Vlaanderen heeft de ambitie om tegen 2025 in totaal 35.000 (semi-)publieke laadequivalenten te voorzien op haar grondgebied. Een van de speerpunten om deze doelstelling te behalen is dat iedere inwoner van een stad of gemeente die niet over een private parkeerplaats beschikt en dus geen laadpunt kan installeren, een publiek toegankelijk laadpunt kan aanvragen op maximaal 250m wandelafstand van de woon- of werkplaats.
Teneinde deze te plaatsen werd de uitrol hiervan in concessie aan Engie vergund. Zij verzamelen alle aanvragen, controleren of deze aan de voorwaarden voldoen en zoeken samen met de lokale besturen naar een geschikte locatie binnen de nodige afstand. De plaatsing heeft geen financiële impact op de lokale besturen.
De stad Mortsel heeft hierop geanticipeerd door de goedkeuring van een laadpalenplan op 23 mei 2022 waardoor bij een goedgekeurde aanvraag steeds een geschikte locatie naar voor kan worden geschoven en om een wildgroei aan laadpalen te voorkomen.
Na aanvragen worden bijgevolg de volgende bestaande twee parkeerplaatsen voorgesteld als elektrische laadplaatsen:
- Op de hoek van de Armand Segerslei ter hoogte van huisnummer 82;
- In de Van Peborghlei ter hoogte van huisnummer 1, in het woonerf naast het kantoor van Solidaris;
- In de Rozentuin ter hoogte van huisnummer 15, op de haakse parkeerplaatsen in het midden van de straat;
- In de Van Dijckstraat ter hoogte van huisnummer 35, op de haakse parkeerplaatsen langs de spoorwegbrug.
Na goedkeuring zal de concessiehouder de inrichting van de plaatsen zo snel mogelijk uitvoeren.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Het ministerieel besluit van 5 augustus 2022 tot vaststelling van de beschikbaarheid van laadpunten.
Het college keurt de inrichting van twee parkeerplaatsen voor elektrisch laden op de bestaande parkeerplaatsen op de volgende locaties goed:
- in de Armand Segerslei ter hoogte van huisnummer 82;
- in de Van Peborghlei ter hoogte van huisnummer 1;
- in de Rozentuin ter hoogte van huisnummer 15;
- in de Van Dijckstraat ter hoogte van huisnummer 35.
Volgende verkeersborden worden voorzien:
- een bord E9a elektrisch laden met opgaande pijl zal worden geplaatst op 12m van de hoek met de Eduard Arsenstraat;
- een bord E9a elektrisch laden met opgaande pijl zal worden geplaatst op 12m van de hoek van het woonerf langs Van Peborghlei 1;
- twee borden E9a elektrisch laden zullen worden geplaatst op de kop van 2 haakse parkeerplaatsen in de Rozentuin ter hoogte van huisnummer 15;
- twee borden E9a elektrisch laden zullen worden geplaatst op de kop van 2 haakse parkeerplaatsen in de Van Dijckstraat naast huisnummer 15.