De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 24 oktober 2023. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 24 oktober 2023.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw
toewijsmodel in werking treden. Woonmaatschappij Thuisrand neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten waarin alle gemeenten van
het werkingsgebied vertegenwoordigd zijn, aangevuld met relevante
huisvestings- en welzijnsactoren die actief zijn in het werkingsgebied.
De samenstelling en aantal vertegenwoordigers van de toewijzingsraad ziet er als volgt uit:
- lokale besturen Aartselaar, Borsbeek, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel: 8
vertegenwoordigers;
- Centrum Algemene Welzijnswerk (CAW) Antwerpen: 1 vertegenwoordiger;
- Geestelijke gezondheidszorgnetwerk Multiversum: 1 vertegenwoordiger;
- Agentschap Opgroeien: 1 vertegenwoordiger;
- woonmaatschappij Thuisrand: 2 vertegenwoordigers.
Er werd een werkgroep toewijzingsraad opgericht die voorstellen heeft uitwerkt. Deze werkgroep organiseerde vier werksessies op 27 juni 2023, 29 augustus 2023, 21 september 2023 en 17 oktober 2023. De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en tijdens bovengenoemde werksessies een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk door de gemeenteraad mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3). Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement.
Artikelen 6.11 tot en met 6.13 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen omschrijven de inschrijvingsvoowaarden.
Artikelen 6.27 tot en met 6.29 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen omschrijven de procedure tot toewijzing, de omstandigheden waarin kan worden afgeweken van de toewijzingsregels en hoe een toewijzing geweigerd wordt.
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissing door de woonmaatschappij Thuisrand met betrekking tot de versnelde toewijzing (pijler 2).
De gemeenteraad keurt het toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van woonmaatschappij Thuisrand goed, met ingang van 1 januari 2024.
De verplichting tot het aanstellen van een veiligheidsconsulent wordt in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (e-govdecreet), vastgelegd voor elke instantie die:
- persoonsgegevens verwerkt;
- authentieke gegevensbron beheert;
- tussenkomt bij mededeling van persoonsgegevens;
- ondersteunt bij gebruikers- en toegangsbeheer.
De veiligheidsconsulent heeft tot taak het opmaken van een veiligheidsplan. Artikel 16 en 17 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, leggen een aantal verplichtingen op inzake beveiliging en vertrouwelijkheid van gegevensverwerking. Ook wordt de veiligheidsconsulent als functionaris voor gegevensbescherming ingezet.
Om aan deze verplichting te voldoen werd in november 2017 de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Kontich en Lint in het kader van een gezamenlijke veiligheidsconsulent goedgekeurd. In 2018 werd in uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst vanuit Mortsel als werkgever een voltijdse medewerker aangenomen.
De afgelopen zes jaar heeft de praktijk aangetoond dat een intergemeentelijk gedeelde functie van DPO niet werkbaar is. Het belang van informatieveiligheid is vandaag de dag toegenomen binnen de dagelijkse werking van een lokaal bestuur, waardoor de noodzaak van accuraat en op maat handelen essentieel is. Het invullen van deze functie vanuit een gedeelde eenmansfunctie levert verscheidene continuïteitsproblemen op in verband met de vaak noodzakelijke DPO adviezen aangaande implementatie of besluitvorming.
Het voorstel is deze samenwerkingsovereenkomst stop te zetten en de functie van DPO toe te wijzen aan een externe partner die de continuïteit kan garanderen.
Volgens artikel 6 van de samenwerkingsovereenkomst kan deze jaarlijks opgezegd worden voor 30 juni. Deze opzeg heeft dan uitwerking op 1 januari van het daaropvolgende jaar. Aangezien elk deelnemend lokaal bestuur de nood voelt om deze functie op een andere wijze in te vullen zodat de continuïteit binnen het eigen lokaal bestuur gegarandeerd blijft, wordt er gevraagd de samenwerkingsovereenkomst stop te zetten vanaf 1 januari 2024 ondanks het niet tijdig stopzetten volgens artikel 6.
Artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2017 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Kontich en Lint in het kader van een gezamenlijke veiligheidsconsulent.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het stopzetten van de samenwerkingsovereenkomst met de gemeentes en OCMW's van Edegem, Hove, Kontich en Lint in het kader van een gezamenlijke veiligheidsconsulent vanaf 1 januari 2024.
De gemeenteraad van Antwerpen heeft op 23 oktober 2023 het budget 2024 van de Sint-Theresiakerk te Berchem goedgekeurd.
Een exemplaar van het besluit werd aan de stad Mortsel overgemaakt en ontvangen op 25 oktober 2023.
Het budget 2024 en de nodige exploitatietoelage ligt binnen het goedgekeurd MJP 2020-2025 en bedraagt 29.517,41 euro. De toelage wordt verdeeld tussen Antwerpen en Mortsel volgens de door Vlaanderen vastgelegde verdeelsleutel (3/8 voor Mortsel) en bedraagt aldus 11.069,03 euro.
Artikelen 41 tot en met 50 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 (B.S. 16.08.2012).
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Theresia te Berchem.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Als de regionale of lokale situatie hierom vraagt kan in twee gevallen worden afgeweken van de standaardtoewijzingsregels door een eigen toewijzingsbeleid in het toewijzingsreglement te ontwikkelen. Dit kan als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
De toewijzingsraad werkt deze maatregelen uit.
De toewijzingsraad speelt ook een trekkersrol binnen het werkingsgebied en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement in overleg met lokale actoren. Zo kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad ook een operationele opdracht en staat ze in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Woonmaatschappij Thuisrand vraagt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand.
De toewijzingsraad beslist welke kandidaat bewoners een sociale woning krijgen toegewezen en de voorwaarden voor de behandeling van de kandidaturen. Het gaat dus voor een belangrijk deel over de beoordeling van individuele sociale dossiers van de bewoners. Daarom wordt voorgesteld om de effectieve vertegenwoordiging toe te wijzen aan de functie: coördinator algemeen maatschappelijk werk. Als plaatsvervangende vertegenwoordiger wordt voorgesteld om de directeur welzijn aan te duiden.
Artikel 6.23 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 bepaalt dat de toewijzingsraad een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht heeft.
Gemeenteraadsbesluit van 21 juni 2016 en besluit OCMW-raad van 13 juli 2016 waarbij goedkeuring werd gehecht aan de algemene beheersovereenkomst tussen stad en OCMW Mortsel met als doel de samenwerking te regelen tussen de stad Mortsel en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel zowel op organisatieniveau als betreffende personeelsinzet.
De gemeenteraad duidt als effectieve vertegenwoordiger van stad Mortsel de medewerkers met de functie coördinator algemeen maatschappelijk werk aan om de stad te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad die de woonmaatschappij Thuisrand zal oprichten binnen het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand.
De gemeenteraad duidt als plaatsvervangend vertegenwoordiger van stad Mortsel de directeur welzijn aan om de stad te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad die de woonmaatschappij Thuisrand zal oprichten binnen het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand.
De stad Mortsel is lid van Fluvius Antwerpen en wordt opgeroepen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op 13 december 2023 om 18.00 uur.
Raadsbesluit van 26 januari 2021 waarin voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024 de heer Koen Dehaen, raadslid werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen.
Raadsbesluit van 26 november 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Peter Smol, raadslid, als plaatsvervangend volmachtdrager werd aangeduid om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen.
De raad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 13 december 2023, die er als volgt uitziet:
1. bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024;
2. vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev. WVV;
3. aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
4. statutaire benoemingen;
5. statutaire mededelingen.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De heer Koen Dehaen, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en Peter Smol, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op 13 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op 13 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van Pontes en wordt opgeroepen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 14 december 2023.
Raadsbesluit van 29 januari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Jan Blommaert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Erik Broeckx, burgemeester, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Pontes.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 14 december 2023, die er als volgt uitziet:
1. algemene vergadering: verslag 15 juni 2023 – goedkeuring;
2. beleid: beleidsnota 2024 – goedkeuring;
3. financiën: budget 2024 – goedkeuring;
4. algemeen: actuele dossiers – toelichting;
5. varia en rondvraag.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De heer Jan Blommaert, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Erik Broeckx, burgemeester, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pontes op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van IGEAN milieu en veiligheid en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 20 december 2023.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Vera De Hert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IGEAN milieu en veiligheid.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid van 20 december 2023, die er als volgt uitziet:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024;
2. goedkeuren van de begroting 2024;
3. innovatiefonds - bepalen bijdrage 2024;
4. aanduiden bestuurder met raadgevende stem;
5. toetreding aanvaarden van IVEBICA;
6. benoemen leden adviescomités.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
Mevrouw Vera De Hert, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van IGEAN dienstverlening en wordt opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 20 december 2023.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Vera De Hert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 december 2023, die er als volgt uitziet:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024;
2. goedkeuren van de begroting 2024;
3. benoemen bestuurder;
4. toetreding aanvaarden van IVEBICA.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
Mevrouw Vera De Hert, raadslid, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van Cipal en wordt opgeroepen deel te nemen aan de digitale algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023.
De deelnemers kunnen in eigen persoon digitaal van op afstand deelnemen aan de vergadering, stemmen en schriftelijk online vragen stellen tijdens de vergadering.
Daarnaast zullen vragen van deelnemers die uiterlijk vier dagen voor de vergadering toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de vergadering.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Goele Custers, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Cipal.
Raadsbesluit van 26 november 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Jan Blommaert, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Cipal.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023, die er als volgt uitziet:
1. toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers;
2. bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024;
3. goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De gemeenteraad duidt de heer Jan Blommaert, raadslid, aan als afgevaardigde en mevrouw Goele Custers, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023 moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Stad Mortsel is lid van Isvag en wordt opgeroepen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 21 december 2023 om 17.00 uur.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Steve D'Hulster, schepen, werd aangeduid als volmachtdrager en Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager werd aangeduid om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Isvag.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Isvag van 21 december 2023, die er als volgt uitziet:
1. samenstelling bureau;
2. goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 1 juni 2023;
3. goedkeuring begroting 2024;
4. goedkeuring indiening afwijkingsaanvraag regiodecreet Puurs-Sint-Amands en praktische uitvoering afwijkingsaanvraag conform schrijven van OVAM dd. 3 oktober 2023;
5. toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda.
De heer Steve D'Hulster, schepen, wordt aangeduid als volmachtdrager en Koen Dehaen, schepen, als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Isvag op 21 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Isvag op 21 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De stad Mortsel is lid van water-link en wordt opgeroepen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van water-link op donderdag 14 december 2023 om 16.00 uur.
De gemeenteraad van 20 juni 2023 keurde de uittreding/toetreding/overdracht tussen Pidpa ov en water-link ov goed (hierna de transactie). De raden van bestuur van water-link en Pidpa keurden op 6 november 2023 de koop-verkoopovereenkomst met betrekking tot de bedrijfstak water, over te dragen door Pidpa op water-link en het overdrachtsvoorstel met betrekking tot deze bedrijfstak water goed, met inwerkingtreding van de transactie op 31 december 2023. Om dit mogelijk te maken, moeten nog een aantal beslissingen genomen worden op de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2023.
Op de buitengewone algemene vergadering van water-link van 5 september 2023 werd naar aanleiding van de transactie beslist tot goedkeuring van nieuwe statuten voor water-link. Deze nieuwe statuten treden in werking per 31 december 2023. Ondertussen zijn Pidpa en water-link overeengekomen om de naam van water-link te wijzigen in Adelta en die van Pidpa in Adelta.Rio. Omdat vereist is dat de naam van de opdrachthoudende vereniging moet opgenomen worden in de statuten is een statutenwijziging vereist.
Als gevolg van de transactie tussen Pidpa en water-link zal onmiddellijk aansluitend worden voorzien in een algehele vervanging van de raad van bestuur per 1 januari 2024. Daartoe nemen de huidige bestuurders van water-link ontslag en zal de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2023 overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders. Deze worden niet alleen voorgedragen door de huidige deelnemers in water-link, maar ook door de toekomstige deelnemers, namelijk de huidige deelnemers in Pidpa die ingevolge de transactie per 31 december 2023 toetreden tot water-link/Adelta. Enkel de huidige deelnemers in water-link/Adelta zullen dus bij geheime stemming overgaan tot wedersamenstelling van de raad van bestuur, de steden en gemeenten die toetreden per 31 december 2023 hebben hiervoor geen stemrecht. Als de stad Mortsel geen voordracht doet, wordt zij geacht zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe de stad Mortsel behoort.
Mevrouw Lieve Voets werd na haar voordracht door de gemeenteraad door de algemene vergadering verkozen als lid van de raad van bestuur van water-link voor de legislatuur 2019-2024.
In kader van de continuïteit wordt voorgesteld om op voorhand met de deelnemers in overleg te gaan om tot een gezamenlijke voordracht te komen die voldoet aan het genderevenwicht en minstens één bestuurder bevat van de groep kleinste gemeenten, zodat de stemming tijdens de algemene vergadering vlot kan verlopen.
Op de algemene vergadering zou de namenlijst van Adelta als geheel ter stemming worden gelegd. De raad van bestuur van Adelta zal als volgt worden samengesteld: André Gantman (Antwerpen), Werner Hens (Balen), Ward Kennes (Kasterlee), Koen Laenens (Antwerpen), Samuel Markowitz (Antwerpen), Danielle Meirsman (Antwerpen), Kristof Sels (Sint-Katelijne-Waver), Ann Van Damme (Zwijndrecht), Mieke Van den Brande (Bonheiden), Jan Van der Vloet (Antwerpen), Pieter Verhesen (Geel), Katusha Vervloesem (Rumst), Sven Vlietinck (Antwerpen), Lieve Voets (Mortsel), Robert Voorhamme (Antwerpen).
Stad Mortsel is geen B-aandeelhouder (RIO-) in water-link. Door de transactie tussen Pidpa en water-link is door de B-aandeelhouders in water-link beslist om, voor wat betreft de watersanerings- ofte rio-activiteit uit te treden uit water-link en toe te treden tot Pidpa/Adelta.Rio. Op de buitengewone algemene vergadering van water-link van 5 september 2023 is aansluitend beslist tot partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding van de vereniging voor wat betreft de rio-activiteit onder de opschortende voorwaarde van de inwerkingtreding van de transactie op 31 december 2023.
Om de overstap van de B-aandeelhouders te concretiseren, moeten twee overeenkomsten nog goedgekeurd worden:
- Een overdrachtsovereenkomst, tussen Pidpa/Adelta.Rio, water-link/Adelta en elke B-aandeelhouder, waarin de modaliteiten van de overdracht van het beheer van de rio-activiteit en de rio-assets worden vastgelegd, de toetreding tot Pidpa alsook het scheidingsaandeel, te betalen aan de B-aandeelhouder naar aanleiding van de uittreding uit water-link/Adelta wordt vastgelegd;
- Een addendum aan de beheersovereenkomst met betrekking tot de rio-activiteit, initieel gesloten tussen de individuele B-aandeelhouder en water-link en middels het addendum te verhangen op Pidpa/Adelta.Rio, zonder dat er inhoudelijke wijzigingen worden aangebracht. Deze beheersovereenkomst zal dan worden verdergezet tussen Pidpa/Adelta.Rio en de betrokken gemeente (als deelnemer in Pidpa/Adelta.Rio).
Het volstaat dat de gemeenteraad kennis neemt van deze overeenkomsten.
In het kader van de uittreding is aan de B-aandeelhouders een afrekening van de saneringsbijdragen ter goedkeuring bezorgd.
De af te sluiten koop-verkoopovereenkomst wordt bepaald met betrekking tot de overdracht van de aanvullende pensioenen van de contractuele personeelsleden van Pidpa op water-link dat per 31 december 2023 water-link/Adelta met betrekking tot de actieve en passieve aangeslotenen integraal alle verplichtingen overneemt inzake het aanvullend pensioenplan gesloten door Pidpa voor diens contractueel personeel bij het OFP Prolocus (voorheen het OFP Provant). Dit ‘Prolocus Aanvullend Pensioenplan’ zal onveranderd worden voortgezet door water-link/Adelta.
Daarom moet water-link/Adelta toetreden als bijdragende onderneming tot het OFP Prolocus. De raad van bestuur van water-link keurde op 25 oktober 2023 en 6 november 2023 de toetreding alsook de daartoe benodigde documenten goed. Meer bepaald: “overeenkomst overdracht aangeslotenen OFP Prolocus” en de toetredingsakte, waarbij water-link zich aansluit bij de bestaande beheersovereenkomst en het financieringsplan van het OFP Prolocus en zich ertoe verbindt om alle relevante reglementering betreffende het OFP Prolocus na te leven, waaronder de statuten en het corporate governance charter (zie ook het ontwerp hiervan als bijlage).
Omdat deze toetreding tot OFP Prolocus de deelname van een opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon, die niet de vorm heeft van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging, omvat zijn er voorwaarden:
- het maatschappelijk doel van die rechtspersoon moet overeenstemmen met de eigen doelstellingen;
- de wetgeving van de overheidsopdrachten wordt nageleefd;
- de beslissing tot deelneming wordt genomen door de algemene vergadering op grond van een verslag dat de raad van bestuur heeft opgemaakt (in dat verslag worden de voor- en nadelen van de deelneming afgewogen en wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden);
- de opdrachthoudende vereniging wordt minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend. Voor dat mandaat komt uitsluitend een bestuurder die benoemd is op voordracht van de gemeenten, in aanmerking;
- tot effectieve deelneming kan pas worden overgegaan nadat de beslissing van de algemene vergadering is goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van 90 kalenderdagen.
Op grond van haar verslag heeft de raad van bestuur van water-link op 25 oktober 2023 beslist voor de bedrijfstak water van Pidpa op water-link het contract over te nemen door aan te sluiten bij OFP Prolocus.
Stad Mortsel kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht aangezien aan de voorwaarden van een ‘in house opdracht’ is voldaan. Omdat ten eerste via de algemene vergadering waar stad Mortsel lid van wordt, ze toezicht uitoefent op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten en ten tweede omdat meer dan 80% van de activiteiten van OFP Prolocus de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, namelijk het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde kan er geen directe participatie van privékapitaal zijn in de OFP Prolocus en ten vierde is OFP Prolocus zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Wat betreft de vereiste van het hebben van een bestuurder, momenteel is er een lid van de raad van bestuur van Pidpa bestuurder in OFP Prolocus. Er zal worden over gewaakt dat na de overdracht er vanuit Adelta de noodzakelijke vertegenwoordiging is binnen OFP Prolocus.
Aan de vergaderingen van de raad van bestuur kan indien gewenst één rechtstreeks afgevaardigde worden toegevoegd met raadgevende stem. De hierna vermelde kandidaturen als afgevaardigde voor de raad van bestuur met raadgevende stem werden ingediend:
- Ingrid Pira (Groen).
De wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016 bepaalt dat een overheidsopdracht die geplaatst wordt door een aanbestedende overheid bij een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon buiten het toepassingsgebied van de wet valt indien aan elk voorwaarden uit artikel 30 is voldaan.
Decreet lokaal bestuur:
- artikel 422, tweede lid bepaalt dat bij gebiedsuitwisseling tussen twee opdrachthoudende verenigingen ze met de betrokken gemeente een overeenkomst moeten sluiten waarbij partijen instemmen met de overdracht en waarin zij afspraken maken over de uitvoeringsmodaliteiten;
- artikel 426, 1° vereist dat de naam van de opdrachthoudende vereniging is opgenomen in de statuten
- artikel 434, §§1 en 2 bepalen dat de algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging overgaat tot benoeming van de leden van de raad van bestuur, bij geheime stemming, uit de kandidaten voorgedragen door de deelnemers;
- artikel 472 bepaalt dat opdrachthoudende verenigingen kunnen deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet die rechtsvorm hebben aangenomen, onder voorwaarden en na goedkeuring door de Vlaamse regering.
Artikel 15 van de statuten van water-link / Adelta voorziet dat de raad van bestuur bestaat uit vijftien leden, waarvan maximum 2/3 van hetzelfde geslacht is. De samenstelling ervan is als volgt: zeven bestuurders worden benoemd op voordracht van de Stad Antwerpen; drie bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Antwerpen (uitgezonderd de Stad Antwerpen); twee bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Mechelen; drie bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Turnhout.
Minstens één bestuurder wordt benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal.
In de raad van bestuur zetelen geen onafhankelijke bestuurders.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 de heer Amarildo Vllazeria, raadslid, werd aangeduid als volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link.
Raadsbesluit van 24 mei 2022 waarin voor de resterende bestuursperiode 2019-2024 de heer Peter Smol, raadslid, werd aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de algemene vergaderingen van water-link.
Raadsbesluit van 26 februari 2019 waarin voor de periode 2019-2024 mevrouw Lieve Voets, raadslid, werd voorgedragen als kandidaat-lid om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de raad van bestuur van water-link.
Artikel 19 §1 van de statuten van water-link/Adelta bepaalt dat aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur kan worden deelgenomen door ten hoogste één (1) rechtstreeks door een gemeentelijke deelnemer afgevaardigde met raadgevende stem.
De gemeenteraad neemt akte van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van water-link van 14 december 2023, die er als volgt uitziet:
a. algemene toelichting stand van zaken transactie Pidpa -water-link;
b. wijziging van de statuten van water-link - beslissing tot naamswijziging
naar "Adelta";
c. ontslag en benoeming bestuurders 2023;
d. kennisname van het ontslag van alle bestuurders met ingang van 1 januari 2024;
e. benoeming van nieuwe bestuurders met ingang van 1 januari 2024;
f. goedkeuring van het saldo van de saneringsbijdrage;
g. goedkeuring houdende toetreding van water-link tot het OFP Prolocus overeenkomstig artikel 472 DLB;
h. goedkeuring van de begroting overeenkomstig artikel 432 DLB;
i. volmachtverlening ihet kader van de de transactie Pidpa - water-link;
j. jaarlijke rapportering ingezette uitzendkrachten in het licht van het decreet lnterimarbeid lokaal Bestuur;
k. varia en mededelingen.
De raad hecht goedkeuring aan de voorstellen van besluit zoals opgenomen in voormelde agenda's.
De raad hecht goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen van water-link.
De gemeenteraad draagt mevrouw Lieve Voets, raadslid, wonende Pastoor Michielsensstraat 21 te 2640 Mortsel, voor, met 15 stemmen voor, als bestuurder in water-link/Adelta, met ingang van 1 januari 2024 en dit voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad duidt mevrouw Ingrid Pira, raadslid, wonende Rubensstraat 46 te 2640 Mortsel, met 14 stemmen voor en 1 onthouding aan als afgevaardigde van de stad Mortsel in de raad van bestuur met raadgevende stem van de intergemeentelijke vereniging water-link/Adelta, met ingang van 1 januari 2024 en dit voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de overdrachtsovereenkomst en het addendum bij de beheersovereenkomst, af te sluiten tussen de huidige B-aandeelhouders (rio) van water-link enerzijds en Pidpa en water-link anderzijds in het kader van de overdracht van de rio-activiteit van water-link op Pidpa ten gevolge van de transactie tussen beide laatstgenoemden.
De gemeenteraad keurt de toetreding van water-link tot het OFP Prolocus goed, alsook, voor zover als nodig, de overdrachtsovereenkomst en de toetredingsakte zoals gevoegd aan dit besluit.
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting van water-link/Adelta over 2024, zoals gehecht als bijlage aan dit besluit, en keurt deze goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering met betrekking tot de door water-link ingezette uitzendkrachten in het licht van het decreet interimarbeid lokaal bestuur.
De heer Amarildo Vllazeria, schepen, wordt aangeduid als volmachtdrager en de heer Peter Smol, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend volmachtdrager om namens de stad Mortsel deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van water-link op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden).
De vertegenwoordiger van de stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van water-link op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarnaar de vergadering uitgesteld of verdaagd zou worden) moet zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen door de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Door de fusie tussen Pidpa en water-link zal stad Mortsel toetreden tot Pidpa/Adelta.Rio.
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie tussen Pidpa en water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur inclusief de bindende voordrachtrechten regelen.
Tijdens de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 15 december 2023 worden enkele bijkomende besluiten in het kader van de fusie goedgekeurd. Er wordt ook een hernieuwing van de raden van bestuur voorgelegd met ingang van 1 januari 2024. In totaal worden 15 nieuwe bestuurders benoemd.
De stad Mortsel wordt met de brief van 8 november 2023 opgeroepen om een lid voor de raad van bestuur van Pidpa/Adelta.Rio voor te dragen. In kader van de continuïteit wordt voorgesteld
om op voorhand met de deelnemers in overleg te gaan om tot een gezamenlijke voordracht te komen die voldoet aan het genderevenwicht en minstens één bestuurder bevat van de groep kleinste gemeenten, zodat de stemming tijdens de algemene vergadering vlot kan verlopen.
Op de algemene vergadering zou de namenlijst van Adelta.Rio als geheel ter stemming worden gelegd. De raad van bestuur van Adelta.Rio zal als volgt worden samengesteld: Liesbeth Bardyn (Stabroek), Dirk Bauwens (Schilde), Ivan Blauwhoff (Duffel), Fabienne Blavier (Mechelen), Sven Deckers (Brecht), Babette Dehaen (Antwerpen), Hicham El Mzairh (Antwerpen), Kris Gebruers (Olen), Tinne Gielis (Laakdal), Monique Mahieu (Antwerpen), Jenne Meyvis (Hemiksem), Tjerk Sekeris (Antwerpen), Kristof Sels (Sint-Katelijne-Waver), Savannah Van Dongen (Turnhout), Dirk Van Mechelen (Kapellen).
Aan de vergaderingen van de raad van bestuur kan indien gewenst één rechtstreeks afgevaardigde worden toegevoegd met raadgevende stem. De hierna vermelde kandidaturen als afgevaardigde voor de raad van bestuur met raadgevende stem werden ingediend:
- Ingrid Pira (Groen).
Op 16 juni 2023 en 5 september 2023 keurden de algemene vergaderingen van respectievelijk Pidpa en water-link principieel goed om de watervoorzieningsactiviteiten, alsook de dienstverlening inzake watersaneringsactiviteiten van Pidpa en water-link in het huidige water-link te bundelen en de watersaneringsactiviteiten van beide partijen in te kantelen in het huidige Pidpa.
Artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio voorziet: dat de raad van bestuur bestaat uit vijftien leden, waarvan maximum 2/3 van hetzelfde geslacht is. De samenstelling ervan is als volgt: vier bestuurders worden benoemd op voordracht van de Stad Antwerpen; vijf bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Antwerpen (uitgezonderd de Stad Antwerpen); drie bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Mechelen; drie bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Turnhout.
Minstens één bestuurder wordt benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal.
In de raad van bestuur zetelen geen onafhankelijke bestuurders.
Artikel 19 §1 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio bepaalt dat aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur kan worden deelgenomen door ten hoogste één (1) rechtstreeks door een gemeentelijke deelnemer afgevaardigde met raadgevende stem.
De gemeenteraad beslist zich aan te sluiten bij de gezamenlijke voordracht van alle bestuurders van haar arrondissement met het oog op benoeming tot bestuurder Pidpa/Adelta.Rio voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
De gemeenteraad duidt mevrouw Ingrid Pira, raadslid, wonende Rubensstraat 46 te 2640 Mortsel, met 13 stemmen voor en 2 onthoudingen aan als afgevaardigde van de stad Mortsel in de raad van bestuur met raadgevende stem van de intergemeentelijke vereniging Pidpa/Adelta.Rio, met ingang van 1 januari 2024 en dit voor de resterende periode van de legislatuur 2019-2024.
Het agentschap Facilitair Bedrijf (HFB) van de Vlaamse overheid heeft Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) opgericht. DAV is een gemeenschappelijke dienstverlening voor Vlaamse overheidsinstanties voor het beheren en bewaren van digitale overheidsinformatie. Door middel van DAV kunnen Vlaamse instanties alle documenten en dossiers die ze op korte en lange termijn moeten bewaren (archiveren) en die het volledige administratieve proces hebben doorlopen en dus afgesloten zijn, digitaal opslaan, preserveren en ontsluiten. Hierbij neemt HFB de operationele taken met betrekking tot het archief- en informatiebeheer over.
HFB richtte binnen DAV een dienst Serieregister, E-Depot, Documentenkluis en Depotbeheer in. Als lokaal bestuur zijn we enkel verplicht ons kosteloos aan te sluiten bij het Serieregister, de andere diensten zijn optioneel en tegen vergoeding.
Het doel van het Serieregister is het beheer van overheidsinformatie standaardiseren voor bepaalde categorieën van bestuursdocumenten, namelijk alle 'series'. Een 'serie' is een samenvoeging van een bepaald type dossier dat gecreëerd, onderhouden of ontvangen wordt door het lokaal bestuur in het kader van hetzelfde proces (bv. notulen, subsidiedossiers,...).
Artikel 10 van het besluit van de Vlaamse regering van 10 mei 2019 tot regeling van het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten.
Artikel III.82 §2 van het bestuursdecreet betreffende de verplichting om de categorieën van bestuursdocumenten, met de bijhorende selectieregels, waarvoor een lokaal bestuur de bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt, te publiceren in het centrale register van de Vlaamse overheid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de toetredingsovereenkomst tot het Serieregister van Digitaal Archief Vlaanderen, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Op 3 oktober 2023 ontving lokaal bestuur Mortsel een verzoekschrift betreffende een afwijking van de bouwcode.
Dit voorstel werd besproken tijdens het college van 30 oktober 2023.
De gemeenteraad neemt akte van het verzoekschrift ontvangen op 3 oktober 2023 betreffende een afwijking van de bouwcode en het antwoord aan de aanvrager.
Vlaanderen stelt lokale besturen, die in het kader van de opvang van ontheemde Oekraïners in hoge mate inspanningen hebben geleverd, extra middelen ter beschikking vanuit het Europese Fonds Asiel, Migratie en Integratie. Deze middelen worden beheerd door Europa Werk & Sociale Economie (WSE) die de projectoproep lanceert waarbij het Agentschap Binnenlands bestuur (ABB) optreedt als promotor. Het Vlaams Ondersteuningsteam (VLOT) en de diensten van de gouverneur fungeren als vertegenwoordigers van de promotor en ondersteunen en faciliteren het project.
De middelen worden toegekend aan de lokale besturen wanneer zij functionarissen hebben aangeduid om specifieke opdrachten in het kader van de opvang van de ontheemden op te nemen. Deze kosten mogen niet gesubsidieerd worden vanuit de reguliere subsidieregelingen. Op die manier worden functies die rechtstreeks gerelateerd zijn aan de creatie van opvangplekken of begeleiding van ontheemden uitgesloten (cfr. BVR 8 april 2022).
Om in aanmerking te komen moeten lokale besturen binnen de vooropgestelde periode voor het project (maart 2022 tot eind 2023) gedurende eenzelfde periode:
1. Minimum 50 ontheemden geregistreerd hebben (RR) op hun grondgebied.
2. 50% of meer (t.o.v. hun richtcijfer) ontheemden uit Oekraïne geregistreerd (RR) hebben op hun grondgebied.
3. Minimum 20% (t.o.v. hun richtcijfer) “publieke” huisvesting voorzien hebben (cat I publiek, cat II en/of cat III). Indien zij niet aan de vereiste 20% komen maar gedurende diezelfde periode t.o.v. hun richtcijfer 100% of meer ontheemden registreerden in het RR vervalt dit laatste criterium.
Stad Mortsel voldoet aan de hand van beschikbare data aan deze criteria waardoor zij kan ingaan op de projectoproep. Hiervoor moet goedkeuring worden gehecht aan de partnerschapsovereenkomst die de werkwijze, het dossierverloop en de verbintenissen regelt tussen het lokaal bestuur en het ABB. Het aanvraagdossier bestaat uit de goedgekeurde en ondertekende overeenkomst, stavingstukken en een addendum die de aanduiding aantonen van de functionaris, het percentage voltijds equivalent en de kost.
De subsidie gaat uit van cofinanciering van de functionaris waarbij 70% subsidie wordt verstrekt op de kost van deze VTE, waarbij de loonkost verhoogd wordt met een forfaitaire werkingskost van 15%. Bij overschrijding wordt het subsidiepercentage aangepast, opdat de mindering in uitgekeerde subsidie proportioneel wordt verdeeld over de gemeenten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.
De gemeenteraad beslist in te gaan op de projectoproep van Europa WSE tot subsidiëring van functionarissen voor specifieke opdrachten in het kader van de opvang van ontheemde Oekraïners en hecht goedkeuring aan de partnerschapsovereenkomst met het Agentschap Binnenlands Bestuur dat optreedt als promotor van het project.
De gemeenteraad heeft op 20 juni 2023 de jaarrekening 2022 vastgesteld. De jaarrekening werd gepubliceerd op de website van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 21 juni 2023 en bezorgde de digitale rapportering op 28 juni 2023.
Op basis hiervan onderzocht het Agentschap Binnenlands Bestuur de jaarrekening. Het nazicht heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Een aantal technische bemerkingen werden geformuleerd.
Bij besluit van 6 november 2023 keurde de gouverneur de jaarrekening goed.
De gemeenteraad neemt akte van het besluit van de gouverneur van 6 november 2023 tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel.
In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht en subsidies van ‘Gemeente zonder gemeentehuis’, kreeg Mortsel vorig jaar middelen voor het digitaliseringsproject ‘Tijds- en plaatsonafhankelijke klantencontacten’. De kern ervan is de realisatie van een tijds- en plaatsonafhankelijk klantencontactcentrum op basis van LB365. Dit klantencontactcentrum is één centraal zaaksysteem waarbij de gegevens rond klantencontactmomenten, briefwisseling, processen en personen gecentraliseerd worden.
Binnen de uitrol van het project worden er ook voldoende aandacht en middelen voorzien voor digitale inclusie. Een klantencontactcentrum kan pas echt werken wanneer medewerkers die klantencontact hebben, voldoende digitaal weerbaar zijn en in de mogelijkheid zijn om aandacht te hebben voor digitale inclusie bij onze klanten. Zij zijn immers het eerste aanspreekpunt voor mensen die nog niet helemaal de juiste digitale wegen gevonden hebben. Net om die reden voorzien we een traject op maat van onze medewerkers en organisatie. Het doel is de medewerkers te vormen om digitaal inclusief te werk te gaan tijdens het toeleiden van de burger naar en begeleiden in het zelfstandig gebruik van de onlinediensten van de stad. Hierbij wordt aandacht besteed aan de drempels die medewerkers en klanten daarbij ervaren.
Het digitale inclusietraject omvat een opleidingstraject op maat voor alle medewerkers die klantencontact hebben. Het digitale vaardigheidsniveau wordt gescreend en op basis daarvan wordt een opleiding op maat voorzien. Daarnaast worden medewerkers ook getraind om digihelper te worden. Om dit traject professioneel te laten begeleiden, doen we beroep op de raamovereenkomst ‘Lokale e-inclusie en digitale geletterdheid: toegang, vaardigheden, beleid en digibanken’ van C-Smart, perceel 8: ‘Vormingstrajecten voor en toegang tot opleidingsmateriaal voor lokale medewerkers en vrijwilligers’. We maken gebruik van deze raamovereenkomst omdat we specifiek willen inzetten op de competenties en vaardigheden van onze medewerkers. We screenen deze vaardigheden eerst, zodat we nadien ook gericht kunnen inzetten op de juiste digitaal-technische opleidingen die nodig zijn voor deze functies in klantencontact. Dit traject past binnen het digitaal inclusie beleid, gericht naar de medewerkers van lokaal bestuur Mortsel.
Het opleidingstraject past binnen actie 6.2.1.5 Tijds- en plaatsonafhankelijke klantencontacten.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure, artikel 2, 6° en 7° en artikel 47 betreffende aankoopcentrales en artikel 43 betreffende raamovereenkomsten.
Het principieel besluit van de raad van bestuur van Cipal dv van 16 december 2021 waarin werd beslist tot ontwikkeling van een nieuwe raamovereenkomst waarin de ondersteuning van de uitbouw van een lokaal inclusiebeleid zoals beschreven in de Vlaamse veerkrachtoproepen ‘Iedereen digitaal’ en ‘Digibanken’ centraal zou staan, werd beslist tot plaatsing van de opdracht en keuze van de Europese openbare procedure als plaatsingsprocedure en werd beslist de selectie- en gunningsvoorwaarden goed te keuren.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 februari 2022 waarin goedkeuring werd gehecht aan de toetreding tot het consortium LB365 en de engagementsverklaring.
De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale van C-Smart voor de raamovereenkomst lokale e-inclusie en digitale geletterdheid: toegang, vaardigheden, beleid en digibanken.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het bestek en de plaatsingswijze openbare procedure betreffende de raamovereenkomst lokale e-inclusie en digitale geletterdheid: toegang, vaardigheden, beleid en digibanken, waarvan perceel 8: ‘Vormingstrajecten voor en toegang tot opleidingsmateriaal voor lokale medewerkers en vrijwilligers' en dit voor een geraamd totaalbedrag van 40.000,00 euro, incl. BTW per drie jaar en vier maanden.
Vanaf 1 juli 2023 werd de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) ingekanteld in het kader van individueel maatwerk. Op vrijdag 26 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit goed waarmee in totaal 10,39 miljoen euro toegekend werd aan lokale besturen voor de organisatie van het "aanvullende lokaal dienstenaanbod" om lokale besturen aan te moedigen verder in te zetten op de diensten van algemeen economisch belang (DAEB) waar de LDE-ondernemingen vandaag op geënt zijn. Het uitvoeringsbesluit wil eveneens garanderen dat de lokale dienstverlening binnen iedere individuele LDE-onderneming, na het wegvallen van de SINE-subsidies op 1 juli 2023, verder gezet kan worden.
Tijdens de overgangsfase (2023 - 2025), in afwachting van een structurele verankering in de Vlaamse regelgeving, werd een werkingssubsidie toegekend aan elk lokaal bestuur met de uitdrukkelijke vraag om deze middelen toe te kennen binnen de bestaande samenwerkingsverbanden met de LDE-ondernemingen. Deze werkingssubsidie werd vastgesteld op basis van een actueel uitgevoerde bevraging door het departement Werk en Sociale Economie (WSE) die de bestaande samenwerkingsverbanden tussen LDE-ondernemingen en de lokale besturen in kaart heeft gebracht.
De werkingssubsidie die aan lokaal bestuur Mortsel werd toegekend bedraagt 110.068,79 euro voor het werkingsjaar 2023 (voor de periode van 1 juli 2023 tot 31 december 2023). Deze middelen zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend voor opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten aangewend worden. Daarom dient bij de BBC-rapportering gebruik gemaakt te worden van de externe rapporteringscode WSE-ALD.
Volgende LDE-initiatieven kunnen beroep doen op de middelen:
- OCMW Mortsel;
- welzijnsvereniging KINA p.v.;
- Werkmmaat vzw;
- Sense Mortsel vzw.
De bedragen van de werkingssubsidie voor 2024 en 2025 werden door de Vlaamse overheid nog niet vastgelegd, daarom wordt er een verdeelsleutel bepaald om het budget voor 2023, 2024 en 2025 te verdelen.
Het effectieve verlies per organisatie wordt vermenigvuldigd met het theoretisch aantal VTE LDE 2022 K4 die door de organisaties na de WSE bevraging aan het lokaal bestuur gekoppeld werden. Het effectieve verlies wordt bepaald door de keuze van de organisatie om in te kantelen in het stelsel individueel maatwerk of collectief maatwerk en het al dan niet moeten overschakelen naar een andere collectieve arbeidsovereenkomst. De verdeelsleutel wordt dan bepaald door het percentage van het effectieve verlies per organisatie ten opzichte van de totale toegekende werkingssubsidie.
organisatie | aantal VTE | inkanteling | verlies/VTE/jaar | verlies/VTE/6mnd | verlies 1/7-31/12 | verdeelsleutel | € 110.068,79 |
OCMW Mortsel | 14,39 | IM | € 9.600,00 | € 4.800,00 | € 69.072,00 | 65,40% | € 71.985,33 |
KINA | 0,24 | IM | € 9.600,00 | € 4.800,00 | € 1.152,00 | 1,09% | € 1.200,59 |
Werkmmaat | 6,34 | CM | € 5.183,02 | € 2.591,51 | € 16.430,17 | 15,56% | € 17.123,17 |
Sense Mortsel | 13,26 | CM | € 2.859,73 | € 1.429,87 | € 18.960,01 | 17,95% | € 19.759,71 |
TOTAAL | 34,23 | € 27.242,75 | € 13.621,38 | € 105.614,18 | 100,00% | € 110.068,79 |
De volgende verdeelsleutel voor verdeling van de door Vlaanderen WSE aan Mortsel toegekende werkingssubsidie ALD wordt bijgevolg vastgelegd: OCMW Mortsel 65,40%, Kina 1,09%, Werkmmaat 15,56% en Sense Mortsel 17,95%.
Om de werkingssubsidie te kunnen verdelen zal lokaal bestuur Mortsel een nieuwe DAEB-opdrachtverklaring voorleggen aan deze LDE-organisaties. Daarnaast wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgesteld waarin de specifieke modaliteiten rond toekenning van de subsidie met deze organisaties opgenomen worden.
Het decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie (LDE).
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 2014 betreffende het decreet op de lokale diensteneconomie.
Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
De gemeenteraad beslist dat lokaal bestuur Mortsel de werkingssubsidie in het kader van de diensten van algemeen economisch belang voor 2023, 2024 en 2025 zal verdelen over de LDE-initiatieven OCMW Mortsel, KINA p.v., Werkmmaat vzw, Sense Mortsel vzw volgens de volgende verdeelsleutel: OCMW Mortsel 65,40%, KINA p.v. 1,09%, Werkmmaat 15,56% en Sense Mortsel 17,95%.
Welzijnsvereniging KINA (KINA WV) is een erkend sociaal economie initiatief en was tot op 30 juni 2023 tevens erkend als LDE-organisatie door de Vlaamse overheid. In dit kader voerde KINA WV, in opdracht van de lokale besturen, taken uit van algemeen economisch belang. De Vlaamse overheid besliste op 15 juli 2022 bij besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling, de vroegere SINE-middelen over te hevelen naar de lokale besturen voor de verderzetting van deze lokale diensteneconomie. Lokaal bestuur Mortsel legt de opdrachtverklaring voor aan KINA WV, als erkend lokaal diensteneconomiebedrijf, om op haar grondgebied de diensten van algemeen economisch belang “Food Futuur”, “Karweidienst” en “Noodopvang” uit te voeren.
Het project Food Futuur:
Food Futuur is een voedseldistributieplatform dat voedsel(overschotten) ophaalt bij schenkers en ze met de inzet van sociale tewerkstelling verdeelt aan sociale organisaties (OCMW, sociale kruidenier, sociaal restaurant, welzijnsschakels,…) die het op hun beurt verdelen aan mensen in armoede. Zo zorgt het project voor duurzaamheid op economisch, sociaal en ecologisch vlak en vangt het verschillende maatschappelijke noden op (bestrijding van armoede, bestrijding van voedselverlies, creatie sociale tewerkstelling, bevordering van gezonde en kwalitatieve voeding in voedselhulp, verminderen afvalverwerkingskosten,…).
Deze dienstverlening omvat de volgende hoofdactiviteiten:
- ophalen voedsel(overschotten) bij schenkers;
- (koel) stockeren van voedseloverschotten;
- transport van voedseloverschotten en verdelen van voedseloverschotten aan sociale organisaties.
Het doelpubliek van de dienstverlening zijn personen die zich in een financieel en maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden en/of zich in een situatie van (kans)armoede bevinden.
Het project noodopvang:
KINA WV biedt ondersteuning aan OCMW's en eerstelijnshulpverleners die geconfronteerd worden met cliënten in een psychosociale crisissituatie. Er wordt gewerkt met een wachtdienst die zeven dagen op zeven en 24 uur per dag bereikbaar is, waarbij er steeds via een proces van ontmijning, diagnose, informatie, advies en toeleiding mee naar een oplossing gezocht zal worden. Indien er geen geschikte oplossing gevonden wordt, kan de cliënt gedurende de eerste crisisdag(en) kortdurend (opzet één tot drie nachten) opgevangen worden in de noodbedden van het OCMW bij KINA WV. Deze noodbedden bevinden zich in het gespecialiseerd hotel te Malle. Deze noodbedden zijn er aanvullend aan de bestaande reguliere hulpverleningsinitiatieven en dit zowel regionaal (bv. CAW) als lokaal (doorgangswoningen of crisiswoningen). Ze zijn er als laatste vangnet voor die mensen die door de mazen van het net vallen.
Jaarlijks organiseert KINA WV op deze manier tussen de 6.000 tot 8.000 noodovernachtingen. De grote meerderheid van de cliënten binnen de crisisopvang bevindt zich in een netwerk van sociale uitsluiting op tal van gebieden. Dit maakt dat zij vaak niet zelfstandig tot een oplossing kunnen komen en al snel beroep moeten doen op crisisopvang. Dankzij het bieden van crisisopvang (een dak boven het hoofd, eten, hygiëne, veiligheid,…) krijgt de cliënt de tijd om actief een oplossing te zoeken voor zijn probleem.
Deze dienstverlening omvat de volgende activiteiten:
- dispatchingsysteem, zeven dagen op zeven, 24 uur per dag bereikbaar
- noodbeddensysteem, zeven dagen op zeven, 24 uur per dag bereikbaar
Het doelpubliek van de dienstverlening richt zich in eerste instantie tot OCMW's en eerstelijnshulpverleners, die geconfronteerd worden met personen die zich bevinden in een psychosociale crisissituatie (zoals relationele problemen, uithuiszetting, gewelddreiging, huisbrand, dakloosheid omwille van financiële problemen,…). In tweede instantie richt het project zich rechtstreeks tot de personen in een psychosociale crisissituatie door de rechtstreekse verlening van noodopvang binnen het hotel van KINA WV.
Het project karweidienst:
De karweidienst werkt met kortgeschoolde werknemers (van middelbare leeftijd) met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het project karweidienst wil deze mensen terug een eerste competentieversterkende werkervaring aanbieden en hun kansen op doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt vergroten. Dit gebeurt door een gevarieerd aanbod aan kleine klusjes te voorzien waarbij de dienstverlening wordt aangeboden aan onze lokale besturen, hun buurten, initiatieven, verenigingen en inwoners. De karweidienst wil een meerwaarde bieden voor zowel werknemers als klanten.
De dienstverlening omvat de volgende activiteiten: uitvoering van kleine klussen van allerlei aard (onderhoud van kerken, schilderwerken van jeugdverblijven, verhuis bij een sociale woning, klein tuinonderhoud bij oudere inwoners, .…).
Het doelpubliek van deze dienstverlening zijn lokale besturen, hun buurten, initiatieven, verenigingen en inwoners die nood hebben aan ondersteuning bij kleine klussen.
Deze diensten voldoen aan de volgende voorwaarden van lokale diensteneconomie zoals omschreven in het decreet Individueel maatwerk van 14 januari 2022:
- het veroorzaakt geen verdringing van de bestaande tewerkstelling;
- het is ingebed in het lokale socio-economische weefsel;
- het is aanvullend ten opzichte van het bestaande lokale en reguliere aanbod;
- het is kwaliteitsvol en toegankelijk, het beoogt duurzame tewerkstelling.
Deze dienstverlening wordt eveneens gekwalificeerd als dienst van algemeen economisch belang met toepassing van het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
De toekenning van de opdracht loopt van de datum van ondertekening van de verklaring voor onbepaalde duur. De gemeente kent geen exclusieve of bijzonder rechten toe. De opdracht is niet overdraagbaar door de projectpartner aan andere partijen.
Deze opdrachtverklaring heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Het decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie (LDE).
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 2014 betreffende het decreet op de lokale diensteneconomie.
Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Het feit dat de dienstverlening kadert binnen een algemeen belang en binnen de Europese beschikking van Diensten Algemeen Economisch Belang (DAEB).
De gemeenteraad keurt de opdracht van lokaal bestuur Mortsel aan KINA WV, als erkend lokaal diensteneconomiebedrijf, met zetel te Antwerpsesteenweg 503 te 2390 Malle, goed om op haar grondgebied de diensten van algemeen economisch belang “Food Futuur”, “Karweidienst” en “Noodopvang” uit te voeren.
Sense Mortsel vzw (in een nauwe samenwerking met CAS vzw) baat vandaag in samenwerking met de stad Mortsel buurtrestaurants De Plataan en De Populier uit. Dit in het kader van het aanbieden van gezonde maaltijden aan mensen in armoede en het creëren van een netwerk voor eenzamen en ouderen binnen de maatschappij. Aan deze doelgroepen wordt binnen het project voorzien dat zij, door middel van aangepaste tarieven, gezond kunnen eten in de context van een buurtrestaurant waar sociale cohesie wordt versterkt.
De taken van de doelgroep werknemers (ofwel MIA’s: medewerkers in activering) bestaan uit:
- assistentie in keukentaken: warme keuken, koude keuken, desserten, broodjesbar, afwas;
- assistentie in zaalwerk: bestellingen opnemen en serveren;
- horecaklanten op de gepaste wijze bedienen;
- kassaverrichtingen uitvoeren;
- opscheppen van maaltijden;
- onderhoud van keuken en zaal;
- HACCP regels volgen en toepassen;
- leveringen van maaltijden.
Afhankelijk van het competentieniveau waarop MIA’s binnenkomen in de organisatie wordt een takenpakket voorzien dat evolueert samen met de groei van de betroffen persoon.
Het doelpubliek (klant) van deze dienst/taak zijn mensen in armoede en ouderen.
Deze taak vervult volgende maatschappelijke noden:
- aanbieden van gezonde & betaalbare maaltijden;
- creëren van sociale cohesie.
Deze diensten voldoen aan de volgende voorwaarden van lokale diensteneconomie zoals omschreven in het decreet Individueel maatwerk van 14 januari 2022:
- het veroorzaakt geen verdringing van de bestaande tewerkstelling;
- het is ingebed in het lokale socio-economische weefsel;
- het is aanvullend ten opzichte van het bestaande lokale en reguliere aanbod;
- het is kwaliteitsvol en toegankelijk, het beoogt duurzame tewerkstelling.
De dienstverlening wordt gekwalificeerd als dienst van algemeen economisch belang met toepassing van het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
De toekenning van de opdracht loopt van de datum van ondertekening van deze verklaring voor onbepaalde duur. Lokaal bestuur Mortsel kent geen exclusieve of bijzonder rechten toe. De opdracht is niet overdraagbaar door de projectpartner aan andere partijen.
Deze opdrachtverklaring heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Het decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie (LDE).
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 2014 betreffende het decreet op de lokale diensteneconomie.
Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Het feit dat de dienstverlening kadert binnen een algemeen belang en binnen de Europese beschikking van Diensten Algemeen Economisch Belang (DAEB).
De gemeenteraad keurt de opdracht van lokaal bestuur Mortsel aan Sense Mortsel, als erkend lokaal diensteneconomiebedrijf, met zetel te Blancefloerlaan 179 bus G te 2050 Antwerpen, goed om op haar grondgebied de diensten van algemeen economisch belang “uitbating buurtrestaurants De Plataan en De Populier” uit te voeren.
De opdrachtgevers van het grensoverschrijdend project "fietspunt" zijn op hun respectievelijk grondgebied de stad Mortsel en de gemeenten Boechout, Hove, Kontich, Lint en Edegem.
Het officiële fietspunt is gevestigd in het station Mortsel Oude-God. Deze locatie fungeert tevens als uitvalsbasis van het fietspuntteam en de kleine herstellingen gebeuren in het uitgebouwd fietsenatelier. In Fort4 is een werklocatie met magazijn- en eetruimte voorzien, in de directe nabijheid van het station Mortsel Oude-God. Het fietspunt is actief in de zeven NMBS-stations van het omschreven werkingsgebied: vier NMBS-stations in Mortsel en de NMBS-stations van Kontich/Lint, Hove en Boechout alsook in Edegem.
Deze dienstverlening omvat de volgende activiteiten
- basisdienstverlening: orde, netheid, (sociale) veiligheid van fietsstallingen aan het station en de stationsomgeving;
- het doortrekken van de basisdienstverlening naar de voornaamste stallingen op het grondgebied van de stad of gemeente;
- het aanbieden van een bijkomend aanbod comfort en veiligheid ten gunste van de lokale fietser en ter bevordering van de fietsmobiliteit;
- de realisatie van een competentiegericht sociaal tewerkstellingstraject dat inspeelt op de specifieke vragen vanuit de welzijnssector.
De dienstverlening en werking van het fietspunt Mortsel richt zicht algemeen tot diverse klantengroepen:
- reizigers van NMBS en De Lijn die het openbaar vervoer combineren met de fiets;
- leerlingen uit het lager en secundair onderwijs;
- werknemers van bedrijven, instellingen en de lokale overheden die werk willen maken van alternatieven voor het gebruik van de wagen in het woon-werkverkeer;
- toeristische fietsers die Fort 4, Fort 5, de Brialmontroute en de Zuidrand van Antwerpen willen ontdekken;
- fietsers die in het kader van woon-werkverkeer en recreatie gebruik willen maken van het aanbod van (elektrische) deelfietsen;
- gebruikers van de fietsostrade F1 die over grondgebied Mortsel loopt;
- inwoners van de zes betrokken gemeenten (fietslabelen, stallingennetwerk, marktvestiaire, eventstalling,…).
Het fietspunt treedt hierbij niet in concurrentie met de reguliere fietsherstellers. Integendeel, vanuit het fietspunt gaan ze actief op zoek naar samenwerkingsverbanden om ervaren fietspuntmedewerkers te laten doorstromen naar deze de sector van de fietsherstellers.
Deze diensten voldoen aan de volgende voorwaarden van lokale diensteneconomie zoals omschreven in het decreet Individueel maatwerk van 14 januari 2022:
- het veroorzaakt geen verdringing van de bestaande tewerkstelling;
- het is ingebed in het lokale socio-economische weefsel;
- het is aanvullend ten opzichte van het bestaande lokale en reguliere aanbod;
- het is kwaliteitsvol en toegankelijk, het beoogt duurzame tewerkstelling.
De dienstverlening wordt gekwalificeerd als dienst van algemeen economisch belang met toepassing van het besluit 2012/21/EU van de Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
De toekenning van de opdracht loopt van de datum van ondertekening van deze verklaring voor onbepaalde duur. Lokaal bestuur Mortsel kent geen exclusieve of bijzonder rechten toe. De opdracht is niet overdraagbaar door de projectpartner aan andere partijen.
Deze opdrachtverklaring heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Het decreet van 22 november 2013 houdende de lokale diensteneconomie (LDE).
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 2014 betreffende het decreet op de lokale diensteneconomie.
Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Het feit dat de dienstverlening kadert binnen een algemeen belang en binnen de Europese beschikking van Diensten Algemeen Economisch Belang (DAEB).
De gemeenteraad keurt de opdracht van lokaal bestuur Mortsel aan Werkmmaat vzw, als erkend lokaal diensteneconomiebedrijf, met zetel te Luchthavenlei 7A te 2100 Deurne, goed om op haar grondgebied de diensten van algemeen economisch belang “uitbating Fietspunt Mortsel” uit te voeren.