Het lokaal bestuur heeft een aantal wettelijke taken op vlak van woonkwaliteit (ongeschikt/onbewoonbaar verklaren) en beleidsprioriteiten op vlak van leegstand en verwaarlozing (inclusief belastingreglement) en tweede verblijven.
Het beheer van deze dossiers omvat heel wat administratief werk en het raadplegen en koppelen van gegevens, onder meer uit toepassingen van de Vlaamse overheid, kan met behulp van een gespecialiseerde softwaretoepassing een stuk efficiënter en professioneler gebeuren. Dit type softwaretoepassing is al in gebruik bij tientallen andere steden en gemeenten in Vlaanderen.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2024 L 36 voor de levering van software voor het themaloket wonen van de dienst leefomgeving en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 59.500,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.