De Eduard Arsenstraat tussen de Vredebaan en Juliaan De Vriendtstraat is zeer smal vormgegeven. Naar aanleiding van bouwwerken aan het Eduardshof werd beslist om dit gedeelte tijdelijk enkelrichting (rijrichting Vredebaan naar Juliaan De Vriendtstraat) te maken om conflicten vanwege het werfverkeer te voorkomen. Tijdens deze periode is gebleken dat de enkelrichting goed werkt en ook voor de bewoners weinig hinder veroorzaakt. Het permanent maken van deze enkelrichting lijkt dan ook een goede optie om de straat veiliger te maken. Bovendien vermindert dit het risico op sluipverkeer in combinatie met eventuele aanpassingen aan het kruispunt Vredebaan - Antwerpsestraat.
De Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen.
Artikel 135, §2, 1° van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 bepaalt dat de gemeente bevoegd is om het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en plaatsen te verzekeren.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - wegcode - en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De ministeriele omzendbrief van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het college keurt het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer inzake het invoeren van de enkelrichting voor het autoverkeer in de Eduard Arsenstraat tussen de Vredebaan en de Juliaan de Vriendtstraat (rijrichting Vredebaan naar Juliaan de Vriendtstraat) goed.
Hiertoe wordt volgende signalisatie voorzien:
- C1 met onderbord M3 op de hoek van de Eduard Arsenstraat en de Juliaan De Vriendtstraat;
- F19 met onderbord M5 op de hoek van de Eduard Arsenstraat en de Vredebaan.