Op 4 juni 2024 ontving de voorzitter van de gemeenteraad een verzoek van raadslid Eline Poels met het verzoek zich te laten vervangen ingevolge ouderschapsverlof.
Het medisch attest bevat een vermoedelijke bevallingsdatum op 1 juli 2024.
Vooraleer de gemeenteraad kan overgaan tot de vervanging en de installatie van de plaatsvervanger, moet er akte genomen worden van de verhindering. De titularis verliest haar mandaat niet.
De plaatsvervanger moet de voorgeschreven eed afleggen waarna zij dezelfde rechten en prerogatieven heeft als het raadslid dat zij vervangt.
Eline Poels is als derde opvolger raadslid voor de lijst Groen. Charlotte De Meyer werd aangeduid als vierde opvolger. Zij heeft de hoedanigheid van Belg behouden, is meer dan 18 jaar oud en is in de bevolkingsregisters van de stad ingeschreven. Zij verkeert in geen enkel geval van onverkiesbaarheid of van onverenigbaarheid wegens het uitoefenen van ambten of wegens verwantschap.
Charlotte De Meyer kan derhalve worden toegelaten tot het afleggen van de eed en de installatie als tijdelijk gemeenteraadslid.
Besluit van 5 december 2018 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen voor de provincie Antwerpen waarbij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 te Mortsel geldig wordt verklaard.
De gemeenteraad neemt akte van het verzoek van raadslid Eline Poels tot vervanging omwille van ouderschapsverlof en van de verhindering tot en met 30 september 2024.
De gemeenteraad stelt vast dat Charlotte De Meyer tot het mandaat van raadslid kan toegelaten worden. Zij legt vervolgens in handen van de voorzitter de eed af waarvan de formule als volgt luidt:
“Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
De voorzitter verleent akte van deze eedaflegging en verklaart Charlotte De Meyer aangesteld als raadslid. Charlotte De Meyer zal het mandaat van Eline Poels beoefenen tot zij haar mandaat terug opneemt.
De vorige zitting van de gemeenteraad vond plaats op 28 mei 2024. De notulen van deze vorige vergadering dienen goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de notulen van 28 mei 2024.
Op 19 december 2006 heeft de gemeenteraad het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) Mortsel definitief vastgesteld. Dit GRS Mortsel werd goedgekeurd door de bestendige deputatie van de provincie Antwerpen op 1 maart 2007.
Het huidige BPA Centrum delen 5, 8,11, 12 en 13 werd bij ministerieel besluit van 19 januari 1991 goedgekeurd.
Op 20 mei 2020 werd het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Centrum deelgebied Lindenlei-Krijgsbaan vernietigd door de Raad van State.
Het college keurde op 20 september 2021 de opdrachtbeschrijving en op 23 augustus 2021 de voorlopige contour voor de opmaak van een nieuw gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Centrum goed. Op 26 oktober 2021 hechtte de gemeenteraad goedkeuring aan de lastvoorwaarden voor de opdracht tot de opmaak van het RUP Centrum.
Het RUP Centrum heeft volgende ambities:
- de reorganisatie van het winkelgebied met afbakening van het kernwinkelgebied;
- het verhogen van het ruimtelijk rendement;
- de (groene) openbare ruimte te versterken;
- de leefbaarheid van de kern te verhogen.
Binnen het RUP Centrum worden acht focusgebieden voorzien:
- 't Parkske;
- Krijgsbaan;
- binnengebied Statielei - Lindenlei (site Action);
- rand Stadsplein;
- site Aldi;
- rand Gemeenteplein;
- Lindenlei;
- Pieter Reypenslei.
Startnota, publieke raadpleging, scopinsgnota
Op 23 januari 2023 keurde het college de startnota en procesnota goed en gaf het college de opdracht tot de organisatie van een publieke raadpleging. De publieke raadpleging liep van 1 maart 2023 tot en met zaterdag 29 april 2023. Er werd een infomarkt gehouden op 7 maart 2023. De opmerkingen en adviezen met betrekking tot de goedgekeurde startnota, die tijdens de adviesperiode en periode publieke raadpleging zijn ontvangen vanuit de burger, de overheden en adviesinstanties en Gecoro, werden verwerkt in een scopingsnota. Deze scopingsnota werd vrijgegeven op het college van 4 december 2023.
Voorontwerp RUP, plenaire vergadering
Op basis van de scopingsnota werd een voorontwerp RUP uitgewerkt, bestaande uit een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota (met MER-screening, watertoets), een plan van de feitelijke en de juridische toestand, een plan met betrekking tot planschade en planbaten.
Op 15 januari 2024 werd de plenaire vergadering gehouden. Het verslag van de plenaire vergadering is op 25 januari 2024 opgeladen in het DSI platform. Bepaalde adviezen hebben aanleiding gegeven tot aanpassing van de documenten van het ontwerp RUP.
MER
Als in de startnota of scopinsgnota gemotiveerd wordt dat het plan geen aanzienlijke effecten kan hebben, moet het departement Omgeving, afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten, team Omgevingseffecten Milieurapportage dit formeel bevestigen voor de voorlopige vaststelling van het ontwerp- RUP.
Op 20 maart 2024 werd het departement Omgeving, team Omgevingseffecten Milieurapportage voor een tweede keer gevraagd tot ontheffing plan-MER met aangepaste stukken wat betreft de scopinsgsnota en bijlage stikstofbeoordeling.
Op 17 april 2024 besloot het departement Omgeving, team Omgevingseffecten Milieurapportage dat er geen plan-MER opgesteld worden voor het voorliggende RUP.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, goedgekeurd op 15 mei 1999 en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen, goedgekeurd op 17 februari 2017.
De gemeenteraad beslist het ontwerp van het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) 'Centrum', bestaand uit de toelichtingsnota met bijlagen en met inbegrip van plan-MER screening en ontheffing plan-MER verplichting en de verordenende stedenbouwkundige voorschriften en een grafisch plan voorlopig vast te stellen.
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om het ontwerp van het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) 'Centrum' te onderwerpen aan een openbaar onderzoek zoals voorgeschreven in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De gemeenteraad stelde op 24 januari 2017 Erik Mertens aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) milieu.
De gemeenteraad stelde op 24 september 2019 Chantal Van Damme aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening.
In de Vlaamse wetgeving heeft de GOA een aantal taken rond organisatie openbaar onderzoek, volledig en ontvankelijkheidsverklaring van nieuwe omgevingsvergunningsaanvragen, aktename van omgevingsmeldingen, adviesverlening bij omgevingsvergunningsaanvragen, deelname aan vergadering van de provinciale en gewestelijke omgevingsvergunningscommissies,... die formeel enkel door de GOA zelf mogen worden uitgevoerd.
Om de permanente uitvoering van deze wettelijke taken te garanderen tijdens vakantie en ziekte van de huidige GOA's, zal Emma Keersmaekers aangesteld worden als GOA ruimtelijke ordening en Arno 's Heeren als GOA milieu. Zij hebben beide een masterdiploma behaald en hebben beide meer dan twee jaar relevante beroepservaring bij ons bestuur, waardoor ze voldoen aan de wettelijke voorwaarden om aangewezen te kunnen worden als GOA.
Om te kunnen worden aangewezen als omgevingsambtenaar legt het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalde vereisten op naar opleidingsniveau en kwaliteit.
Artikel 143 § 1 bepaalt dat om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar een persoon moet voldoen aan elk van de volgende voorwaarden:
1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B;
2° beschikken over een relevante aantoonbare beroepservaring van minstens twee jaar.
De gemeenteraad wijst Emma Keersmaekers met ingang van 1 juli 2024 aan als omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening. Zij zal deze functie formeel enkel opnemen bij afwezigheid van Chantal Van Damme.
De gemeenteraad wijst Arno 's Heeren met ingang van 1 juli 2024 aan als omgevingsambtenaar milieu. Hij zal deze functie formeel enkel opnemen bij afwezigheid van Erik Mertens.
Het huidige retributiereglement voor de verkoop van regenwatertonnen en composteringsmateriaal werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 2 maart 2021.
Het assortiment regenwatertonnen dat door IGEAN wordt aangeboden, zal binnenkort wijzigen. Ook de prijzen van de verschillende tonnen worden aangepast. Het retributiereglement dient daarom hiermee in lijn te worden gebracht. Volgende wijzigingen werden aangebracht:
Inhoudelijk:
De regenwaterton "design regenwaterton elegance grijs inclusief kraan – 410 liter" wordt niet langer aangeboden. De eigenschappen van de andere tonnen, onder andere de afmetingen, wijzigen. De volumes blijven wel hetzelfde.
Tarieven:
De tarieven van de overblijvende vier types regenwatertonnen worden aangepast als volgt:
Omschrijving | Huidig tarief (incl. BTW) | Nieuw tarief (incl. BTW) |
Regenwaterton 310 liter | 50,00 euro | 66,00 euro |
Regenwaterton 510 liter | 85,00 euro | 107,00 euro |
Regenwaterton design 350 liter | 375,00 euro | 135,00 euro |
Regenwaterton 1000 liter | 215,00 euro | 280,00 euro |
De gemeenteraad heft op datum van 1 juli 2024 het retributiereglement voor de verkoop van regenwatertonnen en composteringsmateriaal (2021-2025), zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 2 maart 2021, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 juli 2024 het aangepaste retributiereglement voor de verkoop van regenwatertonnen en composteringsmateriaal voor de aanslagjaren 2024-2025, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Met ingang van 25 februari 2018 werd Sophie Hermans, secretaris, van rechtswege algemeen directeur. Jan Van den Bergh werd op 22 maart 2022 door de gemeenteraad benoemd tot financieel directeur.
Om de goede werking van de organisatie te waarborgen is het noodzakelijk een vervanger van de algemeen en financieel directeur aan te stellen telkens zij afwezig of verhinderd zijn.
Tijdens de gemeenteraad van 27 maart 2018 werden Sofie Mortelmans, Bart Bomans en Inge Wittockx aangesteld als waarnemend algemeen directeur. Randi Gutermann werd aangesteld als waarnemend financieel directeur. Om flexibeler in vervanging te kunnen voorzien kunnen, mits delegatie naar het college van burgemeester en schepenen en op haar beurt naar de algemeen en financieel directeur, de decretale graden voor iedere afwezigheid bepalen wie hen zal vervangen tijdens hun afwezigheid.
De aanstellingen van de huidige waarnemend algemeen directeurs en waarnemend financieel directeur worden daarom opgeheven. Sofie Mortelmans is niet meer werkzaam voor lokaal bestuur Mortsel. Haar aanstelling moet bijgevolg niet opgeheven worden.
Artikel 162 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er in elke gemeente een algemeen directeur en een financieel directeur zijn die zowel van de gemeente als van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, ten dienste staan.
Artikelen 4.6.1 en 6.1 van de rechtspositieregeling betreffende de toelage voor en het waarnemen van een hogere functie.
De gemeenteraadsbesluiten van 27 maart 2018 waarbij Sofie Mortelmans, Bart Bomans en Inge Wittockx werden aangesteld als waarnemend algemeen directeur en Randi Gutermann als waarnemend financieel directeur.
De gemeenteraad heft de aanstelling van Bart Bomans en Inge Wittockx als waarnemend algemeen directeur en van Randi Gutermann als waarnemend financieel directeur op, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 maart 2018.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de delegatie van het aanduiden van een waarnemend algemeen directeur en een waarnemend financieel directeur naar het college van burgemeester en schepenen.
Tussen 6 maart 2024 en 5 mei 2024 ontving lokaal bestuur Mortsel van 37 verschillende personen een ontvankelijk verzoekschrift betreffende de installatie van een personenlift in AMWD Mortsel.
Dit voorstel werd besproken tijdens het college van 3 juni 2024. De gemeenteraad neemt hiervan akte.
De gemeenteraad neemt akte van de verzoekschriften ontvangen tussen 6 maart 2024 en 5 mei 2024 betreffende de installatie van een personenlift in AMWD en het antwoord aan de aanvragers.
Het AGB dient jaarlijks het boekjaar af te sluiten en een jaarrekening op te maken op basis van het vennootschapsboekhouden en de BBC-regelgeving. De raad van bestuur van het AGB Mortsel stelt deze jaarrekening vast en keurt het voorstel tot resultaatsverwerking goed, waarna de jaarrekening en het voorstel tot resultaatsverwerking ter advies wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Uit de resultatenrekening blijkt een overgedragen verlies, zodat art. 3:6, 6° WVV van toepassing is.
Na overleg beslist het bestuursorgaan om de waarderingsregels in de veronderstelling van continuïteit te behouden. Door de nieuwe beheersovereenkomst werd het AGB al sinds 2015 in staat gesteld om de aanzienlijke verliezen in te lopen en zelfs goed te maken. Door een herziening van de onroerend goed-politiek werden enkele activiteiten afgestoten ten voordele van meer winstgevende activiteiten. Het is en blijft de bedoeling van AGB Mortsel om een winstgevend autonoom gemeentebedrijf te worden en te blijven.
Artikel 3:6, 6° van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen bepaalt dat in het jaarverslag een verantwoording van de toepassing van de waarderingsregels in de veronderstelling van continuïteit moet worden opgenomen in geval uit de balans een overgedragen verlies blijkt of uit de resultatenrekening gedurende twee opeenvolgende boekjaren een verlies van het boekjaar blijkt.
Het besluit van de raad van bestuur van het AGB van 17 april 2024 waarin de jaarrekening 2023 werd vastgesteld en het voorstel tot resultaatsverwerking werd goedgekeurd.
De gemeenteraad geeft een positief advies over de jaarrekening 2023 van het AGB Mortsel, vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Mortsel op 17 april 2024.
De gemeenteraad geeft een positief advies over het voorstel tot resultaatsverwerking.
De gemeenteraad stelt in het eerste semester van een boekjaar de jaarrekening van het voorgaande financiële boekjaar vast. Deze omvat een inhoudelijke en financiële beleidsevaluatie van het afgelopen financiële boekjaar. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en documentatie. De jaarrekening 2023 van stad Mortsel is opgemaakt.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.
Net als in het tweede kwartaal geven we in het vierde kwartaal een overzicht van een aantal cijfers rond onze dagelijkse werking. We nemen deze niet op in de jaarrekening zelf omdat we ons daar moeten houden aan een aantal decretaal vastgelegde onderdelen, schema’s en opmaakvereisten. Om die reden maakten we een jaarrapport dat we aanbieden als documentatie bij de jaarrekening. De cijfers en analyses in dit jaarrapport hebben betrekking op het ganse werkingsjaar 2023.
De documentatie bij de jaarrekening 2023 lokaal bestuur kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link:https://mortsel.beleidsportaal.be/jaarrekening-2023/programma/locatie-van-de-documentatie.
Artikel 260 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, ze samengevat opgenomen worden in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018.
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 26 juni 2018.
Artikel 1 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, laat de artikelen 249, 251, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 263, en artikel 368, wat betreft de toepassing van artikel 249, 251, 253 tot en met 258 en 263, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur op 1 januari 2019 in werking treden voor gemeente Mortsel en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel. Daarnaast regelt het ook de vervroegde inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen op 1 januari 2019, met behoud van toepassing van artikel 166, § 2, tweede lid, van dat besluit.
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 vast voor wat betreft de zaken die betrekking hebben op de entiteit stad Mortsel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen in het eerste semester van het boekjaar de jaarrekening van het voorgaande financiële boekjaar vast. Deze omvat een inhoudelijke en financiële beleidsevaluatie van het afgelopen financiële boekjaar. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en documentatie.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld. De jaarrekening 2023 van OCMW Mortsel werd vastgesteld in de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 juni 2024.
Net als in het tweede kwartaal geven we in het vierde kwartaal een overzicht van een aantal cijfers rond onze dagelijkse werking. We nemen deze niet op in de jaarrekening zelf omdat we ons daar moeten houden aan een aantal decretaal vastgelegde onderdelen, schema’s en opmaakvereisten. Om die reden maakten we een jaarrapport dat we aanbieden als documentatie bij de jaarrekening. De cijfers en analyses in dit jaarrapport hebben betrekking op het ganse werkingsjaar 2023.
De jaarrekening 2023 lokaal bestuur kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link: https://mortsel.beleidsportaal.be/jaarrekening-2023.
De documentatie bij de jaarrekening 2023 lokaal bestuur kan geraadpleegd worden op het beleidsportaal via volgende link:https://mortsel.beleidsportaal.be/jaarrekening-2023/programma/locatie-van-de-documentatie.
Artikel 260 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat nadat de rekeningen van de boekhouding, vermeld in artikel 253, in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, ze samengevat opgenomen worden in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018.
Het ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 26 juni 2018.
Artikel 1 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 betreffende de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen die de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen toepassen vanaf 1 januari 2019, laat de artikelen 249, 251, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 263, en artikel 368, wat betreft de toepassing van artikel 249, 251, 253 tot en met 258 en 263, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur op 1 januari 2019 in werking treden voor gemeente Mortsel en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Mortsel. Daarnaast regelt het ook de vervroegde inwerkingtreding van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen op 1 januari 2019, met behoud van toepassing van artikel 166, § 2, tweede lid, van dat besluit.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 goed voor wat betreft de zaken die betrekking hebben op de entiteit OCMW Mortsel waardoor de geconsolideerde jaarrekening 2023 van stad en OCMW Mortsel wordt geacht in zijn geheel definitief te zijn vastgesteld.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente.
De klachtenbehandelaar stelde een jaarrapport klachten op voor 2023.
Artikelen 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur inzake klachtenbehandeling.
Reglement tot inrichting van een gezamenlijke klachtenbehandeling en ombudsdienst voor het stadsbestuur, het OCMW en het AGB, goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2023.
De gemeenteraad neemt akte van het jaarrapport klachten 2023.
Op 22 mei 2018 gunde de gemeenteraad de opdracht tot ontwikkeling van het project Stadsterras Oude God.
Het college besliste op 8 maart 2021 de omgevingsvergunning OMV_2020135864 aangevraagd door CIRIL NV voor het verkavelen van de gronden Stadsterras in 11 loten, Mechelsesteenweg goed te keuren.
Sinds 2021 is de stad Mortsel eigenaar van het braakliggend terrein perceelnummer 116M3. Om het braakliggend terrein te kunnen verkopen met het oogpunt dit te laten bebouwen, is een verkaveling noodzakelijk. Deze bouwgrond heeft een oppervlakte van 375 m² en kan bebouwd worden conform de voorschriften van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) Oude God. Deze bouwgrond maakt deel uit van het project Stadsterras Oude God.
Op 28 december 2023 hechtte het college goedkeuring aan het verkavelingsdossier voor het afsplitsen van één bebouwbaar lot perceel nummer 116m3, Edegemsestraat 49 en gaf volmacht aan studiebureau Quadrant om dit verkavelingsdossier in te dienen in het Omgevingsloket.
Op 18 maart 2024 gaf het college goedkeuring aan de omgevingsvergunning OMV_2024000990, dossier 2024/7 van Quadrant studie- en landmeetburo voor het verkavelen lot 1, Edegemsestraat 49.
Vooraleer een kavel uit een verkaveling waarvoor een omgevingsvergunning werd afgegeven, verkocht kan worden of op een andere manier kan worden overgedragen, moeten de eigenaars een verkavelingsakte laten opmaken door de notaris. Die akte bevat onder meer een kadastrale beschrijving van de onroerende goederen en zegt wie de eigenaars zijn en wat hun respectievelijke eigendomsrechten zijn.
Met het oog op de uitvoering van de opdracht is een uitbreiding van het zakelijk recht aan CIRIL NV noodzakelijk. Op 8 augustus 2019 werd een akte opstalrecht verleden voor notaris Tine Landuydt te Mortsel. Het opstalrecht wordt met goedkeuring van de akte in bijlage uitgebreid naar het nieuw verworven perceel.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2018 waarin de opdracht tot ontwikkeling van het project Stadsterras Oude God werd gegund.
Het collegebesluit van 8 maart 2021 waarin de omgevingsvergunning OMV_2020135864 aangevraagd door CIRIL NV voor het verkavelen van de gronden Stadsterras in 11 loten, Mechelsesteenweg werd goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2021 waarin goedkeuring werd gehecht aan de ontwerpakte voor de aankoop van een perceel grond met kadastraal kenmerk Mortsel, derde afdeling, sectie C nummers 116 L3 deel.
Het collegebesluit van 28 december 2023 waarin goedkeuring werd gehecht aan het verkavelingsdossier voor het afsplitsen van één bebouwbaar lot perceel nummer 116m3, Edegemsestraat 49 zoals omschreven in bijgevoegde plannen en volmacht werd gegeven aan studiebureau Quadrant om dit verkavelingsdossier in te dienen in het Omgevingsloket.
Het collegebesluit van 18 maart 2024 waarin de omgevingsvergunning OMV_2024000990, dossier 2024/7 van Quadrant studie- en landmeetburo voor het verkavelen lot 1, Edegemsestraat 49 werd goedgekeurd.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het ontwerp van de verkavelingsakte, gelegen aan Edegemsestraat 49, voor afsplitsing van één bebouwbaar lot perceel nummer 116M3, zoals afgebeeld als lot 1 op het verkavelingsplan opgemaakt door Quadrant studie- en landmeetburo op 23 november 2023.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Tine Landuyt, waarbij de stad Mortsel het recht van opstal aan Ciril NV voor de realisatie van de opdracht met betrekking tot het Stadsterras Oude God uitbreidt.
Het kassasysteem dat gebruikt wordt door het themaloket burger is einde leven. Het bestaande systeem wordt bij voorkeur vervangen door een elektronisch kassasysteem in de cloud dat bovendien een link kan maken met de boekhouding, waardoor onze diensten efficiënter zullen kunnen werken. Hiervoor werd een bestek opgemaakt.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (limiet van 143.000,00 euro, excl. BTW niet overschreden). De opdracht wordt geplaatst bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de lastvoorwaarden van bijzonder bestek 2024 L 18 voor de levering, implementatie en onderhoud van een kassasysteem voor het themaloket burger en beslist de opdracht te plaatsen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking tegen een geraamd totaalbedrag van 47.000 euro, incl. BTW, per vier jaar.
ZORA Werkt! is de integratie van de dienstverlening rond Wijk-werken, arbeidstrajectbegeleiding & activatie en omvat tevens de regierol sociale economie. Volgende gemeenten van de Zuidoostrand Antwerpen maken deel uit van de vereniging: Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Wommelgem en Mortsel. De beherende gemeente is lokaal bestuur Mortsel.
De gemeenteraad keurde in haar zitting van 17 december 2019 de overeenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging "ZORA Werkt!" goed. Hierin werd bepaald dat het beheerscomité de begroting, de rekening alsook het inhoudelijk verslag vaststelt en ze ter goedkeuring voorlegt aan de raden van de deelnemende besturen. Bijgevoegde documenten lichten de verschillende onderwerpen toe. De jaarrekening 2023 met bijhorende toelichting werd op het beheerscomité van 8 maart 2024 goedgekeurd.
Artikel 393 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat in de statuten wordt vastgelegd hoe de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle, de vereffening zal gebeuren.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023 van de interlokale vereniging ZORA Werkt! goed.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 van de interlokale vereniging ZORA Werkt! goed.
De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken -implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds. Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'.
De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro.
De Vlaamse Regering besliste om een nieuwe oproep te lanceren voor de verlenging van het project Digibank. Deze oproep voorziet bijkomende ondersteuning voor de uitvoering van de bestaande Digibankprojecten in 2025 en 2026.
Stad Mortsel diende, namens het partnerschap, een aanvraag in voor de verlenging van het project ‘Digibank ZORA Werkt’. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 20 december 2023 het project goed en kende een subsidie toe van 500.000 euro.
Omdat lokaal bestuur Borsbeek besliste om vanaf 1 januari 2025 te fusioneren met stad Antwerpen, verlaat Borsbeek het samenwerkingsverband Digibank ZORA Werkt.
Voor het ontvangen van de subsidie voor de verlenging van het project moet een eerste tussentijdse rapportering worden ingediend, bestaande uit een samenwerkingsovereenkomst, een samenwerkingsstrategie, een planning en een begroting.
Deze samenwerkingsovereenkomst verlengt de gemaakte afspraken tussen de partners (exclusief Borsbeek) om de uitvoering van de vernieuwde samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
We werken verder aan de drie doelstellingen van de Digibank:
- de toegang tot digitale technologieën vergemakkelijken;
- de digitale vaardigheden verhogen;
- het gebruik van essentiële dienstverlening verbeteren.
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
- kortgeschoolden;
- huishoudens met een laag inkomen;
- werkzoekenden.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor Digibanken.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Mortsel, als promotor, en de gemeentebesturen van Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, betreffende de verlenging van het project Digibank ZORA Werkt goed.
Het schoolreglement van het gesubsidieerd technisch instituut (GTI) is voor de start van het nieuwe schooljaar 2024-2025 aan actualisatie toe, omwille van gewijzigde regelgeving. Sommige artikels dienden ook verduidelijkt of verfijnd te worden.
De wijzigingen hebben voornamelijk betrekking op een aantal leefregels op school en de schoolorganisatie in het algemeen. Het gaat bijvoorbeeld om afspraken rond het gebruik van smartphones, het beleid rond het gebruik van Artificiële Intelligentie, een aanpassing in het gebruik van de zogenaamde SODA-attesten, en de toevoeging van flexibele trajecten in het lesprogramma.
Andere wijzigingen zijn een gevolg van nieuwe onderwijsregelgeving, zoals bijvoorbeeld het recht op tijdelijk onderwijs aan huis, kleine aanpassingen met betrekking tot het indienen van beroep tegen resultaten of het meedelen van de studiebekrachtiging. Hiervoor stelt OVSG een model van nieuw schoolreglement ter beschikking
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving ter beschikking gesteld aan de ouders of meerderjarige leerling, deze ondertekenen voor akkoord.
De artikelen 3, 15 §1, 35, 110/1 §1 en §4, 111, 112, 123/12, 123/13, 123/15, 123/17, 136/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs die bepalen dat er een schoolreglement moet worden opgemaakt en de inhoud ervan.
De gemeenteraad heft met ingang van 1 september 2024 het schoolreglement van het Gesubsidieerd Technisch Instituut, zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 20 juni 2023, op.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 september 2024 het schoolreglement van het Gesubsidieerd Technisch Instituut voor het schooljaar 2024-2025, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed.
Het schoolreglement van het basisonderwijs, dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 26 september 2023, is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken of te verfijnen. Het schoolreglement wordt ter beschikking gesteld aan de ouders, deze ondertekenen voor akkoord, als voorwaarde bij de inschrijving.
Het bedrag van de minder scherpe maximumfactuur wordt aangepast. Verdere wijzigingen zijn een gevolg van nieuwe onderwijsregelgeving, zoals bijvoorbeeld het recht op tijdelijk onderwijs aan huis, of kleine aanpassingen met betrekking tot het niet indienen van een getuigschrift basisonderwijs. Het rookverbod op en rond de school wordt verstrengd. Scholen dienen nu ook een passage op te nemen met betrekking tot vrijheidsbeperkende maatregelen naar leerlingen toe.
Artikel 37 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 bepaalt dat het schoolbestuur voor elk van zijn scholen met toepassing van de regelgeving inzake medezeggenschap een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en leerlingen regelt. Hier wordt ook bepaald welke elementen het schoolreglement ten minste moet bevatten.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan het schoolreglement van Parkschool kleuter, Parkschool lager en Jenaplanschool Lieven Gevaert voor het schooljaar 2024-2025, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Het JOC is een open jongerencentrum in Mortsel waar elke jongere zich thuis kan voelen. Je kunt er ontspannen, meewerken, een zaal huren, activiteiten organiseren en ondersteuning krijgen bij eigen initiatieven. Het JOC biedt coaching op welzijnsvlakken zoals geestelijke gezondheid, tewerkstelling, onderwijs, huisvesting, welbevinden en psychosociale kwesties. Daarnaast kunnen jongeren er feesten organiseren en als vrijwilliger aan de slag gaan. Het JOC fungeert als een productieve uitlaatklep en een laagdrempelige ontmoetingsplaats.
Echter wordt er bij conflicten tussen jongeren het gebruik van bokshandschoenen aangemoedigd om de problemen fysiek 'uit te vechten' (zie één van de meerdere video's). Deze beelden worden bovendien met enige fierheid op de sociale media van het JOC geplaatst als uithangbord.
PRO-Mortsel stelt deze pedagogische aanpak in vraag en vraagt zich af of deze methode geschikt is voor het bevorderen van een veilige en inclusieve omgeving voor jongeren.
voorstel van beslissing
De stad Mortsel onderzoekt de pedagogische aanpak die wordt toegepast in het JOC, waarbij de nadruk ligt op het creëren van een veilig klimaat zodat alle jongeren zich thuis kunnen voelen.