Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

2024_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Nadia Saouti: toegankelijkheid AMWD

gemeenteraad
di 26/03/2024 - 20:30 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Jan Claus, voorzitter; Erik Broeckx, burgemeester; Koen Dehaen, schepen; Steve D'Hulster, schepen; Goele Custers, schepen; Livia Moreau, schepen; Ilse Lacante, schepen; Amarildo Vllazeria, voorzitter BCSD-schepen; Mark Schampaert, raadslid; Ingrid Pira, raadslid; Walter DurĂ©, raadslid; Lieve Voets, raadslid; Gitta Vanpeborgh, raadslid; Peter Mous, raadslid; Michiel Hubeau, raadslid; Sven Cooremans, raadslid; Nadia Saouti, raadslid; Jan Blommaert, raadslid; Vera De Hert, raadslid; Jitse Born, raadslid; Michiel Tisson, raadslid; Patrick Hapers, raadslid; Peter Smol, raadslid; Carine Vantournhout, raadslid; Natasza Wisniewska, raadslid; Marc Lorrentop, raadslid; Eline Poels, raadslid; Sophie Hermans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Naranjo Decamps, raadslid; Eddy Cloostermans, raadslid

Secretaris

Sophie Hermans, algemeen directeur

Voorzitter

Jan Claus, voorzitter
2024_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Nadia Saouti: toegankelijkheid AMWD 2024_IP_00007 - Interpellatie van raadslid Nadia Saouti: toegankelijkheid AMWD

Motivering

Indiener(s)

Nadia Saouti

Gericht aan

Koen Dehaen, Livia Moreau

Tijdstip van indienen

do 21/03/2024 - 20:58

Toelichting

In onze muziekschool AMWD (vestiging Eggestraat) zijn de leslokalen en muziekstudio op de eerste verdieping niet toegankelijk voor de studenten en bezoekers die minder mobiel zijn. Vaak worden acrobatische toeren uitgehaald om de eerste verdieping te bereiken, maar dit houdt een veiligheidsrisico in.

De academie is niet toegankelijk voor mensen die (tijdelijk) minder mobiel zijn. Het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid zegt het volgende over integrale toegankelijkheid: ‘Integrale toegankelijkheid is de kwaliteit van een ruimte, omgeving, object, dienstverlening … die het mogelijk maakt dat iedereen deze op een gelijkwaardige en onafhankelijke manier kan bereiken, betreden, gebruiken en begrijpen.“  Een toegankelijke school is een ‘school voor iedereen’. Een toegankelijk schoolgebouw draagt bij tot sociale duurzaamheid: het zorgt ervoor dat iedereen op een gelijkwaardige manier kan deelnemen aan het schoolleven. De behoeften van kinderen en volwassenen, met en zonder beperking, worden geïntegreerd in alle ruimten van een schoolgebouw.  Alle klassen zijn toegankelijk (niet enkel die op het gelijkvloers), elk sanitair blok heeft een aangepast toilet (niet enkel dat bij de lerarenkamer),… Daar waar dit vroeger afhankelijk was van ‘goodwill’, is deze gelijkwaardige participatie vandaag een ingeschreven recht. Inspelend op de tendens naar inclusief onderwijs, wordt de toegankelijkheid van scholen des te belangrijker. Inclusief onderwijs veronderstelt niet zozeer dat de persoon met een beperking zich aanpast aan de omgeving, maar dat de omgeving geschikt wordt gemaakt voor de persoon met een beperking. Dit staat dan ook ingeschreven als één van de basisprincipes uit het ‘VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap’.

De leerlingen van de muziekschool, hun ouders, muzikanten en bezoekers hebben daarom een verzoekschrift ingediend om een personenlift te installeren. Deze zal de toegankelijkheid en veiligheid vergroten voor jongeren en volwassenen die - al dan niet tijdelijk - minder mobiel zijn. Ook is er nood aan een aangepast toilet.

Voorstel van beslissing

De stad Mortsel onderzoekt de mogelijkheid om een personenlift of plateau traplift, alsook een aangepast toilet te installeren in de AMWD (Eggestraat).