De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 27 februari 2024. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 27 februari 2024.
De gemeenten Boechout, Hove, Kontich, Zandhoven, Ranst, Edegem, Wommelgem, Wijnegem, Zoersel, Borsbeek, Lint, Schilde en Mortsel komen een aantal keer per jaar samen met als doel via samenwerking het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van sportbegeleiding en de coördinatie van bovenlokale infrastructuur te verbeteren.
Om deze doelen te realiseren worden er inkomsten en uitgaven gegenereerd. Het jaarverslag en de jaarrekening bieden een overzicht van de genomen initiatieven en de overeenkomstige uitgaven/inkomsten.
Op de algemene vergadering van 7 februari 2024 keurde het beheerscomité van de interlokale vereniging het jaarverslag 2023 goed. De schepenen van sport zetelen als afgevaardigden in het beheerscomité van de interlokale vereniging.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het jaarverslag en de jaarrekening 2023 van de interlokale vereniging "sportregio Midden-Provincie", zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
De raamovereenkomst voor telecommunicatie van de Vlaamse overheid, waarop we intekenden in 2019, loopt af op 1 juni 2024. Het lokaal bestuur dient een nieuwe raamovereenkomst aan te gaan met dezelfde of betere criteria naar prijs/kwaliteit/kwantiteit. Hierdoor kan de bestaande overeenkomst naadloos overgaan in de nieuwe.
Voor de aanbesteding van een nieuwe raamovereenkomst bestaat de mogelijkheid om in te schrijven op de raamovereenkomst voor telecommunicatiediensten, aanbesteed door het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid. Het lokaal bestuur wenst hieraan deel te nemen voor perceel 2 - mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor “Machine to Machine”(M2M) en “Internet of Things” (IOT).
Deze raamovereenkomst zal gebruikt worden voor:
- mobiele telefonie-en datadiensten;
- indoor coverage oplossingen voor kleine en grotere gebouwen;
- Machine to Machine en Internet of Things;
- smart parking NB-IOT en aanverwante diensten;
- omkaderende dienstverlening.
Deze nieuwe raamovereenkomst biedt een aantal tastbare voordelen zoals onder andere aantrekkelijke pakketten en tarieven die aansluiten bij de behoeften en budgetten, waardoor er kosten kunnen bespaard worden. Voor andere telecommunicatiediensten zal er in de toekomst inschreven worden op andere raamovereenkomsten.
De wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) aangaande de mededingingsprocedure met onderhandeling (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), artikel 2, 6° en 7° en artikel 47 betreffende aankoopcentrales en artikel 43 betreffende raamovereenkomsten.
Het principieel besluit van de Vlaamse Regering van 7 november 2022 tot plaatsing van de opdracht en de keuze van de mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure.
De gemeenteraad besluit een beroep te doen op de aankoopcentrale van de Vlaamse overheid voor de raamovereenkomst voor telecommunicatiediensten, meer bepaald perceel 2 - mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor "Machine tot Machine" en "Internet of Things" voor het lokaal bestuur en keurt de lastvoorwaarden en de plaatsingsprocedure mededingingsprocedure met onderhandeling van dit bestek goed voor een geraamd bedrag van 152.000,00 euro, incl. BTW, per 6 jaar en 4 maanden.
De Oogststraat in Berchem vormt een deel van een belangrijke verbinding voor fietsers tussen Mortsel in het zuiden en het ringfietspad in het noorden. De voorbije jaren werd er door het district al geïnvesteerd in de Filip Williotstraat en de Berchemboslaan. Ook de Kanunnik Peetersstraat zal worden heraangelegd en wordt fietsvriendelijker (meer info op www.berchem.be/kanunnikpeetersstraat). De Oogststraat is de laatste schakel in deze verbinding die nog ontbreekt. Het district Berchem en de stad Mortsel zetten vooral in op de heraanleg van het voet- en fietspad, het verbeteren van de standplaats van de bomen en het duidelijker afbakenen van de parkeerplaatsen. De rijweg en de rijrichtingen blijven behouden.
Het betreft een gezamenlijke opdracht van het district Berchem en de stad Mortsel waarbij het district Berchem optreedt als aanbestedende overheid. De districtsraad van Berchem keurde op 20 juni 2023 bestek GAC_2023_02726 voor "Wegeniswerken Oogststraat, Berchem" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 36° en artikel 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het besluit van de districtsraad van Berchem van op 20 juni 2023 waarin goedkeuring werd gehecht aan bestek GAC_2023_02726 voor "Wegeniswerken Oogststraat, Berchem" en waarbij eveneens goedgekeurd werd dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met het district Berchem en de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek GAC_2023_02726 voor de wegeniswerken in de Oogstraat en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 1.460.000,00 euro, incl. BTW, waarvan 60.000,00 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
In de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025 werd beslist om in samenwerking met Aquafin NV de Edmond Thieffrylaan her aan te leggen.
De straatriolering in de Edmond Thieffrylaan is aan vernieuwing toe. Het lokaal bestuur Mortsel wenst de werken te koppelen aan een duurzame herinrichting van de straat. Veiligheid, beleving, circulatie en verbinding kunnen daarbij één coherent geheel vormen.
De aanwezigheid van de Parkschool waarbij de toegang zich zowel in het park zelf als in de Lusthovenlaan bevindt, zorgt voor enorme activiteit en bewegingen in en rond de Edmond Thieffrylaan. De chaos op piekmomenten moet worden gestructureerd, verdeeld, begeleid,.. opdat een veilige schoolomgeving ontstaat.
De positie van de straat, grenzend aan twee parken biedt veel potentieel. De Edmond Thieffrylaan is een woonstraat die wordt gebruikt als verbindingsstraat tussen Mechelsesteenweg en Edegemsestraat. We zoeken naar een optimaal evenwicht waarbij alle soorten gebruikers een duidelijke plaats krijgen.
Het college plaatste op 20 september 2021 de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan bij TM LIZ-ARA, Albertlaan 2 bus c20 te 1190 Brussel, tegen een ereloonpercentage van 7,16%.
Het college keurde op 5 september 2022 onderstaande ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan goed:
- de Edmond Thieffrylaan wordt enkelrichting van de Edegemsestraat naar de Mechelsesteenweg, uitgezonderd het laatste stukje tussen de Singel en de Mechelsesteenweg;
- de Edmond Thieffrylaan wordt een fietsstraat waarbij fietsers nog in beide richtingen mogen rijden;
- het deel Edegemsestraat krijgt een voortuintje;
- de connectie Park Oude God en Redoutje wordt geoptimaliseerd;
- het schuinparkeren wordt vervangen door langsparkeren.
Omdat de Edmond Thieffrylaan geografisch een verbindingsweg vormt tussen de Edegemsetraat en de Mechelsesteenweg en middenin een schoolomgeving ligt, is het uiterst belangrijk dat de mobiliteit en circulatie uitvoerig onderzocht worden. De bestaande platanen werden reeds bekeken en nog in zeer goede conditie bevonden.
Het studiebureau heeft de mobiliteit van de Edmond Thieffrylaan en omliggende straten bekeken. Het enkelrichting maken van deze straat (van Edegemsestraat naar Mechelsesteenweg) zal een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de straat. De straat wordt eveneens een fietsstraat waarbij de fietsers wel nog steeds in beide richtingen mogen rijden.
Per segment van de straat werd al een ontwerpprincipe voorgesteld. De bebouwing in de straat varieert van rijwoningen en gesloten bebouwing zijde Edegemsestraat naar halfopen en vrijstaande woningen met voortuin richting Mechelsesteenweg. De straat delen we hierdoor op in verschillende segmenten. Aan de zijde Edegemsestraat zal er langs beide kanten kunnen geparkeerd worden. De rijwoningen krijgen een soort van voortuintje waardoor dit deel van de straat een groen karakter krijgt. Verderop wordt de groene buffer rond de bestaande platanen uitgebreid. De plantvakken worden groter en voorzien van een onderbeplanting. Ter hoogte van de Singel wordt een extra pleintje gecreëerd. De oversteek aan de toegang tot Park Oude God wordt zo veiliger en de speeltuin verplaatst zich achter een groene buffer. De bestaande haag, die vandaag het Redoutje verbergt, zal eveneens verdwijnen, zonder afbreuk te doen aan het groene karakter, om de relatie tussen park Oude God en het Redoutje visueler te maken. Het laatste stuk van de Edmond Thieffrylaan (zijde Mechelsesteenweg) blijft echter tweerichtingsverkeer omdat er ter hoogte van het tankstation vijf vergunde privé parkeerplaatsen zijn. Inrijden via Mechelsesteenweg en daar terugdraaien is technisch onmogelijk. Het is de bedoeling dat dit stuk één vloeiende beweging vormt met de Singel en het andere deel van de Edmond Thieffrylaan wanneer een zijstraat hierop aantakt. Het aantal parkeerplaatsen vermindert van 100 naar +/- 78 omdat het schuin parkeren vervangen wordt door langs parkeren.
Aquafin NV, in samenwerking met water-link, staat in voor de rioleringswerken, de stad Mortsel voor de bovengrondse wegenwerken. Aquafin NV zal optreden als aanbestedende overheid.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 D 28 voor de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan en werd beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 170.000,00 euro, incl. BTW, waarvan 75.000,00 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Het collegebesluit van 20 september 2021 waarin de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan geplaatst werd bij TM LIZ-ARA, Albertlaan 2 bus c20 te 1190 Brussel, tegen een ereloonpercentage van 7,16%.
Het collegebesluit van 5 september 2022 waarin de ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan werden goedgekeurd.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het ontwerp en het bestek voor de wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan, opgesteld door studiebureau TM LIZ-ARA, en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van de openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.729.139,25 euro, incl. BTW, waarvan 1.165.501,04 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Het lokaal bestuur besliste een nieuw technisch centrum (NTC) te bouwen op het perceel gelegen aan de Heirbaan 60, in de nabijheid van het recyclagepark. Met het oog op een efficiënt en vlot laden en uitrijden van de strooiwagens tijdens de strooirondes voor sneeuw- en ijzelbestrijding vanuit het NTC, wordt geïnvesteerd in een nieuwe zoutsilo. Hierdoor wordt het strooizout op een milieuvriendelijkere en veiligere manier opgeslagen.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2024 L 6 voor de opdracht tot het leveren en plaatsen van een nieuwe zoutsilo aan het nieuw technisch centrum en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 42.000,00 euro, incl. BTW.
Het verlies van een kindje tijdens de zwangerschap of bij de geboorte is een ingrijpende en emotionele ervaring, ongeacht de duur van de zwangerschap. Ouders die een kindje verliezen na minder dan 140 dagen zwangerschap, kunnen vandaag wettelijk gezien geen aangifte doen. PRO-Mortsel wil ouders van sterrenkindjes daarom een hart onder de riem steken en vraagt dat de stad Mortsel een sterrenregister voorziet waarbij stilgeboren kindjes geregistreerd kunnen worden.
Voorstel van beslissing
De stad Mortsel bekijkt de mogelijkheid om een sterrenregister te voorzien voor stilgeboren kindjes.
Op 14 maart werd een infomarkt georganiseerd om de plannen van Infrabel toe te lichten om de spooroverweg van de Deurnestraat te vervangen door een ondertunneling van de sporen.
De buurt toonde zich erg betrokken en was massaal aanwezig. Er waren ook heel wat buurtbewoners die nog opmerkingen wilden maken. Ook om extra toelichting te verkrijgen bleven heel wat mensen op hun honger zitten door hoe de infomarkt opgezet was.
Aangezien de plannen heel erg ingrijpend zijn lijkt het onze Groen-fractie logisch om niet enkel eenrichtingsverkeer te organiseren om informatie aan te bieden, maar ook om vragen en opmerkingen mogelijk te maken. Voor zover het nu duidelijk was, is eigenlijk de enige manier om inspraak te hebben als buurt de bezwaarperiode tijdens de vergunningsaanvraag. Dit is uiteraard niet wenselijk op vlak van draagvlak voor een uiteindelijk project. Eerst kansen geven aan participatie en overleg en pas in laatste instantie bezwaar tijdens een openbaar onderzoek is meer wenselijk.
Voorstel van beslissing
Het bestuur informeert diezelfde buurtbewoners die uitgenodigd werden voor de infomarkt met de bewonersbrief van 27 februari 2024 over hoe ze opmerkingen en vragen kunnen doorgeven. Ze ziet er op toe dat deze burgers op de hoogte gehouden worden hoe met deze input zal omgegaan worden.In het kader van transparantie en betrokkenheid roept PRO-Mortsel op om ook de uitgebreide ontwerpbesluiten en bijlagen open te stellen voor het publiek voorafgaand aan de gemeenteraden. De Mortselaar heeft het recht om voldoende geïnformeerd te worden over de beslissingen die genomen (gaan) worden door de gemeenteraad.
Door een open data-beleid te hanteren, kunnen burgers hun standpunten en eventuele zorgen kenbaar maken, wat de betrokkenheid en het vertrouwen in het lokale bestuur zal vergroten. PRO-Mortsel gelooft dat een dergelijke aanpak de transparantie versterkt en de democratische legitimiteit van de besluitvorming bevordert. Daarom vragen wij de ontwerpbesluiten met bijlagen, voorafgaand aan de gemeenteraad aan de bevolking kenbaar te maken.
Voorstel van beslissing
De stad Mortsel maakt ontwerpbesluiten met bijlagen voorafgaand aan de gemeenteraad kenbaar aan de bevolking.
In onze muziekschool AMWD (vestiging Eggestraat) zijn de leslokalen en muziekstudio op de eerste verdieping niet toegankelijk voor de studenten en bezoekers die minder mobiel zijn. Vaak worden acrobatische toeren uitgehaald om de eerste verdieping te bereiken, maar dit houdt een veiligheidsrisico in.
De academie is niet toegankelijk voor mensen die (tijdelijk) minder mobiel zijn. Het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid zegt het volgende over integrale toegankelijkheid: ‘Integrale toegankelijkheid is de kwaliteit van een ruimte, omgeving, object, dienstverlening … die het mogelijk maakt dat iedereen deze op een gelijkwaardige en onafhankelijke manier kan bereiken, betreden, gebruiken en begrijpen.“ Een toegankelijke school is een ‘school voor iedereen’. Een toegankelijk schoolgebouw draagt bij tot sociale duurzaamheid: het zorgt ervoor dat iedereen op een gelijkwaardige manier kan deelnemen aan het schoolleven. De behoeften van kinderen en volwassenen, met en zonder beperking, worden geïntegreerd in alle ruimten van een schoolgebouw. Alle klassen zijn toegankelijk (niet enkel die op het gelijkvloers), elk sanitair blok heeft een aangepast toilet (niet enkel dat bij de lerarenkamer),… Daar waar dit vroeger afhankelijk was van ‘goodwill’, is deze gelijkwaardige participatie vandaag een ingeschreven recht. Inspelend op de tendens naar inclusief onderwijs, wordt de toegankelijkheid van scholen des te belangrijker. Inclusief onderwijs veronderstelt niet zozeer dat de persoon met een beperking zich aanpast aan de omgeving, maar dat de omgeving geschikt wordt gemaakt voor de persoon met een beperking. Dit staat dan ook ingeschreven als één van de basisprincipes uit het ‘VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap’.
De leerlingen van de muziekschool, hun ouders, muzikanten en bezoekers hebben daarom een verzoekschrift ingediend om een personenlift te installeren. Deze zal de toegankelijkheid en veiligheid vergroten voor jongeren en volwassenen die - al dan niet tijdelijk - minder mobiel zijn. Ook is er nood aan een aangepast toilet.
Voorstel van beslissing
De stad Mortsel onderzoekt de mogelijkheid om een personenlift of plateau traplift, alsook een aangepast toilet te installeren in de AMWD (Eggestraat).