft, krijgen vandalen vrij spel en kunnen ze rustig hun gang gaan.
Wie wil zijn auto nog parkeren in deze garage waarbij men moet vrezen in welke staat men zijn/haar wagen gaat terugvinden?
Als de parking niet onder water staat, ligt er wel een laagje poeder van een leeggespoten brandblusser over. Ramen worden uit kozijnen gehaald, muren zijn volledig beklad met graffiti, fallus symbolen en scheldwoorden. De lift is/was lange tijd defect en het sanitair van de openbare toiletten worden regelmatig afgebroken. Door het aanhoudend vandalisme doen burgers de moeite niet meer om het telkens opnieuw te melden.
Voorstel van beslissing
De stad Mortsel laat de sporen van vandalisme in de ondergrondse parking van het Stadsplein opkuisen.