In de gemeenteraadszitting van 18 juni 2024 werd Charlotte De Meyer aangesteld als plaatsvervanger van Eline Poels, die zich als raadslid laat vervangen ingevolge ouderschapsverlof tot en met 30 september 2024. Met haar e-mail van 28 augustus 2024 dient Charlotte De Meyer haar ontslag in wegens onverkiesbaarheid. Hierdoor moet opnieuw een plaatsvervanger worden aangeduid voor Eline Poels.
Vooraleer de gemeenteraad kan overgaan tot de vervanging en de installatie van de plaatsvervanger, moet er akte genomen worden van het ontslag.
De plaatsvervanger moet de voorgeschreven eed afleggen waarna zij dezelfde rechten en prerogatieven heeft als het raadslid dat zij vervangt.
Charlotte De Meyer is vierde opvolger voor de fractie Groen. Latifa Aarab werd aangeduid als vijfde opvolger. Zij heeft de hoedanigheid van Belg behouden, is meer dan 18 jaar oud en is in de bevolkingsregisters van de stad ingeschreven. Zij verkeert in geen enkel geval van onverkiesbaarheid of van onverenigbaarheid wegens het uitoefenen van ambten of wegens verwantschap.
Latifa Aarab kan derhalve worden toegelaten tot het afleggen van de eed en de installatie als tijdelijk gemeenteraadslid.
Besluit van 5 december 2018 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen voor de provincie Antwerpen waarbij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 te Mortsel geldig wordt verklaard.
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van (vervangend) raadslid Charlotte De Meyer wegens onverkiesbaarheid.
De gemeenteraad stelt vast dat Latifa Aarab tot het mandaat van raadslid kan toegelaten worden. Zij legt vervolgens in handen van de voorzitter de eed af waarvan de formule als volgt luidt:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
De voorzitter verleent akte van deze eedaflegging en verklaart Latifa Aarab aangesteld als raadslid. Latifa Aarab zal het mandaat van Eline Poels beoefenen tot zij haar mandaat terug opneemt.
De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 18 juni 2024. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 18 juni 2024.
De wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013 en de koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet, leggen de opleidingsvereisten vast voor ambtenaren die bevoegd zijn om vaststellingen te doen van overtredingen op het uniform gemeentelijk politiereglement van de politiezone Minos. Deze overtredingen worden bestraft met gemeentelijke administratieve sancties.
De gemeenteraad van 22 november 2016 stelde zeven medewerkers aan die bevoegd zijn om vaststellingen te doen en op 26 juni 2018 één bijkomende GAS-vaststeller en twee gemeenschapswachten/vaststeller inbreuken stilstaan en parkeren. Op 20 december 2022 en 23 mei 2023 stelde de gemeenteraad telkens één bijkomende GAS-vaststeller aan.
Een aantal van bovenstaande GAS-vaststellers en gemeenschapswachten zijn intussen niet langer werkzaam bij ons bestuur waardoor de aanstelling van nieuwe GAS-vaststellers is aangewezen. Na de aanstelling van Christof Daems zullen er drie voltijdse GAS-vaststellers en één halftijdse gemeenschapswacht in dienst zijn.
Op 27 juni 2024 behaalde Christof Daems het getuigschrift GAS-vaststeller zodat hij ook aangesteld kan worden.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De gemeenteraad duidt Christof Daems aan als GAS-vaststeller in uitvoering van het uniform gemeentelijk politiereglement van de politiezone Minos - politiereglement stad Mortsel.
De gemeenteraad besliste op 22 maart 2022 en 27 september 2022 om een aantal handhavers van OVAM aan te stellen als GAS-vaststellers voor zwerfvuil in Mortsel. Deze aanstellingen gebeurden op naam van de betrokken personeelsleden zelf maar intussen is artikel 21 §1,2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties aangepast. De gemeenteraad dient nu enkel de bevoegde gewestelijke entiteit aan te stellen (in dit geval OVAM) waarna OVAM zelf de bevoegde ambtenaren aanduidt. Hierdoor moet niet elke personeelswissel van aangestelde handhavers bij OVAM terug worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
In samenspraak met de lokale besturen blijft OVAM de komende jaren inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. De handhavers zwerfvuil blijven werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op een deel of geheel van het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van handhavingsacties inzake zwerfvuil. De kosten voor deze actie worden voor een groot deel door Fost Plus gedragen.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het uniform gemeentelijk politiereglement deel A en deel B zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2020 en latere wijzigingen en meer bepaald deel A2 Openbare netheid en gezondheid - art.9 en deel A5 diverse bepalingen - art.152 leggen een verbod op het achterlaten van afval en hondenpoep op het openbaar domein vast.
De gemeenteraad stelt de gewestelijke entiteit OVAM aan als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties op het grondgebied van Mortsel en meer bepaald voor de vaststelling van overtredingen op het uniform gemeentelijk politiereglement deel A2 Openbare netheid en gezondheid, artikel 9 (achterlaten afval) en deel A5 diverse bepalingen, artikel 152 (gebruik hondenpoepzakjes).
Het college verleende op 8 juli 2024 een ongunstig advies aan de deputatie van de provincie Antwerpen voor de omgevingsvergunning OMV_2024029362 voor 'het aanleggen van een fietsostrade langsheen de Saffierstraat vanaf het Ringfietspad Antwerpen FR10 aansluitend aan de F11 richting Lier, heraanleg van de Saffierstraat, aanleggen van een gescheiden riolering en exploiteren van een bemaling' op het grondgebied Mortsel.
Het college formuleerde enkel een ongunstig advies omwille van het ontbreken van dossierstukken in verband met biodiversiteit die zouden kunnen leiden tot een weigering of vernietiging van de vergunning.
Op 11 september 2024 werd er een nieuwe projectinhoudversie overgemaakt met aanvullingen betreffende biodiversiteit. De vergunningverlenende overheid heeft gevraagd om opnieuw advies uit te brengen over deze nieuwe projectinhoudversie van de aanvraag. Omdat er aan de eerdere bezwaren voor wat betreft de biodiversiteit nu wel tegemoet gekomen wordt, verleende het college op 23 september 2024 gunstig advies aan de deputatie van de provincie Antwerpen voor de omgevingsvergunning OMV_2024029362 voor 'het aanleggen van een fietsostrade langsheen de Saffierstraat vanaf het Ringfietspad Antwerpen FR10 aansluitend aan de F11 richting Lier, heraanleg van de Saffierstraat, aanleggen van een gescheiden riolering en exploiteren van een bemaling' op het grondgebied Mortsel.
In 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de projectdefinitie goed en keurde ze ook het voorontwerp voor de fietsostrade F11 tussen de Deurnestraat en het ringfietspad goed wat betreft grondgebied Mortsel.
De gemeenteraad keurde in 2021 ook een samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen goed betreffende de aanleg van de fietsbrug.
Naar aanleiding van deze lopende omgevingsvergunning, heeft de hogere overheid op 21 augustus 2024 gevraagd om het tracé van dit fietspad als zaak der wegen ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad, niet alleen in Antwerpen maar ook in Mortsel.
Het openbaar onderzoek van de omgevingsvergunningsprocedure werd gehouden van 30 mei 2024 tot en met 28 juni 2024. Het tracé is vervat in de omgevingsvergunningsprocedure.
Er zijn enkele bezwaren ingediend over het tracé van de nieuwe fietsostrade. De bezwaren over het tracé worden weerlegd.
Het bovenlokaal fietsverkeer heeft geen kruisingen meer met gemotoriseerd verkeer. De fietsostrade zelf wordt voldoende breed voorzien, deze is 4,40 m breed met aan elke kant 1 meter schuwafstand hetgeen de bruikbare breedte verbreedt. Tussen de verharding en het talud is er 1 meter afstand op het talud. Er is voldoende plaats om elkaar te kruisen. Bij de herinrichting van de rijbaan verandert er zeer weinig ten opzichte van de bestaande toestand. Parkeren wordt afgebakend in aparte parkeerzones, wat het gebruik van het openbaar domein leesbaar maakt. Het voetpad wordt afgeschermd van de geparkeerde auto’s door middel van een groenzone, waardoor de veiligheid van de voetganger beschermd blijft. De bijkomende verhoogde inrichting ter hoogte van Saffierstraat huisnummers 243-244 zal een remmende werking hebben op het verkeer.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De aanvraag voldoet aan deze principes en dient het algemeen belang.
In bijlage is het overzichtsplan van het volledige tracé en een gedetailleerde bundel voor het deel grondgebied Mortsel opgeladen.
De gemeenteraad keurt het tracé van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier (deel Mortsel), zoals opgetekend op het uitvoeringsplan, goed.
Op 3 juni 2024 ontving lokaal bestuur Mortsel een verzoekschrift betreffende het parkeerbeleid in de Bloemenlei.
Dit voorstel werd besproken tijdens het college van 1 juli 2024.
De gemeenteraad neemt akte van het verzoekschrift ontvangen op 3 juni 2024 betreffende het parkeerbeleid in de Bloemenlei en het antwoord aan de aanvrager.
Sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren werden samengebracht en omgevormd tot één woonactor, de woonmaatschappijen. Omdat er één woonmaatschappij erkend werd per werkingsgebied, werd De Ideale Woning cvba in vier delen gesplitst:
- Woonhaven Antwerpen (werkingsgebied Antwerpen stad);
- De Voorkempen - H.E. (werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord);
- Woonpunt Schelde- Rupel, (werkingsgebied Antwerpen-Rupel);
- De Ideale Woning (werkingsgebied Antwerpen Zuidrand).
Woonmaatschappij Woonhaven Antwerpen heeft haar werkingsgebied binnen de stad Antwerpen. Als gevolg van de fusie van ARRO met Woonhaven Antwerpen per 28 april 2023 en de aansluitende partiële splitsing van De Ideale Woning (intussen omgevormd naar Thuisrand bv) per 28 juni 2023, werd stad Mortsel vennoot bij Woonhaven Antwerpen voor een zeer beperkte aandelenstructuur.
Voor Mortsel zijn er 88.152 ingeschreven aandelen, dit vertegenwoordigt een ingeschreven kapitaal van 1.732,54 euro. Er werd al 731,93 kapitaal volgestort. Waardoor het saldo van te storten kapitaal 1.000,60 euro bedraagt.
Woonhaven Antwerpen stelt aan stad Mortsel voor om uit te treden als aandeelhouder en ons de waarde van het gestorte gedeelte van het ingeschreven bedrag terug te betalen. Dit gaat om het verschuldigde bedrag van 731,93 euro.
De gemeenteraad keurt de uittreding van stad Mortsel als aandeelhouder bij Woonhaven Antwerpen en de terugbetaling van het reeds gestorte gedeelte van het ingeschreven bedrag van 731,93 euro goed.
Sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren werden samengebracht en omgevormd tot één woonactor, de woonmaatschappijen. Omdat er één woonmaatschappij erkend werd per werkingsgebied, werd De Ideale Woning cvba in vier delen gesplitst:
- Woonhaven Antwerpen (werkingsgebied Antwerpen stad);
- De Voorkempen - H.E. (werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord);
- Woonpunt Schelde- Rupel, (werkingsgebied Antwerpen-Rupel);
- De Ideale Woning (werkingsgebied Antwerpen Zuidrand).
Als gevolg van de fusie van ARRO met Woonhaven Antwerpen per 28 april 2023 en de aansluitende partiële splitsing van De Ideale Woning (intussen omgevormd naar Thuisrand bv) per 28 juni 2023, werd stad Mortsel vennoot bij Woonhaven Antwerpen voor een zeer beperkte aandelenstructuur. Op 28 juli 2023 vond de partiële splitsing plaats van Woonhaven Antwerpen waardoor alle aandeelhouders een participatie verkregen in de woonmaatschappijen Thuisrand en Woonkade Rupelstreek. Woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek heeft haar werkingsgebied binnen de Rupelstreek.
Voor Mortsel zijn er 9.571 ingeschreven aandelen, dit vertegenwoordigt een ingeschreven kapitaal van 204,54 euro. Er werd al 101,13 euro kapitaal volgestort.
Woonkade Rupelstreek stelt aan stad Mortsel voor om uit te treden als aandeelhouder en ons de waarde van het gestorte gedeelte van het ingeschreven bedrag terug te betalen. Dit gaat om het verschuldigde bedrag van 101,13 euro.
De gemeenteraad keurt de uittreding van stad Mortsel als aandeelhouder bij Woonkade Rupelstreek en de terugbetaling van het reeds gestorte gedeelte van het ingeschreven bedrag van 101,13 euro goed.
Sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren werden samengebracht en omgevormd tot één woonactor, de woonmaatschappijen. Omdat er één woonmaatschappij erkend werd per werkingsgebied, werd De Ideale Woning cvba in vier delen gesplitst:
- Woonhaven Antwerpen (werkingsgebied Antwerpen stad);
- De Voorkempen - H.E. (werkingsgebied Antwerpen Midden/Noord);
- Woonpunt Schelde- Rupel, (werkingsgebied Antwerpen-Rupel);
- De Ideale Woning (werkingsgebied Antwerpen Zuidrand).
Woonmaatschappij De Voorkempen heeft haar werkingsgebied binnen Antwerpen Midden/Noord. Als gevolg van de partiële splitsing van De Ideale Woning (intussen omgevormd naar Thuisrand bv) per 28 juni 2023, werd stad Mortsel vennoot bij De Voorkempen voor een zeer beperkte aandelenstructuur.
Voor Mortsel zijn er 544 ingeschreven aandelen, dit vertegenwoordigt een bedrag van 272 euro.
Omdat Mortsel niet in het werkingsgebied van De Voorkempen ligt stellen ze voor om uit te treden als aandeelhouder en ons de waarde van de aandelen terug te betalen. Dit gaat om het bedrag van 272 euro.
De gemeenteraad keurt de uittreding van stad Mortsel als aandeelhouder bij De Voorkempen en de terugbetaling van de aandelen voor het bedrag van 272 euro goed.
Artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. De decreetgever legt op deze manier minstens een semestriële rapportering op. Een opvolgrapport (kwartaalrapport) bestaat altijd uit een terugkoppeling over de uitvoering van het meerjarenplan (beleidsnota) en de actuele financiële toestand.
Sinds 2020 rapporteren we in de kwartaalrapporten ook over de uitvoering van het organisatiebeheersingsplan.
Het eerste deel van dit kwartaalrapport, de beleidsevaluatie, sluit aan bij de strategische nota van het meerjarenplan 2020-2025. Hier wordt weergegeven wat de realisatie is van de actieplannen waarover gerapporteerd moest worden in het eerste semester van 2024. We geven weer in welke mate het geplande beleid ook tot realisaties op het terrein heeft geleid. De beleidsevaluatie geeft een overzicht van de geboekte ontvangsten en uitgaven per doelstelling en actieplan.
Het tweede deel van het kwartaalrapport, de toelichting, omvat het financieel luik met het schema T2 wat een beeld geeft van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, een uitgebreide financiële bespreking en een bespreking van de gewijzigde financiële risico’s tegenover het meerjarenplan.
Sinds 2022 maken we gebruik van ons online beleidsportaal op https://mortsel.beleidsportaal.be.
Zoals ondertussen bekend, worden onze beleidsrapporten voortaan in de vorm van een website gepresenteerd wat het lezen interactiever en visueler maakt. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om via de handige zoekfunctie het rapport met behulp van sleutelwoorden te doorzoeken. Lees je een rapport toch liever in documentvorm? Dan is er de mogelijkheid om het rapport in PDF-formaat te downloaden via de knop 'Bijlagen' in de rechterhoek van het startscherm van het Beleidsportaal.
Ook het rapport dagelijkse werking over het eerste semester is raadpleegbaar op https://mortsel.beleidsportaal.be.
Onze beleidsrapporten worden pas publiek zichtbaar gemaakt na goedkeuring of in dit geval aktename van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het kwartaalrapport 2024-2.
De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van de actieplannen en acties van beleidsdoelstelling 6.4. Mortsel werkt systematisch aan een beheerste organisatie.
Stad Mortsel is klant van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) van de Vlaamse overheid voor de aankoop van gas en elektriciteit. VEB heeft conform de wetgeving overheidsopdrachten, in de vorm van een mededingingsprocedure met onderhandeling waarbij VEB optreedt als aankoopcentrale, een raamovereenkomst voor de plaatsing van zonnepanelen door burgercoöperatieven op daken van klanten gegund aan ZuidtrAnt cvba-so. Stad Mortsel heeft de mogelijkheid om deel te nemen aan de aankoopcentrale.
Op 24 april 2023 nam het college akte van de bijgevoegde haalbaarheidsstudie 'Zonnepanelen via een stroomafnameovereenkomst' van 28 maart 2023 van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) en hechtte goedkeuring aan de opstart ontwerpfase en bijhorende studies van het VEB van de Vlaamse overheid.
Op basis van de resultaten van deze studies wordt een definitief ontwerp en stappenplan ter goedkeuring voorgelegd. De stad Mortsel zal de door de zonnepanelen opgewekte stroom gedurende de looptijd van de concessie aan een vaste prijs per kWh aankopen. De prijs hiervoor is een stuk lager dan de marktprijs, namelijk 0,146395 euro/kWh, exclusief BTW en indexering conform de stroomafnameovereenkomst.
ZuidtrAnt erkent en bevestigt dat voor zoveel als nodig de concessieovereenkomst voortvloeit uit en deel uitmaakt van de activiteiten van voormelde maatschap, zodat Ecopower, Zonnewind en Campina Energie voor alle schulden en alle verplichtingen in het kader van deze concessieovereenkomst hoofdelijk aansprakelijk zijn overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Er worden contracten met een duurtijd van 10, 15 of 20 jaar voorgesteld voor dezelfde installatie. De tarieven voor een contract van 15 jaar en 20 jaar zijn goedkoper maar het duurt langer voor we eigenaar worden van de gehele installatie en niets meer moeten betalen voor de groene stroom die de PV-installatie opwekt. Economisch gezien is een contract van 10 jaar de beste keuze voor dit gebouw.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 144.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden).
Domeinconcessies zijn in feite een bijzondere categorie van huurovereenkomsten. De overeenkomsten moeten in verband worden gebracht met art. 1712 oud BW. Volgens dit artikel is de verhuring van goederen door publiekrechtelijke rechtspersonen aan bijzondere reglementen onderworpen. Het biedt overheden mogelijkheden om in voorkomend geval, gelet op het algemeen belang, geen gebruik te maken van het (gemene) huurrecht, maar voor een ander type van overeenkomst te kiezen, namelijk de domeinconcessie.
De concessiewet 2016 is volledig nieuw en vormt de nationale omzetting van richtlijn 2014/23/EU over het plaatsen van concessieovereenkomsten.
Gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2017 betreffende de goedkeuring van de overeenkomst met het Vlaams Energiebedrijf (VEB) voor de samenaankoop elektriciteit en aardgas vanaf 2018.
Het collegebesluit van 24 april 2023 waarin het college akte nam van de haalbaarheidsstudie 'Zonnepanelen via een stroomafnameovereenkomst' van 28 maart 2023 van het Vlaams Energiebedrijf (VEB) en goedkeuring hechtte aan de opstart ontwerpfase en bijhorende studies van het VEB van de Vlaamse overheid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de concessieovereenkomst voor zonnepanelen en aan de overeenkomst stroomafname zonne-energie bij het nieuw technisch centrum van coöperatie ZuidtrAnt cvba-so, Mayerlei 130 te 2640 Mortsel, in uitvoering van het VEB-bestek.
Een trekkenwand is een theatertechnische hijsinstallatie voor het verplaatsen van vrijhangende lasten boven personen.
Voor de vernieuwing van de trekkenwand werden Vlaamse subsidies aangevraagd die kaderen in een programma om de veiligheid op de werkplek te verhogen. De subsidies werden toegekend en worden gebruikt om te investeren in de vernieuwing van de bestaande manuele trekkenwand. De huidige installatie voldoet niet meer. De manipulatie ervan is enorm belastend voor de rug en bovendien zijn er ernstige veiligheidsrisico’s verbonden aan het gebruik ervan. Om in de toekomst ook complexere producties te kunnen verwelkomen, is het nodig om de huidige installatie te vernieuwen. Daarom wordt de bestaande trekkenwand bij voorkeur vervangen door een computergestuurde automatische trekkeninstallatie.
Een studie hiervoor is noodzakelijk omdat er voorafgaand aan de installatie van een nieuwe trekkenwand moet nagegaan worden of de bestaande constructie (theatertoren) alle belastingen en krachten aankan. Er moet ook bepaald worden wat de maximale draagkracht van de constructie is. Dit is een vrij complex gegeven waarvoor een studiebureau wordt ingeschakeld. Het studiebureau zal ook het uiteindelijke lastenboek voor de installatie opstellen, de aanbestedingsprocedure inclusief beoordeling van de offertes uitvoeren en alle werken opvolgen tot de oplevering.
De centrale aankoopdienst heeft een bestek opgesteld voor de studie voor de nieuwe automatische trekkenwand.
De werken voor de vernieuwing worden geraamd op 750.299,03 euro, incl. BTW, waarvan 450.179,42 euro, incl. BTW, wordt gesubsidieerd.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2024 D 19 voor de studieopdracht voor de vernieuwing van de trekkenwand in de Mark Liebrecht Schouwburg en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 60.023,92 euro, incl. BTW.
Lokaal bestuur Mortsel is steeds op zoek naar de best mogelijke aanbieders voor onze IT-hardware. Er wordt bij voorkeur gewerkt met een raamovereenkomst omdat een overheidsopdracht uitschrijven een zware last is omwille van de groeiende complexiteit en de enorme tijdsinvestering die ermee gepaard gaat. Enerzijds moeten medewerkers zowel technisch als juridisch voldoende kennis opbouwen en onderhouden om de opdracht te kunnen uitvoeren. Anderzijds kent de hele aanbestedingsprocedure vaak een lange doorlooptijd, waardoor het lang wachten is op het gewenste resultaat.
C-smart biedt als aankoopcentrale onder andere voor ICT infrastructuur een raamovereenkomst aan. Door in te schrijven op de raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening, wordt er bespaard op de werklast en de tijd die een overheidsopdracht vereist. Door gebruik te maken van deze raamovereenkomst is het mogelijk interessantere voorwaarden te verkrijgen door de grotere aankoopvolumes die C-smart realiseert met dit raamcontract.
Deze opdracht moet leiden tot een niet-exclusieve raamovereenkomst met één leverancier voor de verwerving van een totaaloplossing ICT-infrastructuur. Het gaat om desktops en mobiele hardware, servers, netwerk(beveiligings)- en telecomapparatuur, opslag- en backup-systemen, kabels en installatiemateriaal, printers en scanners, multimedia apparatuur, toestellen voor identificatie en beveiliging, randapparaten en allerlei benodigdheden. De opdrachtnemer beschikt over een zo groot mogelijk gamma van de meest geschikte en gevraagde producten en over de knowhow om die snel en deskundig aan (lokale) overheden te leveren. De opdrachtnemer voorziet in een optioneel totaaloplossing dienstenpakket, van aankoop- en beheeradvies tot en met begeleiding bij de ingebruikname.
Toetreden tot de raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende diensten van C-smart is vrijblijvend, zonder aankoopverplichting en vereist geen betaling van een bijdrage of lidmaatschap.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43 betreffende raamovereenkomsten.
Het besluit van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 waarin goedkeuring werd gehecht aan de wijze van gunning en het bestek betreffende de raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende diensten.
De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale van C-Smart voor de raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het bestek en de plaatsingswijze mededingingsprocedure met onderhandeling betreffende de raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening van C-smart voor een geraamd totaalbedrag van 793.894,17 euro, incl. BTW, per zes jaar.
Sinds januari 2018 krijgt de Mortselaar het tweemaandelijks stadsmagazine "M" en de maandelijkse UiT in Mortsel-kalender in de bus.
Het stadsmagazine "M" brengt verhalen uit de stad. Het gaat over groot en klein nieuws, met een informatieve waarde. De verhalen worden ondersteund door informatie en aankondigingen, duidelijk en feitelijk. Foto’s, soms paginabreed, geven extra steun aan de verhalen en feiten. We brengen informatie via de mensen die het hebben beleefd, ambassadeurs, de klank uit de stad. Het zijn verhalen van inwoners, maar ook van medewerkers. Het is een magazine van alle inwoners, dat wil zeggen dat jong en oud er een aanbod in vinden. Het magazine wil de stad promoten, door dat wat er gebeurt in Mortsel heel concreet voor te stellen. Een inwoner herkent zichzelf, zijn buren en buurtleven en wordt uitgenodigd om deel te nemen. De afstand tussen binnen en buiten wordt verkleind, want alles is herkenbaar. Ons stadsmagazine wordt bedeeld door Fort op Stap.
De UiT in Mortsel-kalender vermeldt alles wat er in Mortsel te doen is en via ‘Uit in Vlaanderen’ bekend gemaakt wordt (eigen activiteiten, verenigingen, derden die iets in Mortsel organiseren). Met de UiT-kalender kunnen we kort op de publicatiedatum werken, wat het voor verenigingen makkelijker maakt om via dit kanaal bekendheid te geven aan hun activiteiten. Deze kalender wordt gebust door Fort op Stap en ter beschikking gesteld op verdeelpunten zoals de Mark Liebrecht Schouwburg, horecazaken, zwembad Den Bessem,....
De centrale aankoopdienst stelde een bestek op voor de dienstjaren 2025-2028 voor het drukken en leveren van het stadsmagazine "M" en de UiT in Mortsel-kalender.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2024 L 24 voor het drukken en leveren van het stadsmagazine "M" en de UiT in Mortsel-kalender gedurende dienstjaren 2025-2028 en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van openbare procedure tegen een geraamd bedrag van 280.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
Tijdens de renovatie van het stadhuis werd voorzien dat de aannemer van de afbraakwerken de binneninstallatie (pompen, filters, elektrische stuurkast,…) van de fonteininstallatie op het Stadsplein oordeelkundig zou demonteren en stockeren om na de werken terug te plaatsen. De aannemer heeft dit niet volgens de regels van de kunst uitgevoerd waardoor meerdere onderdelen defect zijn geraakt en opnieuw moeten geleverd worden. Er wordt nog bekeken of een deel van de kosten kunnen verhaald worden op de aannemer.
Vroeger stond de fonteininstallatie in de lijn van de fontein in de kelder van het stadhuis. Door de plaatsing van de ventilatie van het hoge gedeelte van de polyvalente zaal is de inplanting van de fonteininstallatie veranderd en wordt deze op een andere locatie voorzien. Nu komt deze geheel rechts in de kelder van het stadhuis (gezien vanaf fontein). Hierdoor moeten we bijkomende water- en elektrische leidingen voorzien. In bijlage werd een plan met de oude locatie (rood) en de nieuwe locatie (blauw) bijgevoegd.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2024 W 25 voor de herstelling en verplaatsing van de fonteininstallatie op het Stadsplein en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 50.000,00 euro, incl. BTW.
Het lokaal bestuur heeft een aantal wettelijke taken op vlak van woonkwaliteit (ongeschikt/onbewoonbaar verklaren) en beleidsprioriteiten op vlak van leegstand en verwaarlozing (inclusief belastingreglement) en tweede verblijven.
Het beheer van deze dossiers omvat heel wat administratief werk en het raadplegen en koppelen van gegevens, onder meer uit toepassingen van de Vlaamse overheid, kan met behulp van een gespecialiseerde softwaretoepassing een stuk efficiënter en professioneler gebeuren. Dit type softwaretoepassing is al in gebruik bij tientallen andere steden en gemeenten in Vlaanderen.
De centrale aankoopdienst heeft hiervoor een bestek opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2024 L 36 voor de levering van software voor het themaloket wonen van de dienst leefomgeving en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 59.500,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De huidige opdracht voor de aankoop van brandstoffen met tankkaarten loopt af op 31 december 2024. Om de continuïteit van de diensten van het lokaal bestuur te garanderen, is het aangewezen om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor de aankoop van benzine, diesel en elektriciteit met tankkaarten met individuele pincode. Bij het tanken moet de gebruiker verplicht de nummerplaat van het voertuig invoeren voor er getankt kan worden. Bij de factuur wordt een lijst toegevoegd waarbij per kaart wordt aangegeven welke voertuigen (nummerplaat) er getankt hebben met vermelding van station, tijdstip en getankte hoeveelheid.
We starten met zes kaarten met mogelijkheid tot uitbreiding zonder meerkost.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (limiet van 221.000,00 euro excl. btw niet bereikt). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2025 L 1 voor de opdracht tot de aankoop van brandstoffen voor de aandrijving van dienstvoertuigen met tankkaarten gedurende dienstjaren 2025-2028, en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigen onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd bedrag van 200.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De stedelijke bibliotheek koopt op regelmatige basis boeken en aanverwant audiovisueel materiaal (luisterboeken,...) aan, om haar collectie up to date te houden. De huidige raamovereenkomst loopt af op 31 december 2024. Het is aangewezen om een nieuwe raamovereenkomst op te maken voor deze aankopen met een looptijd van vier jaar.
Door de leveringen te bundelen in een raamovereenkomst kan er door schaalvergroting een hoger kortingspercentage op de officiële prijzen worden bekomen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 euro niet). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2025 L 3 voor de levering, volgens raamovereenkomst, van boeken en aanverwant audiovisueel materiaal voor de bibliotheek en de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 140.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
In de goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025 werd beslist om in samenwerking met Aquafin NV de Edmond Thieffrylaan her aan te leggen.
Het college plaatste op 20 september 2021 de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan bij TM LIZ-ARA, Albertlaan 2 bus c20 te 1190 Brussel, tegen een ereloonpercentage van 7,16%.
Het studiebureau heeft de mobiliteit van de Edmond Thieffrylaan en omliggende straten bekeken. Het enkelrichting maken van deze straat (van Edegemsestraat naar Mechelsesteenweg) zal een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de straat. De straat wordt eveneens een fietsstraat waarbij de fietsers wel nog steeds in beide richtingen mogen rijden.
Per segment van de straat werd al een ontwerpprincipe voorgesteld. De bebouwing in de straat varieert van rijwoningen en gesloten bebouwing zijde Edegemsestraat naar halfopen en vrijstaande woningen met voortuin richting Mechelsesteenweg. De straat delen we hierdoor op in verschillende segmenten. Aan de zijde Edegemsestraat zal er langs beide kanten kunnen geparkeerd worden. De rijwoningen krijgen een soort van voortuintje waardoor dit deel van de straat een groen karakter krijgt. Verderop wordt de groene buffer rond de bestaande platanen uitgebreid. De plantvakken worden groter en voorzien van een onderbeplanting. Ter hoogte van de Singel wordt een extra pleintje gecreëerd. De oversteek aan de toegang tot park Oude God wordt zo veiliger en de speeltuin verplaatst zich achter een groene buffer. De bestaande haag, die vandaag het Redoutje verbergt, zal eveneens verdwijnen, zonder afbreuk te doen aan het groene karakter, om de relatie tussen park Oude God en het Redoutje visueler te maken. Het laatste stuk van de Edmond Thieffrylaan (zijde Mechelsesteenweg) blijft echter tweerichtingsverkeer omdat er ter hoogte van het tankstation vijf vergunde privé parkeerplaatsen zijn. Inrijden via Mechelsesteenweg en daar terugdraaien is technisch onmogelijk. Het is de bedoeling dat dit stuk één vloeiende beweging vormt met de Singel en het andere deel van de Edmond Thieffrylaan wanneer een zijstraat hierop aantakt. Het aantal parkeerplaatsen vermindert van 100 naar +/- 78 omdat het schuin parkeren vervangen wordt door langs parkeren.
Aquafin NV, in samenwerking met water-link, staat in voor de rioleringswerken, de stad Mortsel voor de bovengrondse wegenwerken. Aquafin NV zal optreden als aanbestedende overheid.
De gemeenteraad keurde op 26 maart 2024 het bestek en de lastvoorwaarden goed.
Op 23 april 2024 werd de aankondiging van de opdracht wegen- en rioleringswerken Edmond Thieffrylaan door Aquafin nationaal gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen.
De offertes werden elektronisch geopend in gesloten zitting op 25 mei 2024 om 11.00 uur als volgt:
- Vermetten Wegenbouw nv te Merksplas;
- Rega Infra nv te Malle.
Hiervan werd een proces-verbaal van opening van offertes opgemaakt.
De offertes overschrijden de raming immens, zoals beschreven in het "verslag stopzetting opdracht" van 13 juni 2024 van het Atelier Ruimtelijk Advies bv.
Het college besliste op 12 augustus 2024 de opdracht wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan niet te plaatsen omdat er enkel onaanvaardbaar hoge offertes werden ingediend, het bestek aan te passen, opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad en opnieuw aan te besteden.
In het huidige bestek werd een zeer strikte timing opgenomen omwille van een subsidie (Kopenhagenplan) die Mortsel mogelijk zou kunnen bekomen. We raamden dit subsidiebedrag op maximum 150.000 euro. De strakke timing heeft mogelijk een invloed op de hoge prijzen en het beperkt aantal inschrijvers. Uit de offertes blijkt dat de het bedrag van het grondverzet zeer hoog ingeschat wordt door de aannemers, waardoor het vermoeden is dat het technisch verslag onduidelijk is en wordt vereenvoudigd.
Het bestek werd herbekeken. De timing werd aangepast, het grondplan werd licht aangepast en het technisch verslag werd verduidelijkt.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 36, § 1 bepaalt de voorwaarden van de openbare procedure en artikel 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2021 D 28 voor de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan en werd beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 170.000,00 euro, incl. BTW, waarvan 75.000,00 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 waarin goedkeuring werd gehecht aan het ontwerp en het bestek voor de wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan, opgesteld door studiebureau TM LIZ-ARA, en werd beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van de openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.729.139,25 euro, incl. BTW, waarvan 1.165.501,04 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Het collegebesluit van 20 september 2021 waarin de ontwerpopdracht voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan geplaatst werd bij TM LIZ-ARA, Albertlaan 2 bus c20 te 1190 Brussel, tegen een ereloonpercentage van 7,16%.
Het collegebesluit van 5 september 2022 waarin de ontwerpprincipes voor de heraanleg van de Edmond Thieffrylaan werden goedgekeurd.
Het collegebesluit van 12 augustus 2024 waarin werd beslist de opdracht wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan niet te plaatsen, het bestek aan te passen, opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad en opnieuw aan te besteden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het aangepast ontwerp en het aangepast bestek voor de wegen- en rioleringswerken in de Edmond Thieffrylaan, opgesteld door studiebureau TM LIZ-ARA, en beslist deze opdracht te plaatsen bij wijze van de openbare procedure tegen een geraamd totaalbedrag van 2.937.335,39 euro, incl. BTW, waarvan 1.258.104,75 euro, incl. BTW, ten laste van de stad.
Elk jaar worden er diverse wegmarkeringen op grondgebied Mortsel opnieuw aangebracht. Duidelijke wegmarkeringen zijn essentieel voor de verkeersveiligheid. Er wordt voornamelijk ingezet op uitvoeringen in thermoplast aangezien deze markeringen duurzamer zijn. Hiervoor werd een bestek als raamovereenkomst opgesteld.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet) en artikel 43. De opdracht wordt geplaatst bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bijzonder bestek 2025 W 2 voor de raamovereenkomst aanbrengen van wegmarkeringen op de wegen op het grondgebied van Mortsel voor dienstjaren 2025-2028 en besluit deze opdracht te plaatsen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 322.000,00 euro, incl. BTW, per vier jaar.
De graffiti vandalen slaan weer toe in onze stad. Na een periode van weinig verf-/vuilspuiterij, maakte onze stad in het voorjaar en afgelopen zomer opnieuw kennis met deze mislukte 'kunstenaars'. Niet enkel wordt er graffiti aangebracht op telecom-cabines, brugpijlers, enz... maar helaas sinds kort ook op verkeersborden en privaat woningen. Wat mij opvalt, is dat dit stadsbestuur geen enkel initiatief neemt om deze vuilspuiterij te verwijderen. Voor mijn deur is een verkeersbord al een half jaar besmeurd. De bermbeton aan de Eggestraat, een landmark in onze stad, 'de boterbloem', is in het vroege voorjaar besmeurd en het stadsbestuur laat het erbij. Dit draagt bij tot het huidige beeld van Mortsel, een vuile stad.
'Mortsel moet proper', toch?
In een gepubliceerde studie over graffiti vind ik volgende passage terug: "Graffiti zo snel mogelijk verwijderen of oververven werkt ontmoedigend."
Dit bestuur gaat voor de andere oplossing, ttz geen oplossing, de storende graffiti gewoon onaangeroerd laten...
De hamvraag in deze, waarom treedt het stadsbestuur niet op tegen deze storende en vervuilende graffiti?
Waarom laat dit stadsbestuur het zelfs na om verkeersborden te reinigen en/of te vervangen?
Wat moeten privaat eigenaars doen wanneer er graffiti op hun eigendom is aangebracht?
Is er al eens nagedacht over het aanbrengen van een neutrale anti-graffiti-verf op 'gevoelige plaatsen' van het openbaar domein, waardoor graffiti verf minder goed hecht en ook het verwijderen van deze graffiti aanzienlijk makkelijker is?
Voorstel van beslissing
De gemeenteraad wenst een krachtdadige aanpak van de storende graffiti in onze stad , met het verwijderen ervan op het openbaar domein en dit op korte termijn.
Na mijn informatieve vraag in de commissievergadering van 24 januari 2024 betreffende John Juchem, de Mortselse oorlogsburgemeester die na de oorlog veroordeeld werd wegens politieke en economische collaboratie, kreeg de Heemkundige Kring (van onze huidige burgemeester) de vraag om dit stukje Mortselse geschiedenis eens wat grondiger uit te spitten.
Marc Van de Looverbosch heeft dit op zich genomen en hij is naar het Rijksarchief getrokken om daar, wetenschappelijk begeleid door prof. Herman Van Goethem, het strafdossier van John Juchem te bestuderen. Zijn bevindingen goot hij in een tekst (hier als bijlage toegevoegd) die eind dit jaar zal verschijnen in het Jaarboek van de Mortselse Heemkundige Kring. Zowel de burgemeester als ikzelf, kregen deze tekst eind juli reeds toegestuurd.
Aan de hand van de originele stukken uit het strafdossier, wordt in deze tekst aangetoond dat de naoorlogse veroordeling van John Juchem, ik citeer Marc Van de Looverbosch, “op ernstige feiten gebaseerd is die hij zelf toegeeft. Het meest bezwarende is zijn hulp aan de Duitse bezetter bij het camoufleren van de luchthaven van Melsbroek, een feit dat tot nu toe onbekend was.” Deze werken op de luchthaven van Melsbroek werden uitgevoerd in de periode van maart 1942 tot november 1942. Juchems tuinbouwonderneming heeft voor deze werken meer dan 220 (extra) werkkrachten ingezet.
Juchem heeft deze feiten bekend en werd door de Krijgsraad veroordeeld tot een gevangenisstraf, een geldboete en een ontzetting uit zijn rechten. De winst die hij haalde uit de samenwerking met de Duitse vijand, bijna anderhalf miljoen BEF (destijds ongeveer 1000 keer het maandloon van 1 arbeider) werd verbeurd verklaard.
Op de website van de stad Mortsel staat vandaag over John Juchem het volgende te lezen: “John Juchem was een Mortselse ondernemer en burgemeester die zich gedurende de oorlogsjaren ’40-’45 vastberaden toonde tegenover de bezetter. Om John Juchem te bedanken en te eren voor zijn jarenlange toewijding en ijver voor de belangen van de Mortselse gemeenschap (…)”
En wanneer we doorklikken naar de wandelbrochure van het ‘John Juchempad’ lezen we daarin het volgende: “(…) waarmee eerherstel werd gedaan aan de man die veel diensten aan de gemeente heeft bewezen en wiens naam bij velen in de herinnering is blijven voortleven. (...) John Juchem was een edelmoedig en onbaatzuchtig man en toonde zich gedurende de oorlogsjaren ’40-’45 vastberaden tegenover de bezetter.”
Deze bewierokende bewoordingen voelen, in het licht van bovengenoemde feiten die uit het Rijksarchief werden opgediept, aan als misplaatst. Een eerbetoon voor een oud-burgemeester met dit palmares lijkt ons eveneens misplaatst.
Voorstel van beslissing
De stad geeft de wandelroute ‘John Juchempad’ een andere benaming.