In de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025 werd beslist om in samenwerking met Aquafin NV de Edmond Thieffrylaan her aan te leggen.
Het college plaatste op 20 september 2021 de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan bij TM LIZ-ARA, Albertlaan 2 bus c20 te 1190 Brussel, tegen een ereloonpercentage van 7,16%.
Het studiebureau heeft de mobiliteit van de Edmond Thieffrylaan en omliggende straten bekeken. Het enkelrichting maken van deze straat (van Edegemsestraat naar Mechelsesteenweg) zal een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de straat. De straat wordt eveneens een fietsstraat waarbij de fietsers wel nog steeds in beide richtingen mogen rijden.
Per segment van de straat werd al een ontwerpprincipe voorgesteld. De bebouwing in de straat varieert van rijwoningen en gesloten bebouwing zijde Edegemsestraat naar halfopen en vrijstaande woningen met voortuin richting Mechelsesteenweg. De straat delen we hierdoor op in verschillende segmenten. Aan de zijde Edegemsestraat zal er langs beide kanten kunnen geparkeerd worden. De rijwoningen krijgen een soort van voortuintje waardoor dit deel van de straat een groen karakter krijgt. Verderop wordt de groene buffer rond de bestaande platanen uitgebreid. De plantvakken worden groter en voorzien van een onderbeplanting. Ter hoogte van de Singel wordt een extra pleintje gecreëerd. De oversteek aan de toegang tot park Oude God wordt zo veiliger en de speeltuin verplaatst zich achter een groene buffer. De bestaande haag, die vandaag het Redoutje verbergt, zal eveneens verdwijnen, zonder afbreuk te doen aan het groene karakter, om de relatie tussen park Oude God en het Redoutje visueler te maken. Het laatste stuk van de Edmond Thieffrylaan (zijde Mechelsesteenweg) blijft echter tweerichtingsverkeer omdat er ter hoogte van het tankstation vijf vergunde privé parkeerplaatsen zijn. Inrijden via Mechelsesteenweg en daar terugdraaien is technisch onmogelijk. Het is de bedoeling dat dit stuk één vloeiende beweging vormt met de Singel en het andere deel van de Edmond Thieffrylaan wanneer een zijstraat hierop aantakt. Het aantal parkeerplaatsen vermindert van 100 naar +/- 78 omdat het schuin parkeren vervangen wordt door langs parkeren.
Aquafin NV, in samenwerking met water-link, staat in voor de rioleringswerken, de stad Mortsel voor de bovengrondse wegenwerken. Aquafin NV zal optreden als aanbestedende overheid.
De gemeenteraad keurde op 26 maart 2024 het bestek en de lastvoorwaarden goed.
Op 23 april 2024 werd de aankondiging van de opdracht wegen- en rioleringswerken Edmond Thieffrylaan door Aquafin nationaal gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen.
De offertes werden elektronisch geopend in gesloten zitting op 25 mei 2024 om 11.00 uur als volgt:
- Vermetten Wegenbouw nv te Merksplas;
- Rega Infra nv te Malle.
Hiervan werd een proces-verbaal van opening van offertes opgemaakt.
De offertes overschrijden de raming immens, zoals beschreven in het "verslag stopzetting opdracht" van 13 juni 2024 van het Atelier Ruimtelijk Advies bv.
Het college besliste op 12 augustus 2024 de opdracht wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan niet te plaatsen omdat er enkel onaanvaardbaar hoge offertes werden ingediend, het bestek aan te passen, opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad en opnieuw aan te besteden.
In het huidige bestek werd een zeer strikte timing opgenomen omwille van een subsidie (Kopenhagenplan) die Mortsel mogelijk zou kunnen bekomen. We raamden dit subsidiebedrag op maximum 150.000 euro. De strakke timing heeft mogelijk een invloed op de hoge prijzen en het beperkt aantal inschrijvers. Uit de offertes blijkt dat de het bedrag van het grondverzet zeer hoog ingeschat wordt door de aannemers, waardoor het vermoeden is dat het technisch verslag onduidelijk is en wordt vereenvoudigd.
Het bestek werd herbekeken. De timing werd aangepast, het grondplan werd licht aangepast en het technisch verslag werd verduidelijkt.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 D 28 voor de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan en werd beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 170.000,00 euro, incl. BTW, waarvan 75.000,00 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 waarin goedkeuring werd gehecht aan het ontwerp en het bestek voor de wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan, opgesteld door studiebureau TM LIZ-ARA, en werd beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van de openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.729.139,25 euro, incl. BTW, waarvan 1.165.501,04 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Het collegebesluit van 20 september 2021 waarin de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan geplaatst werd bij TM LIZ-ARA, Albertlaan 2 bus c20 te 1190 Brussel, tegen een ereloonpercentage van 7,16%.
Het collegebesluit van 5 september 2022 waarin de ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan werden goedgekeurd.
Het collegebesluit van 12 augustus 2024 waarin werd beslist de opdracht wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan niet te plaatsen, het bestek aan te passen, opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad en opnieuw aan te besteden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het aangepast ontwerp en het aangepast bestek voor de wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan, opgesteld door studiebureau TM LIZ-ARA, en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van de openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.937.335,39 euro, incl. BTW, waarvan 1.258.104,75 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.