Het college verleende op 8 juli 2024 een ongunstig advies aan de deputatie van de provincie Antwerpen voor de omgevingsvergunning OMV_2024029362 voor 'het aanleggen van een fietsostrade langsheen de Saffierstraat vanaf het Ringfietspad Antwerpen FR10 aansluitend aan de F11 richting Lier, heraanleg van de Saffierstraat, aanleggen van een gescheiden riolering en exploiteren van een bemaling' op het grondgebied Mortsel.
Het college formuleerde enkel een ongunstig advies omwille van het ontbreken van dossierstukken in verband met biodiversiteit die zouden kunnen leiden tot een weigering of vernietiging van de vergunning.
Op 11 september 2024 werd er een nieuwe projectinhoudversie overgemaakt met aanvullingen betreffende biodiversiteit. De vergunningverlenende overheid heeft gevraagd om opnieuw advies uit te brengen over deze nieuwe projectinhoudversie van de aanvraag. Omdat er aan de eerdere bezwaren voor wat betreft de biodiversiteit nu wel tegemoet gekomen wordt, verleende het college op 23 september 2024 gunstig advies aan de deputatie van de provincie Antwerpen voor de omgevingsvergunning OMV_2024029362 voor 'het aanleggen van een fietsostrade langsheen de Saffierstraat vanaf het Ringfietspad Antwerpen FR10 aansluitend aan de F11 richting Lier, heraanleg van de Saffierstraat, aanleggen van een gescheiden riolering en exploiteren van een bemaling' op het grondgebied Mortsel.
In 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de projectdefinitie goed en keurde ze ook het voorontwerp voor de fietsostrade F11 tussen de Deurnestraat en het ringfietspad goed wat betreft grondgebied Mortsel.
De gemeenteraad keurde in 2021 ook een samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen goed betreffende de aanleg van de fietsbrug.
Naar aanleiding van deze lopende omgevingsvergunning, heeft de hogere overheid op 21 augustus 2024 gevraagd om het tracé van dit fietspad als zaak der wegen ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad, niet alleen in Antwerpen maar ook in Mortsel.
Het openbaar onderzoek van de omgevingsvergunningsprocedure werd gehouden van 30 mei 2024 tot en met 28 juni 2024. Het tracé is vervat in de omgevingsvergunningsprocedure.
Er zijn enkele bezwaren ingediend over het tracé van de nieuwe fietsostrade. De bezwaren over het tracé worden weerlegd.
Het bovenlokaal fietsverkeer heeft geen kruisingen meer met gemotoriseerd verkeer. De fietsostrade zelf wordt voldoende breed voorzien, deze is 4,40 m breed met aan elke kant 1 meter schuwafstand hetgeen de bruikbare breedte verbreedt. Tussen de verharding en het talud is er 1 meter afstand op het talud. Er is voldoende plaats om elkaar te kruisen. Bij de herinrichting van de rijbaan verandert er zeer weinig ten opzichte van de bestaande toestand. Parkeren wordt afgebakend in aparte parkeerzones, wat het gebruik van het openbaar domein leesbaar maakt. Het voetpad wordt afgeschermd van de geparkeerde auto’s door middel van een groenzone, waardoor de veiligheid van de voetganger beschermd blijft. De bijkomende verhoogde inrichting ter hoogte van Saffierstraat huisnummers 243-244 zal een remmende werking hebben op het verkeer.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De aanvraag voldoet aan deze principes en dient het algemeen belang.
In bijlage is het overzichtsplan van het volledige tracé en een gedetailleerde bundel voor het deel grondgebied Mortsel opgeladen.
De gemeenteraad keurt het tracé van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier (deel Mortsel), zoals opgetekend op het uitvoeringsplan, goed.