Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

2023_GR_00032 - personeel - wijziging arbeidsreglement - goedkeuring

gemeenteraad
di 25/04/2023 - 20:30 raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Gitta Vanpeborgh, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter Duré, raadslid; Naranjo Decamps, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Amarildo Vllazeria, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Eddy Cloostermans, raadslid; Eline Poels, raadslid; Bart Bomans, wnd. algemeen directeur

Verontschuldigd

Sven Cooremans, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Secretaris

Bart Bomans, wnd. algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00032 - personeel - wijziging arbeidsreglement - goedkeuring

Aanwezig

Jan Claus, Erik Broeckx, Koen Dehaen, Steve D'Hulster, Goele Custers, Livia Moreau, Ilse Lacante, Gitta Vanpeborgh, Mark Schampaert, Ingrid Pira, Walter Duré, Naranjo Decamps, Lieve Voets, Peter Mous, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Vera De Hert, Jitse Born, Amarildo Vllazeria, Michiel Tisson, Patrick Hapers, Peter Smol, Carine Vantournhout, Natasza Wisniewska, Marc Lorrentop, Eddy Cloostermans, Eline Poels, Bart Bomans
Stemmen voor 24
Erik Broeckx, Gitta Vanpeborgh, Goele Custers, Ilse Lacante, Ingrid Pira, Koen Dehaen, Lieve Voets, Naranjo Decamps, Peter Mous, Peter Smol, Steve D'Hulster, Vera De Hert, Walter Duré, Michiel Hubeau, Nadia Saouti, Jan Blommaert, Jitse Born, Livia Moreau, Amarildo Vllazeria, Patrick Hapers, Carine Vantournhout, Marc Lorrentop, Eline Poels, Jan Claus
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Mark Schampaert, Michiel Tisson, Eddy Cloostermans, Natasza Wisniewska
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00032 - personeel - wijziging arbeidsreglement - goedkeuring 2023_GR_00032 - personeel - wijziging arbeidsreglement - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het arbeidsreglement dateert van eind 2018 en dient aangepast te worden aan de actuele wetgeving en situatie voor lokaal bestuur Mortsel.

Volgende wijzigingen werden aangebracht:

Deel 1: voor wie?
Er is een tekstuele aanpassing ingevoerd.

Deel 4: deontologie (wordt geschrapt)
Dit deel is eruit gehaald. Er werd een deontologische code goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 27 september 2022. Dit wordt  als bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement.

Het nieuwe deel 4: uurregeling
Omschrijft de uurregeling waar we ons in regel stellen met de Arbeidsdeal die voorschrijft dat we zeven werkdagen op voorhand de planning moeten bezorgen aan de medewerkers.
Bij compensatie feestdagen wordt omschreven hoe dit geregeld wordt in ons tijdsregistratiesysteem.

Deel 7: aanwezigheid
Hierbij wordt opgenomen dat er voor drie dagen arbeidsongeschiktheid geen ziekteattest vereist is. Dit is een aanpassing op basis van de wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid.

Deel 8: loon
In het deel over het loon wordt de mogelijkheid tot uitbetalen van een voorschot in uitzonderlijke omstandigheden opgenomen.
Tot aan de loonmotor van SD Worx ontvingen de medewerkers van AGB hun loonstroken op papier. Deze medewerkers ontvangen dit ondertussen digitaal.
De passage rond Rijksdienst Sociale Zekerheid wordt verplicht om op te nemen in het arbeidsreglement.

Deel 9: opzegtermijnen contractuele personeelsleden
Hierin worden een aantal zaken toegevoegd/weggelaten in het deel ontslag wegens dringende redenen:
- het tikken in plaats van een andere medewerker wordt geschrapt;
- het niet naleven van policies rond informatieveiligheid wordt toegevoegd aan het overzicht.

Deel 10: rechtsvorderingen
Dit is een verplicht op te nemen deel rond rechtsvorderingen.

Deel 11: sancties
Volgende wijzigingen bij het onderdeel inbreuken:
- de algemene term van grensoverschrijdend gedrag is opgenomen;
- de geldboete, niet hoger dan 1/5de dagdeel van de medewerker, wordt geschrapt uit de sancties voor contractuele medewerkers.

Deel 12: voorschriften inzake veiligheid, hygiëne en gezondheid
Hier wordt het onderdeel rond geneeskundig onderzoek in overeenstemming gebracht met het KB van 14 mei 2019 (BS 10 februari 2020) tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk wat het periodiek gezondheidstoezicht betreft.

Deel 13: psychosociale risico's
Dit deel werd volledig herschreven.

Deel 21: andere beschikkingen
Hierin worden de deelnemers aan het overleg- en vakbondscomité ,de gegevens van instanties en de actueel geldende polisnummers van de arbeidsongevallenverzekering aangepast.

Bijlage: nuttige adressen
De actuele aanspreekpunten werden toegevoegd.

Bijlage: vaststelling alcoholgebruik
In deze bijlage is "het college" vervangen door "de aanstellende overheid".

Bijlage: gebruik van bewakingscamera's op de werkplaatsen
Hier werden nieuwe locaties toegevoegd: de wachtruimte van het stadsonthaal, nieuwe camera's op de sociale dienst, de Rode Kubus, de Sporthaven en zwembad Den Bessem.

Bijlage: reglement tijdsregistratie
Er worden aanpassingen doorgevoerd die het nieuwe tijdsregistratiesysteem met zich meebrengen. Bij de specifieke bepalingen voor medewerkers met een vaste werktijd worden een aantal groepen van medewerkers uitgehaald die zijn overgestapt naar de regeling in het semi-continu stelsel. Er zijn nieuwe bepalingen opgenomen in artikel 12 van het reglement rond tijdsregistratie betreffende het saldo van het aantal glij-uren.
Het reglement tijdsregistratie, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 november 2017, wordt opgeheven en dit aangepaste reglement tijdsregistratie maakt met ingang van 1 juli 2023 integraal deel uit van het arbeidsreglement.

Bijlage: gebruik elektronische communicatiemiddelen
Er werden aanpassingen gedaan in overeenstemming met de evolutie in dit gebruik en wijzigende wetgeving.

Volgende documenten worden als bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement en maken daar integraal deel van uit:
- het thuiswerkreglement (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 november 2017);
- het agressiereglement (goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2020);
- het reglement deontologische code (goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 september 2022);
- de privacyclausule Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Wijzigingen aan bovenstaande reglementen in de toekomst impliceren het toevoegen van de geldende versie aan de bundel die overhandigd wordt aan de werknemer.

Juridische grond

De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen die sinds 1 juli 2003 ook van toepassing is op de openbare sector.

Wet van 3 oktober 2022 houdende diverse arbeidsbepalingen (arbeidsdeal).

Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid.

Koninklijk Besluit van 14 mei 2019 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk wat het periodiek gezondheidstoezicht betreft.

Koninklijk Besluit van 11 september 2022 tot wijziging van de codex welzijn op het werk wat het re-integratietraject voor arbeidsongeschikheid van werknemers betreft.

Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2018 waarbij goedkeuring werd gehecht aan het arbeidsreglement.

Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2017 waarbij goedkeuring werd gehecht aan het reglement tijdsregistratie.

Adviezen

Overlegcomité Gunstig advies

Goedgekeurd op 13 maart 2023

Onderhandelingscomité Gunstig advies

Goedgekeurd op 13 maart 2023

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft op datum van 1 juli 2023 het arbeidsreglement, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 november 2018, op.

Artikel 2

De gemeenteraad heft op datum van 1 juli 2023 het reglement tijdsregistratie, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 november 2017, op.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 juli 2023 het arbeidsreglement goed.