Op 26 september 2017 keurde de gemeenteraad het interne reglement klachtenbehandeling goed. Dit reglement voorzag in een mogelijke tweedelijnsbehandeling via de ombudsdienst van IGEAN. Tijdens de raad van bestuur van 13 september 2023 van IGEAN werd besloten om de intergemeentelijke ombudsdienst stop te zetten. IGEAN bracht lokaal bestuur Mortsel van die beslissing op de hoogte op 13 november 2023.
Daarom wordt er nu een overeenkomst afgesloten met de Vlaamse Ombudsdienst om de tweedelijns ombudsfunctie op te nemen. Ook het interne reglement van lokaal bestuur Mortsel wordt in die zin aangepast.
De wijzigingen ten opzichte van de vorige versie van het interne reglement zijn:
- scherpstellen terminologie tussen eerstelijns klachtenmanagement en tweedelijns Ombudsdienst;
- vervanging secretaris door algemeen directeur;
- toevoeging dat via klachtenmanagement ook antwoorden kunnen geformuleerd worden voor AGB;
- wijzigingen termijnen van antwoorden (verstrenging) naar analogie van de termijnen die ook in het Bestuursdecreet worden gehanteerd;
- verwijzing naar het jaarrapport klachten als rapportage;
- IGEAN vervangen als Ombudsdienst door Vlaamse Ombudsdienst.
Artikel 303 §2 van het decreet lokaal bestuur voorziet dat elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een ombudsdienst kan oprichten onder meer via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
De gemeenteraad heft op datum van 1 januari 2024 het reglement tot inrichting van een gezamenlijke ombudsdienst voor het stadsbestuur en het OCMW, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 september 2017, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2024 het gewijzigde reglement tot inrichting van een gezamenlijke klachtenbehandeling en ombudsdienst voor het stadsbestuur, het OCMW en het AGB goed.